Nodemcu en 2 extra USB (male/female)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06-10 10:41
Goedendag tweakers

Geen idee of ik nu het goede forum heb gekozen voor deze vraag. Dit omdat ik twijfel of het nou onder hardware of onder programmeren valt.

Ik wil voor een digitale piano een MIDI led controll maken. Nu zie ik overal voorbeelden waarbij de officiële MIDI poort gebruikt word. Echter heeft onze digitale piano een USB to host poort. Wat ook mijn voorkeur heeft om te gebruiken

Wat ik wil doen:
Ik wil dat wanneer je een toets indrukt het ledje van die toets licht gaat geven. Deze licht gaat weer weg wanneer je de toets loslaat

Probleem is dat wij een app gebruiken op de iPad die dus ook aangesloten word via de iPad camera adapter op de USB to host aansluiting

Echter kan je maar 1 host gebruiken tegelijk (waarbij de USB prioriteit heeft).

Nu had ik dus ingedachten om twee USB aansluiten te creeeren bij de nodecmu. 1 die naar de iPad gaat. En de ander naar de piano.

Dus zo
iPad <-> nodecmu <->

Maar nu vroeg ik mij af of dit wel mogelijk is. Als ik hierop Google krijg ik alleen complete arduino shields. Dat is dacht ik iets dat ik niet nodig heb.

Ik wil wel gebruik maken van de MIDI interface van arduino (indien mogelijk)

Dus nu mijn vraag:
Is dit wel haalbaar via de chip/board dat ik gebruik? Aangezien ik er vrijwel tot geen info over tegen kom voor het aansluiten van extra USB poorten, en als ik dit wel tegenkom is het vooral voeding gericht. En ik moet juist data gericht hebben

[ Voor 3% gewijzigd door Jboy1991 op 20-07-2018 09:09 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Waar jij naar op zoek bent is net zoiets als een hardwarematige keylogger.
Je hebt een apparaatje nodig die tussen de piano en de iPad/PC/NodeMCU zit en het "verkeer" afluistert.
Dat is namelijk ook het enige wat kan: afluisteren.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
DJMaze schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 09:20:
Waar jij naar op zoek bent is net zoiets als een hardwarematige keylogger.
Je hebt een apparaatje nodig die tussen de piano en de iPad/PC/NodeMCU zit en het "verkeer" afluistert.
Dat is namelijk ook het enige wat kan: afluisteren.
Met MIDI kan je meer dan alleen afluisteren. Je kan ook data terug sturen naar de piano (apps op iPad bijv kan het ook)

Maar inderdaad. Ik zoek iets waarmee ik het verkeer/data kan afluisteren. Ik wil dit zelf maken. Maar zoek dus juist informatie hoe ik meerdere USB poorten op een board kan doen. Hier vind ik alleen info over met betrekking tot voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Ik denk dat je moeite hebt met Googlen, omdat je zelf niet helemaal begrijpt wat je aan het doen bent. "male/female" is niet relevant hier. USB host versus USB device is dat wél.

Je bent verder ook niet duidelijk over wat je nu aan hardware en poorten hebt, en waar je code wil gaan uitvoeren. Je begint een digitale piano te introduceren, maar dat lijkt uit je verhaal geen programmeerbaar device te zijn. Daarna komt er opeens een iPad uit de lucht vallen, en een iPad camera adapter. Twee paragrafen later duikt er opeens "de nodecmu" op. Wat bedoel je met "de" ??

Kortom, ik denk dat je eerst het verhaal voor jezelf eens helder moet krijgen. Goede kans dat je daarna zelf inziet wat er nodig is, en anders weet Google het wel.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
MSalters schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 16:50:
Ik denk dat je moeite hebt met Googlen, omdat je zelf niet helemaal begrijpt wat je aan het doen bent. "male/female" is niet relevant hier. USB host versus USB device is dat wél.

Je bent verder ook niet duidelijk over wat je nu aan hardware en poorten hebt, en waar je code wil gaan uitvoeren. Je begint een digitale piano te introduceren, maar dat lijkt uit je verhaal geen programmeerbaar device te zijn. Daarna komt er opeens een iPad uit de lucht vallen, en een iPad camera adapter. Twee paragrafen later duikt er opeens "de nodecmu" op. Wat bedoel je met "de" ??

Kortom, ik denk dat je eerst het verhaal voor jezelf eens helder moet krijgen. Goede kans dat je daarna zelf inziet wat er nodig is, en anders weet Google het wel.
ik dacht dat het geheel duidelijk was voor de mensen die er zelf ook meebezig zijn

de digitale piano is inderdaad niet programmeerbaar. Wel uitleesbaar via de usb to host op de digitale piano.

