Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Kompart
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 20-08 13:58
Goeiedag,

Ik werk nu zo een 3.5 jaar bij mijn huidige werkgever. Voordat ik werd aangenomen werd mij verteld dat ik al mijn reiskosten vergoed zou krijgen, in mijn geval de benzinekosten. Dit is altijd zo uitbetaald tot de dag van vandaag, ik kreeg te horen dat hij nu mij het normale 0,19 cent per km wilt vergoeden. Dit bedrag staat ook zo in mijn contract en daar heb ik toentertijd voor getekend zonder het goed te lezen(dom, ik weet het). Mijn vraag is nu kan dit zomaar worden 'teruggedraaid' gezien dit toen mondelijk is afgesproken en ik al 3.5 jaar iedere tankbon declareer en terug krijg. Ik weet niet of dat als bewijs geldt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 23:01
Beetje auto rijd 1:15 dan zou je 2,85 terug krijgen zie het probleem niet eerlijk gezegd ?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 20:49
Je krijgt nu meer geld. Wat is het probleem?

• ciris
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 00:19
Wat word er terug gedraaid?

• Drardollan
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 21:06
quote:
Aschtra schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 23:07:
Je krijgt nu meer geld. Wat is het probleem?
Ik vermoed dat hij alle bonnen declareert, dus ook niet zakelijk gebruik.

Mag dat wel vraag ik mij af?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 22:59

Hokkie

Hello

In het voordeel van een medewerker mag er altijd afgeweken worden van de reguliere CAO afspraken. Maar dat is niet de vraag, dat weet ik (ter verduidelijking).

In jouw AO staat 0,19ct / km. Normaliter wordt hier woon-werkverkeer mee bedoelt. In de praktijk vergoed de werkgever itt hetgeen in het contract staat alle onkosten. De vraag is; wat voor onkosten declareer jij? Ook prive-kilometers? Hoe heeft je werkgever dat destijds bedoelt? Heb je een buitenfunctie/kantoorbaan? Rijdt je overdag ook veel voor je baas?

Een werkgever mag meer vergoeden dan deze 0,19ct, echter betaald hij tot 0,19ct onbelast. Daarboven betaald hij belast. Stel; je ontvangt 25ct., dan zal hij over deze 6ct extra belast worden. Ik snap dat hij daar nu een stokje voor steekt. Wel tamelijk laat...

Wat mag juridisch? In beginsel je AO lijkt mij. Nu heb je mondeling iets afgesproken en hier heeft hij naar gehandeld (=bewijs). Of hij dit kan terugdraaien? Alleen als jij ook akkoord bent. Hier zal een kantonrechter iets van moeten vinden. Let wel; je arbeidsrelatie komt daarmee op spanning mocht je het afdwingen.

Advies; ga in gesprek!

Hokkie wijzigde deze reactie 20-07-2018 23:28 (37%)

 MacBook Pro 2017 15inch TouchBar  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 7 || Audio Research Unico P || Opera Mezza 2012 || Omega Seamaster || Philips HUE || Synology DS716+

• Kompart
quote:
Hokkie schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 23:23:
In het voordeel van een medewerker mag er altijd afgeweken worden van de reguliere CAO afspraken. Maar dat is niet de vraag, dat weet ik (ter verduidelijking).

In jouw AO staat 0,19ct / km. Normaliter wordt hier woon-werkverkeer mee bedoelt. In de praktijk vergoed de werkgever itt hetgeen in het contract staat alle onkosten. De vraag is; wat voor onkosten declareer jij? Ook prive-kilometers? Hoe heeft je werkgever dat destijds bedoelt? Heb je een buitenfunctie/kantoorbaan? Rijdt je overdag ook veel voor je baas?
Toen ik solliciteerde werd mij verteld dat ik alles vergoed zou krijgen en dat gebeurde ook totdat ik vandaag in een gesprek te horen kreeg dat het vanaf aankomende maand naar 0,19 wordt teruggezet. Ik heb gewoon een kantoorfunctie.

• Hokkie

Hokkie

Hello

Helder! De overige vragen? Wat declareer jij? Woon-werk? Ook privé?

