Oude hdd kapot nieuwe ssd en OSX installeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 800459

Topicstarter
Mijn vraag
Mijn MacBook pro mid 2012 is gecrasht. Mijn hdd leest hij niet meer, wil niet opstarten en de oude hdd is veel te langszaam duurt super lang met opstarten enz. Alle clean install en volledige nieuwe OSX install lukt niet. Ik had nog een Samsung ssd 500gb die erin gedaan maar het formatteren lukte niet. Hij kon de schijf wel lezen dus heb ik OSX geprobeerd hierop te installeren. Het tijdsbalkje gaf alleen 124 uur aan en bleef hangen.

Toen de ssd op fouten gecontroleerd en hersteld maar nog geen resultaat. Ik heb toen geprobeerd te formatteren maar dit lukt niet. Ivm een fout maar welke zegt hij niet. Maybe deze schijf dus niet goed.

Ik heb nu een andere ssd besteld en wil hem morgen erin zetten.

Ik heb niet nog een Apple computer dus moet de ssd meteen inbouwen en OSX installeren via het net.

Mensen tips om dit meteen goed te doen? Niet dat deze ssd ook evt kapot gaat. Wel of niet de ssd schijf wissen?/formatteren?

Ik heb dus het internet wel afgespeurd voor mijn probleem maar de clean instal lukt niet na veel pogingen het goed te doen via clonen enz... maar zoals ik zeg heb ik geen andere Apple en ik kan niet in de inhoud komen van de hdd of ssd.

Ik heb geen garantie meer via Apple

Beste antwoord (via Anoniem: 800459 op 20-07-2018 11:56)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Anoniem: 800459 Welke omgeving woon je ergens? Als je in de buurt woont mag je best mijn USB behuizing lenen (of ik help je uitzoeken wat het probleem is, kan ook).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainovic
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-06 14:48
Het zou zomaar kunnen dat er iets anders aan de hand is met de MacBook, want twee SSDs die allebei niet willen installeren is wel apart. Het kan, maar het zou ook (om maar iets te noemen) aan je geheugen kunnen liggen. Je hebt geen andere PC om de SSD te testen?

Ik zou sowieso proberen om OSX via een USB stick te installeren, of heb je helemaal geen werkende MAC/Windows PC meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee het gaat om de Hdd die niet meer werkt en de ssd zit een fout in lijkt. Ik wil het morgen dus proberen met de nieuwe ssd hopelijk lukt dat wel. Maar moet ik deze via hulpprogramma wissen/formatteren? Heb ook iets gelezen net dat je een ssd niet moet wissen?

Helaas geen Mac/pc dus moet wel een instal via hulpprogramma/opstartschijf doen van deze MacBook via het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Via usb op externe harde schijf de OSX zetten? Misschien kan ik mijn externe harde schijf aansluiten op de MacBook en dan via hulpprogramma de OSX daarop zetten? Hoeveel geheugen moet dan de externe schijf hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt als je een compleet lege SSD hebt toch een internetrecovery starten? Dan download hij alles van internet af om OSX te installeren.
Daarvoor hoef je niet moeilijk te doen met clonen of wat dan ook. Gewoon een clean install en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JannyWooWoo
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-12-2023
TERW_DAN schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 23:42:
Je kunt als je een compleet lege SSD hebt toch een internetrecovery starten? Dan download hij alles van internet af om OSX te installeren.
Daarvoor hoef je niet moeilijk te doen met clonen of wat dan ook. Gewoon een clean install en klaar.
Exact, alle Macs vanaf 2011 hebben internet recovery.

De keycombo is Option-Command-R of Shift-Option-Command-R bij het opstarten, vasthouden totdat je een wit balkje onder het Apple logo ziet lopen. Waneer je in het recovery menu komt moet je soms de WIFI even handmatig connecten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-06 13:14
Wat ik begreep is dat bij deze Macbooks de SATA kabel nogal snel stuk gaat, googlen hierop levert ook genoeg resultaten op: https://www.google.nl/sea...o+2012+sata+cable+problem

Misschien een andere kabel proberen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Ach. Weer een gevalletje SATA kabel stuk?

Dit model (de A1278) heeft een bekend probleem en dat is dat zonder enige reden de SATA kabel tussen de primaire harde schijf en logic board stuk kan gaan. Hierdoor krijg je exact wat jij omschrijft.

Om dit daadwerkelijk uit te kunnen sluiten: doe de harde schijf eens in een USB-behuizing en start dan vanaf USB op. Als dan alles redelijk vlot werkt, dus niet met al die vertraging die je al had, dan weet je genoeg.

