Versterker ''plop'' bij inschakelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lau1995
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Hallo,

Ik gebruik nu al een aantal jaar de volgende versterker;
Behringer Europower EPQ2000

Nu vertoont deze wat kuren bij het inschakelen van de versterker (volumes staan op 0). Zoals de meeste versterkers 'mute' de versteker het uitgangsignaal voor een paar seconden bij het inschakelen zodat je de plop niet krijgt. Het probleem is dat dit niet meer werkt op een van de kanalen (gebruik de versterker in stereo) waardoor de plop te horen is op een van de speakers.
Het protection lampje gaat wel aan maar zodra deze uitgaat gaan gelijk 2 van de 3 lampjes aan die de gain/volume aantonen. Heeft iemand een idee wat hier aan de hand zou kunnen zijn of wat ik het beste kan doen?

mvg,

Laurens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:46
@Lau1995 wat zou je zelf kunnen aan electronica reparatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lau1995
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
@blissard Op zich heb ik de spullen om zelf electronica te repareren, ik weet alleen niet goed waar te beginnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:29
Het hangt er van af wat er gebruikt wordt, in de Velleman-versterker die ik eeuwen geleden zelf in elkaar soldeerde gebruiken ze relais voor de inschakelvertraging.

Wat zie je in de vorm van relais of dikke transistoren dicht bij de uitgang zitten?

Op http://schems.com/bmampscom/behringer/Behringer_EPQ2000.pdf staan in ieder geval de schemas.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:46
In het schema zie ik geen relais. Wel zie ik wat IC’s die denk ik de inschakelvertraging via de input regelen.
Er zitten trouwens voldoende eindtorren in. Mooi traditioneel klasse AB opgebouwd.
Zou je om te beginnen 2 dingen kunnen doen:
1 op je veiligheid letten. Er staat ook na de trafo nog 100 volt op de spanningvoerende delen.
2 de spanning van de voeding meten op de diverse meetpunten. Het schema geeft aan wat je kun verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Hoor je de plop direct of pas als de tijd van de inschakelvertraging verstreken is? In het tweede geval zou het kunnen zijn dat er ergens een gelijkspanning in je signaal is gekomen. Dat zou ook het branden van de eerste signaalledjes verklaren. Je kan deze hypothese controleren door de signaalweg te volgen en de (gelijk)spanningen te meten. Vergelijk de waarden eventueel met die van het werkende kanaal.

[ Voor 34% gewijzigd door TBTL op 21-07-2018 09:25 ]

Pagina: 1