Alfaco serverkast 19" servers&switches, wat heb ik nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CollisionNL
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-10 11:21
Mijn vraag

Ik ben van plan al mijn hardware te verplaatsten naar een echte serverkast. Nu heb ik een mooie niet te dure gevonden op marktplaats maar ik ben niet bekend met wat er allemaal nodig is om goed te kunnen bouwen in zon kast. Hij is 12U of 15U (41 gaatjes) DxBxH: 60x60x77cm

Hebben jullie tips en advies? Waar moet ik op letten?

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • 2U VM zelfbouw server
  • Synology DS416Play
  • Switch 19"
  • 8 poort Switch
  • Hue Bridge
  • Tradfri Gateway
  • Qotom pfSense Firewall/Router
  • 4 a 5 Raspberry's
Ik ga binnenkort een nieuwe PC bouwen en zit dan ook te denken om deze in een 4u case te bouwen. Deze komt er dus dan ook bij.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
19 inch legbord (voor de Syno en Qotom)
100 meter cat 5e
19 inch stekkerdoos (moet ik nog kopen)

Extra info

Ik ben helaas nu gebonden aan 1 UTP kabel die van het modem naar mijn kantoor gaat, waar nu alles in een Ikeakast is gebouwd/gezet. Een patchpanel is dus niet aan de orde omdat alle netwerkkabels in of rondom mijn bureau lopen. In het volgende huis waar ik ga wonen zal bewust nagedacht worden over UTP kabels naar elke kamer.

Ik weet niet of dit het juiste deel van het forum is! Anders graag verplaatsen.

Beste antwoord (via CollisionNL op 19-08-2018 12:57)

• HMaster_II
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:33
Houdt rekening met meerdere zaken.
Doordat je maar een 60cm kastdiepte hebt, loop je snel tegen warmte ontwikkeling in de kast aan.
Daarom is het belangrijk om te weten of je voor en achter deuren van de kast "open" met gaas of "dichte" glas / metaal panelen zijn. Gaas is geen probleem, dan waait de lucht wel van voor naar achter.

Ik ga er vanuit, dat je kast een 12U hoge kast is. Per 1U heb je 3 gaten/posities voor de kooimoeren. Deze moet je ook in je kostenoverzicht meenemen. Evenals een goede kooimoertool om de moeren goed in de gaten te krijgen.

Als ik zo even snel je apparatuur bij elkaar tel, zit je nu al aan de 10U ruimte die je kwijt wilt, Je zal goed moeten puzzelen. Plaats je switch bijvoorbeeld aan de achterkant in de TOR (Top of Rack) positie. dat scheelt aan de voorkant geklooi met kabels.

Het is tricky, maar met veel kijken op Google naar foto's van rack-indelingen, kom je ver.

Ik heb thuis een 22U HP rack kast staan van 60x100x110 en die zit al propvol met zooi. Overdreven veel zooi.

The S in IOT stands for security.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• HMaster_II
Doordat je maar een 60cm kastdiepte hebt, loop je snel tegen warmte ontwikkeling in de kast aan.
Daarom is het belangrijk om te weten of je voor en achter deuren van de kast "open" met gaas of "dichte" glas / metaal panelen zijn. Gaas is geen probleem, dan waait de lucht wel van voor naar achter.

Ik ga er vanuit, dat je kast een 12U hoge kast is. Per 1U heb je 3 gaten/posities voor de kooimoeren. Deze moet je ook in je kostenoverzicht meenemen. Evenals een goede kooimoertool om de moeren goed in de gaten te krijgen.

Als ik zo even snel je apparatuur bij elkaar tel, zit je nu al aan de 10U ruimte die je kwijt wilt, Je zal goed moeten puzzelen. Plaats je switch bijvoorbeeld aan de achterkant in de TOR (Top of Rack) positie. dat scheelt aan de voorkant geklooi met kabels.

Het is tricky, maar met veel kijken op Google naar foto's van rack-indelingen, kom je ver.

Ik heb thuis een 22U HP rack kast staan van 60x100x110 en die zit al propvol met zooi. Overdreven veel zooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CollisionNL
HMaster_II schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 11:34:
Alfaco serverkast
Hij is dicht maar heeft op top paneel achterin wel een groot gat voor normaal de UTP kabels, deze ga ik niet gebruiken en is dus open. De twee ventilator gaten wil ik of vullen met permanent draaiende fans of een een fan unit. Zou dit voldoende zijn?
Kijk die kosten had ik inderdaad nog niet meegerekend. Nog tips voor een goede kooimoertool?
Hier zijn 50 moeren €7,- !

Verlies je gaten tussen apparatuur? Dus als ik 4u server + 2u server boven elkaar plaats neemt het 6u in toch? Het zal sowieso passen en meten worden maar ik ben gelukkig handig en heb goed inzicht (en stiekem vind ik het leuk om te moeten puzzelen).

De Qotom, Syno, Hue Bridge en Tradfri Gateway kunnen op de zelfde legbord. Worstcase kan de Syno NAS boven op de serverkast.
Tijd voor een foto? :D _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HMaster_II
Voor een Kooimoertool, moet je goed gaan zoeken.

Onderstaande site heeft ze voor € 4,00
https://www.rack-equipmen...demontage-kooimoeren.html

Ik kom ze bij Bol.com en andere site zelfs voor €35,- en hoger tegen... Belachelijk.

