Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-09 19:09
Meer en meer gebeurt het ook bij ons (overheidsdienst) dat er mensen van ergens anders werken.

Tot nu toe is het altijd hetzelfde riedeltje geweest. Die persoon krijgt op voorhand een stapeltje taken mee en is dan 1dag "weg van de wereld".

Als dit occasioneel is (lees 1x per jaar ofzo) geen problemen ermee. Maar ik vind het een lastige bij mensen die dit structureel doen. Op kantoor wordt er verwacht dat er meegedacht wordt met oplossingen en dat er gecommuniceerd wordt, ik zou denken dat dit bij remote mensen niets anders is. Helaas is de realiteit hier nog "uit het oog, uit het hart".

Wat doen jullie zoal om dit tegen te gaan?

Waar ik nu mee experimenteer is een webcam die in de teamruimte staat en een (2way)micro die de hele dag aanstaat. Met de bedoeling als er discussies zijn dat de remote persoon kan meedenken/luisteren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:03
Bij mijn vorige werkgever werkten we 99% thuis, wat inderdaad een bepaalde mentaliteit vereist. Communicatie is gewoon heel belangrijk en daarom gebruikten we Skype. Net als op een normaal kantoor waren daar 'regels' aan verbonden. Zo ga je niet om de haverklap iemand bellen, maar stuur je gewoon eerst een berichtje.

Nu ik sinds maart bij een werkgever zit waar het overgrote deel gewoon op kantoor werkt, merk je pas hoe productief je bent als je remote werkt. Tuurlijk, iemand kan een zwembad aanleggen in de tuin onder werktijd als hij zou willen.

Nu werk ik 1 of 2 dagen in de week thuis en in eerste instantie was het gewoon ook raar, niemand had iets van Skype geinstalleerd staan en communicatie was niet mogelijk. In het begin dus maar met een collega zitten WhatsAppen, maar ook nu zijn we (redelijk) snel aan het overgaan op Skype.

PS. Het vereist enorm veel vertrouwen in je collega's/personeel, maar ik neem aan dat dit er is.
PS2. 'Occasioneel' is niet 1 keer per jaar. Dat is 'erg-sporadisch' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:37
Heb je er serieus moeite mee dat mensen vaak remote werken. Bij ons gebeurd dat heel vaak. Wel de afspraak dat we er op 1 dag in de week allemaal zijn. En verder vaak dagelijks een kort groepsoverleg via skype en als je daarnaast nog iemand nodig hebt dat skype en of bel je hem. Werkt perfect.

Overigens had de titel volgens mij moeten zijn: Remote werken met mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
pacificocean schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 14:14:
Heb je er serieus moeite mee dat mensen vaak remote werken. Bij ons gebeurd dat heel vaak. Wel de afspraak dat we er op 1 dag in de week allemaal zijn. En verder vaak dagelijks een kort groepsoverleg via skype en als je daarnaast nog iemand nodig hebt dat skype en of bel je hem. Werkt perfect.

Overigens had de titel volgens mij moeten zijn: Remote werken met mensen.
Ik heb helemaal geen moeite met mensen die remote werken. Wel met de manier waarop het hier gebeurt.
Stapeltje taken op voorhand krijgen, lync die op "DoNotDisturb" staat en dus een onbestaande communicatie.

Werkt niet bevorderlijk voor het team en ook niet voor de remote mens. Alle beslissingen worden op kantoor genomen en als iemand remote zit wordt die simpelweg niet geconsulteert omdat hij niet zichtbaar is. Nadien is die persoon dan soms pissed dat er beslissingen genomen zijn waar hij/zij niet bij was. Terwijl hij wel aan het werken was.

Remote werk wordt bij ons aanzien als een dag in een bubbel werken.

Edit; om het nog even duidelijker te stellen, 95% aanwezigheid, enkel de interne medewerkers mogen 2 dagen per maand van thuis werken, de consultants al helemaal niet. Niet mijn keuze en zou het liever ook soepeler zien maar het is hier nu eenmaal zo

[ Voor 10% gewijzigd door Tarkin op 20-07-2018 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
Tarkin schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 14:23:
[...]

Ik heb helemaal geen moeite met mensen die remote werken. Wel met de manier waarop het hier gebeurt.
Stapeltje taken op voorhand krijgen, lync die op "DoNotDisturb" staat en dus een onbestaande communicatie.

Werkt niet bevorderlijk voor het team en ook niet voor de remote mens. Alle beslissingen worden op kantoor genomen en als iemand remote zit wordt die simpelweg niet geconsulteert omdat hij niet zichtbaar is. Nadien is die persoon dan soms pissed dat er beslissingen genomen zijn waar hij/zij niet bij was. Terwijl hij wel aan het werken was.

Edit; om het nog even duidelijker te stellen, 95% aanwezigheid, enkel de interne medewerkers mogen 2 dagen per maand van thuis werken, de consultants al helemaal niet. Niet mijn keuze en zou het liever ook soepeler zien maar het is hier nu eenmaal zo
Vreemd, beslissingen worden genomen zonder de juiste mensen te raadplegen? Klinkt als een prima plan. 8)7

Er is dus al een communicatieplatform, je kan toch gewoon afspreken dat hij minimaal 2 keer per dag van DND moet, of het liefst helemaal?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
[...]

Ik neem aan dat je jouw onvrede al hebt overlegd met jouw manager?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Laatst online: 13:56

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Thuiswerken, werken met een remote team, of wat dan ook vereist een andere manier van communicatie. Alles zal via Slack, Skype, Hangouts of whatever moeten gaan (mail is te traag vaak), en conference calls met het hele team zul je ook even moeten plannen. Als je merkt dat je dingen mist, of ergens niet bij kunt zijn, gaat er dus iets fout. Hier had een verbinding voor opgezet moeten worden (kan echt in 5 seconden), en dan doe je opeens wel mee.

Alles wat je normaal mondeling zou doen, gooi je nu 'online', en daar kan men op reageren. Wil je iets echt uitwerken, dan schakel je over op 1-op-1 communicatie via voice chat, en geef je een samenvatting aan de rest.
It's a way of working, not a way of decision making...

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
sorted.bits schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 14:40:
[...]

Vreemd, beslissingen worden genomen zonder de juiste mensen te raadplegen? Klinkt als een prima plan. 8)7

Er is dus al een communicatieplatform, je kan toch gewoon afspreken dat hij minimaal 2 keer per dag van DND moet, of het liefst helemaal?
Daarom dat we dus aan het kijken zijn om de situatie te verbeteren/veranderen.

Het communicatieplatform intern is Lync, goed voor 1-1 chat gesprekken maar daar blijft het ook bij. Bv bij groepsgesprekken moet je altijd online zijn omdat je anders delen van het gesprek mist (en zelf ook niet meer kan terugvinden). Slack is hier al beter in en beginnen we ook te gebruiken.

Zoals hierboven gezegd, het is een way of working waar we nu naar aan het zoeken zijn om dit te verbeteren. Voor heel veel mensen lijkt dit een nobrainer te zijn en hele volksstammen werken 3+ dagen remote, maar helaas is dat hier nog helemaal niet het geval en is er ook een mentaliteitsverandering nodig.
Conono schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 14:46:
[...]

Ik neem aan dat je jouw onvrede al hebt overlegd met jouw manager?
Ik heb er geen onvrede mee (ik mag trouwens niet van huis uit werken, wist ik toen ik hier begon) maar probeer het wel te verbeteren/veranderen zodat de communicatie beter wordt.

[ Voor 14% gewijzigd door Tarkin op 20-07-2018 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Laatst online: 08:37
Tarkin schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 15:00:
[...]

Daarom dat we dus aan het kijken zijn om de situatie te verbeteren/veranderen.

Het communicatieplatform intern is Lync, goed voor 1-1 chat gesprekken maar daar blijft het ook bij. Bv bij groepsgesprekken moet je altijd online zijn omdat je anders delen van het gesprek mist (en zelf ook niet meer kan terugvinden). Slack is hier al beter in en beginnen we ook te gebruiken.

Zoals hierboven gezegd, het is een way of working waar we nu naar aan het zoeken zijn om dit te verbeteren. Voor heel veel mensen lijkt dit een nobrainer te zijn en hele volksstammen werken 3+ dagen remote, maar helaas is dat hier nog helemaal niet het geval en is er ook een mentaliteitsverandering nodig.

