Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-10 21:36
Mijn vraag
Twee jaar geleden in 2016 had ik mijn eerste safari en tevens verre reis. Ik had toen een Sony HX400V gekocht. Het was op zich een prima camera, maar had met low light momenten moeite om scherpe foto's te schieten (bijv. tijdens een chimpansee trekking in een regenwoud). Hier baalde ik best van. De zoom was wel fijn maar het gebrek aan ruis en RAW had mij doen besluiten de camera vrij snel te verkopen.

In augustus ga ik naar Thailand (relaxen/rondreizen) en nog belangrijker: weer op safari in Uganda voor 3 weken in oktober dit jaar. Ik wil nu echt investeren in een betere camera omdat foto's maken op reis belangrijk voor mij is. Ik geniet er van om mooie plaatjes te schieten en er later naar te glunderen. Ik ben echter wel een amateur en heb nog nooit met een DSLr gewerkt. Vandaar dat ik toen der tijd ook een superzoom/bridge kocht.

Praktisch: De safari gaat 60% van de reis vanuit een RAV4 auto in natuurparken. Vooral on-road en soms off-road. Daarnaast zal ik ook een aantal trekken door het regenwoud doen (berg gorilla's) en birdwatching vanaf een boot. Zo'n gorilla permit is al 600$, dus dan wil ik gewoon mooie scherpe foto's kunnen maken.

Video's maken doe ik sporadisch; gewoon af en toe voor de leuk. Het gaat vooral om fotograferen.

Om mijzelf nu (weer) te behoeden van een miskoop (de HX400V) wil ik jullie graag om advies vragen.

Budget
Mijn budget is €1.000 en ik ben bereid, bij zwaarwegende redenen, max. €100 extra uit te geven.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De afgelopen weken heb ik veel op fotografie blogs gekeken en ook op Tweakers zelf. Hier kwam ik tot de onderstaande mogelijkheden:

Panasonic FZ1000
Voor ongeveer ~€550 een mooie bridgecamera camera welke veel mogelijkheden biedt. Lijkt qua specs dan de HX400V waar ik niet tevreden over was. FZ1000 is wel al wat ouder.

Panasonic FZ2000
De opvolger van de FZ1000. Wel bijna 2x zo duur ~ €1000 - maar past binnen het budget. Extra zoom, extra filters (ingebouwde filters) en touch screen. De looks spreken mij aan (deflector). Ik heb alleen het gevoel dat de camera teveel kan voor mijn doeleinde, omdat ik focus op fotokwaliteit en niet op videokwaliteit. Maar is wellicht wel meer toekomstbestendig?
Echter lees ik op veel fora's dat de fotokwaliteit beter schijnt te zijn bij de FZ1000.. 8)7

Sony Cyber-shot DSC-RX10 III
Deze camera lijkt mij eigenlijk de beste keuze voor wat ik zoek. Maar het prijskaartje van ~€1400 houd me net weer tegen om er serieus over na te denken. ;(
Op dit moment loopt er wel een €100 cashback t/m eind juli.

Panasonic G80 met 100-400 lens?
Deze kwam een paar keer voorbij, maar nog niet serieus onderzocht.
Upd: lens is ver buiten budget.

Wie kan mij helpen een keuze te maken en/of met alternatieven te komen waar ik niet aan heb gedacht?
De ene dag neig ik naar de FZ1000 en een paar dagen later zit ik op het punt bijna de FZ2000 te bestellen..

Alle hulp wordt gewaardeerd!

[ Voor 8% gewijzigd door Cheezborger op 18-07-2018 22:52 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:22
G80 met 100-400 lens is ver buiten budget. Zelfs een G80 met 100-300 (en 12-60 neem ik aan) is ook buiten budget.
RX10 III is denk ik de beste optie. Eventueel tweedehands. Optisch een stuk aantrekkelijker dan de FZ2000 welke eigenlijk meer voor video is dan voor fotografie. De RX10 III heeft ook nog eens weathersealing, wat misschien wel prettig is met al dat zand.