Foto's moet ik eens gaan maken. Moet de kast eens "her-uitmesten".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Zon tool is voor thuis echt onnodig, gaat ook met een schroevendraaier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
In de afgelopen 3-4 jaren ben ik bezig geweest met 19" racks, alleen dan niet voor computerspullen maar voor audio. Als ik nu en rack moest maken voor netwerkpullen en dergelijke dan weet ik dat het een hele dure zou worden, met EtherCon connectoren en bijpassende chassisdelen. Heerlijk werken, lekkere stugge kabels pakken... Hmm. Alleen al als ik er aan denk...

En uiteraard een zelf ontworpen frontpaneel van rack247.com of vergelijkbaar. Dat is natuurlijk ook stoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Verder zou ik nog even op amazon.de kijken voor dit soort kasten. Een nieuwe heb je ook voor 100-150 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CollisionNL
HMaster_II schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 12:14:
Voor een Kooimoertool, moet je goed gaan zoeken.

Onderstaande site heeft ze voor € 4,00
https://www.rack-equipmen...demontage-kooimoeren.html

Ik kom ze bij Bol.com en andere site zelfs voor €35,- en hoger tegen... Belachelijk.

Foto's moet ik eens gaan maken. Moet de kast eens "her-uitmesten".
Ben benieuwd naar het resultaat! Wat een prijsverschil, ik moet er misschien nog een hebben liggen nav mijn audio verleden, dat wordt zoeken. Thanks iig voor de tip.
Sethro schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 12:17:
Zon tool is voor thuis echt onnodig, gaat ook met een schroevendraaier
Daar kan ik mee starten! Die heb ik genoeg.
sypie schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 12:33:
In de afgelopen 3-4 jaren ben ik bezig geweest met 19" racks, alleen dan niet voor computerspullen maar voor audio. Als ik nu en rack moest maken voor netwerkpullen en dergelijke dan weet ik dat het een hele dure zou worden, met EtherCon connectoren en bijpassende chassisdelen. Heerlijk werken, lekkere stugge kabels pakken... Hmm. Alleen al als ik er aan denk...

En uiteraard een zelf ontworpen frontpaneel van rack247.com of vergelijkbaar. Dat is natuurlijk ook stoer.
Het budget is er bij mij en de wil ook. Deze kast heb ik voor nog geen €100,- (nieuw 250+), dit huis laat het helaas niet toe.

Die site had ik niet moeten zien :F Dit gaat geld kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:01
HMaster_II schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 11:34:
Evenals een goede kooimoertool om de moeren goed in de gaten te krijgen.
Die dingen duwde ik er zo met de hand in bij mijn rack? :?
En er uit halen is een kwestie van opzij duwen zodat 1 kant los komt.
Als je dagelijks ik weet niet hoeveel van die dingen moet plaatsen kan ik me voorstellen dat een tool er voor wel makkelijk is, maar voor thuis?
Ik ken het. Vooral als je wat spullen hebt die niet rack mounted zijn gaat het hard. :P
NAS neemt bij mij 5U in, Microserver is nog wat groter met 6U.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CollisionNL
@MewBie Wat voor NAS heb je dan? Zelfbouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
CollisionNL schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 13:37:
@MewBie Wat voor NAS heb je dan? Zelfbouw?
Qnap TS-419P+, en die is 18,5cm hoog.
Dat is dus iets meer als 4U hoog.

Maar goed, ik heb een 42U rack, dus zo boeiend is het ruimte gebruik op het moment nog niet.

[ Voor 17% gewijzigd door MewBie op 20-07-2018 13:46 ]

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CollisionNL
MewBie schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 13:43:
[...]

Qnap TS-419P+, en die is 18,5cm hoog.
Dat is dus iets meer als 4U hoog.

Maar goed, ik heb een 42U rack, dus zo boeiend is het ruimte gebruik op het moment nog niet.
Op die fiets! Mijn Syno Ds416Play is 16,5 en dus net onder 4U! (als ik het goed bereken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
CollisionNL schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 13:52:
[...]

Op die fiets! Mijn Syno Ds416Play is 16,5 en dus net onder 4U! (als ik het goed bereken)
Klopt, hou alleen ook rekening met hoe je hem in je rack plaatst, de planken die ik bij mijn rack kreeg "liggen" in het rack i.p.v. "hangen", en gebruiken dus gaten onder de plank en nemen daardoor ook nog extra ruimte in.

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CollisionNL
@MewBie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ubOYFpM3rN8ECPgZ9LO61Ulg/thumb.jpg

Zo een heb ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-09 15:54
Pas op met slechts 60 cm diepte.
Zo'n korte racks zijn meestal telecom/netwerk racks en niet gemaakt voor servers/PC's.
Rackmount servercases gaan vaak uit van 1m of 1m20 diepte, en kan je dus niet gebruiken.
Je zal dus short depth cases moeten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
denk ook aan het plaatsen van de voeding en de ruimte die de ups inneemt ;-)

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CollisionNL
IceTeaGX schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 14:01:
Pas op met slechts 60 cm diepte.
Zo'n korte racks zijn meestal telecom/netwerk racks en niet gemaakt voor servers/PC's.
Rackmount servercases gaan vaak uit van 1m of 1m20 diepte, en kan je dus niet gebruiken.
Je zal dus short depth cases moeten gebruiken.
Het zijn geen 'echte' servers (geen R710 ofzo) maar zelfbouw met een max van 450mm diep. Daar heb ik gelukkig rekening mee gehouden. In het volgende huis ga ik toch kijken naar een groter + hoger rack.
Frogmen schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 14:01:
denk ook aan het plaatsen van de voeding en de ruimte die de ups inneemt ;-)
Goed dat je het zegt! Ik heb een UPS en ben deze helemaal vergeten mee te rekenen. Deze kan ik eventueel achterin de kast plaatsen aangezien het geen rackmount UPS is.

Daarom ook dit topic!
Pagina: 1