Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 02:54
Per 1 augustus ga ik bij mijn nieuwe werkgever beginnen, in een functie wat ik eigenlijk wel als droombaan beschouw.

Alle handtekeningen zijn gezet, en ik kijk er erg naar uit om voor mijn nieuwe werkgever te beginnen.

Echter vanmiddag kreeg ik een emailtje van Personeelszaken met de mededeling dat het bedrijf in principe mensen in hun proeftijd geen lease-auto ter beschikking stellen, met daarna de vraag of ik zelf geen auto tot mijn beschikking heb, waarvan ik dan (alleen) de zakelijke kilometers declareerbaar zijn.

In mijn contract staat dat ik voor uitoefening van mijn functie de beschikking krijg over een lease-auto (occasion-lease, dan wel uit voorraad), volgens de regels van het geldende lease-reglement. Het volgende staat hierover in het reglement:
Gedurende de proeftijd van de medewerker wordt geen leaseauto ter beschikking gesteld;
ter vervanging daarvan wordt op aanvraag van het management door de
wagenparkbeheerder een occasion-lease dan wel uit voorraad; of huurauto ter
beschikking gesteld. Ingeval een leaseauto besteld is, is er ook sprake van de
bijbehorende eigen bijdrage gedurende de periode van de occasion/huurauto.
Mij lijkt het dus dat het bedrijf er voor moet zorgen dat ik op 1 augustus een auto tot mijn beschikking heb.
Ik heb wel een eigen auto, maar deze heeft zeer weinig kilometers op de teller staan, en dat wil ik graag zo tot de verkoop van deze auto houden. Ook zie ik privé-gereden kilometers als loon, die ik dus niet zou krijgen als ik zakelijk-gereden kilometers declareer.

Hoe pak ik dit het beste aan? Ik wil zonder 'gezeik' aan de slag, maar ik heb door dit mailtje van PZ toch wel een nare smaak in mijn mond gekregen. Ik heb een auto nodig voor mijn werk.

Bonus: de wagenparkbeheerder is voorlopig op vakantie.

Beste antwoord (via Sjoan op 22-07-2018 22:38)

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:16

Edmin

Crew Council

get on my horse!

@Sjoan In je reglement staat duidelijk dat je in je proeftijd iets van een huurauto oid moet krijgen. Dat is heel normaal. Stuur dus gewoon een mailtje terug met iet als:
Goedemiddag, helaas heb ik geen eigen auto ter beschikking. Ik begrijp uit het reglement dat ik tijdens mijn proeftijd een huurauto ter beschikking krijg. Daarmee zou dit probeem opgelost zijn.
mvg,
Sjoan

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Sjoan schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 21:53:
Hoe pak ik dit het beste aan? Ik wil zonder 'gezeik' aan de slag, maar ik heb door dit mailtje van PZ toch wel een nare smaak in mijn mond gekregen.
Wat zei je manager? Dat lijkt me namelijk stap 1. Zeker als het nodig is voor het uitvoeren van je werk - wat niet duidelijk is uit je stuk - zou ik met hem/haar overleggen over de te nemen stappen.

Voorop gesteld snap ik dat dit niet tof is vanuit de werkgever

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:19

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Doorgaans wordt er een huurauto geregeld voor deze periode. Leg je vraag even voor bij contactpersoon van HR.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-09 20:27

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

En als je geen zin hebt in gedoe kun je ook gewoon aangeven dat je geen auto tot je beschikking hebt om reden X Y Z. Dan is het rijden in de prive auto geen optie meer en zal men toch wel iets anders moeten regelen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:53

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Uitzonderingen daargelaten, een huur- of poolauto tijdens de proeftijd is gebruikelijk. Je bent wat overvallen door de vraag naar een eigen auto waarschijnlijk, maar een mogelijke verklaring geef je ook al. Wagenparkbeheerder op vakantie en dan moet er een HR mens aan de slag. Daar houden HR mensen niet van.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
Napo schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 21:58:
[...]

Wat zei je manager? Dat lijkt me namelijk stap 1. Zeker als het nodig is voor het uitvoeren van je werk - wat niet duidelijk is uit je stuk - zou ik met hem/haar overleggen over de te nemen stappen.