 MacBook Pro 2017 15inch TouchBar  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 7 || Audio Research Unico P || Opera Mezza 2012 || Omega Seamaster || Philips HUE || Synology DS716+

• Kompart
quote:
Hokkie schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 23:31:
Helder! De overige vragen? Wat declareer jij? Woon-werk? Ook privé?
Mij werd verteld declareer al je tankbonnen dus dat is ook privé. Daar is de afgelopen 3 jaar nooit n probleem mee geweest, andere collegas hebben dezelfde regeling.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 21:06
quote:
Kompart schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 23:34:
[...]

Mij werd verteld declareer al je tankbonnen dus dat is ook privé. Daar is de afgelopen 3 jaar nooit n probleem mee geweest, andere collegas hebben dezelfde regeling.
En hoe is dit verder met de belasting geregeld?

Want ik kan mij niet voorstellen dat dit onbelast mag.

• Hokkie

Hokkie

Hello

quote:
Kompart schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 23:34:
[...]

En deze collega’s krijgen nog steeds vergoed zover je weet? Zo ja, dan mag hij geen onderscheidt maken en zal hij jou moeten blijven vergoeden. Zo niet; met het team in gesprek gaan.

Desalniettemin; ben het met je eens dat hij hier vrij laat mee op de proppen komt. Heeft hij zijn administratie wel op orde, vraag ik vervolgens af.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hokkie

Hokkie

Hello

quote:
Drardollan schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 23:35:
[...]

Verkapt loon. Valt onder WKR (werkkostenregeling). Dubieus zaakje 😬

Acties:
  • +7Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

GlowMouse

getweakt...

quote:
quote:
Hokkie schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 23:23:
In jouw AO staat 0,19ct / km.
Gebruikelijk is 100x meer dan dat ;)

jij ook?

• Hokkie

Hokkie

Hello

quote:
GlowMouse schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 23:38:
[...]

[...]

Gebruikelijk is 100x meer dan dat ;)
Oeps. 19ct. inderdaad.

• Kompart
quote:
Hokkie schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 23:37:
[...]

En deze collega’s krijgen nog steeds vergoed zover je weet? Zo ja, dan mag hij geen onderscheidt maken en zal hij jou moeten blijven vergoeden. Zo niet; met het team in gesprek gaan.

Desalniettemin; ben het met je eens dat hij hier vrij laat mee op de proppen komt. Heeft hij zijn administratie wel op orde, vraag ik vervolgens af.
Ik vond het vanaf het begin al gek dat we alles vergoed kregen maar ik dacht het zal wel. We zijn een redelijk groot bedrijf dus ik ga er vanuit dat t administratief klopt.

• Hokkie

Hokkie

Hello

quote:
Kompart schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 23:41:
[...]

Ik vond het vanaf het begin al gek dat we alles vergoed kregen maar ik dacht het zal wel. We zijn een redelijk groot bedrijf dus ik ga er vanuit dat t administratief klopt.
Laat je verrassen... zijn accountant zal hem hier wel op geattendeerd hebben met het bespreken van de jaarcijfers. Bij grote bedrijven is soms inzicht in kosten (personeelskosten) ondermaats. Maar goed, dat kan ik niet beoordelen.

Nogmaals; als jouw collega’s nog steeds deze onkosten wel krijgen, dan mag hij geen onderscheidt maken. Zie art. 7:646bw

Edit; let wel op dat jouw collega’s dezelfde wijze declareren (ook privé). Daarnaast krijg je mogelijk andere fiscale problemen (wijs om even navraag te doen bij een belastingadviseur). Tot slot Kun je jezelf ook afvragen of het redelijk is dat je alle kosten vergoed krijgt. Een goede baan/arbeidsrelatie is ook iets waard.

Hokkie wijzigde deze reactie 20-07-2018 23:53 (20%)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 23:30

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Dus hoe ziet bij jullie het parkeerterrein er uit? Allemaal v6-en of Hummers?

Als dit echt een groot bedrijf is dan hebben veel mensen lopen slapen. Want dit is gewoon loon in natura. Dus belast.

Vreemd verhaal.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 23:27
quote:
Barrycade schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 23:57:
Dus hoe ziet bij jullie het parkeerterrein er uit? Allemaal v6-en of Hummers?

Als dit echt een groot bedrijf is dan hebben veel mensen lopen slapen. Want dit is gewoon loon in natura. Dus belast.

