Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Ik wil even wat advies vragen, omdat ik niet zeker ben van het volgende:

Ik werk bij een opdrachtgever via een detacheerder. Nu heeft de detacheerder mij een jaarcontract aangeboden bij hun. Ze detacheren mij voor 70 euro per uur aan een opdrachtgever, bij een volgende opdrachtgever kan dit waarschijnlijk richting de 75 a 80 euro per uur.

Ik ben +- 1500 uur declarabel geweest afgelopen jaar wat een omzet betekent van 105.000.

Ik verdien hier zelf bruto maar 20,50 euro van. Dus niet eens 1/3 van het bedrag. Nu hebben ze een verhoging aangeboden om dit te verhogen naar 25 euro per uur wat neerkomt op +- 4K per maand bruto. Alleen verder geen bonus (13e maand of winstregeling o.i.d). Per jaar is dit +- 52K bruto salaris voor mij, terwijl zij waarschijnlijk +-130K aan mij gaan verdienen. Tuurlijk moeten er nog allerlei overhead kosten etc af, maar er lijkt mij wel wat ruimte voor mijn deel. Is dit terecht?

In de huidige markt kan ik overal terecht met mijn ervaring en opleiding. Doe ik er verstandig aan om hiermee akkoord te gaan? Of zit er meer ruimte in voor mij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Vergis je niet aan personeelskosten! Dit is voor een bedrijf dé grootste kostenpost. Ik vind 1/3 om eerlijk te zijn een net bedrag. Ook over je jaarsalaris mag je niet klagen denk ik zo.

Afhankelijk van je leeftijd/ervaring/soort werk (misschien even neerpennen ;) ) kan ik mij voorstellen dat je meer wil, maar goed, om je heen kijken en vragen kan altijd natuurlijk. Nee heb je, ja kun je krijgen ;)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Dan ga je toch ZZP'en?

Een werknemer kost, grofweg, 2x zoveel bruto dan wat er uiteindelijk op het loonstrookje staat. En dat is nog zonder bonussen, lease en overige onkosten.

Verder is je berekening niet goed; er wordt geen 130K verdiend aan je. Bruto houden ze 80K over en daar moet dan alles nog vanaf incl omzetbelasting en overhead (kantoor, HR, etc).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:39

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik snap niet waarom je druk maakt om hoeveel je werkgever voor je vraagt. Daar heb je imo dan ook geen bal mee te maken. Straks is er weer een recessie en vangen ze nog maar 50 euro per uuur voor je. Ga je dan ook om een loonsverlaging vragen bij je werkgever?

Als je de volle mep wil, moet je zoals MAX3400 zegt gewoon gaan ZZP-en. Kan je al het geld in je eigen zak steken en zelf een buffer opbouwen voor als je twee maanden geen opdracht kan vinden.

Of er bij je werkgever er meer ruimte is, moet je aan hun vragen. Wij hebben hier immers geen glazen bol.

[ Voor 10% gewijzigd door Standeman op 20-07-2018 12:01 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-02 08:59
Midlance wellicht een optie voor je? Dan krijg je een percentage van je uurtarief (naast een (laag) basissalaris).
Heb je je opdrachten/tarief zelf een beetje in de hand en toch ben je nog in loondienst.

En als je echt alles zelf in de hand wilt hebben, inderdaad, ZZP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Dit soort dingen kan je alleen doen in goed overleg met jouw werkgever en de opdrachtgever. Door zomaar in dienst te treden bij een opdrachtgever kan een rare situatie ontstaan. Wat staat er bijvoorbeeld in het contract tussen jouw werkgever en de opdrachtgever? Je hebt kans dat er iets staat dat je niet zomaar in dienst mag treden, of dat er minimaal een jaar tussen de opdracht en de arbeidsovereenkomst met de opdrachtgever moet zitten. Dus zoek dat eerst uit :) en maak het bespreekbaar met je eigen werkgever..

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Speciaal bij Tweakers een (nep)account aangemaakt om deze vraag te stellen...

Ongeacht wat je detacheerder voor jou vraagt, ben jij zelf tevreden met wat jij krijgt?
Wat als je detacheerder "maar" 40 euro per uur vroeg aan de klant, was het dan ook nog zo'n probleem geweest voor je?

