Dell G5 15 net binnen, SMART = one bad sector

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:12
Gister de Dell G5 15 (i7 8750H/16gb ram/1050ti/128gb ssd/1tb hdd met ubuntu binnengekregen. Vandaag start ik hem op voor het eerst en ik word begroet met een bad sector toen ik wou kijken of de 1tb hdd ook gezien werd. De SSD heeft out-of-the-box een reallocated sector count van 1. Is dit reden genoeg voor een RMA aanvraag bij Dell?
In principe was ik sowieso al van plan om de HDD eruit te slopen en te vervangen voor een 500gb SSD, wat meer ruimte voor VM's.

De SMART gegevens van de self-test:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qpm9pf4.png
De flink hoge value bij uncorrectable ECC count baart me nogal zorgen, evenals de reallocated sector count. Zie ik dit goed of heeft Dell iets geks gedaan met deze counter?

Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Dat lijkt me bijna onder DOA te vallen; ik zou Dell bellen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01:08

rdejongjr

Gnome

Welke ssd zit er eigenlijk in? Crucial had in sommige firmwares standaard 1 "bad" sector.

Misschien is er van de fabrikant van de ssd een tool om de gezondheid te checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed
Dell geeft aan geen boodschap te hebben aan de SMART test, en na de diagnosetool in de bios te hebben gerund (die natuurlijk geen problemen aangeeft) bieden ze aan dat ik de laptop terug kan sturen onder het mom van consumentenrecht in Nederland en opnieuw een aankoop doen. Leuk dat consumentenrecht, maar omruilen doen ze niet en dus kan ik de laptop opnieuw gaan bestellen zonder korting.

Ik denk dat ik de SSD even in m'n pc test en anders maar vervang door een NVME naast de toch al geplande vervanging van de HDD.
rdejongjr schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 10:44:
Welke ssd zit er eigenlijk in? Crucial had in sommige firmwares standaard 1 "bad" sector.

Misschien is er van de fabrikant van de ssd een tool om de gezondheid te checken?
Goeie, ik ga even kijken

edit:
SKhynix ssd, wat een bekend merk weer zeg! :F (SK hnix SC311 SATA 128gb) met geen tools, software of diagnose op de site, behalve voor windows, maar joepie ik zit op ubuntu.

[ Voor 31% gewijzigd door OverloadOfRed op 20-07-2018 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed
Ik dacht dat ik een m.2 slot over had in m'n pc maar toch niet. 1tb NVME besteld, daar gaat dan maar W10 op als primary om Dell gerust te kunnen stellen mocht er weer iets mis zijn. De technische support snapt blijkbaar weinig van het linux kamp en heeft er geen tools voor beschikbaar. Nice.

Nu nog even bedenken of ik ubuntu als dual boot ga draaien (met op elk OS een VM van de andere) of alleen als VM. hm...

[ Voor 7% gewijzigd door OverloadOfRed op 24-02-2019 18:01 ]