[...]

Ik heb er geen onvrede mee (ik mag trouwens niet van huis uit werken, wist ik toen ik hier begon) maar probeer het wel te verbeteren/veranderen zodat de communicatie beter wordt.
Volgens mij is het voornamelijk een cultuur gedrags ding. Ik zou dan ook niet teveel naar technische oplossingen kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conono
  • Laatst online: 31-08-2020
Tarkin schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 15:00:
...
Ik heb er geen onvrede mee...
maar je opent er wél een topic over met de vraag hoe andere users het thuiswerken van collega's tegengaan..
(ik mag trouwens niet van huis uit werken, wist ik toen ik hier begon) maar probeer het wel te verbeteren/veranderen zodat de communicatie beter wordt.
Is dat jouw taak?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Ik werk al (minstens) 10 jaar elke week een dag thuis. Een werkgever waar thuiswerken niet mogelijk is zou voor mij een grote no-no zijn.
Zelf vind ik bereikbaarheid essentieel voor een thuiswerker. Skype (heette voorheen Lync) staat aan en ik neem de telefoon aan. Relevante beslissingen worden gewoon genomen door mij via Skype (of telefonisch) te consulteren en anders wordt gewacht tot ik weer op kantoor ben. Als ik offline ben vanwege een prive-afspraak dan zorg ik dat die afspraak ook in mijn zakelijke agenda staat zodat collega's weten dat ik een afspraak heb en niet AWOL ben.
Persoonlijk zou ik grote moeite hebben met een thuiswerker die (structureel) niet bereikbaar is. Zonder heldere regels gaat remote werken in mijn ogen niet werken.

Maar die webcam die de hele dag aanstaat lijkt mij juist vreselijk storend. Veel mensen werken juist remote om even geen (permanente) afleiding van collega's te hebben. Dan wil je niet de hele dag naar de geluiden van je collega's luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

pacificocean schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 15:03:
Volgens mij is het voornamelijk een cultuur gedrags ding. Ik zou dan ook niet teveel naar technische oplossingen kijken.
Maar als je technische oplossing ondermaats is (zoals nu het geval lijkt te zijn) gaat je cultuur ook nooit veranderen. Zelfs voor omgevingen waar iedereen binnen gehoorsafstand van elkaar werkt heeft het opschrijven van discussies voordelen. Het stoort andere mensen minder (ooit die zinloze discussie over de staat van de vuilnisbak gehoord terwijl je een rotbug probeert te fixen? Dat dus), het zorgt ervoor dat je dingen eens rustig kunt teruglezen, waardoor de kwaliteit van discussies verbetert, want je hoeft niet binnen 3 seconden een antwoord te formuleren.

Ergo: zet een goeie Slack op (gratis enzo), en push je eigen commentaar daarheen. Als mensen volgen: gefeliciteerd, je hebt de cultuur veranderd.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:10
sorted.bits schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 14:40:
[...]

Tip microsoft Teams zit ook gewoon in O365 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

FreezeXJ schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 15:18:
[...]

Maar als je technische oplossing ondermaats is (zoals nu het geval lijkt te zijn) gaat je cultuur ook nooit veranderen.
Liever ondermaatse techniek dan ondermaatse cultuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
Conono schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 15:07:
[...]
maar je opent er wél een topic over met de vraag hoe andere users het thuiswerken van collega's tegengaan..
Ik denk dat het hier lost in translation is.

Ik ben op zoek naar oplossingen om het "uit het oog uit het hart" principe tegen te gaan, niet om remote werk tegen te gaan. Zodanig dat het hier op termijn misschien nog structureler thuisgewerkt kan worden.
Is dat jouw taak?
Gezien ik merk dat de teams die ik begeleid daar last mee hebben wel ja. Ik ben niet in staat om er corporate policy van te maken maar dat boeit me ook niet, de bedoeling van mij is dat het samenwerken beter lukt met mensen die (gechargeerd) verder zitten dan 5m afstand
downtime schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 15:17:
[...]

Ik werk al (minstens) 10 jaar elke week een dag thuis. Een werkgever waar thuiswerken niet mogelijk is zou voor mij een grote no-no zijn.
Dat is een keuze, voor mij weegden er andere zaken meer door waardoor ik dit wel doe momenteel
Zelf vind ik bereikbaarheid essentieel voor een thuiswerker. Skype (heette voorheen Lync) staat aan en ik neem de telefoon aan. Relevante beslissingen worden gewoon genomen door mij via Skype (of telefonisch) te consulteren en anders wordt gewacht tot ik weer op kantoor ben. Als ik offline ben vanwege een prive-afspraak dan zorg ik dat die afspraak ook in mijn zakelijke agenda staat zodat collega's weten dat ik een afspraak heb en niet AWOL ben.
Persoonlijk zou ik grote moeite hebben met een thuiswerker die (structureel) niet bereikbaar is. Zonder heldere regels gaat remote werken in mijn ogen niet werken.

Maar die webcam die de hele dag aanstaat lijkt mij juist vreselijk storend. Veel mensen werken juist remote om even geen (permanente) afleiding van collega's te hebben. Dan wil je niet de hele dag naar de geluiden van je collega's luisteren.
Webcam is in de teamruimte, niet in de remote ruimte. Het is meer om te zien wat er gaande is en of er een discussie aan de gang is of niet, het is niet iets om mensen te controleren. (Dit heb ik vanuit een podcast over werken met een remote persoon en daar was het de oplossing, dus waarom niet proberen ;) )
pacificocean schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 15:03:
[...]

Dat is ook waar. Maar in deze tijd is het soms gemakkelijker om iets in de cultuur te veranderen als je daar al een technische oplossing voor kunt hebben. Daarom dit topic om te zien wat anderen doen.

[ Voor 57% gewijzigd door Tarkin op 20-07-2018 15:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

'remote mensen'? :?

Geeft al een beetje de toonzetting aan imho.
Ik zou de 'mensen' waarmee ik tezamen een klus moet klaren, liever collega's noemen.
Jarenlang met allerlei collega's, die verspreid zaten over de wereld, in diverse tijdzones, samengewerkt. En ja, dat vereist onderling begrip en aandacht. Maar dat gaat niet werken (letterlijk en figuurlijk!) als ik m'n collega's als 'remote mensen' zou betitelen. ;)

BTW: zoals anderen al opmerkten; technologie is nooit de oplossing voor cultuurproblemen en/of mankerende werkhouding c.q. verstoorde onderlinge relaties.
Technologie kan hooguit bepaalde zaken faciliteren en/of prettiger of makkelijker maken. Maar zeer zeker geen cultuuromslag forceren. Dan krijg je alleen nog maar meer weerstand c.q. mensen/collega's die zich er tegen verzetten, of nog erger, er zich achter verschuilen.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
ehtweak schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 15:42:
'remote mensen'? :?

Geeft al een beetje de toonzetting aan imho.
Ik zou de 'mensen' waarmee ik tezamen een klus moet klaren, liever collega's noemen.
Jarenlang met allerlei collega's, die verspreid zaten over de wereld, in diverse tijdzones, samengewerkt. En ja, dat vereist onderling begrip en aandacht. Maar dat gaat niet werken (letterlijk en figuurlijk!) als ik m'n collega's als 'remote mensen' zou betitelen. ;)
Goed als je dan nu ook zou kunnen vertellen hoe je dat gedaan hebt dat samenwerken in plaats van te vallen over sommige woorden (daarom ook dit topic) dan zou ik al helemaal blij zijn.

Ik zoek ervaringen van mensen die nu (voor een deel of volledig) remote werken en hoe we dit kunnen opzetten in het team. Tot nu toe is het heel klassiek (zie OP) en werkt het niet zoals het zou moeten. Daarom dat we daar dus verandering/verbetering in willen brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-09 21:26

Gertjuhjan

Software Engineer

Skype, conference calls voor meetings.

Als je iedere dag een meeting hebt om de dag te starten (in ons geval standup meeting van scrum), bellen wij gewoon naar de remote collega's (of zij bellen in). Dit kan old skool met mobiele telefoons of via één of andere conference call software.

Maar het is inderdaad ook een cultuur omslag. Je moet je collega's vertrouwen dat zij hun werk ook vanuit thuis doen. Persoonlijk zorg ik er juist voor dat als ik thuis werk extra bereikbaar ben. Lunchen? In de buurt van communicatie apparaat. Ben je weg van de pc voor privé-afspraak, laat het zien door middel van een status op skype/agenda/ melding bij de dagelijkse meeting. Ben zeer open in wat je doet en gaat doen.