En zoals hierboven al gezegd: vergeet niet welke kosten de detacheerder nog voor jou maakt, behalve jouw salaris. Ze stellen waarschijnlijk een auto, telefoon, laptop, vakantiedagen, pensioenafdracht, opleidingen e.d. beschikbaar aan jou. Daarnaast, als jij ziek bent, heb je best kans dat de detacheerder 0 euro krijgt van de klant, maar wel nog steeds jouw salaris moet blijven betalen. Of als je opdracht eindigt en er niet direct een volgende opdracht voor jou beschikbaar is.

En als je vindt dat de detacheerder te veel krijgt, skip de detacheerder en ga voor jezelf starten als ZZP'er. Kan je het uurtarief vragen wat je wilt en mag je alles zelf regelen...

/edit:
En vergeet ook niet dat de detacheerder (inclusief zijn leidinggevende en daar weer de manager en directeur van) ook een salaris krijgen, een kantoorruimte hebben en alle zaken die ik al bij jou heb gezet.
Die "krijgen" zij, omdat ze jou voor duurder kunnen verhuren aan een klant dan dat ze aan kosten kwijt zijn

[ Voor 14% gewijzigd door BastaRhymez op 20-07-2018 13:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:25
En detacheerder verdient echt niet zoveel aan jou zoals je nu denkt dat zijn doen.
Het verschilt een beetje per werkgever, omvang organisatie, sec. arbeidsvoorwaarden, maar hun marge zal eerder rond de 20% zijn wat ze uiteindelijk overhouden.

Daarnaast dragen zij alle risico's (en uiteraard ook lasten).
Ben je ziek? kosten werkgever
Vakantie? kosten werkgever
Beschikbaar? kosten werkgever
Volgende opdracht lager tarief? kosten werkgever
Cursus / training? kosten werkgever
laptop, licenties? kosten werkgever
nationale feestdagen? kosten werkgever
fabriekssluiting klant (vaak rondom kerst)? kosten werkgever
pensioen, verzekeringen, lease, brandstof, etc. etc...

Het bruto bedrag bovenaan je loonstrook is slechts een deel van de kosten die zij maken.
Daarnaast ga je ineens van 105k naar 130k omzet.... huh?

[ Voor 22% gewijzigd door Valandil op 20-07-2018 14:09 ]

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diefightdie
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:33
Wat Valandil al aangeeft.

Vergeet overigens ook niet; je bent vrij om een andere werkgever te zoeken.
(helaas) werkt het nu eenmaal met gedetacheerd zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER79
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-09 12:37
Je gaat dus van 20,50 naar 25 per uur ? Dus een salarisverhoging van net geen 22%, ik zou zeggen dat is een enorme sprong !
Hoe eerder je leert om niet steeds te kijken naar wat je niet hebt/krijgt, hoe eerder je een beetje gaat genieten van je werk en leven....
Maar als het uitgekeerde uurloon het belangrijkste is dan is inderdaad de keuze om verder te gaan als ZZP'er een hele valide. En dan zorg je zelf voor al die dingen waar je werkgever nu voor zorgt, van klanten & opdrachten, tot aan pensioen tot aan verzekeringen enz enz... Al deze zaken kosten natuurlijk geld maar ook tijd, je eigen tijd ! Dus als dat je ook maar iets waard is moet je dat ook verrekenen, bijv met 75 a 80 euro per uur ;)
Als je vraag is of dat het uitbetaalde uurloon in scheve verhouding zit met het gefactureerde : nee, dat is het niet, als ik het zo bekijk ziet het er redelijk gangbaar uit.

[ Voor 10% gewijzigd door TIGER79 op 20-07-2018 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Je huidige loonkosten (exclusief secundaire arbeidsvoorwaarden voor zover je die hebt) bedragen pakweg 57k per jaar. Dat is pakweg de helft van je omzet. Bij grote detacheerders was dit een gangbare factor. Tegenwoordig is een payout van 55 a 60% meer marktconform. Het het salarisvoorstel komt je werkgever precies daaraan tegemoet.
Pagina: 1