Geadverteerde snelheid vs werkelijke snelheid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsql
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-07 11:09
beste Tweakers,

Ik verhuis binnenkort en zoek naar een nieuwe provider. KPN stelt dat de max. haalbare snelheid op mijn adres met hun netwerk 55mbit up is. Online.nl, wat op hetzelfde KPN netwerk zit, stelt dat het maximale wat zij me kunnen bieden slechts 28mbit is. Hoe kan dit?

Ziggo stelt dat de snelheid die zij me kunnen bieden zo rond de 40mbit zit, maar tegelijkertijd adverteren ze na de check met pakketten tot 190mbit en 400mbit. Is het (in de praktijk) dus weggegooid geld om een 190mbit pakket ipv een 50mbit pakker te nemen als de verwachte snelheid niet boven de 40mbit zal komen?

bvd,

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Even op https://netco-fpi-info.fourstack.nl je komende gegevens invullen en dan weet je wat je "kan" krijgen.

De snelheden die je zelf al noemt zijn blijkbaar enerzijds xDSL-pakketten alsmede kabel-pakketten; nogal logisch dat de ene DSL-aansluiting 30Mbit kan leveren terwijl een kabel (of fiber) tot wel 1Gbit zou aankunnen.

Ik zou Ziggo gewoon eens bellen hoe dat zit :)

[ Voor 7% gewijzigd door MAX3400 op 19-07-2018 20:08 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Met A/V-DSL ben je afhankelijk van de lijn-afstand tussen het ISRA punt en de wijkcentrale.
Hoe groter de afstand, hoe lager de snelheid.
Daarom adverteren A/V-DSL providers met snelheden 'tot x Mbps'. Ze kunnen de reclames niet toespitsen op jou specifiek.
De dichtstbijzijnde centrale bij mij kan maximaal 100Mbps op een lijn zetten, maar ik zit bijna 3km van de centrale en dat beperkt de snelheid tot maximaal 40Mbps.

Wat betreft Ziggo ben je afhankelijk van de kwaliteit van t kabelnetwerk in jouw regio.
Bij mij is t netwerk geniaal te noemen. Ik haal snelheden die hoger zijn dan geadverteerd. En het is niet of nauwelijks afhankelijk van afstand.
In gebieden waar UPC voorheen de kabelaar was, schijnt t stukken minder te zijn. Das nu ook Ziggo, dus kennis van historie qua kabelaars in je regio is best wrl van belang.

[ Voor 10% gewijzigd door McKaamos op 19-07-2018 20:16 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsql
MAX3400 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 20:07:
Even op https://netco-fpi-info.fourstack.nl je komende gegevens invullen en dan weet je wat je "kan" krijgen.

De snelheden die je zelf al noemt zijn blijkbaar enerzijds xDSL-pakketten alsmede kabel-pakketten; nogal logisch dat de ene DSL-aansluiting 30Mbit kan leveren terwijl een kabel (of fiber) tot wel 1Gbit zou aankunnen.

Ik zou Ziggo gewoon eens bellen hoe dat zit :)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WunElCB.png

ik krijg dit resultaat. Beide snelheden zijn toch gewoon "adsl"? of heeft Online dan slechts toegang tot het "koper/dsl van KPN" en kan KPN zelf mij "bonded dsl" bieden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

oldsql schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 20:17:
[...]

[afbeelding]

ik krijg dit resultaat. Beide snelheden zijn toch gewoon "adsl"? of heeft Online dan slechts toegang tot het "koper/dsl van KPN" en kan KPN zelf mij "bonded dsl" bieden?
Het overgrote deel van het telefoonnetwerk in nederland is eigendom van KPN.
Van de overheid moeten ze hun netwerk openstellen voor andere providers. Dus dat doen ze ook, en dan betaalt jouw provider de lijn middels wat jij aan abbo betaalt.
Wat je precies krijgt is afhankelijk van het contract wat ze hebben met KPN.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:09
Niet alle providers bieden "bonded" aan, KPN en XS4ALL iig wel, mogelijk ook anderen, dat kun je eenvoudig genoeg controleren aan de hand van welke snelheid ze aanbieden. Ziggo levert niet over het netwerk van KPN maar over hun eigen coax-netwerk, daarop kunnen ze altijd hun geadverteerde snelheden halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-10 13:53
KPN en xs4all bieden inderdaad bonded Dsl aan, wat inhoudt dat er 2 Aderparen worden gecombineerd tot één aansluiting. In theorie zou dit de internetsnelheid moeten verdubbelen, daarom geven Xs4all en KPN aan 55Mbit te kunnen leveren in plaats van 28Mbit zoals online. Online biedt dit niet aan omdat zij een budgetprovider zijn en 2 Aderparen (dus bonded dsl) kost meer aan huur voor Online. Zij zijn blijkbaar niet bereid die extra lijnhuur te betalen, dus bieden zij alleen maar die 28Mbit aan. Bij internet via de telefoonlijn (Kpn, xs4all, online e. D.) genaamd Dsl is lijnlengte en afstand tot het verdeelstation bepalend voor de technisch maximaal haalbare snelheid op jouw adres.