Xbox: Gulpener88

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14:56
Alle dagen thuiswerken lijkt me niet gezond. Bij ons is de regel dat je, tenzij je als consultant bij de klant werkt, minstens 2 dagen op kantoor bent. Sowieso is 1 van die dage. Dan op donderdag. Dan ziet iedereen elkaar.
Voor de standup gebruiken we Skype of mobiele telefoons, gaat prima bij ons.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik kom uit een internationale werkomgeving waar met z'n allen op kantoor werken simpelweg niet mogelijk is, 's ochtends werkte ik met mijn NL, Maleisische en Indiase collega's en 's middags met NL en de USA. Skype is handig om te communiceren, en respecteer net zo als aan het bureau ook de do not disturb en busy functie. Anders maak je een afspraak over wanneer je gaat bellen, dat is heel normaal. En frankly, je merkt dan niet meer wie er op kantoor zit en wie niet, als je je werk maar af hebt. Persoonlijk zou ik niet alle dagen thuis willen werken ivm de sociale contacten maar het is wel een stuk efficiënter. Als ik thuis zit te lunchen gaat de skype dus ook op "away", pauze=pauze!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Emperor_
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 16:25
Ik werk full-time remote en ons hele bedrijfs werkt remote (we hebben niet eens een kantoor). Je merkt heel erg het verschil tussen af en toe thuiswerkers of een bedrijf wat volledig remote is. Het is naar mijn idee vooral een werkcultuur ding.

Daarbij doel ik dat een volledig remote team eerst zijn communicatie stroomlijnt en meetings scheduled voor video conferencing. Mensen moeten zelf kunnen beginnen en autonoom kunnen werken en daarvoor moeten de systemen ook beschikbaar zijn.

Als je bedrijfs hier niet op ingesteld is, zorg dan dat de faciliteiten beschikbaar zijn. Zet een Slack channel op, schedule zoom meetings en zorg dat minimaal 60% van je team thuis werkt zodat belangrijke beslissingen online genomen worden en niet afzonderlijk op kantoor. Vertrouwen is belangrijk, maar als je dat al niet hebt met je collega's is dat een belangrijk ding om aan te gaan werken. Lees de boeken eens van Basecamp hierover om ideeen op te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Tarkin schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 15:28:
Webcam is in de teamruimte, niet in de remote ruimte. Het is meer om te zien wat er gaande is en of er een discussie aan de gang is of niet, het is niet iets om mensen te controleren.
Mocht je deze keuze maak moet je hierbij wel goed kijken naar het wel mogen filmen van werkplekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik werk zelf ook 99% remote en ben ook niet de hele dag te bereiken. Elke keer even snel overleg kost erg veel tijd, omdat je daarna vaak weer opnieuw moet nadenken over waar je zelf mee bezig was. Ik werk graag in een flow en ben dan gewoon een aantal uur niet te bereiken. In die 3-4 uur doe ik meer dan een volle dag op kantoor.
In het begin en op het eind van de dag ga ik mail beantwoorden en dingen overleggen via skype of telefoon.
Dit soort overleggen moet je wel een beetje voorbereiden, zodat je direct alles gevraagd hebt om weer een dag verder te kunnen met je werk.

[ Voor 15% gewijzigd door Ernemmer op 20-07-2018 20:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15:22
Ik werk zelf 1-2 dagen per week remote, maar ideaal is het niet, ondanks alle moderne communicatiemiddelen. Even meekijken bij iemand of iets uitleggen, dat gaat toch minder soepel met Skype/telefonisch. Maar het heeft ook voordelen, de kleine vragen waarvoor men anders naast mijn bureau komt staan kan ik even parkeren tot ik er tijd voor heb, en na een antwoord ben ik er dan ook weer vanaf. En als ik privé een afspraak heb, probeer ik die altijd zo te plannen dat die niet overlapt met mijn werkafspraken, mijn team weet dat ik privé iets heb en dat mijn Skype aangeeft dat ik afwezig ben op dat tijdstip. En naar mijn mening werkt dat prima.

Ik geloof niet dat een constante webcam-verbinding of 2way microfoon een oplossing zijn. Als je iets nodig hebt van iemand, dan stuur je die persoon een berichtje of dan bel je. Constante webcam en microfoon werkt alleen maar op de zenuwen, en dan zit er in het teamproces iets niet goed. Moet iedereen altijd maar aanhaken bij random discussies? Moet overleg altijd maar op ieder random moment plaats kunnen vinden? Wat mij betreft is het antwoord op beide vragen nee, je moet de juiste mensen vragen en eventuele besluitvorming waar meerdere mensen bij betrokken zijn even in een aparte meeting met die mensen regelen, en niet altijd alles maar open hebben staan voor die ene random vraag...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-09 23:59

Barrycade

Through the...

Ik werk met een virtueel team met leden door Europa. Wij hebben onze eigen taakverdeling maar hebben wel overlap.

Alles gaat digitaal. Ik print denk ik zakelijk 1x per maand iets of zo. Dus we delen ons scherm ook via Skype. En gebruiken webcam voor 1:1 gesprekken om beter de lichaamstaal te kunnen lezen.

Daarnaast team calls met Skype op 2 wekelijkse basis.

Wij hebben ook teams die samenwerken maar wel op 2 locaties zitten (NL en Zwitserland in ons geval) die hebben wel een scherm staan waar een webcam in zit en de verbinding continue open staat.

Als de ene medewerker wat wil vragen is het net alsof de persoon aan de andere kant van de desk zit; roept zijn collega en ze overleggen f2f.

Ik luister ook niet gesprekken af als ik ergens aan werk dus zal dat ook niet doen als er een kantoortuin op afstand op de tv in de hoek staat te casten. Dat zal niet werken schat ik zo in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-09 15:23
Werk hier op afstand voor een team wat hoofdzakelijk in San Francisco zit, een gedeelte in Nederland (ik), Spanje en Canada. Voor de dagelijkse communicatie lijkt Slack prima te werken. We hebben verschillende kanalen, en privé gesprekken. Om bij te houden wat iedereen moet doen / doet hebben we Asana.

Voor meetings, is het meestal Skype of Zoom.

Werkt allemaal prima eigenlijk. Ik zou het niet anders willen. 😊

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Ik werk best veel met collega’s in Europa en de VS en dus remote. Een van mijn direct reports zit ook in France. Ik heb er geen problemen mee, MAAR ik vind face to face meetings wel degelijk beter en makkelijker werken. Daarom probeer ik zelf wel zoveel mogelijk op kantoor te zijn en belangrijke meetings in te plannen als ik ergens toevallig op locatie zit. Ik heb met meerdere projecten gezien dat een remote team prima werkt, maar ook dat als er vervolgens een centrale meeting/dag wordt georganiseerd dat er veel meer wordt bereikt.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 19:17
Tarkin schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 14:01:
Meer en meer gebeurt het ook bij ons (overheidsdienst) dat er mensen van ergens anders werken.

Tot nu toe is het altijd hetzelfde riedeltje geweest. Die persoon krijgt op voorhand een stapeltje taken mee en is dan 1dag "weg van de wereld".
De enige omgeving waar ik dit standaard mis zie gaan is de overheid. Denk dat het een bepaalde mindset bij ambtenaren is waardoor dit altijd zo lastig gaat.
Als dit occasioneel is (lees 1x per jaar ofzo) geen problemen ermee. Maar ik vind het een lastige bij mensen die dit structureel doen. Op kantoor wordt er verwacht dat er meegedacht wordt met oplossingen en dat er gecommuniceerd wordt, ik zou denken dat dit bij remote mensen niets anders is. Helaas is de realiteit hier nog "uit het oog, uit het hart".
Er zijn complete bedrijfstakken die op deze wijze kunnen werken, je moet alleen wat beter en handiger met technologieen omgaan. Slack, Skype, email etc. Je hoeft toch niet continue over oplossingen te spreken ?

Probeer de meetings over oplossingen on-site te doen. Gebruik je de remote dagen om items uit te werken en kleine discussies over de details van de oplossing richting te doen via skype etc.
Wat doen jullie zoal om dit tegen te gaan?