Vreemd verhaal.
Haha, ik zou inderdaad meteen een mooie cadillac achtcilinder uit de eighties of hummer kopen :9

Het lijkt me dat je voorgaande regeling fiscaal niet zuiver was en dat het bedrijf hier wellicht op door de vingers is getikt, door de belastingdienst of de accountant. Ik zou geen onderhandelingen voeren, je hebt gewoon 3.5 jaar ongekend geluk gehad en je mag blij zijn als je niet met terugwerkende kracht belast wordt (let wel op: belast is niet dat de werkgever het terugvordert, maar de belastingdienst het beschouwt als loon in natura, dan wordt het bovenop je hoogste belastingschijf geteld)

Edit: en die grapjes over Hummers zijn natuurlijk niet uit de lucht gegrepen he. Je hebt echt geluk gehad, geen enkele normale werkgever gaat met zo’n regeling akkoord. Als je woon-werkkilometers vergoedt, dan betaal je niet alleen de benzine maar 0.19¤ (want hier zit ook afschrijving auto en onderhoud in enz., of dat ziet de NL staat in ieder geval zo).

In jouw geval betaalt de werkgever ALLE verkeer: dan wordt er altijd gekozen voor een leaseauto, om de simpele reden dat het “totaalpakket” de totale kosten bepalen: afschrijving, verbruik, comfort, specificaties vd auto enz. Als je alleen de benzine vergoedt, blijft de afschrijving e.d. voor kosten vd werknemer en zal de werkgever totaal niet gemotiveerd zijn om in een zuinige auto te rijden. Vandaar dat leasepakketten ook altijd worden doorberekend (offerte vd leasemaatschappij)

nino_070 wijzigde deze reactie 21-07-2018 00:31 (32%)

• RoNoS
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 21-08 15:14
Groot bedrijf? Waarschijnlijk heeft jouw manager ook 5 managers boven zich en heeft hij dit er gewoon tussendoor laten glippen. Dit is niet altijd 'goed geregeld bij een groot bedrijf' vaak juist niet. Iedereen doet maar wat en niemand weet precies wat wel en niet mag/hoe het zou moeten. Je manager is nu waarschijnlijk op z'n vingers getikt.
Maar goed. Je declareert nu elk tankbonnetje? Dan declareer je toch straks elke kilometer?
Dus nu rijd je 100 km, zeg 1 op 15, is 6,7 liter keer 1,70 euro 11,33 euro. Dus elke gereden 100 km kreeg je ruim 11 euro voor. Nu declareer je 100 km en krijg je 19 euro!
Dat je werkgever ook prive km's vergoed is zijn pakkie aan, moet ie (zoals eerder genoemd) wel belasting over betalen.

• gast
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online

gast

Did you mean: dataquest

Het is echt een raar verhaal. Ik zou er toch een punt van maken en een tussenoplossing proberen te krijgen.

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 00:35
Je oude regeling krijgt ie belastingtechnisch niet rond. Dan nog al die losse bonnetjes, puinhoop.

Maargoed, je krijgt nu alleen benzine vergoed. Lijkt een hele leuke regeling, totdat je nadenkt: hoeveel rijd je nou eigenlijk prive naast woon/werk? Je autokosten bestaan uit veel meer dan alleen de benzine: verzekering, belasting, onderhoud, afschrijving.

Mijn broer had bij zn eerste werkgever ook jouw regeling, maar dan met tankpas. Leek allemaal heel leuk, totdat personeel op vakantie ging en nog net voor de grens nog even de auto vol ging gooien op de tankpas, toen was het ineens niet de bedoeling.

Overigens, wie kan garanderen dat jij niet de bonnetjes van de buren en familie inlevert om je benzine te vergoeden?

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 21-08 14:26
Je kan het ook anders zien. Jij wilt je houden aan je huidige regeling terwijl er 19ct/km in je contract staat.
Andere zijde van het verhaal: Je werkgever komt met de vraag om met terugwerkende kracht terug te betalen want men heeft een adminstratieve fout gemaakt.

Oftewel, wees blij met wat je hebt gehad (dat dus ook je prive km's zijn betaald), niet over praten en accepteer waar je mee akkoord gegaan bent.

