Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarnickS
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 03-07 13:34
Hallo medetweakers,

Mijn externe harde schijf (pricewatch: Seagate Expansion Portable 500GB Zwart heeft een vreemde kwaal: hij schrijft vreselijk traag. En ja, ik gebruik de USB 3.0 poort op mijn PC.
Vaak zit hij rond de 200kb per sec, met soms wat uitvliegers van 5mb p/s
Dat is (ook al is het een HDD) geen normale snelheid volgens mij.
Wat zou het probleem kunnen zijn? Als de HDD defect is is het ook geen probleem want ik heb hem nog maar een half jaar dus er zou nog gewoon garantie op moeten zitten.

Ze worden trouwens vanaf de Crucial MX500 in mijn pc afgeschreven
Afbeeldingslocatie: https://gp9.home.xs4all.nl/shared/zotraag.PNG

[ Voor 4% gewijzigd door MarnickS op 20-07-2018 20:05 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nirrilith
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-07 15:12
Wat ik zo zie is dat je veel kleine bestanden probeert weg te schrijven, meestal gaat dit inderdaad trager. als er dan toevallig een groter bestand bijzit dan gaat de snelheid weer iets omhoog.

je kunt proberen eens een groot bestand (lees meer dan 1GB) naar de schijf weg te schrijven, waarschijnlijk gaat het dan een stuk vlotter.

Battle.net ID: Nirrilith#2845

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

En op een andere PC of laptop? Is het een los kabeltje eventueel wat je kan wisselen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarnickS
Nirrilith schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 20:05:
Wat ik zo zie is dat je veel kleine bestanden probeert weg te schrijven, meestal gaat dit inderdaad trager. als er dan toevallig een groter bestand bijzit dan gaat de snelheid weer iets omhoog.

je kunt proberen eens een groot bestand (lees meer dan 1GB) naar de schijf weg te schrijven, waarschijnlijk gaat het dan een stuk vlotter.
Je hebt gelijk. Met een bestand van 4GB gaat het in eens een stuk sneller. Maar ik gebruik hem juist als backup drive, dus dat zijn allemaal kleine bestanden 8)7 . Is er niet een manier om het sneller te laten gaan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:54
Probeer ook smart uit te lezen, dan zie je of je hd fouten bevat, waardoor de snelheid ook omlaag kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarnickS
jan99999 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 20:24:
Probeer ook smart uit te lezen, dan zie je of je hd fouten bevat, waardoor de snelheid ook omlaag kan gaan.
Dat had ik al gedaan, komt niks vreemds uit.

[ Voor 0% gewijzigd door MarnickS op 20-07-2018 20:28 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

MarnickS schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 20:12:
[...]

Je hebt gelijk. Met een bestand van 4GB gaat het in eens een stuk sneller. Maar ik gebruik hem juist als backup drive, dus dat zijn allemaal kleine bestanden 8)7 . Is er niet een manier om het sneller te laten gaan dan?
Ja, maar niet via "Windows file copy"; dat is 1 bestand na elkaar en nooit meer dan 1 tegelijk (op basis van je screenshot).

Lees je even in in het commando robocopy en het aantal threads daarin; draai even een paar testjes.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarnickS
MAX3400 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 20:28:
[...]

Ja, maar niet via "Windows file copy"; dat is 1 bestand na elkaar en nooit meer dan 1 tegelijk (op basis van je screenshot).

Lees je even in in het commando robocopy en het aantal threads daarin; draai even een paar testjes.
Handig! Maar ik gebruik de externe harde schijf ook wel eens bij mijn Debian machine en heb de schijf daarom geformatteerd met exFAT. Wat ik lees werkt robocopy alleen met NTFS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-06 20:11
[...]

Nee helaas niet.
Je kunt wel inzippen met 7ZIP en dan de STORE functie gebruiken, maar dan verlies je weer tijd met inzippen.
Links of rechts gaat het tijdkosten.

Of gebruik een backup tool, waarin je 1x per week een fullbackup maakt en overige dagen differentials / incrementals

[ Voor 10% gewijzigd door WeHoDo op 20-07-2018 20:43 ]

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:46
[...]
Met een bestand van 4GB gaat het in eens een stuk sneller. Maar ik gebruik hem juist als backup drive, dus dat zijn allemaal kleine bestanden 8)7 . Is er niet een manier om het sneller te laten gaan dan?
Je kan de write caching voor de USB HDD aanzetten (better performance policy optie).
Het schrijven van kleine bestanden zal dan heel veel sneller gaan.
TenForums: Enable or Disable Disk Write Caching in Windows 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarnickS
@The_Doman Ga ik morgen even proberen. Hopelijk raakt de boel niet corrupt.
Pagina: 1