Welke eindklemmen voor zonnepanelen op houten frame?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06:19
Mijn vraag
Ik wil op een houten frame 6 zonnepanelen monteren, 2 in landscape naast elkaar, 3 rijen. Nu heb ik aan beide uiteinden natuurlijk wat eindklemmen nodig of iets anders om dit te bevestigen. Hiervoor was mijn idee om Flatfix eindklemmen te gebruiken op een Lariks geïmpregneerd frame. De panelen zijn 40mm dik.

Nu is de vraag, welke hoogte eindklemmen moet ik gebruiken? Ik ga er namelijk vanuit dat de eindklemmen een (klein) stukje het hout in zakken zodra ik ze aandraai met schroeven. De vraag zal zijn, hoeveel? Aangezien die eindklemmen in verschillende maten komen, zou ik een inschatting willen vragen of ervaring van iemand willen horen, hoe ver zoiets het hout in zakt of kan zakken.

Dus welke zou ik nemen?
- 40mm (geen inzakking)
- 42mm (2mm het hout in)
- 45mm (5mm het hout in)
- Meer dan 45mm?
- Andere opties?

Relevante ervaring
Nog niks, eerste keer zelf monteren op mijn garagedak 8)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De rechte montageplaten, die je ook tussen de panelen in zet met een stukje hout als ondersteuning aan de buitenkant van het paneel. Lijkt mij minder mooi en/of handig, vandaar een eindklem.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hoe was je van plan die eindklemmen aan je hout te gaan maken? Die dingen zijn zo te zien bedoeld om te gebruiken met specifieke Flatfix Fusion voeten waar ze in vallen of zo?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
Orion84 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 12:11:
Hoe was je van plan die eindklemmen aan je hout te gaan maken? Die dingen zijn zo te zien bedoeld om te gebruiken met specifieke Flatfix Fusion voeten waar ze in vallen of zo?
Met deze schroeven worden ze in vastgeschroefd op het houten frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-04 22:17
Ik heb 2 panelen in portrait stand op een houten constructie met aluminium hoekprofielen vastgemaakt. Gewoon 2 gaten geboord in de zonnepanelen aan 1 kant en met (ingevette) bouten vastgemaakt. Aan de onderkant steunen ze op 2 hoekprofielen per paneel. In het midden 3 flinke schroeven met een ring die beide panelen vastklemmen.
Leek mij een stuk eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Hier liggen al 4 jaar zonnepanelen op een houten frame, gewoon met draadbouten en een ring. Twee bouten aan het einde en tussen twee panelen ook twee bouten.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/klump4u/platdak6.jpg

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Uiteinde van die poot gaat in het hout drukken waar het gaat rotten als er water bij komt. Rot zorgt weer voor speling waardoor na x jaar je panelen niet meer vast liggen.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:17
Ik heb ooit van een stuk plat aluminium een L-gebogen, de korte kant drukt op het paneel en de lange kant in de kopse kant van het hout, dan trek je de panelen niet heel vast maar gaan ook nergens heen.

Als je de flatfix beugel iets schuin monteert dan kun je volgens mij met de 40 mm af. Zo hard hoeft dat allemaal niet vast te zitten. Jamaar WIND! -> zolang de schroef lang en dik genoeg is heb je weinig schuif-krachten en meer opwaarste kracht en kan de schroef dat best hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
Ik moet zeggen dat ik die het alu L-profiel aan het zonnepaneel vastmaken wel een charmant idee is. Ik ga nog eens goed kijken wat voor materiaal de tussen-plaatjes zijn om te kijken of het hout inderdaad gaat rotten of niet.

Want wat zou het verschil zijn tussen deze eindklem en een schroef die in het hout wordt gedraaid? Het is toch beide metaal?
Pagina: 1