Zelf houten garage met carport bouwen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Het aanbod in bedrijven die blokhutten, houten garages, carport leveren is schier oneindig, maar wat je zoekt kun je niet vinden...

Omdat ik bij mijn aanstaande woning een deel van het timmerwerk zelf uitvoer, dacht ik zo, waarom de garage met passende carport van hout in een stijl die bij het huis past niet zelf bouwen??

Nu is het bouwen van storm bestendige garages wel even wat anders dat zelf een slaapkamer of douche maken,
Is dat wat, zelf maken?
Wat ook mogelijk is één laten ontwerpen en zelf in elkaar zetten, zal denk ik niet veel goedkoper zijn dan één compleet laten neer zetten.

Ter informatie; garage: lengte x breedte maximaal 7x4 meter carport: 5x4 meter; plat dak of lage daklijn i.v.m. zonnepanelen

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Alle reacties

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Makkelijk te doen.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ongetwijfeld maar je zal inderdaad wel moeten beschikken over goede constructie-tekeningen. Ook, maar dat zal vast bij de gemeente op te vragen zijn, zal je een fundering moeten hebben die "milieu delicten" voorkomt zodat een lekkende motor niet ervoor zorgt dat er 6 liter olie in het milieu terecht komt.

Ook kan je je even bedenken of/hoe je het garage-deel wil isoleren? Beetje jammer als je dat niet doet en alles enkelwandig uitvoert in (spreekwoordelijk) drijfhout waardoor alle spullen in de garage in de winter ook gewoon -6 worde. Kan je je ruit gaan krabben terwijl de auto in de garage staat :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-12 18:16
MAX3400 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 20:10:
Ook, maar dat zal vast bij de gemeente op te vragen zijn, zal je een fundering moeten hebben die "milieu delicten" voorkomt zodat een lekkende motor niet ervoor zorgt dat er 6 liter olie in het milieu terecht komt.
Vloeistofdichte vloer onder een carport? In welke gemeente is dat dan? Ik weet wel dat er verordeningen zijn dat er op straat/oprit niet gesleuteld mag worden en de auto gewassen maar hoeft dan echt geen vloeistofdichte vloer in.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Laat vooral de constructie even beoordelen door iemand die er verstand van heeft.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• frisianstar
Ik denk dat ik een constructie tekening laat maken, en dan zelf maken.
De buitenkant wordt misschien wel van Rockpanel ('gevelstroken'), net als delen van de rest van de woning.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-12 18:09
Ik heb geholpen bij kennis met het maken van een carport aan de zijkant van zijn huis. Dit was toch vrij eenvoudig en viel niet tegen. Hij had zelf gezorgd voor de fundering voor de 3 palen. Daarvandaan ben ik gaan helpen en hebben we gewoon ter plaatse balken op maat gezaagd. Hij had gekozen voor schuin dak. Daar moet je wel even in verdiepen. Ook moet je opletten dat je goed bewerkt tegen vocht.

https://www.blokhutwinkel...tback-aanbouw-carport.jpg

Zo'n idee maar dan met schuin dak.

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:40
Een carport is een dak op poten. Aka niet zo moeilijk dus. Als je maar zorgt dat de constructie stevig genoeg is dan is er niet zo'n probleem.

Een garage is echter een ander ding natuurlijk. Persoonlijk zou ik dan denken aan iets dat geïsoleerd is, stroom aansluitingen heeft (netwerk mogelijk) en als je het helemaal netjes wilt doen leg je er ook water aanvoer/rioolaansluiting naar toe. Dakpannen, bitumen of golfplaten dakbedekking. Er moet een vloer in gestort worden verwacht ik.

Al met al nog genoeg vragen. Maar als je het niet te complex maakt moet het best wel te doen zijn. Als je een constructie tekening laat maken helemaal.

Verwijderd

Craven schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 07:15:
Een carport is een dak op poten. Aka niet zo moeilijk dus. Als je maar zorgt dat de constructie stevig genoeg is dan is er niet zo'n probleem.

Een garage is echter een ander ding natuurlijk. Persoonlijk zou ik dan denken aan iets dat geïsoleerd is, stroom aansluitingen heeft (netwerk mogelijk) en als je het helemaal netjes wilt doen leg je er ook water aanvoer/rioolaansluiting naar toe. Dakpannen, bitumen of golfplaten dakbedekking. Er moet een vloer in gestort worden verwacht ik.

