3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
En als je zelf de handjes uit de mouwen steekt met:
Pana monobloc (-1900 subsidie)
Atlantic explorer 3 (-1250 subsidie)
Drowa zijn van die chips op de grond in de kruipruimte? Dat helpt niet...
De vloer moet zelf geisoleerd worden.
Zelf plaatsen is voor mij geen optie, daar ben ik lang niet handig genoeg voor.
Offerte kwam vandaag binnen begreep ik net en het hele verhaal komt op zo'n 18000€. Best bedrag, maar ik moet zeggen dat het mij nog aardig meeviel.
[ Voor 5% gewijzigd door Aziraphale op 20-07-2018 16:51 ]
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Huidige offerte laten specificeren wat PV, vloerverwarming, fornuis en warmtepomp los kosten.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Ik heb dit in het verleden eens uitgezocht met een simulatie. Het helpt minder dan vloerisolatie, maar doet alsnog goed zijn werk. De eenheid is vermogen per strekkende meter. Lager is uiteraard beter.AUijtdehaag schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 14:27:
[...]
Drowa zijn van die chips op de grond in de kruipruimte? Dat helpt niet...
De vloer moet zelf geisoleerd worden.

Orginele post: https://gathering.tweaker...message/44525995#44525995
ontopic,Ik had hem ingeschat op 15k tot 20k. Is heel veel geld en praktisch niet te verantwoorden als tvt. Edoch zal het comfort echt stukken omhoog gaan, zeker met de isolatie en de vloerverwarming.
Edit: Voor 18000 euro heb je al een W/W warmtepomp incl bronboring
Er kan nog wel wat af denk ik voor een l/w warmtepomp(ie) + de rest
Ik zou best wel de uitgesplitste offerte willen zien....
[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-07-2018 22:02 ]
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Ook als de offerte nog eens 150 procent hoger uitvalt?No Hands schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 08:19:
Ik vind dat dit soort dingen niet met tvt te maken hebben maar met woning verbetering en comfortverhoging
Lijkt mij juist altijd goed kritisch naar de kosten te kijken. Tvt kan een goede graadmeter zijn.
Ik heb vroeger een horizontaal captatieveld aangelegd voor mijn W/W warmtepomp in mijn vroegere huis.AUijtdehaag schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 21:54:
Edit: Voor 18000 euro heb je al een W/W warmtepomp incl bronboring
Kan je zelf en dat is heel wat goedkoper als verticaal boren, maar je moet wel een 1000mtr grond hebben. Ik hoor daar zelden iemand over.
[ Voor 8% gewijzigd door Willie Wortel op 21-07-2018 09:08 ]
Dit dus. Niet alleen een offerte vragen voor het totaal maar in dit geval ook voor de losse onderdelen.busscherski schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 21:41:
Sowieso bij meerdere bedrijven offertes aanvragen als het om zo'n bedrag gaat. Je kunt ook bij meerdere bedrijven iets uitbesteden. PV bij een pv bedrijf. Kookplaat bij mediamarkt etc.
Huidige offerte laten specificeren wat PV, vloerverwarming, fornuis en warmtepomp los kosten.
Alleen het aanpassen van de meterkast heeft raakvlakken met de zonnepanelen en met de kookplaat, maar de rest staat in principe los van elkaar.
Uiteraard heeft vloerverwarming en isolatie invloed op elkaar, maar niet voor het aanleggen, je hoeft daar niet één aanspreekpunt voor te hebben. Ik kan me voorstellen dat een lokale installatie de voorkeur heeft, maar met losse offertes heb je een betere onderhandelingspositie, ook voor het totaal.
- Nibe 2030 l/w warmtepomp incl. sww - geen idee
- 9 panelen PV systeem. - 4000 (even afhankelijk van schaduw management wel of niet nodig)
- 18 m2 vloerverwarming + vervangen 2 bestaande radiatoren door ltv radiatoren - 2000 (weet je zeker dat je maar 18M2 wil, is dat de voledige woonkamer/keuken?)
- Drowa vloerisolatie - Wat is het oppervlakte van het huis, en staat het op droog zand?
- Inductiefornuis
- Aanpassing meterkast etc.
Eerder € 3250,- excl. SolarEdge.canonball schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 09:15:
[...]
- 9 panelen PV systeem. - 4000 (even afhankelijk van schaduw management wel of niet nodig)
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Kritisch naar kosten kijken en terugverdientijd zijn 2 verschillende dingen. Ik kijk in de supermarkt ook kritisch naar prijzen, dat staat los van terugverdientijd in dat geval.de Peer schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 08:55:
[...]
