Externe HDD (4TB) voor backups - (o.a 2.5" of 3.5"?)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenk13
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:17
Ik ben opzoek naar een 4TB externe HDD voor het maken van backups van PC's / Laptops / HDD's

De schijf zal dus minimale draaiuren hebben, dus geluid en formaat zijn geen probleem.
Portable is zeker geen must, tenzij die varianten betrouwbaarder / beter zijn.

Qua prijs zat ik te denken aan €125, en dat komt ook ongeveer overeen met de modellen die ik heb bekeken.

Ik heb gekeken naar de volgende modellen: 2,5"

Seagate expansion portable 4TB - €99,99

WD My Passport 4TB - €114

en ook de 3.5" modellen

Seagate Expansion Desktop (v2) 4TB - €95

Seagate backup plus hub 4TB - €99

WD Elements desktop storage 4TB - €102

Bij het vergelijken van de schijven komt je niet zo snel achter de verschillen, dus vandaar dat ik de vraag stel. Welke variant zal in mijn geval de meest betrouwbare / beste oplossing zijn ?

- Jeroen

[ Voor 8% gewijzigd door jeroenk13 op 19-07-2018 00:22 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jeroenk13 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 00:13:
[......]
Qua prijs zat ik te denken aan €125, en dat komt ook ongeveer overeen met de modellen die ik heb bekeken.
en ook de 3.5" modellen

Seagate Expansion Desktop (v2) 4TB - €95
Seagate backup plus hub 4TB - €99
WD Elements desktop storage 4TB - €102
Heb hier een stuk of 16x "WD Elements Desktop Storage à 5TB" in gebruik en daarvan is tot nu toe slechts 1 exemplaar onder solide garantie vervangen.
Prima schijven en zij nemen door het staande model weinig ruimte in op je desktop.

Als ik deze vergelijkingstabel er even naast houd, dan zie ik dat de 6TB versie op dit moment de beste prijsverhouding heeft met €0,025/GB wat opslag betreft.
Ik zou nu deze 6TB kopen.

Wat speeds betreft is het op USB3 allemaal lood om oud ijzer, ik ga er sowieso niet naast zitten wachten. :P
De schijf is trouwens lekker stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:53

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Heb zelf betere ervaring met WD dan Seagate (bepaalde "desktop" modellen hebben een zeer slechte reputatie).

Qua snelheid zal het weinig verschillen allemaal, verwacht read/writes rond de 150MB/s met grote bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:56

heuveltje

KoelkastFilosoof

jeroenk13 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 00:13:

Bij het vergelijken van de schijven komt je niet zo snel achter de verschillen, dus vandaar dat ik de vraag stel. Welke variant zal in mijn geval de meest betrouwbare / beste oplossing zijn ?
Meest betrouwbare levert een eindeloze discussie met n=1 argumenten op.
Maar in the end, zijn ze allemaal redelijk vergelijkbaar kwa betrouwbaarheid, en het is vooral een kwestie van geluk of pech hebben.

Persoonlijk zou ik eerder voor 3,5 modellen gaan. Naar mijn gevoel hoeft kan daar de 4tb met ruimere marges gehaald worden, en is koeling ook minder een probleem. Maar dat kan ik ook niet met cijfers onderbouwen.

Onderling zijn er niet echt goede of slechte. Dus kies de goedkoopste/mooiste/makkelijkst te verkrijgen

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:53

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Mijn ervaring is juist andersom; kleinere 2,5" HDD's zijn minder gevoelig voor trillingen en worden minder warm dan de 3,5" modellen. Voeding via USB is praktischer?.

Daarnaast heb ik meer vertrouwen in de USB voeding vanuit het apparaat van de niet altijd even goed gestabiliseerde externe voedingen (zelf met externe behuizingen meerdere schijven gehad die snel kapot gingen... verwacht dat WD en Seagate dit wel beter voor elkaar hebben).