Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iruk1981
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20-09 12:41
Hallo mede Tweakers,

Op Kickstarter heb ik me weer laten verlijden om SBC (Single Board Computer) projecten te steunen.

Allereerst de LattePanda (Alpha). Ik heb de eerste versie Lattepanda gehad en ik vond het erg leuk om mee te spelen.

Ten tweede steun ik de UDOO Bolt (V8). Deze steun ik, omdat dit het eerste bordje was dat ik tegen kwam met een AMD Ryzen Embedded. De campagne loopt nog tot 29 Juli.
Wellicht dat je dit geen SBC mag noemen, immers geheugen dien je nog zelf toe te voegen. Wel wordt ECC geheugen ondersteund.

Hieronder heb ik een Tabel gezet met voor mij de belangrijkste kenmerken van de twee bordjes.

Lattepanda AlphaUDOO Bolt V8
ProcessorIntel M3-7Y30AMD Ryzen V1605B
CPU Core2C/4T @ 1.6-2.6GHz4C8T @ 2.0-3.6GHz
Geheugen8GB LPDDR3 @1866MHzmax 32GB DDR4 SODIMM @2400MHz
eMMC 64GB eMMC V5.0l32GB eMMC V5.0
M.2 M KeyNVMeNVMe
M.2 E KeyJaJa
M.2 B KeyNeeSATA/ 2x Pcie
Additional StorageSD card slotSATA
USB 3.0 type A3x2x
USB type C1x, PD en DP2x, PD en DP
HDMI1x 1.4 (en 1 eDP)2x, 1.4/2.0A
Wi-Fi802.11 AC, 2.4G & 5GNee
Ethernet1Gbit, merk??1 Gbit, RTL8111G
ArduinoLeonardoLeonardo

Wel nu mijn probleem. Ik heb deze projecten gesteund, omdat ik het een erg leuk principe vind. Een complete PC op een klein bordje. Helaas kan ik slecht een use case bedenken voor deze bordjes. Ik ben niet echt een maker. Ik heb wel eens met Arduino's gestoeid en ik heb nog wel wat spulletjes liggen, maar verder dan ideeën uitdenken ga ik meestal niet.

De Lattepande Alpha ga ik inzetten als een Debian server naast mijn NAS. De server moet het volgende gaan draaien:
  • Plex Media Server / Emby
  • Domoticz / Home Assistant
  • URBackUp Server
  • OwnCloud/ Nextcloud/ Resilio of iets dergelijks
  • PiHole
  • Unifi Controller
  • Unifi Video of andere bewakingscamera zooi.
Om eerlijk te zijn weet ik nog niet wat ik met de UDOO Bolt (V8) aan moet. Ik denk dat ik hem als desktop PC ga inzetten. Hij is voldoende snel voor Office taken, browsen en licht game werk (assassins creed, diablo 3) en mijn verwachting is dat de UDOO Bolt minder stroom slurpt dan mijn huidige PC. Ook verwacht ik dat de UDOO Bolt V8 sneller is in Handbrake taken. Of zal ik mijn sponsoring voor UDOO Bolt terug trekken?

Dit zijn nou niet echt spannende use cases voor dit soort bordjes. Hebben jullie nog ideeën? (liefst niet met een al te hoog maker gehalte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remy99c
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-03-2022
Vroeg me zelf af of de UDOO Bolt v8 een arma 3 server aan kan. stroom verbruik lijkt mij vrij laag maar toch nog een aardig krachtige cpu.

• zakalwe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-09 16:41
Wat ik leuk vond aan de Bolt, dat ie 4 x 4K schermen kan aansturen op 60hz. Natuurlijk niet om te gamen, maar wel een leuke toepassing als video wall met leuke stats.