Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben in het bezit van een Asus G73sw laptop met een I7 2630QM quad core processor. Helaas is deze laptop recentelijk overleden. Nu heb ik via marktplaats zo'n zelfde laptop op de kop getikt. Echter beschikt deze laptop over een I5 2410M dual core processor. Volgens de productspecificaties kan ik mijn I7 processor overzetten naar de nieuwe laptop (https://www.asus.com/Laptops/ROG-G73SW/specifications/).

Nu zie ik ook bij de productspecificaties staan:
DDR3 1333 MHz SDRAM,4 x SO-DIMM socket for expansion up to 16 G SDRAM (Quad Core),2 x SO-DIMM socket for expansion up to 8 G SDRAM (Dual Core), *2

Betekent dit dat er op het moederbord (voor beide modellen) 4x een SO-DIMM socket aanwezig is maar dat er maar 2 werken bij de Dual Core variant en ze alle 4 bij de Quad Core variant? En dat ik dus het werkgeheugen van mijn oude laptop volledig kan overzetten naar de nieuwe?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 19:59

Nemesizz

Untouchable

Vind het een beetje een raar verhaal (de specificaties van Asus that is).

Beide CPU's (memorycontroller zit in de CPU) kunnen t/m 16GB aan volgens de specs van Intel.
Als ik zoek naar afbeeldingen van het moederbord van een G73sw zie ik eigenlijk alleen afbeeldingen met 2 geheugen sloten (degene met meer geheugen sloten is vaak een G73j of iets anders, de G73sw zie ik iedere keer 'maar' 2 slots).

Dus tenzij Asus daadwerkelijk 2 verschillende moederborden gebruikt voor een i7 en een i5 model, zie ik niet zo in waarom het niet zou werken. Vind het in elk geval een beetje een vaag verhaal van Asus z'n specificatielijst.

Wel is zo dat er nogal eens verwarring ontstaat over de gebruikte termen; memory channels, memory banks, memory slots, enz. Misschien dat daar ergens een verschil zit, maar kan ik ook niet opmaken uit hun specs (ja er staat socket, maar dan zou je fysiek verschil moeten zien...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 11:40

BLACKfm

o_O

Die limieten van 'toen' zijn meestal gebaseerd op destijds beschikbare geheugenmodules. Neem aan dat als je 2x 8gb DDR3 so-dimm gebruikt dat dit ook prima werkt en dat de max dus niet 4gb per reepje is.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:20

nelizmastr

Goed wies kapot

BLACKfm schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 14:00:
Die limieten van 'toen' zijn meestal gebaseerd op destijds beschikbare geheugenmodules. Neem aan dat als je 2x 8gb DDR3 so-dimm gebruikt dat dit ook prima werkt en dat de max dus niet 4gb per reepje is.
Zou idd zo moeten zijn. De harde limiet is 8GB per slot op Sandy Bridge t/m Broadwell, ECC Reg geheugen uitgezonderd (tot 32GB per slot).

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nemesizz schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 13:55:
Vind het een beetje een raar verhaal (de specificaties van Asus that is).

Beide CPU's (memorycontroller zit in de CPU) kunnen t/m 16GB aan volgens de specs van Intel.
Als ik zoek naar afbeeldingen van het moederbord van een G73sw zie ik eigenlijk alleen afbeeldingen met 2 geheugen sloten (degene met meer geheugen sloten is vaak een G73j of iets anders, de G73sw zie ik iedere keer 'maar' 2 slots).

Dus tenzij Asus daadwerkelijk 2 verschillende moederborden gebruikt voor een i7 en een i5 model, zie ik niet zo in waarom het niet zou werken. Vind het in elk geval een beetje een vaag verhaal van Asus z'n specificatielijst.

Wel is zo dat er nogal eens verwarring ontstaat over de gebruikte termen; memory channels, memory banks, memory slots, enz. Misschien dat daar ergens een verschil zit, maar kan ik ook niet opmaken uit hun specs (ja er staat socket, maar dan zou je fysiek verschil moeten zien...).
Op het moederbord van mijn kapotte Asus heb ik 4 slots, gevuld met 4x 4GB. De 2e hands gekochte laptop heeft de I5 processor en ben dus benieuwd of ik mijn 4x 4GB kan overzetten. Nu ik uw verhaal zo lees denk ik van wel, tenzij Asus twee moederborden heeft gemaakt voor beide processors (wat ik niet denk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:32
Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 13:30:
Ik ben in het bezit van een Asus G73sw laptop met een I7 2630QM quad core processor. Helaas is deze laptop recentelijk overleden. Nu heb ik via marktplaats zo'n zelfde laptop op de kop getikt. Echter beschikt deze laptop over een I5 2410M dual core processor. Volgens de productspecificaties kan ik mijn I7 processor overzetten naar de nieuwe laptop (https://www.asus.com/Laptops/ROG-G73SW/specifications/).
Zit zo'n processor over het algemeen niet vastgesoldeerd op het PCB?

Edit: Volgens deze site lijkt het alsof 'ie verwisselbaar in een socket zit. Ofwel, negeer mijn post maar. :)

[ Voor 13% gewijzigd door vanaalten op 20-07-2018 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 19:59

Nemesizz

Untouchable

vanaalten schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 15:25:
[...]

Zit zo'n processor over het algemeen niet vastgesoldeerd op het PCB?

Edit: Volgens deze site lijkt het alsof 'ie verwisselbaar in een socket zit. Ofwel, negeer mijn post maar. :)
Bij Intel althans, kun je ook gewoon het modelnummer in google gooien, 1e hit is vaak wel de ARK site van Intel, en staat wel bij wat voor socket een processor gebruikt. BGA is gesoldeerd, PGA (vaak FCPGA) pinnen op de processor, LGA pinnen in de socket.

Kom nog vaak zat laptops tegen met gewoon een socketed processor, de budget varianten willen wat vaker gesoldeerd zijn (ULV's, of Atom/Celeron budget Pentium).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hij is verwisselbaar. Heb mijn I7 zo uit de Socket kunnen halen.
Pagina: 1