Beste Tweakerts,
Wegens een leuke deal om een deel van mijn oude systeem te verkopen, kan ik een upgrade uitvoeren! Echter zou ik graag wat advies willen vragen. Ik heb veel research gedaan en heb twee systemen in de pricewatch in elkaar geknutselt. Zoals de topicheader al aangeeft, een AMD en een Intel systeem. Mijn huidige systeem is als volgt:
HDD staat hier niet bij, maar wil ik toch vervangen (komt uit 2006).
Voor nu zal ik de bekende vragen beantwoorden.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Allround gebruik. Programmeren in Visual Studio, UDK map editing, af en toe wat Photoshop en Premiere Pro, standaard kantoorzaken (Office, LaTeX). In te toekomst zal er waarschijnlijk statische code analyse worden uitgevoerd vanwege studie. Qua gaming ben ik niet erg veeleisend. Ik ben voornamelijk old-school gamer (Doom II ftw). De meer moderne spellen die ik speel (en wil gaan spelen) zijn Overwatch, Doom 2016, Wolfenstein 2 (New colossus).
Wat mag het systeem gaan kosten?
€600 max, liefst eronder.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Dit zijn componenten en randapparatuur die ik meeneem. GPU krijgt later nog wel een keer een upgrade, voor nu voel ik de drang nog niet. Monitor is verder ook niet aan een upgrade toe.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb twee builds in te pricewatch gemaakt zonder kast. Deze moet ik nog bepalen, maar wordt wel micro-atx.
AMD systeem:
Intel systeem:
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Vier ram-sloten lijkt mij voor de toekomst een betere keus. Ik heb nu twee ddr3 sloten, een upgrade betekend dus ram weggooien of verkopen.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
M'n geluidsset (Logitech Z-5500) moet analoog en digitaal aangesloten kunnen worden. Indien moeilijk is alleen analoog voldoende (Vandaar de geluidskaart in beide builds).
Extra edit: Een windowed case heb ik liever niet, aangezien ik m'n kast rechts heb staan op het bureau.
Ga je overklokken?
Geen overclock.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb dus een AMD en Intel systeem gemaakt. Echter vind ik de keuze tussen deze twee lastig. Intel is vertrouwd en zal zeker goed zijn, echter heeft deze 6 threads tegenover de 12 van de AMD. AMD daarentegen heeft een lagere singlecore performance.
Ik zou graag advies willen over hoeveel multi-core performance bijdraagt aan een all-round systeem. Of is de hogere single-core performance toch belangrijker dan multi-core performance? Ik wil namelijk dat deze cpu/mobo combo weer een tijdje mee kan gaan (Let's say, 5 jaar?). Het is mij echt om het even of het Intel of AMD is.
Verder mogen julle, als je wil, natuurlijk ook schieten op de rest van de build
En als jullie een degelijke kast weten zou dat ook fijn zijn! Voor nu denk ik aan deze:
Alvast bedankt! Mocht ik iets verkeerd hebben neergezet of als er meer info gewenst is dan hoor ik het graag.
Wegens een leuke deal om een deel van mijn oude systeem te verkopen, kan ik een upgrade uitvoeren! Echter zou ik graag wat advies willen vragen. Ik heb veel research gedaan en heb twee systemen in de pricewatch in elkaar geknutselt. Zoals de topicheader al aangeeft, een AMD en een Intel systeem. Mijn huidige systeem is als volgt:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-4460 Boxed | € 164,71 | € 164,71 |
| 1 | ASRock H97M-ITX/ac | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Cooler Master Elite 130 | € 44,33 | € 44,33 |
| 1 | Logitech Z-5500 Digital | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Logitech G910 Orion Spectrum RGB (Qwerty US) | € 139,- | € 139,- |
| 1 | Logitech MX Master Wireless Mouse Zwart | € 89,95 | € 89,95 |
| 1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Seasonic S12II-Bronze 430W | € 47,95 | € 47,95 |
| 1 | Crucial MX100 128GB | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 485,94 | |
HDD staat hier niet bij, maar wil ik toch vervangen (komt uit 2006).