Waar ik nu mee experimenteer is een webcam die in de teamruimte staat en een (2way)micro die de hele dag aanstaat. Met de bedoeling als er discussies zijn dat de remote persoon kan meedenken/luisteren.
Ik zou die webcam heel snel uit zetten. Als een klant hier mee aan kwam zetten dan was het heel simpel voor mij. De webcam er uit of ik eruit. 8)7

Zou het overigens een belediging vinden als de klant hier over begon. Das voor mij een stukje vertrouwen wat ik verwacht van mijn opdrachtgever.

Ik denk dat de cultuur binnen de organisatie totaal niet ingesteld is op remote werken of mensen op meerdere lokaties. Cultuur wijzigen is lastig, kijk eens met de externe partijen hoe zij hier normaal mee omgaan en pak hier wat punten uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Het punt van remote werken is dat je vertrouwen moet hebben in dat je mensen werken, in plaats van dat je ze kunt controleren. Bij sommige bedrijven staat de baas eigenlijk altijd in dezelfde ruimte, en heb je 100% controle (ook door pasjes, urenregistratie etc), en bij andere kun je al iets zelfstandiger bepalen wat je doet. Bij thuiswerken geef je de controle-mogelijkheid helemaal op als bedrijf (er krampachtig aan vasthouden met cameras, pingen en weet ik wat is niet echt zinnig).
Dat is een risico, en hoe groter het bedrijf, hoe meer ze risicos van dit soort proberen te vermijden naar mijn mening. De overheid voorop, uiteraard, want voor elke scheet moet verantwoording afgelegd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Denk dat het in dit geval een cultuur probleem is, dat je niet eenvoudig met techniek oplost. Zeker niet met een webcam in het kantoor gericht op de medewerkers wtf dan was ik direct ergens anders gaan werken.

In principe zouden wij als IT'ers al ons werk op elke mogelijke locatie kunnen uitvoeren(ik chargeer eventjes). Meetings en standups kunnen prima remote/digitaal gedaan worden. Lang lopende discussies en niet urgente zaken passen heel goed in een slack/email. Incidenten en sprints kunnen in trello of andere digitale tooling. Daarnaast heb je natuurlijk e-mail/agenda en je mobiel. Als je met al die hulpmiddelen nog geen goede communicatie hebt. Dan ligt het aan de medewerkers en niet aan de mogelijkheden die er zijn. Er is geen enkele reden om niet bereikbaar te zijn.

Ik heb voor een werkgever gewerkt met mensen in America, Zweden, Duitsland, Frankrijk en een handjevol mensen in Nederland. Dat ging prima, net zo goed dan niet beter als bij een andere werkgever waar alle 150 man in hetzelfde pand zaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Heb wel respect voor mensen die thuis net zo productief kunnen zijn als op werk. Ik merk bij mijzelf dat ik thuis veel sneller even op tweakers of nu.nl kijk dan op het werk.

Vind het trouwens wel erg bijzonder dat er zoveel mensen vanuit huis werken. Heb vorige week mijn Agile Scrum foundation gehaald (geen idee waarom, gebruiken het niet) en daar werd werken op een locatie de hemel in geprezen, dus dan zou het thuis werken voor een bedrijven die met Agile werken (bijna allemaal tegenwoordig?) nadelig zijn. Vooral als starter lijkt het mij geen goed idee om thuis te werken omdat je door vragen te stellen en osmotic communicatie veel kan leren.

Ik lees trouwens veel over het effectiviteit van het werk zelf, maar wat vinden jullie van de sociale aspect van het remote werken? Lijkt mij persoonlijk niet leuk om 3-4 dagen per week alleen thuis te zitten, ik zit dan veel liever met een paar mensen op de kamer, kan je elke paar uur een kopje koffie doen en wat bijpraten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Afbeeldingslocatie: https://i2.wp.com/completedeveloperpodcast.com/wp-content/uploads/2015/12/programmerinterruption.jpg?w=698&ssl=1

Als dat thuis niet gebeurt ben je zo 2-3x zo productief... afhankelijk van je kantoortuintje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:50

mrsar

waar een sar is,is een wodka

tja,zal toch een cultuur dingetje zijn.
Werk zelf in een grote internationale omgeving en heb wereldwijd met mensen van doen daarnaast werk ik op een grote productie site(Amsterdam) met meerdere gebouwen,meeste van mijn communicatie gaat via telefoon/email of skype en dat is alleen al hier direct op de site en tussen het Europa hoofdkantoor in NL.

iedereen is dit ook gewoon,daarnaast hebben we 1x per week een team meeting (tussen NL/BE beheerders en soms zit DE erbij) ook dit gaat gewoon telefonisch (en scherm delen)

Als ik andere teams moet hebben in het buitenland gaat dit ook normaal via email of skype.

Wij zitten normal wel gewoon onsite (2 man hier in Amsterdam) maar een dagje thuiswerken komt ook voor en meestal staat er dan gewoon een skype chatscherm de hele dag open zodat we van elkaar weten wat we doen/oppakken.

Wat je kan doen bv is een groeps skype chat starten,ik weet ook niet natuurlijk hoeveel communicatie er normal nodig is, ook als we hier naast elkaar zitten is de werkcommunicatie soms afwezig omdat het simpelweg niet nodig is.

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TunderNerd
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:58
Ik werk altijd voor externe klanten, en altijd remote. Soms heb ik overleg met collega's nodig. Een paar vuistregels:
- Zorg dat je minimaal x dag(en) per week op kantoor bent, om ook je collega's te kennen
- Bij twijfel, altijd contact zoeken met
- 95% van de communicatie is non verbaal, altijd met camera bellen
- Zorg voor 100% bereikbaarheid bij thuiswerken
- Controleer elkaar, forceer meetings (stand ups, 10 minuten aan het begin van de dag werkt fantastisch).
- En weet, vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

Verder, klinkt het als een cultuur probleem. Zou TS zijn vraag beter willen specificeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FreezeXJ schreef op maandag 23 juli 2018 @ 14:05:
[afbeelding]

Als dat thuis niet gebeurt ben je zo 2-3x zo productief... afhankelijk van je kantoortuintje.
Uiteraard is dit irritant. Maar kijk er ook wat er tegenover staat. Ben zelf een starter en kijk misschien door een roze bril maar ik zou niet ergens willen werken waar iedereen lekker thuis met zijn eigen taken bezig is. Geen team spirit heeft of niet doet aan mentor, mentie relaties. Dit is wel iets wat ik miss in het IT, heb het gevoel dat sommige bedrijven het zelfstandig werken een beetje teveel naar het voorgrond hebben getrokken.

Deze meneer op de foto kan zulke berekeningen maken omdat die ervaring heeft opgedaan, veel vragen heeft gesteld en fouten heeft gemaakt die samen met de baas of collega’s (hopelijk) zijn opgelost. Kan een Starter op een efficiënte en sneller manier deze ervaring opdoen als iedereen vanuit huis werkt?

Natuurlijk geld dit niet alleen voor starters, vaak krijg je hierdoor ook veel problemen die alleen door een specifieke persoon op te lossen zijn wat niet goed is voor het bedrijf, volgens mij noemt Agile dat het bus factor.

Verder zijn zulke problemen wel op te lossen, gewoon een niet storen vakje op de scrum board of op je bureau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septimamus
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-09 07:28
Ik prefereer juist het thuis werken. Geen reistijd. Veel productiever. Bij mij op de zaak denken ze echter wel zoals jou. Je moet meedenken met oplossingen. Naar mijn mening kan dit ook prima remote. We leven in een digitaal tijdperk waar het geen moeite of zelfs nog geld kost om te communiceren met elkaar op afstand.

Nou heb ik wel meegemaakt dat er genoeg mensen zijn die daar absoluut niet mee om kunnen gaan. Toch lijkt het me als je goede afspraken maakt je prima enkele dagen in de week thuis kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

@Verwijderd Zeker mee eens, als starter, of als nieuw iemand op het project lijkt me thuiswerken een stuk minder handig, en in dat geval is het ook prettig als er al iemand op kantoor is die je kan begeleiden. Volledig thuiswerken is denk ik voor de meesten een brug te ver, aangezien het veel zelfstandigheid vraagt.
(ik moet wel zeggen, in plaats van een ander te storen voor iets wat ik in 2 minuten kan googlen stoor je mensen minder... en een actieve slack-babbel is sowieso positief, en kan iedereen wat van leren, dus dan stel je vragen daar)

Het blijft dus een afweging, en dat is aan het team om te bepalen, denk ik.

