Vraag

Ik heb een Xiaomi Redmi Note 4 (versie met Qualcomm SoC) waarop LineageOS 15.1 op draaide. Met als custom recovery TWRP 3.2.2.

Een tijd geleden ontdekte ik een eigenaardig probleem dat als ik TWRP start, deze om een password vraagt om data te decrypten. Echter, als ik als password mijn ontgrendel-pincode opgeef, is deze op de e.o.a. manier fout :?

Voor zover ik weet heb ik überhaupt nooit handmatig aangegeven in LineageOS dat ik gebruik wilde maken van versleuteling. Het zal mogelijk vanzelf gebeurd zijn toen ik een ontgrendel-pincode had ingesteld.

Ik had er verder geen aandacht meer aan geschonken, totdat het scherm van het toestel vandaag finaal stuk is gegaan en zowel LCD als touch niet meer werken. En ik dus via TWRP en ADB mijn data wil redden :/

Via de commandoregel "adb shell" gevolgd door "twrp decrypt ***" kan je normaal via een ADB-verbinding op de PC je data decrypten. In dit geval werkt het (zoals verwacht) dus alsnog niet...:

code:
1
2
3
~ # twrp decrypt 1121
Attempting to decrypt data partition via command line.
Failed to decrypt data.

Wat is er mis met TWRP waardoor hij mijn data niet kan decrypten? :/ Ik heb het idee dat dit probleem pas gekomen is na het upgraden naar LineageOS 15.1.

Hoe kan ik mijn data nu nog redden zonder weer een nieuw scherm voor het toestel te hoeven bestellen?

Alle reacties

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Kan je de telefoon niet gewoon opstarten en dan Vysor of monkeyRemote gebruiken?

(Je hebt toch hopelijk USB debugging ingeschakeld in je phone) Dan kan je langs daar je scherm zien en je pincode ingeven?

En dan gewoon usb storage mounten en zo alles kopieren?

Bij veel phones zit er nog bugs in twrp die niet met de encryptie van 8.1 kan omgaan.
Helaas... USB debugging stond uit... en kan nu dus niet meer aangezet worden met het volledig verwoeste scherm ;(

TWRP is reeds de nieuwste versie, dus die bug gaan er niet uit? ;(

Ik haat data-encryptie op telefoons :( In het verleden is met LineageOS 14.1 al een keer per ongeluk encryptie aangezet... dat leverde de ellende op dat op een dag de boel bij het opstarten niet meer wilde decrypten en er na het invoeren v/d pincode een melding kwam dat ik de telefoon moet herstellen naar fabrieksinstellingen om te kunnen gebruiken :/ Godzijdank werkte TWRP toen juist wel om data te benaderen.

Nu is het dus andersom, dat TWRP niet kan decrypten... :/

Naar ook dat LineageOS 15.1 blijkbaar zonder te vragen encryptie activeert :/

[Voor 5% gewijzigd door Josefien op 18-07-2018 20:44]

Is er echt geen andere oplossing voor dan het scherm te vervangen om weer bij mijn data te kunnen? :/

En, hoe kan ik in de toekomst (bij een nieuw in te stellen Android 8.1 toestel) voorkomen dat encryptie wordt ingeschakeld?

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Josefien schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 11:38:
Is er echt geen andere oplossing voor dan het scherm te vervangen om weer bij mijn data te kunnen? :/

En, hoe kan ik in de toekomst (bij een nieuw in te stellen Android 8.1 toestel) voorkomen dat encryptie wordt ingeschakeld?
Ik vrees van niet, bij TWRP vraagt bij een encrypted telefoon normaal de ontgrendelcode vlak na het mounten. Omdat je deze die nu niet in kunt geven komt hij niet verder. (of hij die niet accepteert)

Kun je nog wel iets zien op het scherm ? Wellicht kun je met een OTG adapter + usb muis je patroon of code ingeven.