Voor nu zal ik de bekende vragen beantwoorden.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Allround gebruik. Programmeren in Visual Studio, UDK map editing, af en toe wat Photoshop en Premiere Pro, standaard kantoorzaken (Office, LaTeX). In te toekomst zal er waarschijnlijk statische code analyse worden uitgevoerd vanwege studie. Qua gaming ben ik niet erg veeleisend. Ik ben voornamelijk old-school gamer (Doom II ftw). De meer moderne spellen die ik speel (en wil gaan spelen) zijn Overwatch, Doom 2016, Wolfenstein 2 (New colossus).
Wat mag het systeem gaan kosten?
€600 max, liefst eronder.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Dit zijn componenten en randapparatuur die ik meeneem. GPU krijgt later nog wel een keer een upgrade, voor nu voel ik de drang nog niet. Monitor is verder ook niet aan een upgrade toe.
| 1 | Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Logitech Z-5500 Digital | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Logitech G910 Orion Spectrum RGB (Qwerty US) | € 139,- | € 139,- |
| 1 | Logitech MX Master Wireless Mouse Zwart | € 89,95 | € 89,95 |
| 1 | Crucial MX100 128GB | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 485,94 | |
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb twee builds in te pricewatch gemaakt zonder kast. Deze moet ik nog bepalen, maar wordt wel micro-atx.
AMD systeem:
| 1 | AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed | € 170,20 | € 170,20 |
| 1 | ASRock AB350M Pro4 | € 70,72 | € 70,72 |
| 1 | Seagate Barracuda, 1TB | € 38,95 | € 38,95 |
| 1 | Asus Xonar DGX | € 33,50 | € 33,50 |
| 1 | Crucial Ballistix Sport LT Gray BLS2C8G4D26BFSBK | € 153,90 | € 153,90 |
| 1 | be quiet! Pure Power 10 CM 400W | € 58,- | € 58,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 525,27 | |
Intel systeem:
| 1 | Intel Core i5-8400 Boxed | € 175,90 | € 175,90 |
| 1 | ASRock B360M Pro4 | € 83,01 | € 83,01 |
| 1 | Seagate Barracuda, 1TB | € 38,95 | € 38,95 |
| 1 | Asus Xonar DGX | € 33,50 | € 33,50 |
| 1 | Crucial Ballistix Sport LT Gray BLS2C8G4D26BFSBK | € 153,90 | € 153,90 |
| 1 | be quiet! Pure Power 10 CM 400W | € 58,- | € 58,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 543,26 | |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Vier ram-sloten lijkt mij voor de toekomst een betere keus. Ik heb nu twee ddr3 sloten, een upgrade betekend dus ram weggooien of verkopen.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
M'n geluidsset (Logitech Z-5500) moet analoog en digitaal aangesloten kunnen worden. Indien moeilijk is alleen analoog voldoende (Vandaar de geluidskaart in beide builds).
Extra edit: Een windowed case heb ik liever niet, aangezien ik m'n kast rechts heb staan op het bureau.
Ga je overklokken?
Geen overclock.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb dus een AMD en Intel systeem gemaakt. Echter vind ik de keuze tussen deze twee lastig. Intel is vertrouwd en zal zeker goed zijn, echter heeft deze 6 threads tegenover de 12 van de AMD. AMD daarentegen heeft een lagere singlecore performance.
Ik zou graag advies willen over hoeveel multi-core performance bijdraagt aan een all-round systeem. Of is de hogere single-core performance toch belangrijker dan multi-core performance? Ik wil namelijk dat deze cpu/mobo combo weer een tijdje mee kan gaan (Let's say, 5 jaar?). Het is mij echt om het even of het Intel of AMD is.
Verder mogen julle, als je wil, natuurlijk ook schieten op de rest van de build
En als jullie een degelijke kast weten zou dat ook fijn zijn! Voor nu denk ik aan deze:
| 1 | Cooler Master Silencio 352 | € 55,32 | € 55,32 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 55,32 | |
Alvast bedankt! Mocht ik iets verkeerd hebben neergezet of als er meer info gewenst is dan hoor ik het graag.