[ Voor 5% gewijzigd door FreezeXJ op 23-07-2018 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FreezeXJ schreef op maandag 23 juli 2018 @ 16:13:
@Verwijderd Zeker mee eens, als starter, of als nieuw iemand op het project lijkt me thuiswerken een stuk minder handig, en in dat geval is het ook prettig als er al iemand op kantoor is die je kan begeleiden. Volledig thuiswerken is denk ik voor de meesten een brug te ver, aangezien het veel zelfstandigheid vraagt.
(ik moet wel zeggen, in plaats van een ander te storen voor iets wat ik in 2 minuten kan googlen stoor je mensen minder... en een actieve slack-babbel is sowieso positief, en kan iedereen wat van leren, dus dan stel je vragen daar)

Het blijft dus een afweging, en dat is aan het team om te bepalen, denk ik.
Moet eerlijk zeggen dat ik dit soms in mezelf herken, dat je een vraag stelt en dan bij de antwoord denkt, even verder kijken dan je neus lang is.

Maar van de andere kant kan ik me ook voorstellen dat wanneer sommige team leden hun schema moeten veranderen door nieuwe leden of starts dit niet echt voor het meeste welkome atmosfeer zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:50

mrsar

waar een sar is,is een wodka

zou best 1 dag per week thuis willen werken, meer zou ik het ge-eikel met collega's missen :P
Daarnaast is het hier handig om veel mensen tegen het lijf te lopen,door interne politiek kost het allemaal wat meer moeite anders, daar maak ik goed en graag gebruik van ;)
En in deze dagen, op werk is er airco :P

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:09
Mensen moeten ook thuis kunnen werken. Dit vereist een hoge mate van zelfstandigheid, en er zijn er genoeg die hier niet mee om kunnen gaan. Ook moet de situatie het toelaten. Mijn collega doet het zelden, momenteel in de vakantie niet, omdat de kinderen nog niet snappen dat papa aan het werk is en niet kan spelen.

Ik werk zelf 2-3 dagen per week thuis, en een collega werkt al 4-5 jaar fulltime vanuit huis. De dagen dat ik op kantoor ben plannen we de zaken die even beter mondeling besproken kunnen worden, de dagen die ik thuis werk is veel gericht op documentatie en/of programmeren.

Kijkend naar de stereotypen vraag ik me af of de overheid zoiets moet invoeren met de hoge hoeveelheid bureaucratie. Als je voor iedere stap iemand anders nodig hebt snap ik dat je niet efficiënt thuis kunt werken, en dan moet je het ook gewoon niet systematisch doen.

Uit ervaring bij mijn vorige (grote) werkgever is dat in principe dinsdag en donderdag geen vaste thuiswerkdagen waren, en dat hier dus alle overleggen werden gepland. Voor de huddles belde men gewoon vast in (en hadden we met een digitaal bord moeten werken). Dit ging prima, zodra men zich hier wat op had aangepast. Manage niet op aanwezigheid, maar op output. geef mensen de ruimte en het vertrouwen en laat ze zichzelf bewijzen. Lukt het niet, en werken ze op kantoor wel goed? Dan werken ze maar vanaf kantoor tot ze anders bewijzen. Geeft ook de mogelijkheid dit soort punten eens aan te kaarten in een gesprek in plaats van het ongezegd te laten frustreren.

En het is gewoon lekker. Je kan je bestellingen timen, je afspraken (tandarts, doctor, w/e), je boodschappen. Even je hoofd leegmaken met een klusje van 15-30 minuten werkt vaak beter, en dat doe je ongemerkt op kantoor ook bij een koffiemachine of in de hal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2000
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 19:32
Zebby schreef op maandag 23 juli 2018 @ 17:11:
Mensen moeten ook thuis kunnen werken. Dit vereist een hoge mate van zelfstandigheid, en er zijn er genoeg die hier niet mee om kunnen gaan. Ook moet de situatie het toelaten. Mijn collega doet het zelden, momenteel in de vakantie niet, omdat de kinderen nog niet snappen dat papa aan het werk is en niet kan spelen.
Ik denk dat het vooral afhankelijk is van de persoon zelf en de volwassenheid van het team waarin een collega werkt die veel thuiswerkt.

het heeft ook legio nadelen voor een werkgever en de teamleden die wel op kantoor werken

- kennisdeling wordt geremd, je kunt niet even een whiteboard gebruiken om iets uit te leggen
- communicatie kost het hele team meer energie
- thuiswerkers plannen vaak van alles en nog wat tijdens zo'n dag. Van op passen op kinderen tot klusjesmannen die van alles komen doen.
- extra belasting op de collega's die wel elke dag op kantoor werken

Zolang de teamprestaties er niet onder lijden prima.. maar er zijn zat teams die er beter bij gebaat zijn als men fysiek bij elkaar zit.

[ Voor 6% gewijzigd door Bert2000 op 23-07-2018 18:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:21
Bert2000 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 18:18:
[...]

Ik denk dat het vooral afhankelijk is van de persoon zelf en de volwassenheid van het team waarin een collega werkt die veel thuiswerkt.

het heeft ook legio nadelen voor een werkgever en de teamleden die wel op kantoor werken

- kennisdeling wordt geremd, je kunt niet even een whiteboard gebruiken om iets uit te leggen
- communicatie kost het hele team meer energie
- thuiswerkers plannen vaak van alles en nog wat tijdens zo'n dag. Van op passen op kinderen tot klusjesmannen die van alles komen doen.
- extra belasting op de collega's die wel elke dag op kantoor werken

Zolang de teamprestaties er niet onder lijden prima.. maar er zijn zat teams die er beter bij gebaat zijn als men fysiek bij elkaar zit.
Ik werk het merendeel van mijn tijd thuis en ik herken bovenstaande punten helemaal niet.
- Kennisdeling werkt prima, zeker dmw shared screen sessies en waar nodig doe je dit simpelweg onsite/f2f.
- Communicatie kost minder energie, en tijdens het merendeel van de meetings kun je eventueel multi-tasken
- prima toch, hoef je daarvoor tenminste geen vrij te nemen, zolang iedereen maar zijn verplichtingen/afspraken nakomt is er niets aan de hand (Ik ga bijvoorbeeld regelmatig naar de gym tusse 8-10)
- Extra belasting op collega's die vanuit kantoor werken? die snap ik niet.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Ik werk in een zeer internationale setting al ruim meer dan 10 jaar in allerlei virtuele teams. De volwassenheid van zo'n initiatief gaat in fases, en het is duideljk dat jullie nog niet erg ver zijn: er wordt nog min of meer neergekeken op mensen die het doen.

Stap 1 is acceptatie. Het maakt niet uit wat je van remote werken vind, het is niet relevant. Het is de norm of wordt steeds meer de norm. Let it go.

Remote mensen buiten een discussie houden is een cultuurprobleem. De oplossing is niet ingewikkeld. Als voor een besluit daadwerkelijk een persoon nodig is, dan schedule je een meeting. Kan de persoon niet, dan verzet je de meeting. Als blijkt dat de persoon niet nodig is en het gewoon een tijdverspillende discussie is waar niets uitkomt, is er ook niets verloren gegaan.

Als je je afvraagt waar de persoon zoal druk mee is dat hij niet kan (iets wat je je helemaal niet af moet vragen want who cares), dan is het handig een open agenda beleid te hebben. Bij ons staan agendas en taken wagenwijd open.

Omgekeerd is een remote persoon die de hele dag op "do not disturb" staat ook een cultuur probleem. Het is zeker mogelijk dat iemand ongestoord zich moet richten op een "deep thinking" klus. Maar dat geef je dus aan. Even een berichtje: "morgen ben ik druk met x, en ben dus minder bereikbaar". Wederom geen rocket science.

Ik ben geen fan van het webcam idee. Nogmaals, als er een discussie plaatsvind die relevant voor een remote persoon is, wat is er dan zo moeilijk aan de persoon even pingen of een meeting schedulen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bert2000
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 19:32
In scrum ben je afhankelijk van face2face communicatie en zo min mogelijk van documentatie. In onze teams is het gewoon erg belangrijk intensief samen te werken. Denk aan UX, Developers en Testers die non stop samen aan complexe user stories werken.