Is 1211 niet de code van je simkaart? Daar kan je je data sowieso niet mee ontsleutelen namelijk. Het zal een patroon of ingestelde code zijn

https://twrp.me/faq/openrecoveryscript.html

Mocht het een patroon zijn, kijk eens onderaan bovenstaand linkje

[Voor 17% gewijzigd door ImNotnoa op 20-07-2018 11:54]

Try SCE to Aux

Nee, het scherm is dusdanig kapot dat er weinig meer zinnigs te zien valt behalve wat knipperende strepen :/

Probleem nu is dat TWRP niet kan decrypten, schijnbaar door een bug i.c.m. de gebruikte encryptie in Android 8.1 :/ Anders was decryptie via de commandoregel voldoende geweest :/

Dat van het patroon weet ik, maar ik heb een pincode-vergrendeling, geen patroon.

[Voor 12% gewijzigd door Josefien op 20-07-2018 11:58]

• ImNotnoa
  • Niet online
Josefien schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 11:58:
Nee, het scherm is dusdanig kapot dat er weinig meer zinnigs te zien valt behalve wat knipperende strepen :/

Probleem nu is dat TWRP niet kan decrypten, schijnbaar door een bug i.c.m. de gebruikte encryptie in Android 8.1 :/ Anders was decryptie via de commandoregel voldoende geweest :/
En als je twrp update via de commandline ? (fastboot) recovery

Oh je hebt al de nieuwste, nevermind

[Voor 5% gewijzigd door ImNotnoa op 20-07-2018 12:00]

Try SCE to Aux

Versie 3.2.2 is al de nieuwste, voor de zekerheid ook al opnieuw geflashd via fastboot. En ook een oudere 3.1.1 versie geprobeerd... hetzelfde probleem...

• ImNotnoa
  • Niet online
Je hebt ook geen nandroid backup liggen waarop de encryptie nog niet actief is ? Om de schade te beperken?

Try SCE to Aux

Nope... geen nandroid backup...

Het gaat me ook alleen om wat recente dagen van de laatste dagen voordat het toestel stuk ging. Van oudere data had ik al een back-up.

• contrast
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Ik lees dat het wel werkt als je je pin verwijderd. Uiteraard lukt dit niet met een kapot scherm, maar het is ook mogelijk via adb. zie: https://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1409304.

Wel een oud topic, maar het proberen waard.

[Voor 11% gewijzigd door contrast op 20-07-2018 12:17]

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik heb zo'n adaptertje gehad voor micro-USB naar HDMI zodat ik mijn scherm kon streamen naar een tv of beamer. Dit werkte vlekkeloos zonder instellingen op mijn Nexus 5 destijds. Wellicht dat zoiets ook een oplossing kan zijn voor jouw vraagstuk? Eventueel gebruik je nog een usb muis om het LCD te omzeilen als die ook op touch niet meer reageert. Hoewel ik niet weet of je dit kan combineren met een usb hub bijvoorbeeld :s

Twente | 5530 Wp JA Solar - 14x395 33° op Zuid

• Jordy_413
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 17:05
Probeer is red wolf recovery.. Van wat ik lees ligt de encryption issues bij twrp.
True schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 12:17:
Ik heb zo'n adaptertje gehad voor micro-USB naar HDMI zodat ik mijn scherm kon streamen naar een tv of beamer. Dit werkte vlekkeloos zonder instellingen op mijn Nexus 5 destijds. Wellicht dat zoiets ook een oplossing kan zijn voor jouw vraagstuk? Eventueel gebruik je nog een usb muis om het LCD te omzeilen als die ook op touch niet meer reageert. Hoewel ik niet weet of je dit kan combineren met een usb hub bijvoorbeeld :s
Even gegoogled ernaar. Het schijnt dat MicroUSB-naar-HDMI eigenlijk MHL heet en niet door elke smartphone wordt ondersteunt. Daarnaast is tegelijk een muis aansluiten via een eventuele hub (wat fysiek al niet mogelijk is, een MHL-adapter heeft altijd een male MicroUSB-aansluiting) niet mogelijk omdat de MicroUSB-poort niet tegelijkertijd voor USB-host als MHL-uitgang kan spelen.

