Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-11 09:13
Het einde begint in zicht te komen aan onze verbouwing, dus wil binnenkort al het schakelmateriaal gaan bestellen. Nu vroeg ik me af welke pulseschakelaar ik nodig heb om straks mijn Fibaro dimmodules mee aan te sturen?

Ik kwam er hier 3 tegen: https://www.klusspullen.n...aal/gira/gira-pulsdrukker
- Variant met 1 maakcontact
- Variant met 1 wisselcontact
- Variant met 2 wisselcontacten

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-11 11:52
De laatste, 2 contacten is ideaal met de fibaro dimmodules, dan kun je beide ingangen bedienen. De 1e knop is dan voor de aangesloten lamp (aan/uit en ingedrukt voor dimmen). Met de 2e knop kun je dan een scene starten waar mee je (meerdere) andere lampen aan en/of uit schakelt (met dubbel klik functie).

Kort gezegd: altijd voor 2 contacten gaan :)

En dan voor 2 maakcontacten: https://www.gira-onlinesh...-drukcontact-2-voud-15500

[ Voor 17% gewijzigd door vandermark op 19-07-2018 14:43 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:15
Inderdaad voor dubbel gaan als het kan.

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-11 09:13
vandermark schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 14:41:
De laatste, 2 contacten is ideaal met de fibaro dimmodules, dan kun je beide ingangen bedienen. De 1e knop is dan voor de aangesloten lamp (aan/uit en ingedrukt voor dimmen). Met de 2e knop kun je dan een scene starten waar mee je (meerdere) andere lampen aan en/of uit schakelt (met dubbel klik functie).

Kort gezegd: altijd voor 2 contacten gaan :)

En dan voor 2 maakcontacten: https://www.gira-onlinesh...-drukcontact-2-voud-15500
Oké dus nooit kiezen voor wisselcontact, maar voor maakcontact? Ook bij een hotelschakeling?

En die 2e knop gebruik je voor een scene in het gehele huis/verdieping? Dat hoef je dan toch niet bij elke schakelaar in huis te hebben?

Ik wil sowieso wel op sommige plekken een dubbele schakelaar, omdat ik niet alle groepen spotjes bedraad heb. In die gevallen kan ik dus de 2e wip gebruiken om die aan te sluiten op dezelfde Fibaro dimmodule van de 1e wip (S2 ingang), zodat die kan communiceren met de Fibaro module welke ik aansluit op de desbetreffende groep spotjes (leg die op het verlaagde plafond), waardoor ik dus in principe draadloos de groep spotjes kan bedienen.

Zelf nog niet zoveel verstand van, maar heb me dit laten vertellen door iemand die er wel verstand van heeft ;)

Wellicht is het handig om per kamer een dubbele schakelaar te nemen, zodat ik er 1 kan gebruiken voor een scene? Of doe je een scene dus meestal voor het gehele huis/verdieping (ook daar moet ik me nog in verdiepen)?

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-11 11:52
Dat mag je helemaal zelf weten :)

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:15
Inderdaad, dat is het leuke van een dubbele schakelaar.
Bijvoorbeeld in de slaapkamer waar je dan de tweede kan gebruiken om verder overal het licht uit te doen.

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11 11:26
Je kunt die tweede knop ook gebruiken zodat je met twee knoppen kunt dimmen: één voor feller één voor zwakker.

Hotelschakeling? Dat los je met dit soort spul toch in de software / controller op? Dat is juist het mooie, de bedrading tussen schakelaar en lichtpunt is niet zo relevant meer.
Pagina: 1