Ik wil dus het volgende maken:
wanneer de digitale piano een toetsaanslag registreert dat er dan een ledje op niveau van die toets gaat branden.

Echter word er ook een app gebruikt op de ipad en heeft de digitalepiano maar kan op de piano maar 1 midi poort tegelijkertijd gebruikt worden.

Hierdoor dacht ik dus via een esp2866 board twee usb poorten te creëren.. 1 usb in en 1 usb out.

Op usb in sluit je dan de ipad aan en die data word direct naar de piano gestuurd met de board als "hub"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
Nu heb ik nog steeds geen idee waar dat LEDje gemonteerd is, of welke rol die iPad speelt. Ik snap even weinig van die esp2866; dat is een microcontroller zonder ook maar één USB poort.

Goed, stel nu dat ik zoiets zou willen maken. Dan zou ik als volgt nadenken:
  1. Mijn eerste gegeven is een piano, met USB device aansluiting
  2. Ik heb iets nodig dat daarmee communiceert, dus een USB host.
  3. Ik moet ook een GPIO pin hebben voor een LEDje
  4. Arduino's hebben wel GPIO, maar geen USB
  5. Elke Pi (Raspberry of anderzins) heetf GPIO, en de meesten hebben USB
Design klaar. Je kunt nog met een Raspberry Pi Zero toe voor zoiets simpels.

Je ziet dus dat er precies 1 kabel nodig is, van de piano naar de Pi. iPads komen in het hele verhaal niet voor; er is simpelweg geen enkele functie die ze noodzakelijk maakt.

Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
MSalters schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 17:58:
Nu heb ik nog steeds geen idee waar dat LEDje gemonteerd is, of welke rol die iPad speelt. Ik snap even weinig van die esp2866; dat is een microcontroller zonder ook maar één USB poort.

Goed, stel nu dat ik zoiets zou willen maken. Dan zou ik als volgt nadenken:
  1. Mijn eerste gegeven is een piano, met USB device aansluiting
  2. Ik heb iets nodig dat daarmee communiceert, dus een USB host.
  3. Ik moet ook een GPIO pin hebben voor een LEDje
  4. Arduino's hebben wel GPIO, maar geen USB
  5. Elke Pi (Raspberry of anderzins) heetf GPIO, en de meesten hebben USB
Design klaar. Je kunt nog met een Raspberry Pi Zero toe voor zoiets simpels.

Je ziet dus dat er precies 1 kabel nodig is, van de piano naar de Pi. iPads komen in het hele verhaal niet voor; er is simpelweg geen enkele functie die ze noodzakelijk maakt.
Ik weet zelf wel wat ik nodig heb, daar had ik de hulp niet bij nodig. Enige wat ik mij afvroeg is hoe ik twee extra poorten voor data kan toevoegen aan de esp. Dat een PI dit allemaal al kan is voor mij niet relevant.

Doordat de ipad zelf geen ondersteuning bied voor midi word er veelal gebruik gemaakt van een EXTRA adapter (https://www.apple.com/nl/...-----product-MD821ZM/A-NL). Met deze adapter kan er door middel van de USB To HOST poort op de piano data gedeeld worden met elkaar. Handig voor leuke piano's apps en geluiidseffecten op de piano zelf.

Om deze mogelijkheid te behouden + de ledjes heb ik dus een manier nodig hoe ik dus de ESP als een soort van HUB gebruikt kan worden.

piano & ipad < - > ESP -> Leds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
Dat wordt'm niet. Zoals ik al zei: het punt met USB is niet "male&female", het probleem is dat je een USB device interface én een USB host interface moet implementeren. Beiden zijn complex genoeg dat je hardware acceleratie nodig hebt.

Een USB hub hoeft geen van beiden te implementeren, maar dat is omdat het natuurlijk geen van beide functies implementeert. Het enige wat de USB hub doet is het multiplexen en demultiplexen van data streams. Die rol is expliciet voorzien in de USB specificatie, dus het USB protocol is ontworpen om dat simpel te maken voor de hub. Alleen de pakketjes vanaf de USB host moeten gerouteerd worden, en dat kan simpelweg op basis van 1 veld op een fixed offset in elk pakket. Evengoed, ook USB hubs zijn in silicium uitgevoerd, niet in software. En dat soort silicium heb jij dus niets aan.

Pagina: 1