Voorop gesteld snap ik dat dit niet tof is vanuit de werkgever
Die is op vakantie. Ik heb een auto nodig voor mijn werk. Ik zal het er even bijzetten, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15:50
Privé-auto rijden voor zakelijk gebruik moet je ook niet willen. Wat als je een ongeluk hebt (al dan niet zelf veroorzaakt), gaan zij dan de schade betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Alternatief voorstel, indien ze inderdaad geen huurauto willen regelen: stel een declaratie voor van, pak 'm beet, 75 cent per gereden kilometer. 19 cent hiervan is onbelast; 56 cent is belast (dus soort extra loon) maar hiermee zou je in ieder geval een gedeelte van je prive-afschrijving & onderhoud kunnen dekken.

En tegelijkertijd aangeven dat de prive-auto alleen gedurende de eerste maand van het dienstverband kan worden ingezet. Verdere reden hoef je hiervoor niet te geven maar het geeft jou een redelijke positie om toch "zonder gezeik" de eerste maand ingezet te worden, er financieel iets beter van te worden en HR de kans te geven om de komende 5 weken een andere auto te regelen.

@XFlame een ongeluk zonder zelf de veroorzaker te zijn, is sowieso nooit jouw probleem; anders dan de afhandeling van de schade? Ik rij al 9 jaar prive; puur en alleen om een auto te kunnen rijden die ik binnen mijn functie niet kan/mag leasen en hier dus zelf geld in te steken om ervan te genieten.

/edit: nog iets vergeten; vraag even aan HR hoe representatief de auto moet zijn op het parkeerterrein van de klant. Als je een mooie Fast & Furious auto rijdt, is dat voor een bedrijf vaak minder interessant om mee bij de klant aan te komen dan een burgerbakkie/sleeper ;)

[ Voor 12% gewijzigd door MAX3400 op 20-07-2018 22:25 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:16

Edmin

Crew Council

get on my horse!

@Sjoan In je reglement staat duidelijk dat je in je proeftijd iets van een huurauto oid moet krijgen. Dat is heel normaal. Stuur dus gewoon een mailtje terug met iet als:
Goedemiddag, helaas heb ik geen eigen auto ter beschikking. Ik begrijp uit het reglement dat ik tijdens mijn proeftijd een huurauto ter beschikking krijg. Daarmee zou dit probeem opgelost zijn.
mvg,
Sjoan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
XFlame schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 22:09:
Privé-auto rijden voor zakelijk gebruik moet je ook niet willen. Wat als je een ongeluk hebt (al dan niet zelf veroorzaakt), gaan zij dan de schade betalen?
Als het goed is wel, zolang het onder werktijd is that is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Napo schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 22:36:
[...]

Als het goed is wel, zolang het onder werktijd is that is
Daar wringt de schoen; bijna elk bedrijf vind dat de reis van/naar huis over het algemeen geen werktijd is. Ondanks dat deze reis vaak het langste is per dag en het ook nog meteen het drukste moment van de dag is.

Of er staan bepalingen in het contract dat een enkele reis iets van 1 uur mag duren (zonder file). Ja, zo kan ik van Den Haag bijna in Arnhem zitten op een lege A12 maar realistisch is het natuurlijk van geen kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:17

Cyphax

Moderator LNX
Sjoan schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 21:53:
Per 1 augustus ga ik bij mijn nieuwe werkgever beginnen, in een functie wat ik eigenlijk wel als droombaan beschouw.

Alle handtekeningen zijn gezet, en ik kijk er erg naar uit om voor mijn nieuwe werkgever te beginnen.

Echter vanmiddag kreeg ik een emailtje van Personeelszaken met de mededeling dat het bedrijf in principe mensen in hun proeftijd geen lease-auto ter beschikking stellen, met daarna de vraag of ik zelf geen auto tot mijn beschikking heb, waarvan ik dan (alleen) de zakelijke kilometers declareerbaar zijn.

In mijn contract staat dat ik voor uitoefening van mijn functie de beschikking krijg over een lease-auto (occasion-lease, dan wel uit voorraad), volgens de regels van het geldende lease-reglement. Het volgende staat hierover in het reglement:

[...]

Mij lijkt het dus dat het bedrijf er voor moet zorgen dat ik op 1 augustus een auto tot mijn beschikking heb.
Ik heb wel een eigen auto, maar deze heeft zeer weinig kilometers op de teller staan, en dat wil ik graag zo tot de verkoop van deze auto houden. Ook zie ik privé-gereden kilometers als loon, die ik dus niet zou krijgen als ik zakelijk-gereden kilometers declareer.