Al met al nog genoeg vragen. Maar als je het niet te complex maakt moet het best wel te doen zijn. Als je een constructie tekening laat maken helemaal.
Een garage kan natuurlijk ook een carport met wandjes en een deur zijn. Je kunt het zo mooi of basic maken als je zelf wil. Hier in de buurt is nu ook iemand een garage aan het zetten op de simpele manier. Gewoon van hout en normale bestrating als vloer. Een ander is pas tevreden als hij er 3-fasen stroom, koud en warn stromend water, CV en een betonnen vloer met sleutelput heeft. Het is maar net wat je wil.

Als je er ook in de winter wil gaan hobbyen, dan is isolatie en "iets" van verwarming waarschijnlijk wel een goed idee. Maar of dat nou CV is om de ruimte op 19 graden te stoken of een klein elektrisch kacheltje om de ruimte boven 0 te houden.... keuzes.....

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2018 07:42 ]

• clements
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-12 00:11
Op woodworking.nl staan een hoop topics van mensen die dit zelf ook gemaakt hebben. Je kan daar we wat inspiratie op doen

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:27
Er zijn nog wel wat mitsen en maren. Afhankelijk van de positie kan het bijvoorbeeld zo zijn dat je een bouwvergunning nodig hebt, er van uitgaande dat je de garage er later bij bouwt en niet op de tekeningen van de woning zelf staat.

watmagikbouwen.nl

Je zou kunnen overwegen, indien mogelijk, in elk geval de fundering mee te laten nemen met de woning, zeker als je de garage tegen de woning aan bouwt. Staat de woning op palen?

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06:38

Wokschotel

Op 6 wielen

Ik heb dit jaar een geïsoleerde garage met betonnen vloer gebouwd van 6x5 en na de zomer komt daar een carport incl zonnepanelen bij. Ik heb gewoon een tekenboek met ruitjes gepakt en ben nav veel voorbeelden op internet gaan tekenen en rekenen, resultaat is best knap geworden al zeg ik het zelf en hij staat er nog steeds na de stormen begin dit jaar.

Als ik terug ben van vakantie kan ik wel wat foto’s en schetsen plaatsen.

De islam kan uw vrijheid schaden

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Nu online
Zolang de carport tegen het huis aan gezet word en daar zijn stabiliteit uit haalt zal het niet een heel groot probleem zijn.
De paar simpele rekenregels zijn makkelijk na te zoeken. (Balken "plat" M=1/8ql² etc.)
Zet wel een wandje of een windverband tussen de dragende kolommen.
En hou rekening met sneeuwbelasting (zal niet veel meer voorkomen maar toch)

Totale verticale last van de kolommen zal niet al te hoog zijn, tenzij je volledig los gaat met je dakopbouw.
Je veranderlijke belasting (personen en/of sneeuw) zal waarschijnlijker hoger zijn dan het eigen gewicht.

Je kan het zo makkelijk of moeilijk maken als je zelf wil. ;)

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:27
@Morelleth
Een carport is niet zo spannend. Maar hij had het over een garage toch?

• Morelleth
  • Nu online
D-e-n schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 09:40:
@Morelleth
Een carport is niet zo spannend. Maar hij had het over een garage toch?
Over de garage heb ik heen gelezen. 8)7

In dat geval zou ik het gewoon gelijk goed doen en fatsoenlijk geisoleerd een wind/waterdichte garage bouwen met de carport ervoor.

Dat houdt dus in een voldoende (verdichte) grondlaag voor poeren voor de kolommen dan wel een strookfundering.
Houtskeletbouw wanden met kozijnen (je wil neem ik aan ook natuurlijk licht in een garage en een garagedeur) incl isolatie en leidingen, geïsoleerde betonnen vloer op bv PS blokken of opgelegd (en voldoende draagkrachtig voor een auto incl kunnen opnemen remkrachten), buitenschil. Geïsoleerd dak met goede opbouw etc.
Afgedragen op de wanden, danwel kolommen, welke weer afdragen op de fundering.
Hierbij rekening houdend dat indien er naast een bestaande fundering op staal niet te diep afgegraven mag worden want dan kan je de integriteit van de bestaande fundering ondermijnen,
En als dat niet gaat en je komt al (door bv niet draagkrachtige kleilagen) in het gebied van palen dan gelijk heel de boel uit besteden.