En ja, tussentijds vergoeding aanpassen mag. Bij ons gebeurt dat ook. 1000+ werknemers en in het kader van milieu (???) gaat de vergoeding naar beneden. In verschillende stappen tot uiteindelijk 11ct/km.
Men wil het personeel in het openbaar vervoer krijgen, en daar zijn een hoop collega's de dupe van. Half uurtje met de auto, tot soms wel anderhalf uur met openbaar vervoer, dan is het kiezen of delen... Of lang onderweg naar t werk, of maar bijbetalen in de kosten voor woon-werk verkeer. (OR is hiermee akkoord)

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 23:49
quote:
Drardollan schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 23:35:
[...]

Vrijgestelde ruimte: 19 cent per zakelijke kilometer. Zonder kilometerregistratie (betwijel
of TS die met de huidige regeling voert) is dat 0.

Alle vergoeding boven de vrijgestelde ruimte is eindheffingsloon. Werkgever moet 80% loonheffing betalen over dit bedrag.

Vermoed dat werkgever door zijn boekhouder is gewaarachuwd :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• t_captain
quote:
ybos schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 07:29:
Je kan het ook anders zien. Jij wilt je houden aan je huidige regeling terwijl er 19ct/km in je contract staat.
Andere zijde van het verhaal: Je werkgever komt met de vraag om met terugwerkende kracht terug te betalen want men heeft een adminstratieve fout gemaakt.

Oftewel, wees blij met wat je hebt gehad (dat dus ook je prive km's zijn betaald), niet over praten en accepteer waar je mee akkoord gegaan bent.

En ja, tussentijds vergoeding aanpassen mag. Bij ons gebeurt dat ook. 1000+ werknemers en in het kader van milieu (???) gaat de vergoeding naar beneden. In verschillende stappen tot uiteindelijk 11ct/km.
Men wil het personeel in het openbaar vervoer krijgen, en daar zijn een hoop collega's de dupe van. Half uurtje met de auto, tot soms wel anderhalf uur met openbaar vervoer, dan is het kiezen of delen... Of lang onderweg naar t werk, of maar bijbetalen in de kosten voor woon-werk verkeer. (OR is hiermee akkoord)
En mensen die zelf electrisch rijden of (nog beter) fietsen worden ook meegenomen in de wijziging. Gaat dus niet om het milieu.

Gewoon een onbetrouwbare werkgever die op politiek correcte manier wil bezuinigen. Bezuiniging verpakken als iets anders is bovendien niet integer.

Als je moeite hebt met “onbetrouwbaar”, “niet integer” en/of “politiek correct”, kan dit een reden zijn om eens naar een andere baan te kijken.

• Lolhozer
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 01:16

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

@Kompart eigenlijk hebben jouw collega's welke het vaakst het tankstation bezochten en ieder weekend naar de andere kant van het land knalden met de Humber het meest gedeclareerd afgelopen jaren.
Gewoon onbelaste beloning voor jou en je collega's.

Rest van Nederland is in ieder geval hier jaloers op.

Je moet blij wezen als dit niet met terugwerkende kracht wordt teruggedraaid door je werkgever.
En als de BD hierachter komt is het budget voor eindejaarsgeschenken bij je werkgever ook op voor dit jaar.

Waarom? Omdat het kan!!

• Napo
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 22:44

Napo

[Oo[:::|:::]oO]

quote:
Lolhozer schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 07:52:
Je moet blij wezen als dit niet met terugwerkende kracht wordt teruggedraaid door je werkgever.
Niet geheel mee eens. In de situatie dat er al 3 jaar van deze regeling gebruik wordt gemaakt kan je spreken van een verworven recht. Het feit dat het belastingtechnisch niet helemaal klopt is een ander vraagstuk en heeft andere uitwerkingen. Het feit dat momenteel dus meer dan 19 cent per kilometer wordt vergoed kan derhalve ook niet zomaar teruggedraaid worden.

Dit is niet iets dat even eenzijdig door de werkgever in het nadeel van de werknemer aangepast kan worden.

• Jaer
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 00:33
quote:
Napo schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 09:34:
[...]

Niet geheel mee eens. In de situatie dat er al 3 jaar van deze regeling gebruik wordt gemaakt kan je spreken van een verworven recht. Het feit dat het belastingtechnisch niet helemaal klopt is een ander vraagstuk en heeft andere uitwerkingen. Het feit dat momenteel dus meer dan 19 cent per kilometer wordt vergoed kan derhalve ook niet zomaar teruggedraaid worden.