Hoe pak ik dit het beste aan? Ik wil zonder 'gezeik' aan de slag, maar ik heb door dit mailtje van PZ toch wel een nare smaak in mijn mond gekregen. Ik heb een auto nodig voor mijn werk.

Bonus: de wagenparkbeheerder is voorlopig op vakantie.
Ik heb dat ook weleens gehad, leasecontract aangaan tijdens je proeftijd kon/mocht niet. Ergens wel begrijpelijk (zijn toch contracten van een paar jaar die je normaliter niet zomaar vroegtijdig beëindigt), en er staat immers "ter vervanging" in het reglement. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chester
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Edmin schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 22:28:

[...]
Er staat in dat een huurauto/occasion-lease beschikbaar is op aanvraag van management. Als je manager dat niet heeft aangevraagd zal er waarschijnlijk niks geregeld zijn.

@Sjoan had je dit vooraf besproken met je manager of de gene die je heeft aangenomen?

[ Voor 11% gewijzigd door Chester op 20-07-2018 22:49 ]

"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick | Trakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14:56
Om hoeveel kilometers zou het gaan in 1 maand?
Als dat 2000 km is, waarom zou je je er dan druk over maken? Dat kost geen duizenden euro’s afschrijving.

Al is het inderdaad normaal om een voorloop-auto te krijgen. Dat kan een poolauto zijn of een huurauto. Eigen bijdrages zijn dan niet normaal, aangezien je geen keuze hebt. Bijtelling uiteraard wel.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@Drardollan kijk uit; er zijn meerdere zaken geweest omtrent poolauto's, zeker als deze op aanvraag van de werkgever "vaker" wisselen. Afhankelijk van een sluitende (!!!) rittenregistratie, kan de bijtelling op conto van werknemer OF werkgever worden verhaald door de fiscus.

Sowieso, van een poolauto zou ook bekend moeten zijn wat deze maandelijks kost aan bijtelling. Het kan niet zo zijn dat je 2K bruto verdient, tijdelijk in de A8 van de baas mag rijden en maandelijks 3K aan bijtelling moet afdragen.

Daarnaast, extra: als het idd een huurauto betreft, is deze in beginsel niet onderhevig aan bijtelling omdat het een commerciele transactie betreft tussen verhuurder en werkgever waarbij verhuurder het aantal kilometers per maand al heeft vastgelegd in de huursom. Dat werkgever er dan voor kiest deze auto uit te lenen aan werknemer, kan niet fiscaal op werknemer verhaald worden mits het aantal kilometers niet overschreden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
Chester schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 22:41:
[...]

Er staat in dat een huurauto/occasion-lease beschikbaar is op aanvraag van management. Als je manager dat niet heeft aangevraagd zal er waarschijnlijk niks geregeld zijn.

@Sjoan had je dit vooraf besproken met je manager of de gene die je heeft aangenomen?
Aangezien dit in mijn contract staat, leek mij het niet nodig om dit met mijn manager door te nemen. Tegen PZ heb ik wel voordat ik tekende gezegd dat ik een niet al te grote auto wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
Drardollan schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 22:46:
Om hoeveel kilometers zou het gaan in 1 maand?
Als dat 2000 km is, waarom zou je je er dan druk over maken? Dat kost geen duizenden euro’s afschrijving.

Al is het inderdaad normaal om een voorloop-auto te krijgen. Dat kan een poolauto zijn of een huurauto. Eigen bijdrages zijn dan niet normaal, aangezien je geen keuze hebt. Bijtelling uiteraard wel.
Het gaat om ongeveer 2500km. Ik heb nu zeer weinig kilometers op mijn auto staan, en dat wil ik graag zo houden. Ook krijg ik met het gebruik van mijn eigen auto privékilometers niet vergoed, wat in feite dus loon is wat ik niet betaald ga krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
MAX3400 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 22:53:
@Drardollan kijk uit; er zijn meerdere zaken geweest omtrent poolauto's, zeker als deze op aanvraag van de werkgever "vaker" wisselen. Afhankelijk van een sluitende (!!!) rittenregistratie, kan de bijtelling op conto van werknemer OF werkgever worden verhaald door de fiscus.

Sowieso, van een poolauto zou ook bekend moeten zijn wat deze maandelijks kost aan bijtelling. Het kan niet zo zijn dat je 2K bruto verdient, tijdelijk in de A8 van de baas mag rijden en maandelijks 3K aan bijtelling moet afdragen.