Oftewel een fatsoenlijke garage is geen hobby projectje meer, maar zal goed uitgewerkt moeten worden en is waarschijnlijk ook wel een vergunning voor nodig.

Alleen een carport daarentegen waarschijnlijk niet en is zoals je al aangeeft een stuk makkelijker.
In principe kan ook op die manier een afgetimmerde carport gemaakt worden (oftewel alleen het achterste deel dicht) :P

[ Voor 5% gewijzigd door Morelleth op 19-07-2018 10:09 ]

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Verwijderd

Morelleth schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 10:06:
[...]

Oftewel een fatsoenlijke garage is geen hobby projectje meer, maar zal goed uitgewerkt moeten worden en is waarschijnlijk ook wel een vergunning voor nodig.

Alleen een carport daarentegen waarschijnlijk niet en is zoals je al aangeeft een stuk makkelijker.
In principe kan ook op die manier een afgetimmerde carport gemaakt worden (oftewel alleen het achterste deel dicht) :P
Zolang je zorgt voor een fatsoelijke constructietekening voor een simpele houten garage, ga je die vergunning gewoon krijgen. Dan kun je zelf gewoon helemaal los met het bouwen hoor. Of het een hobby project is, wordt bepaald door je eigen eisen. Als de eisen hoog liggen, dan is het geen hobby projectje meer.

• OneGlory
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 25-09 13:01
Ik begrijp uit je verhaal dat je van plan ben om (misschien) zonnepanelen te gaan monteren op het dak.

In dat geval moet je even nadenken over hoe je dak gepositioneerd is t.o.v. het zuiden. Als de lengte van je dak op het zuiden gericht is zou ik kiezen voor een schuine kap (hellingshoek ca. 30gr). Is de korte kant van je dak naar het zuiden gepositioneerd, dan zou ik kiezen voor een plat dak, want dan kan je de pv-panelen i.c.m. consoles op het zuiden richten.

Door daar nu even over na te denken, kan je straks in ieder geval de beste resultaten halen met je pv-panelen.

Succes!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

De garage zelf lijkt me de uitdaging niet... Maar zoals @Morelleth aangeeft; de fundering is wel een dingetje, zeker als je dicht bij je bestaande woning aan de slag gaat.

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-12 14:51
Een simpele betonnen plaat van 6x6m (20 cm dik) op 10 draaipalen van 60mm (draagvermogen 3 ton) heeft mij een paar jaar geleden ca. €5.000,- gekost. DM als dit wat is voor je.

• Morelleth
  • Nu online
Laat ik het anders formuleren.
Als je meer wil doen dan een "simpele" carport (wat je zo te horen wil), dan zou ik het ook gewoon goed aanpakken, net als elke bouw.

Maak een kort Plan van Eisen.
Bekijk aan de hand van dat PvE wat er allemaal op het dak komt en onder welke hoek deze moet komen.
Zo te horen het EG van het dak en zonnenpanelen (hoeveel en met hoeveel ballast?). Dan veranderlijke belastingen zoals zuiging van wind, regenwater indien niet voldoende afschot (en deze is killing bij een plat dak, geeft een iteratieve doorbuiging tot bezwijken), sneeuw en natuurlijk personen.
Dimensioneer de balken, kolommen etc. aan de hand van deze belastingen en bijkomende eisen (overspanningen e.d.)
Reken door wat er op je fundering komt en maak een groffe draagkracht berekening. En bepaal je funderingstype.

Detaileer de aansluitingen hoe je alles water en winddicht wil maken en geen koude bruggen creëert.
(denk daarbij aan damp open en waterkerende folies.)
Werk alles uit op tekening en stel reken met de verkregen dimensies en wijzigingen die hier ongetwijfeld uit voort komen, nogmaals je belastingen door.

An sich zijn het de stappen allemaal niet. En kan je best groffe aannames doen qua gewicht etc.
Maar hierdoor dwing je jezelf wel even na te denken over wat je wil en hoe je het kan bereiken.
Vervolgens kan je makkelijk zat zelf dit uitvoeren.

• lunarmoon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-12 22:46
Ik kon ook niet vinden wat ik wilden. Dus maar een tekening gemaakt en stuklijst. Naar de hout leverancier en Douglas hout gekocht. Ik heb een fundament gemaakt met hardhouten palen en het daar op gebouwd. Daarnaast heb ik ook isolatie onder gezet tegen opkomende vocht. Kosten hele project was 64 procent van een gekochte blokhut.