Ziggo biedt in principe hogere snelheden aan, dit komt doordat zij gebruik maken van een andere techniek via de tv coaxkabel in plaats van de telefoonlijn zoals KPN. Die techniek waarvan Ziggo gebruikmaakt genaamd EuroDocsis is veel minder gevoelig voor lijnlengte en afstand tot de verdeelcentrale waardoor zij vaak hogere snelheden kunnen bieden dan KPN en andere providers die via de telefoonlijn leveren.

[ Voor 38% gewijzigd door timmie1 op 19-07-2018 20:41 ]

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsql
timmie1 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 20:36:
KPN en xs4all bieden inderdaad bonded Dsl aan, wat inhoudt dat er 2 Aderparen worden gecombineerd tot één aansluiting. In theorie zou dit de internetsnelheid moeten verdubbelen, daarom geven Xs4all en KPN aan 55Mbit te kunnen leveren in plaats van 28Mbit zoals online. Online biedt dit niet aan omdat zij een budgetprovider zijn en 2 Aderparen (dus bonded dsl) kost meer aan huur voor Online. Zij zijn blijkbaar niet bereid die extra lijnhuur te betalen, dus bieden zij alleen maar die 28Mbit aan. Bij internet via de telefoonlijn (Kpn, xs4all, online e. D.) genaamd Dsl is lijnlengte en afstand tot het verdeelstation bepalend voor de technisch maximaal haalbare snelheid op jouw adres.

Ziggo biedt in principe hogere snelheden aan, dit komt doordat zij gebruik maken van een andere techniek via de tv coaxkabel in plaats van de telefoonlijn zoals KPN. Die techniek waarvan Ziggo gebruikmaakt genaamd EuroDocsis is veel minder gevoelig voor lijnlengte en afstand tot de verdeelcentrale waardoor zij vaak hogere snelheden kunnen bieden dan KPN en andere providers die via de telefoonlijn leveren.
Dank, het is me een stuk duidelijker inmiddels. M'n enige punt is nog dat alle online tests die ik zie geen snelheid boven de 77mbit op mijn adres aanbieden, terwijl ziggo mij wel hun kabelabo's laat bestellen met snelheden tot 400mbit. Zijn die tests dan onjuist of zal er in de praktijk van die 400mbit maar 77 overblijven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:09
Nogmaals dan: Ziggo maakt geen gebruik van het netwerk van KPN, de snelheden die je ziet op fourstack zijn daar niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

oldsql schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 21:38:
[...]

Dank, het is me een stuk duidelijker inmiddels. M'n enige punt is nog dat alle online tests die ik zie geen snelheid boven de 77mbit op mijn adres aanbieden, terwijl ziggo mij wel hun kabelabo's laat bestellen met snelheden tot 400mbit. Zijn die tests dan onjuist of zal er in de praktijk van die 400mbit maar 77 overblijven?
Kabel is geen "koper" en ook geen "FttH".

Maar, had je Ziggo nog kunnen bereiken vanavond om het na te vragen wat ze aan kabelsnelheden leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsql
hcQd schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 21:41:
Nogmaals dan: Ziggo maakt geen gebruik van het netwerk van KPN, de snelheden die je ziet op fourstack zijn daar niet relevant.
Ik heb het niet over die test, maar over sites als internetpostcodecheck.nl (al is die test wel raar, want mn adres zonder toevoeging geeft weer andere resultaten). Waar ik me een beetje zorgen om maak is dat ik straks zo'n kabelabo van ziggo afneem, en dat dan mn werkelijke snelheid maar net boven KPN zit..
MAX3400 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 21:42:
[...]