Waarbij er een veelvoud aan interactie is gedurende de dag. Sorry hoor maar interactieve webcam sessies zijn geen vervanging voor een whiteboard van 3 bij 4 meter.

Maargoed, ieder zijn eigen mening op dit geheel, ik spreek uit eigen ervaring en heb al een stuk of 10 software development teams opgezet. Ik ben zeker niet tegen thuiswerken maar ik merk gewoon dat bij veel teams er op een gegeven moment een vast thuiswerk dag is, waarbij letterlijk het hele team afwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 19:17
Bert2000 schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 09:25:
Ik ben zeker niet tegen thuiswerken maar ik merk gewoon dat bij veel teams er op een gegeven moment een vast thuiswerk dag is, waarbij letterlijk het hele team afwezig is.
Heerlijk is dat ...dan kan je tenminste een dag lekker doorwerken aan een stuk code zonder dat je elke keer wordt lastig gevallen. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Ik heb een tijd gehad (3+ jaar) waar ik letterlijk 1 keer per jaar een weekje op kantoor was.
Dit ging prima voor het werk an sich, maar niet geweldig voor het contact met collega's.

Ik heb daarna een periode gehad dat ik, bij de huidige baan, elke dag naar kantoor/de klant ging om maar weer een beetje bij collega's te zijn.

Inmiddels probeer ik 2 dagen in de week thuis te werken, in de praktijk lukt dat 1 keer per week, en soms 2.

Nooit gemerkt dat thuiswerken een issue was of dat mensen slecht werken thuis.
Aan de ene kant krijg je meer individuele concentratie-dingen gedaan, aan de andere kant is overleggen en informeel samen wat minder efficient.

Ach ja.

overigens heb ik allerlei vormen meegemaakt voor planning/synchronisatie.
Maar, typisch werkt het volgende goed (vind ik):
- een chat-kanaal met het team (IRC/Slack/Mattermost/Skype/whatever)
- communicatie-kanalen voor subgroepjes
- 1-op-1 chat
- Telefoonnummers van iedereen: gewoon opbellen (indien op die locatie werktijd)
- Gedeelde agenda: mag natuurlijk wel delen als "prive" markeren, maar gewoon dat je weet wanneer iemand op dienstreis/vakantie/vergadering/prive-iets is.
- GOEDE teleconferentie-systemen. Meeste software is tegenwoordig heel goed. Voor kleine meetings is het allemaal wel goed, voor grotere overleggen vind ik iets met afgedwongen turn-taking efficienter (zoals flashmeeting)
- Een issue-tracker/planner (Jira/Trello/Bugzilla/Trac/whatever)
- Een documentatie-systeem (soort van Wiki, liefst geintegreerd met tracker, planner, en source control)

Maar het belangrijkste is dat je mekaar vertrouwd en dat iedereen zijn best doet om goed te communiceren / bereikbaar te zijn.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:07
Tarkin schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 15:28:
[...]

Ik denk dat het hier lost in translation is.

Ik ben op zoek naar oplossingen om het "uit het oog uit het hart" principe tegen te gaan, niet om remote werk tegen te gaan. Zodanig dat het hier op termijn misschien nog structureler thuisgewerkt kan worden.

[...]

Gezien ik merk dat de teams die ik begeleid daar last mee hebben wel ja. Ik ben niet in staat om er corporate policy van te maken maar dat boeit me ook niet, de bedoeling van mij is dat het samenwerken beter lukt met mensen die (gechargeerd) verder zitten dan 5m afstand

[...]

Dat is een keuze, voor mij weegden er andere zaken meer door waardoor ik dit wel doe momenteel

[...]

Webcam is in de teamruimte, niet in de remote ruimte. Het is meer om te zien wat er gaande is en of er een discussie aan de gang is of niet, het is niet iets om mensen te controleren. (Dit heb ik vanuit een podcast over werken met een remote persoon en daar was het de oplossing, dus waarom niet proberen ;) )

[...]

Dat is ook waar. Maar in deze tijd is het soms gemakkelijker om iets in de cultuur te veranderen als je daar al een technische oplossing voor kunt hebben. Daarom dit topic om te zien wat anderen doen.
klinkt eerder als een mentaliteits kwestie. Blijkbaar kunnen jij maar ook je andere collega's er niet mee omgaan dat mensen niet op locatie zijn.
Thuiswerken/flexibel werken (hoeft namelijk niet altijd thuis te zijn) kan prima zolang je maar de juiste regels met elkaar afspreekt. Werk je aan een project kan een dagelijkse "stand up" bijdragen. Even kort delen waar je mee bezig bent en waar je tegen aan loopt.

Uit het oog uit het hart is m.i. wat je er zelf van maakt. Dat collega's vervolgens niet meer bereikbaar zijn etc is vervelend maar heb je ze er wel eens op aangesproken als ze wel op kantoor zijn of communiceren jullie helemaal niet?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:07
Bert2000 schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 09:25:
In scrum ben je afhankelijk van face2face communicatie en zo min mogelijk van documentatie. In onze teams is het gewoon erg belangrijk intensief samen te werken. Denk aan UX, Developers en Testers die non stop samen aan complexe user stories werken.
ooit gedacht aan gotomeetings waar je ook je scherm kan delen met de participanten?
f2f contact is dan niet direct nodig aangezien je kunt reageren op zaken. Zeker als je de rollen goed verdeelt en de persoon die het scherm voor kan schakelen ook luistert naar zijn collega's.
1x per week misschien wel echt de koppen bij elkaar maar overige momenten zou je toch remote kunnen werken met elkaar. Leven in een digitale wereld waarbij nu veel analoog willen doen?

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fulgora
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-09 01:18

Mijn teams zaten verspreid over Mexico, NL, Roemenië en Sri Lanka. We hebben de videolink (groot scherm bij ieder team met een webcam erop) optie geprobeerd maar dat bleek vooral storend. Alle hinderlijke geluidsoverlast die je toch al hebt in een kantoortuin wordt ermee geëxporteerd.

Uiteindelijk hebben we voor een proces gekozen waarbij er een dagelijks vast moment was ('huddle') waarop we een snel rondje deden (2 of 3 zinnen pp) over 1) hoe de main KPI van die persoon erbij hing 2) wat diegene die werkdag wilde bereiken en 3) of er nog blockers waren waar een ander mee kon helpen. Daarnaast Slack calls wanneer nodig. Dit werkt goed: het verhoogt accountability want je weet waar iedereen aan werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonChaser
  • Laatst online: 13-01-2023
Ik kan wel een tip geven voor de werkgevers hier en mogelijk werknemers die de tip verder kunnen verspreiden zodat ook ander soort personeel ook is een x thuis kan werken.

Ik vind persoonlijk dat bedrijven zoiezo Trello moeten gebruiken, helpt enorm zown kanban bord met werk productieviteit EN management heeft overzicht op jouw activiteit. Als je een kaartje moved naar een andere column dan zie je dat in de history. Zo weetje dus altijd of iemand productief is of niet, helaas zitten er een hoop tussen die niet echt de mentaliteit hebben om thuis te werken die het verpesten voor anderen.

(ala cup a soup reclame zie pagina 1 van dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonChaser
@Fulgora Net je post gelezen en net zelf gepost, maak een Team Trello bord aan, insta probleem opgelost. Voegt enorm veel toe..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DragonChaser
Verwijderd schreef op maandag 23 juli 2018 @ 13:40:
Heb wel respect voor mensen die thuis net zo productief kunnen zijn als op werk. Ik merk bij mijzelf dat ik thuis veel sneller even op tweakers of nu.nl kijk dan op het werk.
Lol... geloof het of niet, bij mij is het andersom, ik zit te vaak op tweakers, als ik thuis werk totaal NIET... dit is al jaren zo.

(zeer tof topic dit, petje af voor iedereen in de topic.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toasterlabs
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-09 11:57
Ik werk al 6 jaar volledig remote. Soms bij de klant op locatie, maar dat is meer uitzondering dan regel. Stuur ook een team van 5 mensen die over heel de VS verspreid zit, voor klanten die over de hele wereld zitten.

Remote werken moet niet anders zijn dat op kantoor. Het gaat om afspraken maken en je daar aan houden. Wij hebben een chat kanaal openstaan, en indien er niet een meeting met een klant ingepland is kan er gewoon gebeld worden (Courtesy: Eerst even een berichtje sturen). Het is even aanpassen in het begin, maar allemaal perfect te doen. Ik geef trainingen remote waar het verschil met in-person amper te merken is. Als trainer is het in het begin wat moeilijker om iedereen mee te krijgen, maar eenmaal je snapt hoe, net zo makkelijk.