Daarnaast, extra: als het idd een huurauto betreft, is deze in beginsel niet onderhevig aan bijtelling omdat het een commerciele transactie betreft tussen verhuurder en werkgever waarbij verhuurder het aantal kilometers per maand al heeft vastgelegd in de huursom. Dat werkgever er dan voor kiest deze auto uit te lenen aan werknemer, kan niet fiscaal op werknemer verhaald worden mits het aantal kilometers niet overschreden wordt.
De bijtelling valt toch altijd op het conto van de werknemer? Als de bijtelling hoger is dan je zou hebben in je klasse dan wordt je daar normaal voor gecompenseerd bruto-netto.

Welke kilometers mogen er niet overschreden worden? Want volgens mij maak de bron van de auto (eigendom van het bedrijf, lease of huur) niet uit. In alle gevallen krijg je een stuk extra beloning waarover belasting (bijtelling) moet betalen.

De enige escape is dan niet privé rijden natuurlijk, maar ook daar zitten regels aan. Je kiest voor een heel jaar, dus je kan niet even 2 maanden niet privé rijden en dus geen bijtelling betalen en dan 10 maanden wel. Het is alles of niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 21:48
Sjoan schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 22:58:
[...]

Het gaat om ongeveer 2500km. Ik heb nu zeer weinig kilometers op mijn auto staan, en dat wil ik graag zo houden. Ook krijg ik met het gebruik van mijn eigen auto privékilometers niet vergoed, wat in feite dus loon is wat ik niet betaald ga krijgen.
Naast zakelijke kilometers krijg je de woon/werk kilometers wel vergoed neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
[...]

Tjsah, wat is heel weinig? En die 2500 km word natuurlijk wel betaald, dus de eventuele waardevermindering vang je daar voor een deel mee op.

Het privé stuk heb je gelijk in, aan de andere kant: het is je droombaan. Wat maakt die 2 keer tanken met je privé auto dan nog uit? Je wil toch ook niet direct te boek staan als die zeur die het onderste uit de kan moest hebben?

Los van dat je volgens mij gelijk hebt, ze zouden gewoon een auto moeten regelen. Maar voor die hoeveelheid kilometers en 1 maand, daar moet je misschien geen heibel voor willen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-02 08:59
[...]
Ook krijg ik met het gebruik van mijn eigen auto privékilometers niet vergoed, wat in feite dus loon is wat ik niet betaald ga krijgen.
Dit snap ik niet?
Want met een leaseauto krijg je privékilometers wel vergoed? Daar betaal je juist toch bijtelling voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chester
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Sjoan schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 22:54:
[...]

Aangezien dit in mijn contract staat, leek mij het niet nodig om dit met mijn manager door te nemen. Tegen PZ heb ik wel voordat ik tekende gezegd dat ik een niet al te grote auto wil hebben.
Wat in je contract staat lijkt me duidelijk dan. Geen auto tenzij management zegt dat je een auto mag.

"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick | Trakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:56

rapture

Zelfs daar netwerken?

Normaal gezien wordt een poolauto of een huurauto voorzien.

Ik zou op de clausule wijzen en bij de manager van je afdeling informeren. Mijn manager reageerde met "Jij gaat niet een dag zonder auto vallen." en HR regelde bij de vaste autobedrijven een auto binnen enkele uren.

Afhankelijk van het soort werk, kan je in verhoogde risico zones komen en plotseling laat een vrachtwagen een afdruk in de auto, je auto wordt halve meter ingekort, materiaal/gereedschap kan vallen, de bodemplaat worden ook benut als de bodemvrijheid onvoldoende is,...

Als het een loonwagen (geen interventievoertuig) is en je moet niet regelmatig materiaal naar de klanten rijden, dan is het aan jou de keuze om mee te gaan met hun voorstel of toch nog op de getekende beloftes staan. Ik vind het een groot gemis als ik niet gratis 4 uren ver kan rijden van de landsgrenzen. Ik had collega's die elke weekend 4 uren ver reden naar hun buitenlandse vriendin.

Als ze mij kunnen dwingen, dan kom ik dolleuk met een 700 euro Japanner of een oude bestelwagen die mij weinig kost zodat ik de risico's kan aangaan en iets verdien aan de woon-werk-kilometer-vergoeding.