Deze hut (ten grote van 6,0 x 4,65 meter en 2,5 meter hoog) staat nu 5 jaar en heb nog steed geen last van enig aard. De garage heeft een plat dak wat ligt afloop naar een hoek om het hemel water af te voeren. Verder staat er een solar systeem op met 40 stuks - OEG solar pijpen.

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-12 17:46
MAX3400 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 20:10:
[...]

Ongetwijfeld maar je zal inderdaad wel moeten beschikken over goede constructie-tekeningen. Ook, maar dat zal vast bij de gemeente op te vragen zijn, zal je een fundering moeten hebben die "milieu delicten" voorkomt zodat een lekkende motor niet ervoor zorgt dat er 6 liter olie in het milieu terecht komt.

Ook kan je je even bedenken of/hoe je het garage-deel wil isoleren? Beetje jammer als je dat niet doet en alles enkelwandig uitvoert in (spreekwoordelijk) drijfhout waardoor alle spullen in de garage in de winter ook gewoon -6 worde. Kan je je ruit gaan krabben terwijl de auto in de garage staat :)
Je moet een ruit krabben als er 's nachts vocht bevriest. Ook in een garage waarin het vriest zal dat niet gebeuren, vanwege het afdak dat inversie tegengaat.
Een vloeistofdichte vloer? Geen enkele gemeente schrijft dat voor bij een carport of een garage.

• frisianstar
Bedankt voor de reacties, het gaat om een garage met verlengd dak, dat dan als carport dient, mooi alles het zelfde, de garage is vrijstaand.
Het dak moet een lage dakhelling hebben van 13 graden, er komen in de toekomst zonnepanelen op die oost/ west komen te liggen i.v.m. de ligging van de garage, (op het dak van de woning komen trouwens ook zonnepanelen).

Ik ga het fundament gelijk meenemen met de bouw van het huis (makkelijk: op zandgrond), en dus ook gelijk met de vergunning aanvraag van het huis.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
frisianstar schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 16:37:
Bedankt voor de reacties, het gaat om een garage met verlengd dak, dat dan als carport dient, mooi alles het zelfde, de garage is vrijstaand.
Het dak moet een lage dakhelling hebben van 13 graden, er komen in de toekomst zonnepanelen op die oost/ west komen te liggen i.v.m. de ligging van de garage, (op het dak van de woning komen trouwens ook zonnepanelen).

Ik ga het fundament gelijk meenemen met de bouw van het huis (makkelijk: op zandgrond), en dus ook gelijk met de vergunning aanvraag van het huis.
Ik ben wel benieuwd hoe het uiteindelijk is geworden?

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 06-12 13:53
ga even na hoe je met stroomgroepen zit met de zonnepanelen. Heb gehoord dat die het best op een eigen groep kunnen. In dat geval even 2 groepen naar de garage trekken.

• frisianstar
De aannemer moet nog beginnen met bouwen van het huis, hier en daar vertraging opgelopen.

Een neef van mij heeft ook garage van losse bouwmaterialen gebouwd, ga ik binnenkort naar toe.

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:32
frisianstar schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 16:37:

Waarom 13graden? Vind ik knap schuin voor een garage/carport.
Als het voor de zonnepanelen is kun je overwegen plat te doen met de panelen onder een hoek met eigen framewerk. Dat lijkt mij eenvoudiger bouwen

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02:05

MLLL

Palm Treo 650

barry86 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 07:46:
[...]

Waarom 13graden? Vind ik knap schuin voor een garage/carport.
Als het voor de zonnepanelen is kun je overwegen plat te doen met de panelen onder een hoek met eigen framewerk. Dat lijkt mij eenvoudiger bouwen
Inderdaad bij een plat dak is 10 mm afschot per meter voldoende

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Voor het carport gedeelte kun je eventueel ook direct zonnepanelen gebruiken, scheelt weer in dakbedekking.

En leg inderdaad voldoende groepen aan, het liefste een aparte groep voor de panelen en alvast een groep+kabel voor een laadpaal.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• frisianstar
Een geheel plat dak zou ook kunnen met de zonnepanelen op 13 graden gemonteerd.

Er komt een 5x2.5 e-kabel naar de garage.

Zonnepanelen als dakbedekking... daar moet ik heel goed over nadenken, kun je dat zelf maken met standaard panelen? (aan elkaar kitten/ lijmen?)

Pagina: 1