R9 280x Legacy bios flash

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutger1977
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 28-10-2021
Hallo mede tweakers,

Ik zit met een lastige situatie:
Mijn systeem wat ik nu heb ondersteund geen uefi videokaarten, Cupertino-h61 bordje.
Nou heeft mijn XFX DD Black R9 280x hoogstwaarschijnlijk een uefi bios erop zitten.
Ik heb via Techpowerup een legacy bios gevonden van een identieke kaart

Is dat veilig is om die flashen?
Alle specificaties zijn identiek aan elkaar.

[ Voor 15% gewijzigd door Rutger1977 op 20-07-2018 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een R9 280X heeft toch 2 BIOS'en er op? Ik dacht dat eentje UEFI en de ander Legacy was...
Zie:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ljShOK4.png

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2018 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutger1977
Ja dat dacht ik ook.
Maar die switch zit er niet op gesoldeerd vanuit de fabriek bij deze kaarten.
Ook zit er als gevolg daarvan maar 1 bios chip op gesoldeerd.
De Sapphire Vapor-x r9 280x heeft de switch idd wel.

Heb er nu een legacy bios in geflashed met een ander systeem en de kaart werkt nu.

Maar zoals gewoonlijk ondervind ik weer eens andere problemen nu.
De XFX R9 280x kaarten schijnen nogal instabiel te zijn.
Ik heb het zoals het nu lijkt redelijk onder controle maar ik had spontane flikkeringen in web browsing met als toetje een blackscreen crash.

Heb via msi afterburner de instellingen van de voltage verhoogt en kloksnelheden aangepast naar beneden en tot nu toe nog geen random crash gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:45

Nemesizz

Untouchable

Rutger1977 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 13:31:
Maar zoals gewoonlijk ondervind ik weer eens andere problemen nu.
De XFX R9 280x kaarten schijnen nogal instabiel te zijn.
Ik heb het zoals het nu lijkt redelijk onder controle maar ik had spontane flikkeringen in web browsing met als toetje een blackscreen crash.

Heb via msi afterburner de instellingen van de voltage verhoogt en kloksnelheden aangepast naar beneden en tot nu toe nog geen random crash gehad.
Is helaas wel vaker een probleem, ongeacht merk (of chip, AMD of nVidia). De 280x is eigenlijk al een rebrand kaart van de HD7000 serie, dus eigenlijk al overgeklokt, en vervolgens door de fabrikant (dit geval XFX) nog weer een stapje hoger overgeklokt om maar net dat ene stapje hoger in de review grafieken te staan. Echter, bij overklokken is de ene chip de ander niet, sommige kunnen het wel, anderen niet, en weer anderen een tijdje wel maar geven na een bepaalde tijd alsnog problemen.

Underclocken en/of voltage verhogen wil dan nog wel eens helpen. Al kan voltage verhogen soms ook weer voor problemen zorgen op de langere termijn, maar goed dan praat je vaak over de riskante waardes en niet een kleine verhoging.

Ik was ook om die reden nooit een groot fan van factory OC kaarten. Ze zetten gewoon een bepaalde snelheid op een hele rits kaarten...of ze het nou aankonden of niet.
Tegenwoordig met boosts maakt het niet zoveel meer uit, de kaart bepaald dan zelf wel wat die kan en wat stabiel blijft ipv een vaste waarde wat die misschien niet eens aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutger1977
We zijn inmiddels al weer een paar uur verder en lijkt toch wel geholpen te hebben.

Ik zie dat de normale r9 280 de waardes heeft die ik nu gebruik.
Dat is 930mhz op de core en ik doe nu 1450mhz op het geheugen.
Ik heb de core naar 1163 MV wat me veilig lijkt imo.

Je hebt denk ik zeer gelijk met je zegt over dat producenten willen poggen met hoge waardes en black edition dit en superclock dat....

Ik ben benieuwd hoe de kaart zich houd.
Ik wil nu eigenlijk alle waardes vast locken in de bios alleen geeft polaris bios editor wat problem met de bios van een r9 280x.