Je loon is niet spectaculair hoog, dus alles moet nagerekend worden en elk gebrek kan je leefbaar loon tot een hongerloon reduceren. Tenzij als ze 2000 euro bruto per maand bijgeven, dan hoeven we niet over de kleine details te praten en je kan een leuke auto privé rijden. Alles heeft een prijs en als er genoeg geld tegen aangesmeten wordt, dan is meer mogelijk.

Het is aan jouw de keuze om droombaan, loonpakket af te wegen tegen het mogelijk verlies dat je in de eerste maand zou moeten lijden. Als je zwakte toont, dan kunnen ze het ook misbruiken om je loon, doorgroeimogelijkheden,... laag te houden want je bent toch tevreden met peanuts.
Chester schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 01:32:
[...]

Wat in je contract staat lijkt me duidelijk dan. Geen auto tenzij management zegt dat je een auto mag.
Geen lease-auto als in een nieuwe auto met de specifieke opties gekozen door jou. Maar dat ontslaat de werkgever niet van een auto van ander formaat, koetswerk type,... als poolauto of huurauto moet voorzien. Ik zal gratis rijden tot 4 uren over de landsgrenzen altijd hoger afwegen dan een leuke privé auto.

[ Voor 9% gewijzigd door rapture op 27-07-2018 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatore.NL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:47
Krijg je wel je mobiliteits vergoeding uitgekeerd in de eerste maand? Dat is netto de helft van je lease vergoeding wat je erbij krijgt, daarnaast kun je ook je km’s declareren.

Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Is er hier niet gewoon een HR dame actief die op zoek is naar de makkelijkste oplossing? Wagenparkbeheerder op vakantie - > misschien heeft TS al wel een auto waarmee hij de eerste periode doorkomt?

In geval van gebruik van je privé auto zou ik dan wel verwachten dat je het leasebedrag uitgekeerd krijgt, bijtelling niet hoeft te betalen en dan km kostendekkend worden vergoed (veelal wordt dit dan bruto in mindering gebracht op de leasebedrag).

Als je dit niet wilt zou ik gewoon reageren met dat je geen auto beschikbaar hebt geschikt voor dit doeleinde en daarna informeert naar de opties die bedrijf kan bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 20:43

Croga

The Unreasonable Man

Ook krijg ik met het gebruik van mijn eigen auto privékilometers niet vergoed, wat in feite dus loon is wat ik niet betaald ga krijgen.
Die zie ik je al een paar keer noemen. Dat is natuurlijk niet waar.....
Voor privé gebruik van je lease auto betaal je belasting. En dat is best een fors bedrag. Nog sterker; dat is een dusdanig fors bedrag dat het, over het algemeen, beter is je eigen auto tegen €0.19 per km zakelijk te rijden dan een lease auto privé te gaan rijden... Dus vergeet even dat privé kilometers verkapt loon zijn; privé kilometers betaal jij gewoon dubbel en dwars aan de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Croga schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 08:38:
[...]

Die zie ik je al een paar keer noemen. Dat is natuurlijk niet waar.....
Voor privé gebruik van je lease auto betaal je belasting. En dat is best een fors bedrag. Nog sterker; dat is een dusdanig fors bedrag dat het, over het algemeen, beter is je eigen auto tegen €0.19 per km zakelijk te rijden dan een lease auto privé te gaan rijden... Dus vergeet even dat privé kilometers verkapt loon zijn; privé kilometers betaal jij gewoon dubbel en dwars aan de belastingdienst.
Ik denk niet dat dat klopt. Ik kan in ieder geval niet voor hoogte van de bijtelling een redelijke tweedehands auto rijden. Vergeet niet mee te nemen dat je ook "gratis" benzine/diesel krijgt.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• waal70
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-01-2024
Ik vind het een heel normale vraag van het bedrijf. Waarom krijg je hier, zeker als het je droombaan betreft, een naar gevoel van?
Ik heb ook altijd voorlopers afgewezen, omdat in de bedrijven waar ik werkte daarmee het leasebedrag bruto werd uitgekeerd. Geen bijtelling + bruto leasebedrag is meer dan genoeg om een tweedehands auto van te rijden (behalve een project in Groningen als je zelf in Maastricht woont)

Als je niet wilt of kunt met je eigen auto, volstaat een simpel mailtje zonder uitleg. “Nee, geen privé-auto beschikbaar”

Is dan alleen de vraag of de auto daags voor je indiensttreding thuis wordt geleverd, of op je eerste dag op het werk, zodat je weet of je eventueel voor de eerste ochtend wat moet regelen.