Ook als de offerte nog eens 150 procent hoger uitvalt?
Lijkt mij juist altijd goed kritisch naar de kosten te kijken. Tvt kan een goede graadmeter zijn.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Ik heb de specificatie niet op de euro helder (ze hebben een heel gedetailleerde), maar ex. btw en voor aftrek subsidie kwam het ongeveer op het volgende uit:
- Complete WP met binnenunit, geplaatst: 8300
- PV set 9 x 300wp + SMA omvormer waar ook hun huidige panelen bij op komen, incl. plaatsing op plat dak: 3400
- Vloerverwarming: 1800
- Radiatoren: 600
- 45m2 Drowa (geen droog zand, mede reden voor de keuze voor drowa): 1100
- Aanpassen elektrische installatie: 1000
- Fornuis: 600
Let wel: Dit is allemaal even uit mijn hoofd en zonder aftrek van de subsidie voor de Nibe. Uiteraard kunnen ze nog keuzes maken voor wat ze wel en niet willen, zo heeft de installateur aangegeven dat de vvw weinig comfortwinst zal geven omdat het alleen hal en keuken is en ze in de hal eigenlijk nooit stoken. Volgens mij kunnen ze dan beter kiezen voor ltv-radiatoren in hal en keuken. In de woonkamer komt geen vloerverwarming omdat dat zou betekenen dat de complete parketvloer vernieuwd zou moeten worden en ze het met ltv radiatoren prima warm kunnen krijgen.
En tvt is natuurlijk wel interessant, maar aangezien hun ketel aan vervanging toe is wat minder van belang voor ze. Ze willen vooral uit oogpunt van duurzaamheid richting gasloos.
Belangstellende (serieuze) vraag: Als eigenlijk alles al vaststaat en jullie geen keuzes meer willen maken, voor 1merk gaan, geen concessies willen doen etc. Waarom vraag je hier dan een mening van mede tweakers?Aziraphale schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 14:38:
Dank voor alle reacties! Bepaalde keuzes staan voor mijn ouders al vast, zoals de Nibe ipv Panasonic of Mitsubishi. Vrienden van ze hebben Nibe en dat bevalt heel goed, vandaar dat ze daar ook voor willen gaan. Kun je natuurlijk van alles van vinden, maar je kunt een beroerder merk kiezen.Ook kun je natuurlijk zaken bij meerdere leveranciers onderbrengen om het goedkoper te maken, maar ze willen graag de hele boel bij 1 leverancier doen. Fornuis staat daar uiteraard wel buiten, die zit in de offerte om ze een idee van de totale kosten te geven. Kunnen ze natuurlijk prima bij de MM halen.
Ik heb de specificatie niet op de euro helder (ze hebben een heel gedetailleerde), maar ex. btw en voor aftrek subsidie kwam het ongeveer op het volgende uit:
- Complete WP met binnenunit, geplaatst: 8300
- PV set 9 x 300wp + SMA omvormer waar ook hun huidige panelen bij op komen, incl. plaatsing op plat dak: 3400
- Vloerverwarming: 1800
- Radiatoren: 600
- 45m2 Drowa (geen droog zand, mede reden voor de keuze voor drowa): 1100
- Aanpassen elektrische installatie: 1000
- Fornuis: 600
Let wel: Dit is allemaal even uit mijn hoofd en zonder aftrek van de subsidie voor de Nibe. Uiteraard kunnen ze nog keuzes maken voor wat ze wel en niet willen, zo heeft de installateur aangegeven dat de vvw weinig comfortwinst zal geven omdat het alleen hal en keuken is en ze in de hal eigenlijk nooit stoken. Volgens mij kunnen ze dan beter kiezen voor ltv-radiatoren in hal en keuken. In de woonkamer komt geen vloerverwarming omdat dat zou betekenen dat de complete parketvloer vernieuwd zou moeten worden en ze het met ltv radiatoren prima warm kunnen krijgen.
En tvt is natuurlijk wel interessant, maar aangezien hun ketel aan vervanging toe is wat minder van belang voor ze. Ze willen vooral uit oogpunt van duurzaamheid richting gasloos.
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Precies dit.Jim423 schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 15:26:
De vraag was of de prijs goed was volgens mij, niet of er betere/geschiktere apparatuur voorhanden is. Dus het hoe staat al vast inprincipe, de specificatie erbij posten had misschien wel handig geweest. 18k lijkt me niet verkeerd, je kan vast nog wel wat eraf schaven maar alles bij 1 partij heeft ook voordelen (garantie).