Remote werken vraagt wel wat meer dicipline van je, want je moet gewoon je calendar beter bijhouden. Daarom stamp ik bij al mijn mentees (over heel de wereld) er ook gewoon in: Calendar is love, Calendar is life. If it is not in your Calendar, it does not exist

En dat is inclusief je vrije tijd! Die moet je gewoon blokkeren, anders krijg je van die mensen die verwachten dat je om 4 uur 's nachts nog even een mailtje beantwoord. Maar voornamelijk moet de mentaliteit verschuiven van "ik werk 8 uur" naar "resultaat gericht werken". Met de uitzondering van ingeplande meetings maakt het niet uit hoeveel je werkt, zolang het resultaat behaald word. En dan moet je als medewerker ook "nee" kunnen leren zeggen zodat je niet teveel werk aan neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Laatst online: 05-08-2021
DragonChaser schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 17:18:
Ik kan wel een tip geven voor de werkgevers hier en mogelijk werknemers die de tip verder kunnen verspreiden zodat ook ander soort personeel ook is een x thuis kan werken.

Ik vind persoonlijk dat bedrijven zoiezo Trello moeten gebruiken, helpt enorm zown kanban bord met werk productieviteit EN management heeft overzicht op jouw activiteit. Als je een kaartje moved naar een andere column dan zie je dat in de history. Zo weetje dus altijd of iemand productief is of niet, helaas zitten er een hoop tussen die niet echt de mentaliteit hebben om thuis te werken die het verpesten voor anderen.

(ala cup a soup reclame zie pagina 1 van dit topic.
Klinkt als spyware. Thuis werken betekent voor mij juist dat ik m'n eigen tijd indeel en dus overdag bijvoorbeeld niet werk maar 's avonds of een dag door de week niet maar dan in het weekend. Ik zit er niet op te wachten dat iemand dat gaat tracken. Uiteindelijk gaat het erom dat het werk gedaan wordt en niet waar of wanneer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-09 19:09
Met 1 Google search had je prima kunnen vinden wat Trello is. Het is een project/issue management systeem net als bijvoorbeeld JIRA of Bugzilla is - heck, deze worden eerder in 't topic nog in 1 adem genoemd.

Dat je 2 uur lang geen taak op "in progess" hebt staan is geen spyware, maar geeft wel aanleiding voor een leidinggevende even te overleggen wat er toen gebeurde.

Maar goed, thuis/remote werken... Ik werk 3-4 dagen per week thuis, en ga voor 1 of 2 naar kantoor. Dit zijn dan vooral de dagen met grotere meetings, en om gewoon wat casual contact te kunnen houden met collega's.
Omdat we met zo'n 40 man in een kantoortuin zitten, waar minstens 4 talen tegelijk wordt gesproken, kan ik me met geen mogelijkheid goed focussen. Hele lichte werkzaamheden lukken dan nog wel, maar niets waarbij intensief denkwerk nodig is. Plus alle mensen die voor elk wissewasje langskomen. Werk dus eigenlijk veel liever thuis.
Met m'n taken in JIRA, Slack voor de communicatie (af en toe Zoom of Webex, ligt eraan met wie) en amper afleiding is dat goed te doen. En wie me echt nodig heeft weet me toch wel te vinden. Heb zeker nooit 't gevoel gehad ergens geen deel van uit te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Laatst online: 15:22
Toasterlabs schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 17:40:
En dat is inclusief je vrije tijd! Die moet je gewoon blokkeren, anders krijg je van die mensen die verwachten dat je om 4 uur 's nachts nog even een mailtje beantwoord.
Ik moet er niet aan denken dat ik in mijn agenda moet gaan zetten wanneer ik wel en niet werk... Maar het scheelt misschien dat ik op normale Nederlandse tijden werk, en mijn agenda alleen hoeft aan te geven welke dagen ik vrij ben.
ShitHappens schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 17:59:
Dat je 2 uur lang geen taak op "in progess" hebt staan is geen spyware, maar geeft wel aanleiding voor een leidinggevende even te overleggen wat er toen gebeurde.
Dat is wel erg micromanagen. Ik heb om de haverklap geen taak "in progress" staan, omdat ik bezig ben met taken die niet meteen voor die sprint relevant zijn. Als ik dat iedere keer uit moet gaan leggen, moet ik uren op overhead gaan schrijven omdat mijn leidinggevende weer eens wil weten waar ik mee bezig was.

Nu wisselt het ook wel een beetje hoe groot die taken zijn, als het echt langere taken zijn waar significant veel tijd in gaat zitten (grotere analyses, ondersteuning die niet voorzien was), dan zorg ik wel dat er een taak op het bord komt, of dat ik bij de standup heb aangegeven dat ik daarmee bezig ga, maar als ik voor alle kleine wissewasjes een taak op "in progress" moet gaan zetten omdat ik anders aan een leidinggevende uit moet gaan leggen dat ik toch echt ergens mee bezig was, laat ik mijn voorgaande taak gewoon wat langer open staan. Wordt het daar duidelijker van? Nee. Wordt er iemand gelukkiger van? Ook niet.

Dan heb ik een groter probleem met mensen die niet communiceren, of het nou via een bord is of via de mail, maar dat is niet afhankelijk van remote of op locatie werken. Ik heb het al een paar keer gehad dat de vraag kwam via de mail aan een aantal collega's of iemand even de inhoud van de mail op kon pakken, mailt er iemand dat die naar gaat kijken, weten sommige collega's bij de standup nog steeds te beweren dat zij er naar aan het kijken zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:54
Bossie schreef op maandag 23 juli 2018 @ 21:29:
[...]

Ik werk het merendeel van mijn tijd thuis en ik herken bovenstaande punten helemaal niet.
- Kennisdeling werkt prima, zeker dmw shared screen sessies en waar nodig doe je dit simpelweg onsite/f2f.
- Communicatie kost minder energie, en tijdens het merendeel van de meetings kun je eventueel multi-tasken
- prima toch, hoef je daarvoor tenminste geen vrij te nemen, zolang iedereen maar zijn verplichtingen/afspraken nakomt is er niets aan de hand (Ik ga bijvoorbeeld regelmatig naar de gym tusse 8-10)
- Extra belasting op collega's die vanuit kantoor werken? die snap ik niet.
Ik merk dat wel: de laatste tijd werk ik heel erg veel op het kantoor (ben met mijn collega als enige op locatie).

En dan storen de collega's die ook aanwezig zijn (meestal andere teams) mij juist omdat ik makkelijker 'bereikbaar' ben.
Meestal kan ik ze niet helpen, en moet ik ze toch doorsturen naar diegene die ze eigenlijk anders zouden aanspreken; maar dan ben ik toch de flow kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Laatst online: 05-08-2021
ShitHappens schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 17:59:
Met 1 Google search had je prima kunnen vinden wat Trello is. Het is een project/issue management systeem net als bijvoorbeeld JIRA of Bugzilla is - heck, deze worden eerder in 't topic nog in 1 adem genoemd.

Management denken en spyware, ik wil helemaal niet dat iemand het idee krijgt om te gaan overleggen 'wat er toen gebeurde' als ik eens 2 uur onder kantoortijd iets anders doe om dat 's avonds af te maken. In Jira ook, ik update soms een week lang niks om vervolgens in één keer 10 issues te updaten. Ik wil niet dat iemand het idee krijgt om m'n Jira history te gaan lopen tracken om daar ongeïnformeerd en zonder competentie van de betreffende materie conclusies uit te gaan lopen trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
gold_dust schreef op zondag 29 juli 2018 @ 11:11:
[...]

Management denken en spyware, ik wil helemaal niet dat iemand het idee krijgt om te gaan overleggen 'wat er toen gebeurde' als ik eens 2 uur onder kantoortijd iets anders doe om dat 's avonds af te maken. In Jira ook, ik update soms een week lang niks om vervolgens in één keer 10 issues te updaten. Ik wil niet dat iemand het idee krijgt om m'n Jira history te gaan lopen tracken om daar ongeïnformeerd en zonder competentie van de betreffende materie conclusies uit te gaan lopen trekken.
Lol, zo deden ze bij mijn vorige werkgever een keer de commit logs naast elkaar leggen en daar werd ik op aangekeken, ten eerste zegt dat weinig tot niets. Veel deletions en een paar additions (grote refactor slag denk ik). Toen ze serieus over doorgingen heb ik daarna alle npm packages eens geüpdate (zaten in source control daar) en daarna stond ik ruim bovenaan.

