Mac Mini late 2012 bluetooth problemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrtan
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:45
Goedemiddag Tweakers,

ik heb een Mac Mini late 2012 (i7 2,3ghz variant). Deze heb ik eigenlijk al sinds dat deze is uitgebracht dus dat is al een tijdje. Maar ik loop sinds kort tegen een probleem aan. Mijn bluetooth/wifi doen beiden heel raar op het moment dat ik mijn magic mouse + keyboard verbind. De verbinding valt letterlijk na 2 minuten weg, de bluetooth optie in de mac mini valt dan ook constant weg en komt terug- totdat op een gegeven moment bij mij BT menu staat: '' Bluetooth is not available ''. Dit heeft ook invloed op mijn Wifi. En het rare hiervan is, zodra ik BT disable- mijn Wifi stabiel blijft. Sinds dit is begonnen kan ik bijvoorbeeld ook geen muziek meer afspelen, hij stottert en hapert aan alle kanten + films kijken (of Youtube) gaat ook niet meer zo heel soepel. Na 2 minuten blijft mijn beeld hangen, geluid valt weg en wanneer het weer functioneert heeft het een fast-forward playback van 1 seconde.

Ik werk nu dus sinds kort met een bedrade muis + toetsenbord, dit is niet echt extreem storend- maar ik zou toch graag wel mijn originele toetsenbord en muis willen gebruiken.

Ik gebruik niet echt specifieke software, het is een machine om een beetje te browsen.
...

Ondertussen heb ik al 2x een nieuwe airport module en een antenne erop gezet. Ik dacht dat de eerste replacement misschien kapot was, dus een nieuwe besteld. Dit heeft het probleem helaas niet opgelost. Ook heb ik een aantal guides gevolgd om een paar bestanden te vervangen met die van een oudere versie van macOS. Ook dicht heeft niet geholpen. Het enige wat mijn connectiviteits problemen oplost is bedraad werken- maar dan lost het mijn media issue nog niet op. Kan het zijn dat mijn moederbord gewoon stuk is?

Alvast bedankt!
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCGraaf
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 01:19

BCGraaf

BC

Misschien een optie om macOS opnieuw te installeren? Dan behoud je wel alle bestanden en programma's. Misschien dat er ergens een bitje scheef zit. Op welke versie van macOS draai je nu?

MacBook, MacBook Pro 15, Mac Mini 2012, iPhone X,  Watch,  TV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:59

nelizmastr

Goed wies kapot

Het probleem is tweeledig, enerzijds hardware anderzijds software.

Aan de hardware kant is het inherent aan de golflengte van de draadloze signalen. Bluetooth gebruikt net als "standaard" Wi-Fi de 2.4GHz band. Die band is erg gevoelig voor storing. Om dat te verminderen moet je je draadloze toetsenbord en muis niet binnen een halve meter van de Mac Mini hebben idealiter. Ook helpt het om alleen de 5GHz band te gebruiken voor Wi-Fi, indien mogelijk. Uiteraard is een defect ook niet geheel uitgesloten, maar hier onwaarschijnlijk.

Aan de software kant kan het een bug zijn. Enige wat je daarmee kan is zorgen dat je Mac up-to-date blijft met de nieuwste macOS versies en duimen. Als een herinstallatie het zou oplossen dan kan het alleen een cache dingetje zijn geweest of een kapotte kext, dus dat betwijfel ik.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrtan
Bedankt voor de snelle reacties!

macOS heb ik ondertussen 10x opnieuw erop gezet, zelfs op een nieuwe hardeschijf zonder timemachine backup o.i.d. Dit was ik vergeten in mijn originele post te zetten, excuus hiervoor. Ik zit momenteel op High Sierra.

De mac zit bij mij al op mijn 5Ghz netwerk omdat de 2.4Ghz teveel stoort inderdaad...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• securitymayo
  • Laatst online: 17:54
Misschien een apart bleutooth stickje een oplossing?
Heb er zelf 1 via Ali, noname goedkoop met BT4.0 en werkt top met een Imac 2011 en Apple toetsenbord en trackpad.

Edit: Betreft deze https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dZVf9XN

[ Voor 36% gewijzigd door securitymayo op 20-07-2018 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrtan
Heel erg bedankt! Maar moet ik dan niet mijn bluetooth aanzetten via de systeem eigenschappen? Hoe kan ik de internet BT module dan uitzetten zodat het via zo'n USB dongle loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• securitymayo
  • Laatst online: 17:54
Ik ga het vanavond nakijken! Heb hem namelijk al een jaartje draaiend hiermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:41
Het is niet het zelfde maar ik herken het probleem wel met mijn mini late 2011 en een bluetooth speaker, die valt ook weg. Mijn toetsenbord en muis willen niet connecten bij het opstarten, echter als de computer draaid en ik heb verbinding dan blijven het toetsenbord en de muis het wel goed doen. Netwerk is bij mij overigens bekabeld, wifi staat uit. Ik ga ook even kijken of het met een dongle wel werkt.
Pagina: 1