Interessanter voor mij is de soort van paniek die bij je ontstaat. Heb je het idee dat je sowieso niet zo’n goeie deal hebt gemaakt? Of twijfel je ergens over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-09 23:59

Barrycade

Through the...

Tja TS heeft al privé een auto met weinig km's geeft hij aan. Dus privé wordt er weinig gereden.

Hij lijkt de privé lease auto km's te zien als gratis/loon.

Maar dat snap ik niet; je betaalt zeg 20% bijtelling over de nieuwwaarde dus +/- 5k afhankelijk van je belasting schaal daar weer 40% over dus 2000 euro per jaar.

Nu kan je daar niet een auto privé van rijden maar gratis is het allemaal niet dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-09 20:41
De vraag is toch niet zo heel raar? Er wordt gevraagd of je een privé auto beschikbaar hebt. Je kan aangeven dat je bijv. een privé auto beschikbaar hebt maar dat die door je vrouw wordt gebruikt en dat je er mede op basis van het aanbod van de werkgever vanuit bent gegaan dat het vervoer verzorgd zou worden.

Bij ons wordt een auto uit de pool ingezet in de proeftijd en daarna mag pas een eigen auto besteld worden als er niets beschikbaar is in de betreffende categorie (en als je in een categorie zit waar je eigen keuze hebt). Als er geen auto in de pool beschikbaar is, krijg je een huurauto totdat de auto naar keuze is geleverd. Er zijn ook collega's die juist de voorkeur geven aan hun eigen auto rijden gedurende deze periode waarbij ze het budget deels netto en deels bruto uitgekeerd krijgen (afhankelijk van woon-werk en zakelijke kilometers).

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon weigeren je eigen auto te gebruiken en vriendelijk wijzen op het reglement. Jij hoeft je privé-bezit natuurlijk niet te gebruiken voor werk, als jij dat niet wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:29
Het is misschien alleen wat onhandig geformuleerd van personeelszaken. Dat ze er vanuit gaan dat jij liever in je eigen auto rijdt als je die al hebt.
Ik heb in jouw situatie bijvoorbeeld liever mijn eigen auto. Die heeft al 2 ton op de teller dus extra kms maken niet uit. En een parkeervergunning voor een 2e auto kost hier een fortuin.

Gewoon zeggen dat je liever niet zakelijk rijdt met je privé auto. En dat je had gerekend op een auto van de zaak.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 09:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een shortlease auto heb je binnen een week voor de deur staan iig, das zo geregeld. Ik vermoed dat je nieuwe manager het gewoon vergeten is aan te vragen. Mailtje terug naar HR dat je uit bent gegaan van een leaseauto en je vermoed dat err iets in de communicatie mis is gegaan. Laat hen het maar uitzoeken, die zijn gewoon uitvoerend. Maar snap wel dat ze ok van management nodig hebben.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:49
MAX3400 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 22:53:
@Drardollan ....
Daarnaast, extra: als het idd een huurauto betreft, is deze in beginsel niet onderhevig aan bijtelling....
Was het maar waar, dan reed iedereen in goed overleg met de werkgever in een huurauto.
Elke auto vanuit je werkgever waarmee je meer dan 500km per jaar privé rijdt heeft in principe gewoon bijtelling. Soms gaat 't bij huurauto's "goed" doordat de berijder niet goed is geregistreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
EnigmaNL schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 23:03:
[...]

Naast zakelijke kilometers krijg je de woon/werk kilometers wel vergoed neem ik aan?
In principe ga ik van mijn huis direct naar de klant toe, dus al die kilometers worden wel vergoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:38
Eigenlijk vind ik het best een normale vraag waar je denk ik niet zoveel achter hoeft te zoeken. Het is aan jou om te bedenken of je dit wel of geen goede oplossing vindt. Zelf zou ik er niet veel problemen mee hebben, mits (aansprakelijkheids)verzekeringen en een normale kilometervergoeding goed geregeld zijn. 2500 km lijkt mij daarbij niet een relevante waardevermindering van je privé-auto op te leveren en het "loon" dat je ontvangt bij een leaseauto levert je over het algemeen niet meer geld op: Sterker: Je "ontvangt" het gebruik van een auto en je betaalt er belasting over. Je maakt kennelijk weinig privé kilometers dus het zou je per saldo zomaar geld kunnen kosten. Ik zou niet gelijk kijken waar je "recht op hebt" volgens je contract maar wat het meest gunstig voor je is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Hebben ze aangegeven tegen welk tarief de zakelijke kilometers worden vergoed en/of krijg je je lease bedrag uitbetaald? Als ze dit niet hebben aangegeven kan je er even navraag naar doen.