Dit is niet iets dat even eenzijdig door de werkgever in het nadeel van de werknemer aangepast kan worden.
Als je er toch op die manier naar kijkt, kan de werkgever dan ook niet zeggen: ja we hebben dit niet gezien maar de werknemer zelf is ook niet te goeder trouw geweest. Het wijkt immers af van het contract en er is drie jaar niets over gezegd! En men declareert maar leuk echt alle bonnen! Wij willen geld terug. Dan zit je inderdaad nog met het tankbon verhaal, daar kan altijd de draai aan gegeven worden dat dit nooit voor privégebruik bedoeld was en de werkgever er vanuit ging dat de medewerker dit zelf ook snap.

Je moet je als werknemer ook verdiepen in wat wel en niet mag. Zou lekker zijn als je bij de belastingdienst kan aangeven: joh ik wist van niks dus geen boete of naheffing toch? Maar ik zal er voortaan rekening mee houden.

Dat was die kant van het verhaal. Het is inderdaad wel bijzonder of apart te noemen dat dit mondeling is besproken, blijkbaar nergens is vastgelegd en drie jaar zonder problemen is uitgevoerd. Daar is de werkgever ook "wat" nalatig of traag of onzorgvuldig..

Optie drie, dit is niet de hele constructie en wij missen wat info in het hele verhaal.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: maart 2005
  • Niet online
quote:
Kompart schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 23:01:
Goeiedag,
Mijn vraag is nu kan dit zomaar worden 'teruggedraaid' gezien dit toen mondelijk is afgesproken en ik al 3.5 jaar iedere tankbon declareer en terug krijg.
Dit lijkt mij vallen onder verworven recht. http://www.wetrecht.nl/verworven-rechten-van-werknemers/
Het is vrij zacht, maar een verworven recht intrekken gaat tegen de plicht in een goed werkgever te zijn.

Mogelijk heeft de werkgever een probleem met deze regeling "ontdekt", zoals de WKR (http://www.werkkostenregeling-wkr.nl/). Dat zou een reden kunnen zijn om de huidige regeling af te schaffen.

Dat betekent niet dat je geen compensatie kunt eisen, bijvoorbeeld in de vorm van extra loon.

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 00:15
Als jullie mondeling iets anders overeen zijn gekomen, zou ik voorstellen eens te kijken wat je maandelijks misloopt qua "gratis benzine" en kijken of je dit er bij je salaris bij kunt krijgen. Wel zo eerlijk!

Mijn hardware: PS4, Macbook Pro Retina 15, Sony Xperia Z3 Compact

• Napo

Napo

quote:
Jaer schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 09:55:
Je moet je als werknemer ook verdiepen in wat wel en niet mag. Zou lekker zijn als je bij de belastingdienst kan aangeven: joh ik wist van niks dus geen boete of naheffing toch? Maar ik zal er voortaan rekening mee houden
De afhandeling met de belastingdienst valt mijn inziens buiten het "conflict". Zolang TS alles netjes heeft aangegeven aan de belastingdienst doet hij daar niets fout, de werkgever doet niets fout en is er enkel een wijziging tussen Werkgever en Werknemer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 22:45
quote:
Napo schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 10:08:
[...]

De afhandeling met de belastingdienst valt mijn inziens buiten het "conflict". Zolang TS alles netjes heeft aangegeven aan de belastingdienst doet hij daar niets fout, de werkgever doet niets fout en is er enkel een wijziging tussen Werkgever en Werknemer.
In principe heb je gelijk, maar als dit allemaal netjes aan de belasting dienst is opgegeven eet ik mijn sok op. Als we kunnen spreken over een verworven recht, dan nog steeds halveert (ongeveer) de netto uitkering voor TS, gezien er gewoon belasting over betaald moet worden.

Het met je baas over potentiele compensatie in de vorm van een loonsverhoging hebben lijkt mij ook handiger.

• Napo

Napo

quote:
Sissors schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 10:28:
Het met je baas over potentiele compensatie in de vorm van een loonsverhoging hebben lijkt mij ook handiger.
Als werknemer zeker aangezien er wat voordelen zitten in een hoger loon dan vergoeding middels reiskosten. Vakantiegeld, WW, pensieon etc. Waar er voor de werkgever potentieel minder blij mee is omdat de lasten meer stijgen dan enkel het nummertje op je loonstrook

• SeatRider
  • Laatst online: 01-08 17:02

SeatRider

Back in the seat

quote:
Napo schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 10:08:
Zolang TS alles netjes heeft aangegeven aan de belastingdienst
Daar heeft TS niks over gezegd :Y)

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Napo

Napo

quote:
SeatRider schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 10:32:
[...]