Als je zelf een harde schijf kunt vervangen in die MacBook dan kun je ook zelf die kabel vervangen. Kabeltjes kosten ongeveer €25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Klopt mensen ik kan idd een internet recovery starten via toetsen cmd+R en dan clean instal. Maar helaas blijft hij elke keer hangen en zegt hij dat het meer als 100 uur gaat duren 😔

Ik heb het voor elkaar dat mijn oude HDD schijf in mijn MacBook zit en werkt 🕺🏻. Maar die is echt zo traag 😴😴😴🤦🏻♂

Als dit wel werkt dan is het toch niet de sata kabel?

Ik ga proberen OSX op usb te zetten. En ik ga proberen of mijn oude ssd nu kan formatteren gezien de Mac nu wel opstart met oude hdd. Kijken of de ssd kaduuk is ☺

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@Anoniem: 800459 Welke omgeving woon je ergens? Als je in de buurt woont mag je best mijn USB behuizing lenen (of ik help je uitzoeken wat het probleem is, kan ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@sypie omgeving Friesland, Drachten?

Maar zou het de sata zijn? Ik kan als ik de ssd aansluit op de Mac via usb geen ssd vinden dus die leest hij niet.

Kan via de opstart fase nog kijken of hij hem herkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Ik zit in Zwolle, net iets te ver weg voor een klein testje.

Heb je op die SSD al een goede installatie van je OSX staan? Ik zou eerst de HDD aan de USB hangen, daar stond toch al een goede installatie op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wat jammer @sypie De nieuwe ssd moet ik nog binnen krijgen.. de oude is denk ik kapot. Kan hem niet vinden/lezen.

De Mac draait nu weer op de oude Hdd maar heel traag....en ik heb net een usb opstart schijf gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Kun je de oude HDD niet aan de USB hangen dan? Dan zou die sneller moeten zijn dan wanneer je'm aan een defecte SATA kabel hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oh... offcourse! Handige tip... ik ga het proberen.

Ff voor de zekerheid. De hdd eruit. Via usb aansluiten, computer opstarten via de cmd+R? En dan opstarten via usb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Als er een goede installatie op staat hoef je niks aan die HDD te doen. Aan de USB hangen, opstarten met de Option (Alt) toets ingedrukt. Je krijgt dan de keuze van welk leesbaar medium je op wilt starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nou ik heb de hdd aangesloten via usb en hij lijkt idd sneller! Het zal dus idd de sata kabel zijn. Bah... extra werk. Is niet mijn favoriete dingetje dit!

De oude ssd is echt kapot denk ik want die is niet te formatteren.

Als ik nou een nieuwe sata erin doe en mijn nieuwe ssd dan kan ik de hdd via usb aansluiten en dan via opstart schijf de computer herinstalleren om zo de hdd te selecteren. Dan werkt mijn Mac weer via de nieuwe ssd toch omdat hij dan vanaf de hdd de software op de nieuwe ssd zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@Anoniem: 800459 Je had me niet getagged, zag niet dat je gereageerd had...

Extra werk? Joh, even de onderkant van je laptop los maken, de SATA schijf los schroeven, kabel er uit, kabel er in en gaan. Veel extra werk is het in ieder geval niet.

Wat ik zou doen met die SSD: Op het moment dat je HDD het netjes weer doet met een nieuwe SATA kabel zou ik de SSD inbouwen en de HDD via USB laten werken. Daarna start je op vanaf de USB-schijf en ga je kijken of je daar via Schijfhulpprogramma de SSD kunt zien en formatteren. Vanaf dat punt kun je dan met zekerheid je OSX installeren op de SSD.

De HDD kun je daarna als werkende en opstartbare backup achter de hand houden, heeft mij al een paar keer gered, ook met andermans MacBook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@sypie dank voor alles. K heb de sata kabel vervangen en de ssd in de Mac. Ik ben nu bezig alles te updaten en downloaden maar de Mac drait weer ......top!

Het enige wat ik nu nog heb is dat de bestanden die ik op iCloud drive heb staan niet op de computer kan zien. Ik zie ze wel op iPad en iPhone. . Zou dit te maken hebben met dat hij dit nog moet downloaden? Normaal kan je dat toch zien dat hij aan het downloaden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Nee, iCloud bestanden worden op de achtergrond bijgewerkt. Bij mijn weten is er geen dingetje voor die zegt dat het een of ander is bijgewerkt.

Zorg er uiteraard wel voor dat je iCloud account is ingesteld in OSX én dat je Bestanden aan hebt staan om te synchroniseren. Als je alleen je Contacten laat synchroniseren dan komen je bestanden uiteraard niet mee.

Om te controleren wat er allemaal uit iCloud wordt gesynchroniseerd: Systeemvoorkeuren -> iCloud. Daar moet in ieder geval iCloud Drive aangevinkt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@sypie alles gelukt dank je wel😁
Pagina: 1