[ Voor 36% gewijzigd door Universal Creations op 18-07-2018 22:43 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
Universal Creations schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 22:42:
G80 met 100-400 lens is ver buiten budget. Zelfs een G80 met 100-300 (en 12-60 neem ik aan) is ook buiten budget.
RX10 III is denk ik de beste optie. Eventueel tweedehands. Optisch een stuk aantrekkelijker dan de FZ2000 welke eigenlijk meer voor video is dan voor fotografie. De RX10 III heeft ook nog eens weathersealing, wat misschien wel prettig is met al dat zand.
Je hebt gelijk. De 100-400mm is veel duurder. Wat is het grootste voordeel van de RX10 III t.o.v. de FZ2000?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:22
De lens van de RX10 III is scherper, lichtsterker en heeft een groter bereik. En natuurlijk de eerder genoemde weathersealing.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Lees eens de reviews op dpreview.com want dan is er ook nog de mark IV. Vraag jezelf vervolgens af al je een kapitaal uitgeeft aan die vakanties of het verschil nog wel of niet kan. Zou anders serieus voor nu op zoek gaan naar een tweede hands FZ1000 met een plan voor later. Gezien het prijs verschil zie een 2e hands FZ1000 bij konijnenberg voor 499 zou ik eerst nog daarmee op weg gaan of je moet het geld hebben voor een RX10 IV maar met 1999 wel een stuk duurder. Persoonlijk denk ik niet dat als je nog zo aan het begin staat dat je het prijsverschil gaat benutten.

[ Voor 35% gewijzigd door Frogmen op 20-07-2018 15:30 ]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Ik snap je "angst" voor een DSL niet. Kwalitiatief (generaliserend) zijn ze beter dan een bridge.
Let op de grootte van de sensor als je de camera's vergelijkt (versimpeld: hoe groter hoe beter de kwaliteit v/d foto)
Een weather seal feature is zeker een toegevoegde waarde voor de camera in de situatie waar jij hem wilt gaan gebruiken. Kijk bijv eens naar de Pentax K-70 (of een oudere K-50) (zelf een verstokte Pentax gebruiker). Deze vallen (met extra lens) in je price range.

Nog een kleine opmerking qua zoomen, Dat je tegenwoordig enorm in kunt zoomen wilt niet zeggen dat je het ook altijd moet doen. Bij weinig licht en een bewegend onderwerp is het vaak mission impossible om een scherpe foto te maken. Enigzins uitzoomen helpt. Een statief gebruiken helpt ook.
En veel oefenen in Nederland voordat je daar met je nieuwe camera aan de slag gaat ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
jan390 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 15:47:
Ik snap je "angst" voor een DSL niet. Kwalitiatief (generaliserend) zijn ze beter dan een bridge.
Let op de grootte van de sensor als je de camera's vergelijkt (versimpeld: hoe groter hoe beter de kwaliteit v/d foto)
Een weather seal feature is zeker een toegevoegde waarde voor de camera in de situatie waar jij hem wilt gaan gebruiken. Kijk bijv eens naar de Pentax K-70 (of een oudere K-50) (zelf een verstokte Pentax gebruiker). Deze vallen (met extra lens) in je price range.

Nog een kleine opmerking qua zoomen, Dat je tegenwoordig enorm in kunt zoomen wilt niet zeggen dat je het ook altijd moet doen. Bij weinig licht en een bewegend onderwerp is het vaak mission impossible om een scherpe foto te maken. Enigzins uitzoomen helpt. Een statief gebruiken helpt ook.
En veel oefenen in Nederland voordat je daar met je nieuwe camera aan de slag gaat ;-)
De Pentax K-70 ziet er erg interessant uit! Met een weather seal. Ook niet onbelangrijk. Er is bij dit model een cashback van €100, dus dat is leuk meegenomen.

Welke extra lens raad jij dan aan? Ik zie namelijk de volgende kits:
18-135mm
18-50mm + 50-200mm
Sigma 17-850mm
18-55mm
18-50mm

Of bedoel je de losse HD DA 55-300mm F4.5-6.3 ED PLM WR lens?

https://www.kamera-expres...oek=Pentax%20K-70%20body&

Ik wil wel genoeg zoom hebben op het moment waar het nodig is. Als ik voor een DSLr zou gaan, dan zou ik sowieso een cursus basisfotografie nemen en dan oefenen tijdens mijn trip in Thailand. En dan zorgen dat ik in oktober genoeg gewend ben om mooie plaatjes te kunnen schieten in Uganda. Is dat een idee?

Ik ga morgen naar een fotografiewinkel om de Pentax K-70 te bekijken.

[ Voor 7% gewijzigd door Cheezborger op 20-07-2018 20:44 ]

Pagina: 1