Dat twee weken en ze zagen ineens dat het toch geen waarde had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• microcuts
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21-09 10:48
Toch aardig wat mensen hier met een volledig remote baan! Ik ben benieuwd wat voor werkgevers dit zijn en hoe je bij zo’n werkgever terecht bent gekomen?

Wat mij betreft zit er heel veel toekomst in remote werken: flexibel je tijd indelen, minder files, minder belastend voor het milieu (ivm reis maar ook kantoorruimte ed), en als bonus nog eens efficiënter werken.

Toch kom ik maar weinig werkgevers tegen waar dit mogelijk is, laat staan gangbaar. En dat gangbare is naar mijn mening wel nodig voor de benodigde communicatie cultuur.

[ Voor 3% gewijzigd door microcuts op 29-07-2018 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Werk in een team met mensen over de gehele wereld, het is soms schipperen maar er zijn genoeg tools waarmee je dit kan bewerkstelligen: Slack (zijn ook opensource versies), Jira, Trello, video conference tools noem het maar op... Allemaal gratis met zijn limieten.

Veel opmerkingen hier zijn behoorlijk met micromanagement insteek: Ik zou niet kijken naar wat er gedaan is op een dag, maar wat er gedaan is over een maand of misschien langer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankHe
  • Laatst online: 18-09 19:08
Het doet er niet zozeer toe welke gereedschappen je gebruikt als je ze maar gebruikt. Het is helemaal een kwestie van instelling. Iedereen moet zich onderdeel willen voelen van het team.

Ik maak voor mijn huidige project onderdeel uit van een team developers in West- en Midden Europa. Skype staat hier altijd aan. Een korte vraag naar een individueel persoon gaan in de persoonlijke chat. Als binnen een minuut blijkt dat spreken handiger is dan maak je er een ad-hoc Skype call van. Het is ook geen probleem om even te zeggen dat je druk bent en dat het op dat moment niet uitkomt. Dan is er altijd wel een andere collega te vinden die het wellicht ook weet. Moet er meer worden besproken of moet je voor het vraagstuk toch de oorspronkelijke persoon spreken dan plannen we een meeting in voor later op de dag of voor morgen of overmorgen. Dat kan 1-op-1 zijn of in klein comité, met drie tot vijf mensen.

Dan zijn er nog per deelproject / eindklant verschillende groepen gedefinieerd. Als er een issue is met een site of je hebt een vraag die je even "in de groep" wilt gooien dan post je het in de betreffende groeps-chat.

En dan zijn er nog het ticketing systeem, een wiki en de code repository. In dit geval Atlassian oplossingen Jira, Confluence en Bitbucket. In andere projecten hebben we Trello, Google Docs en Github gebruikt. In beginsel maakt het niet zoveel uit wat het is dat je gebruikt, als iedereen het maar gebruikt. Eenieder wordt verwacht normaal beschikbaar te zijn op Skype voor snelle vragen. En de bereidwilligheid om, indien iemand dat nodig acht, wat tijd in te plannen voor het bespreken van wat technisch issues en het verkennen van oplossingsrichtingen. Vijftien minuten tijd vrijmaken om spreekwoordelijke technische bomen op te zetten en om te zagen werkt doorgaans zeer verhelderend en zorgt vaak voor nieuwe inzichten.

Af en toe heb je van die momenten dat de groeps-chat even wordt gebruikt om orde op zaken te stellen. Bijvoorbeeld: "Lieve mensen, opslag van de testserver is vol! Wie heeft tijd om de logs op te ruimen?" Of "Kan iedereen even zijn eigen rommel opruimen?" Soms voorzien van enkele jolige commentaren in de groeps-chat. De machine is dan doorgaans binnen no-time weer gangbaar en vervolgens gaat iedereen weer verder met hetgeen waar die mee bezig was.

Met vereende krachten dingen oplossen. Samenwerken in een team. Contact tussen mensen onderling. Het kan op verschillende manieren worden ingericht. Maar iedereen moet het wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwee93
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-10-2019
Zolang de communicatie maar goed opgezet is en ook daadwerkelijk goed gebruikt wordt (Skype/Microsoft Teams) dan is het een uitkomst. Daarnaast blijft het altijd een vertrouwenskwestie, als iemand de hele dag thuis werkt maar is de hele dag offline/afwezig dan kun je je wel eens gaan afvragen wat diegene aan het doen is. Dit moet je los kunnen laten, uiteindelijk is dit de verantwoordelijkheid van de collega zelf of zijn of haar manager.

Dus zolang iedereen bereikbaar is en de faciliteiten vanuit de werkgever op orde zijn dan zit het goed. Heb een tijdje bij een bedrijf gezeten met een Benelux taak. Hoofdkantoor zat in Brussel, NL kantoor in Nieuwegein. Er waren regelmatig meeting over skype en hiervoor waren zelfs vergaderzalen ingericht met schermen en webcams zodat de communicatie gemakkelijker ging.

[ Voor 7% gewijzigd door Douwee93 op 30-07-2018 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik werk zelf in een wereldwijd team en geef leiding aan een Europees team. Dat betekent simpelweg dat de meeste mensen remote van elkaar zijn. Wel in kantoor, maar niet met de mensen met wie je samenwerkt.

We hebben hier dus altijd mee te maken.

We gebruiken Teams (vergelijkbaar met Slack) voor snelle, "ongeplande" communicatie tussen groepen mensen.
We zorgen dat video conferencing verplicht is. Sowieso zul je proactiever meeting momenten moeten plannen, maar daarbij heb ik het verplicht gesteld dat we dat met video doen. Dat maakt de communicatie toch persoonlijker.

We hebben dus wel veel meetings, maar daardoor alsnog veel contact momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DixxyJS
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14-09-2021
Erg interessant topic!

Ik heb vorige maand mijn baan opgezegd om als remote developer aan de slag te kunnen gaan.
Volgende maand ga ik me vestigen in het buitenland dus naar kantoor komen is geen optie meer.
Ik heb nu nog niets aan opdrachten maar ik heb nog even de tijd en voldoende buffer.
Geen idee of het überhaupt gaat lukken maar dan denk ik maar 'wie niet waagt wie niet wint'.

Toen ik me een aantal jaar geleden om ging scholen naar software developer was het 'remote werken' ook wel een van mijn grootste motivaties om software developer te willen worden(uiteraard ook omdat het gewoon een tof vak is).

alle tips zijn dus zeer welkom :)

[ Voor 7% gewijzigd door DixxyJS op 30-07-2018 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Laatst online: 18-09 19:08
DixxyJS schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:04:
Erg interessant topic!

Ik heb vorige maand mijn baan opgezegd om als remote developer aan de slag te kunnen gaan.
Volgende maand ga ik me vestigen in het buitenland dus naar kantoor komen is geen optie meer.
Ik heb nu nog niets aan opdrachten maar ik heb nog even de tijd en voldoende buffer.
Geen idee of het überhaupt gaat lukken maar dan denk ik maar 'wie niet waagt wie niet wint'.

Toen ik me een aantal jaar geleden om ging scholen naar software developer was het 'remote werken' ook wel een van mijn grootste motivaties om software developer te willen worden(uiteraard ook omdat het gewoon een tof vak is).

alle tips zijn dus zeer welkom :)
Een voorziening die ik erg nuttig vind is een flinke databundel. Op de lokatie waar je zit is vast wel WIFI te vinden. In je eigen huis, gehuurd huis, cafe of ander soort accommodatie. Maar ga er niet standaard van uit dat die WIFI ook echt bruikbaar zal zijn. Zorg er altijd voor dat je een smartphone bij je hebt die je als access point kunt inzetten voor je laptop. Ook thuis kan de internetverbinding uitvallen door een technische storing bij de provider bijvoorbeeld. Leg de telefoon in het raamkozijn zodat die goede ontvangst heeft en gebruik de mobiele dataverbinding. Zo verlies je geen kostbare / factureerbare werktijd.

Veel succes met het vinden van leuke remote jobs.
Pagina: 1