Wellicht dat iemand hier mij wat kan helpen met bios edit software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:32

MsG

Forumzwerver

Het flikkeren had ik ook bij mijn AMD videokaarten, de idle-clock van diverse kaarten is te laag voor mijn multi-monitor setup, waardoor hij soms artifacts gaf vanwege de te lage clock. Ik vond dit nooit zo'n punt omdat het niet heel vaak gebeurt en ik duidelijk wist waardoor het kwam, en het in zekere zin stroombesparend is ten opzichte van hogere clock in idle-stand.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutger1977
MsG schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 15:13:
Het flikkeren had ik ook bij mijn AMD videokaarten, de idle-clock van diverse kaarten is te laag voor mijn multi-monitor setup, waardoor hij soms artifacts gaf vanwege de te lage clock. Ik vond dit nooit zo'n punt omdat het niet heel vaak gebeurt en ik duidelijk wist waardoor het kwam, en het in zekere zin stroombesparend is ten opzichte van hogere clock in idle-stand.
Het gebeurd bij mijn systeem vanaf het moment na windows te hebben geladen..
Dus ben ik wel genoodzaakt om alle waardes aan te passen.
Wel vreemd dat jij de clock juist omhoog moet zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Rutger1977 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 15:16:
[...]

Het gebeurd bij mijn systeem vanaf het moment na windows te hebben geladen..
Dus ben ik wel genoodzaakt om alle waardes aan te passen.
Wel vreemd dat jij de clock juist omhoog moet zetten.
Bij multi monitor setups moet de idle clock hoger zijn dan bij een single monitor setup. Ook schermen met meer dan 120Hz moeten vaak een hogere clock hebben om stabiel te blijven.

Mijn Radeon 5770 had er ook last van (afhankelijk van welke driver), multimonitor gaf vaak problemen omdat de idle clocks te laag waren. Ik moest dan de idle clocks handmatig hoger zetten.
Maar, moet zeggen, ik had een Sapphire, maar die had een dusdanig brakke BIOS erop zitten die zorgde dat het hele dynamische clockspeeds systeem totaal niet goed werkte. Pas jaren later een BIOS update gedaan (uit pure frustratie als laatste redmiddel) en toen pas werkte het zoals het moest.
offtopic:
Kort daarna was Windows Vista uit de gratie, en had ik er nog niks aan omdat dat ding niet veilig meer aan internet aangesloten kan worden, en vrijwel alle games wel iets van een altijd online functie hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutger1977
Na veel te hebben gelezen over het probleem, 2D flikkeren en crash.
Lijkt het te maken te hebben met een te lage geheugen kloksnelheid in 2d.

Heb XFX een bericht gestuurd betreffende het probleem.

Ikzelf kan de 2d kloksnelheden niet aanpassen in een bios editor en het word ook afgeraden om te rommelen in de bios, wat ik goed begrijp.

Heb nog steeds af en toe een crash in 2d modes(bureaublad enz enz)
Met gaming draait de kaart gewoon stabiel nu.

Apart allemaal weer, met een Vapor-X R9 had ik nooit ergens last van.
Nou vind het wel leuk om te rommelen met hardware en hoop dat ik tot een oplossing kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Rutger1977 schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 14:05:

Apart allemaal weer, met een Vapor-X R9 had ik nooit ergens last van.
Nou vind het wel leuk om te rommelen met hardware en hoop dat ik tot een oplossing kom.
Je kant zelfs van hetzelfde merk, zelfde type, maar een andere batch hebben dat de een vlekkeloos werkt en de andere allemaal vage problemen heeft (met bijvoorbeeld dynamic clockspeeds).

Zo ook met mijn Sapphire, als ik bijvoorbeeld wat later die kaart had gekocht, had er waarschijnlijk een andere BIOS versie opgezeten had ik zeer waarschijnlijk nooit die problemen gehad die ik nu wel had (of in elk geval in mindere mate, bij mij wilde de kaart nooit op volle snelheid draaien onder load en idle ook vaak problemen).

Idle clocks kun je aanpassen met sommige programma's over profielen. Ik gebruikte altijd een Overdrive profiel (werkte niet altijd geweldig, maar kon zo wel de idle clocks hoger zetten waardoor de kaart stabiel bleef bij bijvoorbeeld multimonitor setup en/of hardwareversnelling in een mediaplayer/browser).
Pagina: 1