Mocht je dan kiezen om toch met je eigen auto te gaan, houd de kilometers per rit bij (datum, tijd, Vertrek, aankomst, aantal km) bij. Men mag de kilometers tegen 19 cent belasting vrij vergoeden. Dus je normale lease bedrag kunnen minus 0,19*aantal km in de maand, bruto vergoeden, en 0,19 * aantal kilometers netto.

Als je het echt niet wil, zou ik aangegeven dat je geen prive auto beschikbaar hebt
De reden verder niet vermelden, is niet relevant.
Je kan nog aangeven dat je er op rekende dat er iets door het bedrijf geregeld zou worden op basis van de clausule die je citeert.

Volgens mij is er een soort stel regel dat 10K km 1000 euro op de waarde van de auto is (bij een normale middenklasser), dus 2500 km is 250 euro aan extra afschrijving. Daarbij dan nog de benzine/diesel. Dan heb je een idee wat het je kost, als ze daar nou een goede vergoeding tegen over stellen....

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
Drardollan schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 23:05:
[...]

Tjsah, wat is heel weinig? En die 2500 km word natuurlijk wel betaald, dus de eventuele waardevermindering vang je daar voor een deel mee op.

Het privé stuk heb je gelijk in, aan de andere kant: het is je droombaan. Wat maakt die 2 keer tanken met je privé auto dan nog uit? Je wil toch ook niet direct te boek staan als die zeur die het onderste uit de kan moest hebben?

Los van dat je volgens mij gelijk hebt, ze zouden gewoon een auto moeten regelen. Maar voor die hoeveelheid kilometers en 1 maand, daar moet je misschien geen heibel voor willen maken?
Ik heb nu 39500 op de teller staan, volgens verschillende dealers gaat het me ongeveer €500 kosten als ik boven de 40000 kom. Maar volgens de ANWB-koerslijst gaat dit me €50 kosten, dus waarschijnlijk ben ik daar iets te neurotisch in :)

Daarentegen wil ik ook weer niet direct te boek staan als diegene die zich het makkelijkst met dingen laat afschepen. Ik heb bewust niet het onderste uit de kan proberen te halen qua salaris, juist omdat dit mijn droombaan is, en de randvoorwaarden (waaronder dus redelijk groot budget voor een lease-auto).

Ik heb mijn contract 2,5 week geleden getekend, na een sollicitatie-procedure van 2 maanden. Tijdens het tekenen is er gezegd dat de wagenparkbeheerder contact met mij zou opnemen. Dat ik dan 1,5 week voordat ik ga beginnen van HR een mailtje krijg, met daarin de melding dat ze in principe geen auto beschikbaar stellen in de eerste maand, is in mijn ogen redelijk apart. Dit had ook eerder gemeld kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
waal70 schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 09:45:
Ik vind het een heel normale vraag van het bedrijf. Waarom krijg je hier, zeker als het je droombaan betreft, een naar gevoel van?
Ik heb ook altijd voorlopers afgewezen, omdat in de bedrijven waar ik werkte daarmee het leasebedrag bruto werd uitgekeerd. Geen bijtelling + bruto leasebedrag is meer dan genoeg om een tweedehands auto van te rijden (behalve een project in Groningen als je zelf in Maastricht woont)

Als je niet wilt of kunt met je eigen auto, volstaat een simpel mailtje zonder uitleg. “Nee, geen privé-auto beschikbaar”

Is dan alleen de vraag of de auto daags voor je indiensttreding thuis wordt geleverd, of op je eerste dag op het werk, zodat je weet of je eventueel voor de eerste ochtend wat moet regelen.

Interessanter voor mij is de soort van paniek die bij je ontstaat. Heb je het idee dat je sowieso niet zo’n goeie deal hebt gemaakt? Of twijfel je ergens over?
Ik heb voor mijn gevoel behoorlijk water bij de wijn gedaan, juist omdat dit mijn droombaan is. Ik wil niet te boek komen te staan als een push-over, en heb dit topic oa. gemaakt om er achter te komen of dit een gebruikelijke gang van zaken zijn, en wat mijn opties zijn.