In dit geval is het scherm dermate beschadigd dat ook het touch-gedeelte niet meer werkt, dus heeft alleen beeld krijgen geen zin.
HamMetKaas schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 00:32:
Probeer is red wolf recovery.. Van wat ik lees ligt de encryption issues bij twrp.
Even opgezocht...
https://forum.xda-develop...recovery-project-t3653704
* Changes for security reasons *
- ADB isn't starting automatically at the start of the recovery. You have to activate it in recovery
:/ Gaat dus niet werken als ADB niet standaard aan staat. Inschakelen in de recovery zelf gaat niet lukken met een volledig vernield scherm :/

• Jordy_413
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 17:05
Is een nieuw scherm via Ali kopen geen optie? Scherm vervangen is een eitje. Ook gelijk de goeie schroevendraaier bestellen. Weet zo uit m'n hoofd niet welke je moet hebben

EDIT: Hij vraagt voor een pin die jij nooit hebt aangemaakt? Als dat zo is kan je je data als verloren beschouwen.

[Voor 25% gewijzigd door Jordy_413 op 24-07-2018 23:27]

Scherm zelf vervangen heb ik al vaker gedaan. Vind het alleen in dit geval zonde van het geld omdat ik het toestel daarna niet meer van plan ben verder te gebruiken, omwille van de schermen die zo makkelijk breken. Dit is al de 4e of zo :/

Android 8.1 begint stilletjes al te encrypten als je een unlock-pincode instelt :/

• monsieurpinot
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:00
Misschien toch de afweging maken wat het geheel opbrengt na vervanging van het scherm? Indien > € 20,49 is het wellicht de moeite waard een nieuw scherm aan te schaffen (prijs van banggood).

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Gebruik je de pin om je simkaart te unlocken of heb je aparte pin om je phone te unlocken?

Probeer eens “default_password”; als je met twrp mount, vult die automatisch dat passwoord in als het dat is. Mss bij adb mounten niet?

Anders zit er weinig op dan scherm vervangen lijkt me. Heb je 1 van de vorige gebroken schermen nog? Als het half werkt is het goed. Digitizer mag stuk zijn, je kan gewoon via otg een muis aansluiten. Mhl heeft de note 4 niet.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Josefien schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 22:38:
:/ Gaat dus niet werken als ADB niet standaard aan staat. Inschakelen in de recovery zelf gaat niet lukken met een volledig vernield scherm :/
TWRP bedienen met de zijkantknoppen i.c.m. met die MHL adapter zodat je weet wat je doet? Ik kan me herinneren dat mijn Nexus 5 reageerde op de zijkantknoppen, ik weet of dit tegenwoordig met TWRP en jouw toestel ondersteunt wordt?
Gezien ik toch geen micro-USB meer heb in mijn huidige toestel wil ik je de mijne wel op de post doen, kost je denk ik 2€ aan verzenden.

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

True schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 09:05:
[...]

TWRP bedienen met de zijkantknoppen i.c.m. met die MHL adapter zodat je weet wat je doet? Ik kan me herinneren dat mijn Nexus 5 reageerde op de zijkantknoppen, ik weet of dit tegenwoordig met TWRP en jouw toestel ondersteunt wordt?
Gezien ik toch geen micro-USB meer heb in mijn huidige toestel wil ik je de mijne wel op de post doen, kost je denk ik 2€ aan verzenden.
Redmi note 4 heeft geen MHL, geen enkele van de xiaomi phones op 1 model na dacht ik. (Mi2).
Enkel otg dus enkel genoeg om muis/keyboard/usbstick aan te sluiten..

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ah dat is balen dan, eventueel zou er dan gekeken kunnen worden naar een defect tweedehands scherm wat nog wel goed genoeg is om wat kleine dingen op aan te passen.

Ik heb inmiddels mijn eerder gebroken schermen doorzocht op eentje met een nog werkende LCD... vond er toen eentje waarvan alleen het glas was gebroken en het aanraak-gedeelte (digitizer) stuk door waterschade :D

Het moederbord aangesloten op dat scherm en muis via USB-OTG en toen kon ik weer bij mijn data :D

Nooit geweten dat je zo een muis op een Android toestel kon aansluiten en er vanzelf een muis-cursor tevoorschijn komt :D

De pincode is zeker weten niet van de SIM-kaart, maar van het ontgrendelingsscherm. Blijkbaar wordt je data bij Android 8 automatisch versleuteld op het moment dat je een schermvergrendeling instelt :/

Is dit op de e.o.a. manier nog te voorkomen?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee