Dual monitor set up Ubuntu 18.04

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Ik heb 2 identieke monitors.
Links aangesloten op mDP, rechts op HDMI

Ik ga naar Instellingen->Apparaten->Schermen in Ubuntu 18.04, dan zie ik beide schermen.
Links scherm 2 dat primair is, rechts scherm 1.
Als ik opstart dan start eerst het rechterscherm 1 op (dat dus op de HDMI van de GTX670 is aangesloten).
Ik wil echter dat het linkerscherm opstart (het rechterscherm is slechts uitbreiding en staan niet altijd aan).

Ik krijg het niet voor elkaar. Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is. Ik kan natuurlijk links op HDMI aansluiten maar dat wil ik niet.

Waarom wordt het scherm op de DP van de GTX670 naar de mDP van de monitor als scherm 2 gelabeled?
Het scherm dat ik als primair kies krijgt de Ubuntu panel en dock dus dat moet nu linkerscherm 2 zijn.
Waarom start eerst rechterscherm op HDMI op?

[ Voor 21% gewijzigd door jayjey op 20-07-2018 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-09 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat is puurt de voorkeur van de videokaart/hardware. Je kan daar softwarematig niet veel aan veranderen. Als je opstart, zie je op je rechter scherm ook alles en als je naar het BIOS/UEFI menu gaat daar ook?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:59

Cyphax

Moderator LNX
Mijn GTX770 doet dit ook, maar bij het booten al; het is zoals @Hero of Time zegt niet echt OS-gerelateerd (die machine draait zelfs op Windows 7). Ik laat het maar zo; zodra het OS geladen is wordt het tweede scherm het primaire scherm, daar gaat het uiteindelijk om.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lye
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:40

Lye

Ik heb jaren terug een soortgelijk probleem gehad met mijn laptop. Ik heb het toen semi-opgelost met behulp van xrandr. Dit zou je dan kunnen uitvoeren op het moment dat X gestart is (mbv systemd). Iets als:
xrandr --output <mDP scherm id> --primary --auto --output <HDMI scherm id> --auto --right-of <mDP scherm>

Het commando zal hoogstwaarschijnlijk niet precies kloppen, ik doe dit uit mijn blote hoofd. Met de man-pages van xrandr zul je vast een eind komen.
De daadwerkelijke IDs kun je vinden door xrandr zonder argumenten uit te voeren. Ook zul je zelf een systemd service moeten schrijven.

Is het geen oplossing om de aansluiting van de schermen om te draaien?

[ Voor 5% gewijzigd door Lye op 20-07-2018 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-09 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat configureert alleen maar multi-monitor, niet wat als initieel scherm wordt gebruikt in het OS zelf. Het is dat een text console op alle schermen wordt getoond, maar als dat niet het geval was, zou het op de hardwarematige eerste scherm komen, rechts via HDMI in dit geval.

Ik heb zelf een VM op m'n werk met 2 schermen ingesteld en daar is het linker venster de main, maar als het opstart en m'n login scherm toont, komt deze rechts tenzij ik de muis naar de linker beweeg.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palmachius
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-08 15:00
Hier liep ik laatst ook tegenaan. Op Fedora 28 met GDM als login manager hielp dit topic me verder:
Set up the primary / secondary monitors as a normal user (Settings / Displays), then copy the users ~/.config/monitors.xml to ~gdm/.config/
Aangezien Ubuntu 18.04 ook GDM gebruikt zou dit voor jou ook moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkorv
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 00:09
Aansluiting omwisselen? Of je monitors omwisselen? :)

[ Voor 8% gewijzigd door robkorv op 26-07-2018 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-09 15:25
Kun je dit niet forceren middels een kernel parameter en zo de console forceren over de display port? video=....(eg mdp0)

Of werkt dit alleen maar als er fysiek meerdere video kaarten in het systeem aanwezig zijn?
Pagina: 1