Kabel is geen "koper" en ook geen "FttH".

Maar, had je Ziggo nog kunnen bereiken vanavond om het na te vragen wat ze aan kabelsnelheden leveren?
Ik bel Ziggo morgenvroeg denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-10 22:53
Ziggo levert wel waarmee ze adverteren.
Bij kpn is dit geen zekerheid, ook niet vis de netco website, in mijn geval staat daar 108Mbit, de werkelijkheid is 70Mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

oldsql schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 21:49:
[...]

Ik heb het niet over die test, maar over sites als internetpostcodecheck.nl (al is die test wel raar, want mn adres zonder toevoeging geeft weer andere resultaten). Waar ik me een beetje zorgen om maak is dat ik straks zo'n kabelabo van ziggo afneem, en dat dan mn werkelijke snelheid maar net boven KPN zit..

[...]

Ik bel Ziggo morgenvroeg denk ik :)
Adres & toevoeging? Ga je een gedeelte van een (ouder) huis huren ofzo? Want dan is er zomaar kans dat je helemaal geen eigen lijn kan krijgen. Heb je al contact gehad met de huidige eigenaar van het huis over wat er nu aan internet ligt?

Sowieso, bellen met Ziggo of KPN leek me toch een vrij logische keuze alvorens een topic te openen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsql
MAX3400 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 21:54:
[...]

Adres & toevoeging? Ga je een gedeelte van een (ouder) huis huren ofzo? Want dan is er zomaar kans dat je helemaal geen eigen lijn kan krijgen. Heb je al contact gehad met de huidige eigenaar van het huis over wat er nu aan internet ligt?

Sowieso, bellen leek me toch een vrij logische keuze alvorens een topic te openen?
Het is een gebouw uit de jaren 60 wat is verbouwd tot iets van 80 studio's, was eerst een verzorgingstehuis. Geloof wel dat iedereen een eigen lijn heeft. Maar goed, bellen leek me niet een logische eerste stap want Ziggo gaat me vast geen objectief verhaal vertellen. Mocht ik niet voor een kabelabo kiezen dan is ziggo namelijk zowel duurder als trager vergeleken met KPN...

edit: bovendien was het topic ook deels bedoeld om mijn verwarring mbt de snelheden van KPN en Online te duiden.

[ Voor 6% gewijzigd door oldsql op 19-07-2018 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 10:30
Ziggo haalt 99% van de snelheid. Ziggo heeft een eigen netwerk die niks met KPN te maken heeft.

Online maakt gebruik van het KPN netwerk, maar kan dit maar op 1 aderpaar doen. Daardoor al je dus grofweg de helft van wat KPN kan aanbieden dmv van pairbonding. (+-55Mbit).

Het zou best kunnen dat KPN maar 50Mbit kan leveren op je adres. Dat weet je pas als de KPN aansluiting actief is.

Ik zou dan voor KPN gaan en Online links laten liggen.

Is het alleen internet of ook TV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

oldsql schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 22:10:
[...]

Het is een gebouw uit de jaren 60 wat is verbouwd tot iets van 80 studio's, was eerst een verzorgingstehuis. Geloof wel dat iedereen een eigen lijn heeft. Maar goed, bellen leek me niet een logische eerste stap want Ziggo gaat me vast geen objectief verhaal vertellen. Mocht ik niet voor een kabelabo kiezen dan is ziggo namelijk zowel duurder als trager vergeleken met KPN...

edit: bovendien was het topic ook deels bedoeld om mijn verwarring mbt de snelheden van KPN en Online te duiden.
Verwarring duiden?

Als je een topic opent en het onderscheid tussen 3 verschillende technieken/kabels niet weet en daar zelf dan al (snelheids-)conclusies aan verbindt, dan wordt het wel een lastig iets om je te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-10 09:24
oldsql schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 22:10:
[...]

Mocht ik niet voor een kabelabo kiezen dan is ziggo namelijk zowel duurder als trager vergeleken met KPN...
Huh? Als je niet voor Ziggo kiest, is Ziggo duur en trager, en als je wel voor Ziggo kiest? Wat gebeurt er dan?

Ziggo is overigens echt niet trager dan KPN, je kan ertot 400Mbit/s krijgen, en dat krijg je dan ook. Geen gedoe met afstand tot te wijkcentrale oid.
Pagina: 1