Daar heeft TS niks over gezegd :Y)
Dat was ook niet de vraag :Y)

• ID-College
  • Laatst online: 22:16
Ik geloof er helemaal niks van dat jij voorheen je zakelijke en prive kilometers mocht declareren door je bonnetjes in te leveren. Dat jij het wel doet is iets anders..

Als je werkgever of de BD hier achter komt krijg je nog een flinke naheffing..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• menn0
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 21-08 14:42
De belastingdienst zou ik wel meenemen in je overwegingen tot een oplossing te komen, omdat jij als gebruiker ook belastingsplichting bent geweest. De wettelijke max vergoeding is vastgesteld op 19 cent per kilometer. Die krijg je belasting vrij, alles daarboven moet ook jij belasting over betalen. Ik had een regeling van 19 cent onbelast en 19 cent belast, totale vergoeding p/km 38 cent. Prima regeling ansich. Ik betaalde dus wel inkomsten belasting over de 2e 19cent.
Prive kilometers vallen mijn inziens altijd buiten dit soort regelingen dat ken ik alleen van lease constructies. Ik weet bijna zeker dat dit nooit 'part of the deal' was. Dat het niet gezien is en of oogluikend is toegestaan is dom van zowel werkgever als werknemer en zal ik maar heel snel accepteren als een mazzle-tje. En hopen dat de fiscus niet meeleest :)

• _JGC_
quote:
ID-College schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 11:40:
Ik geloof er helemaal niks van dat jij voorheen je zakelijke en prive kilometers mocht declareren door je bonnetjes in te leveren. Dat jij het wel doet is iets anders..

Veel werkgevers doen maar wat. of dat foute reiskostenvergoeding is of onbelast loon in natura (gratis lunch in de bedrijfskantine of de snackdag), het gebeurt en de belastingdienst is een puinzooi dus controle is er nauwelijks.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 00:29
Laat TS nou eerst (eindelijk) eens uitleggen of hij er wel echt op achteruit gaat. Afhankelijk van hoeveel (prive) kms hij rijdt (en auto, etc.) zou hij er met 19ct/km zomaar op vooruit kunnen gaan

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 22:45
quote:
_JGC_ schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 14:05:
[...]

Veel werkgevers doen maar wat. of dat foute reiskostenvergoeding is of onbelast loon in natura (gratis lunch in de bedrijfskantine of de snackdag), het gebeurt en de belastingdienst is een puinzooi dus controle is er nauwelijks.
Toevallig las ik in een ander topic dat schijnbaar ZZP'ers elke lunch mogen declareren als je maar met iemand anders samen luncht, want dan is het een werk lunch geworden. Met die logica kan je dus ook gratis lunch in de bedrijfskantine krijgen, zolang je maar met een collega samen zit.

• ZieMaar!
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 22:05
quote:
ID-College schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 11:40:

Ik geloof er ook weinig van. Als je geld krijgt voor privé kilometers en is dat gewoon loon waar je belasting over moet afdragen. Ik kan me ook niet voorstellen dat dit bij een 'groot' bedrijf is.

Als je ww vergoed kreeg obv brandstof en krijgt nu 19 cent, dan ga je praktisch met elke auto er op vooruit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 18-08 16:39
Een gemiddelde kleine benzine auto kost je 10ct/km aan brandstof dus ik snap je probleem niet je kreeg juist minder vergoed. De ware kosten van de auto zitten vaak in het onderhoud/afschrijving/verzekering etc. dat kost je vaak al 20ct/km of meer afhankelijk van de leeftijd van je auto.

Als je 19ct/km zou krijgen is dat hetgene wat je moet declareren, uiteraard als je heel veel privé rijdt kan je meer eruit krijgen dan dat je per zakelijke kilometer krijgt, maar dan zou je dus privé meer kilometers moeten rijden dan zakelijk in een jaar als je uitgaat van 10ct/km. Bereken de afstand van je huis naar je werk en vermenigvuldig dat met 220, dat is het aantal werkdagen wat je hebt in een jaar ongeveer. En dat keer 19ct/km vergelijk dat met wat je in een jaar kreeg vergoed. Dan weet je precies hoeveel je wint of verliest.