Of het bruto-leasebedrag uitgekeerd gaat worden, dat weet ik niet, dat stond niet in het mailtje. Ik zal daar maandag naar informeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:59
Sjoan schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 21:35:
[...]
Dat ik dan 1,5 week voordat ik ga beginnen van HR een mailtje krijg, met daarin de melding dat ze in principe geen auto beschikbaar stellen in de eerste maand, is in mijn ogen redelijk apart. Dit had ook eerder gemeld kunnen worden.
Er is al meerdere malen gezegd dat je toch gewoon kunt aangeven dat je geen privé auto hebt om in te zetten voor je werk. Dan ben je toch klaar, hoef je verder geen verhaal bij te zetten of achterdocht over te hebben?

Zeg dat gewoon tegen hr en dan kun je je altijd nog zorgen maken...

P.s. je kunt ook multi quoten, dan hoef je niet te dubbelposten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Sjoan schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 21:35:
[...]

Ik heb nu 39500 op de teller staan, volgens verschillende dealers gaat het me ongeveer €500 kosten als ik boven de 40000 kom. Maar volgens de ANWB-koerslijst gaat dit me €50 kosten, dus waarschijnlijk ben ik daar iets te neurotisch in :)
40k is geen magische grens volgens mij ;) 100k wel, al kan ik mij niet voorstellen dat het 50 of 500 uitmaakt. Tegenwoordig zijn alle auto’s in staat om met gemak 500k te kunnen rijden. Veel belangrijker is de algehele status en onderhoudshistorie van de auto.

Maar je hebt verder een punt hoor, maar zoals al diverse keren gezegd. Gewoon aangeven dat je geen auto beschikbaar hebt. Als ze vragen waarom dan moet je de vorige leaseauto inleveren of je vrouw heeft de kar nodig. Niet teveel woorden aan vuil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:13
Als het over één maand gaat zou ik niet moeilijk doen, zeker omdat je de auto al hebt.
Waarschijnlijk krijg je ca 35ct per km, daar kom je ruim mee toe met een gewone auto, zeker omdat de vaste lasten al betaald zijn.
Ik zou melden dat je je privé auto al verkocht hebt, en dat de koper de auto in principe op 31/7 komt ophalen.

Een beetje terugpushen moet kunnen. Als ze dan echt moeilijk doen, dan zeg je dat je het met een korting hebt kunnen regelen met de koper.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 21:48
Ik zou niet moeilijk gaan doen en gewoon met je eigen auto rijden als het niet te lang nodig is. Je krijgt de kosten vergoed.

Je wil niet bekend staan als push over maar al helemaal niet als lastpost.

[ Voor 25% gewijzigd door EnigmaNL op 22-07-2018 01:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Gangbaar bij bedrijven met veel leaserijders (denk aan de grote softwarehuizen) is dat er een shortlease auto wordt gehuurd voor de periode van proeftijd en levertijd van de zelfgekozen leaseauto. Een poolauto is soms een mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:59
EnigmaNL schreef op zondag 22 juli 2018 @ 00:23:
Ik zou niet moeilijk gaan doen en gewoon met je eigen auto rijden als het niet te lang nodig is. Je krijgt de kosten vergoed.

Waarom zou een werkgever die lastpost rol wel mogen hebben? Die mogen ook wel tegemoet komen, sterker nog, ze hebben een leaseauto toegezegd.

Daarnaast heb ik graag een werkgever waarbij je ook gewoon eerlijk kunt zijn. Alle (kul) argumenten hierboven, waarom zou je erom liegen of zoveel worden over vuil maken (zie mijn vorige opmerking).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:03
EnigmaNL schreef op zondag 22 juli 2018 @ 00:23:

Nee, zo is niet hoe het normaal werkt. Het is wel normaal of ze even vragen of je een eigen auto in het bezit hebt tot ze je je proeftijd door bent. Ik heb netjes aangegeven dat ik liever heb dat ze een huurauto inzetten, aangezien we maar 1 eigen auto tot onze beschikking hebben. Twee dagen voor het contract inging kon ik hem ophalen, zodat ik mijn andere leaseauto gemakkelijk kon inleveren en alvast een auto voor de deur had staan.

Daarnaast werd mijn leaseauto al besteld voordat ik ook maar 1 uur gewerkt had, wat ik op zich wel een gek ding vond.
Pagina: 1