TheUninvited wijzigde deze reactie 21-07-2018 19:23 (7%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• peltco
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 21:56
Ik zou eens rekenen hoe groot het verschil werkelijk is.

Als je al je bonnetjes van de afgelopen 3 maanden vergelijkt met +- 65 werkdagen * .19 c/km * afstand (heen en terug)

En let er op dat als je niet akkoord gaat de werkgever dit gewoon op je loonstrookje kan drukken en dat de belastingsdienst dan zegt doe mij maar de helft. Je kan een werkgever nooit verwijten eerlijk te zijn.

• Nilvo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 21-08 13:01
Offtopic
quote:
ybos schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 07:29:
[...]

Mag hopen dat de OR er iets heel goeds uit heeft weten te slepen. De 19 cent kost de werkgever niets. Zou me als werknemer dan ook behoorlijk genaaid voelen. Goede voornemens en bedoelingen is 1, maar aan de portomonee van je mede collega's komen is meestal niet heel verstandig. Vraag me af hoeveel werknemers er werkelijk blij/tevreden mee zijn.

• _JGC_
quote:
Sissors schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 16:35:
[...]

Toevallig las ik in een ander topic dat schijnbaar ZZP'ers elke lunch mogen declareren als je maar met iemand anders samen luncht, want dan is het een werk lunch geworden. Met die logica kan je dus ook gratis lunch in de bedrijfskantine krijgen, zolang je maar met een collega samen zit.
Moet wel zakelijk te verantwoorden zijn uiteraard.
Maargoed, controle is er bijna niet en als je controle krijgt zijn het steekproeven. Heb destijds een boekencontrole gehad vanwege een fuckup bij de belastingdienst (ik zou te laat BTW betaald hebben wat niet zo was) en een foute aangifte door de boekhouder die hij gecorrigeerd had, maar het onderzoek dat je dan krijgt is niet heel uitgebreid.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 21-08 14:26
quote:
Nilvo schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 22:11:
Offtopic

[...]

Mag hopen dat de OR er iets heel goeds uit heeft weten te slepen. De 19 cent kost de werkgever niets. Zou me als werknemer dan ook behoorlijk genaaid voelen. Goede voornemens en bedoelingen is 1, maar aan de portomonee van je mede collega's komen is meestal niet heel verstandig. Vraag me af hoeveel werknemers er werkelijk blij/tevreden mee zijn.
Niemand is er blij mee natuurlijk, maar wat to do :?
Persoonlijk rij ik veel zakelijke km's (25ct/km) dus dat maakt veel goed op het stukje woon/werk. Maar voldoende collega's die:
op de fiets naar werk gaan
elektrisch rijdend naar het werk gaan
of van de km vergoeding al een openbaar vervoer oplossing voor zichzelf verzorgen die hen goed past.

Was inderdaad veel commentaar op maar niets mee gedaan helaas...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 21:17
quote:
Nilvo schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 22:11:
Offtopic

[...]

Weliswaar off-topic: maar die 19 ct per km kost de werkgever gewoon 19ct per km!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jaer
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 00:33
Wel prachtig al die inzichten maar de TS is behoorlijk zoek.

Of staat hij af te wassen bij de belastingdienst ivm een naheffing ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t_captain
Eindheffing wordt niet via LB/IB geheven maar uitsluitend via LB, dus bij de werkgever.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Moshi
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 23:51
Ga je er trouwens niet gewoon op voorruit met een vergoeding van 19 cent per km. Stel je rijdt nu 1:15 en een liter benzine kost 1,65 dan krijg je nu effectief 11 cent per km.

Edit: Aangezien jij ook de privékilometers verkapt declareert zal de nieuwe situatie wel om en nabij op hetzelfde uitkomen alleen dan wel correct geregeld.

Moshi wijzigde deze reactie 22-07-2018 11:55 (32%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sagittarius
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
Doe niet zo moeilijk over die 19ct en doe gewoon waar je voor bent aangenomen. Bederft dit je levensgeluk, zoek dan een andere baan waar ze je wel willen geven wat je wilt.
Pagina: 1

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True