iDeal betaalverzoeken in Vraag & Aanbod

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 24-09 12:32

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Hi allen,

Zoals sommigen van jullie wellicht weten biedt Marktplaats sinds enige tijd de optie 'Gelijk oversteken', waarmee de verkoper van een item een betaallink naar de koper kan sturen zodat je als koper snel via iDeal een item kunt betalen. Het betaalde bedrag wordt op een derdengeldenrekening gestort en pas aan de verkoper vrijgegeven als de koper heeft aangegeven dat het pakket in goede orde is ontvangen. Hiermee is deze dienst ook een middel om fraude te bestrijden. Ben je een beetje verstandig dan betaal je op Marktplaats via gelijk oversteken.

De partijen die dergelijke consumer-to-consumer betaaldiensten exploiteren hebben zich ook gemeld bij Tweakers. Na wat vergelijkend warenonderzoek zien wij Pakkie.nu als de interessantste partij. Naast iDeal-betalingen en escrow automatiseert Pakkie ook het genereren van DHL- en PostNL-pakketlabels. Omdat Pakkie pakketjes van DHL en PostNL kan traceren weet deze dienst bovendien ook wanneer een pakket is ontvangen.

Wij zijn benieuwd naar de behoefte bij onze gebruikers naar integratie van zo'n dienst in Vraag & Aanbod. Vandaar dit topic en onderstaand polletje.

Zou jij in Vraag & Aanbod gebruik willen maken van iDeal-betaalverzoeken met uitgestelde betaling aan de verkoper?

Ja, maar alleen als er geen extra kosten zijn ten opzichte van een bankoverschrijving.
41,3%
Nee, ik doe liever een directe betaling aan de verkoper
30,3%
Mwah, als koper zou ik zo'n dienst wel willen gebruiken maar als verkoper niet
14,4%
Ja graag, en ik zou er zelfs een beetje voor willen betalen
12,0%
Nee, ik ben geen kaaskop en kan niet betalen per iDeal
1,9%

Aantal stemmen: 208. Deelname gesloten op 08-08-2018 19:19. Stemmen is niet meer mogelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Femme op 18-07-2018 19:34 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Voor zover het "gelijk oversteken principe" door Marktplaats aktief gecontroleerd, lees ik er toch voornamelijk issues mee. Zo wordt de ontvanger niet altijd gevraagd/gedwongen de ontvangst te bevestigen. Ook is het aftekenen door PostNL niet specifiek bij de goede geadresseerde (maar bij de buren ofzo).

Daarnaast heb ik ook meegekregen dat de verkoper soms pas dagen later (3 werkdagen?) het geld gestort krijgt indien de koper wel bevestigd heeft dat het pakket is aangekomen. Dat is best lastig als je een PC verkoopt om een nieuwe te willen kopen en die 800 Euro krijg je pas aan het eind van de week waardoor nieuwe onderdelen pas de week erop worden bezorgd, bijvoorbeeld.

Dat gezegd hebbende; ondanks dat deze betaaldienst dus ook diensten wil verlenen aan/via T.net, vraag ik me af wat dit doet met de AVG en de bewaartermijn en zwaarwegend belang van de communicatie die via T.net wordt opgestart tussen koper en verkoper. In de essentie zou dat betekenen dat email geen communicatiemiddel meer kan zijn in een advertentie; hiermee wordt alleen het eerste contact gelogd en verder niet meer.

Geloof dat er op GoT al vaker topics zijn geopend over de verantwoordelijkheden van T.net bij het controleren / opleveren van gegevens uit DM, al dan niet uit strafrechtelijk onderzoek en/of medewerking tot aangifte (al dan niet terecht).

Zoals je leest; ik zefl heb meer vraagtekens bij de vrijblijvende vraag om deze dienst wel/niet aan te bieden. Is het mogelijk dat @Ginz en @WoutF hier ook iets over kunnen melden?
Waarom deze 2 getagd; Ginz is het gezicht van een fijne community, Wout omdat hij gespreksleider was op het recente evenement in Hilversum

Ongetwijfeld zal op basis van de uitslag van de poll meer info worden gedeeld/gegeven aan de community maar bij deze (alvast) wat vragen / opmerkingen :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tomaszcs
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:02

tomaszcs

✔️

Hoe kan dit fraude voorkomen?

Als ik als koper aangeef dat ik een baksteen ontvang terwijl dat niet zo is. Wat kan marktplaats daar aan doen? Of andersom? Of doen ze net zoals Paypal dat de koper gelijk heeft?
Het komt altijd op vertrouwen van de koper neer en dus beoordelingen/reviews.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:47
Ik vraag me dan vooral af, waar verdient die extra dienst zijn geld mee? Als ze een vast bedrag/percentage per transactie vragen dan zijn er denk ik al veel mensen die afhaken, inclusief mijzelf.
Dan zou ik gewoon gebruik maken van zelf overschrijven, dat is (tot nu toe) altijd goed gegaan hier. Gewoon je hersens gebruiken, niet zomaar geld overmaken naar nieuw account, liefste in het echt afspreken, etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
tomaszcs schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 19:43:
Hoe kan dit fraude voorkomen?

Als ik als koper aangeef dat ik een baksteen ontvang terwijl dat niet zo is. Wat kan marktplaats daar aan doen? Of andersom? Of doen ze net zoals Paypal dat de koper gelijk heeft?
Het komt altijd op vertrouwen van de koper neer en dus beoordelingen/reviews.
De uitbetaling vindt plaats als de koper heeft aangegeven dat het item in goede staat is ontvangen.

Een baksteen opsturen is dus niet aantrekkelijk omdat je niet uitbetaald krijgt en je iban-nummer bovendien op een blacklist van (mogelijke) fraudeurs terecht komt.
FoxLenny schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 20:09:
Ik vraag me dan vooral af, waar verdient die extra dienst zijn geld mee? Als ze een vast bedrag/percentage per transactie vragen dan zijn er denk ik al veel mensen die afhaken, inclusief mijzelf.
Op Marktplaats betaal je een kleine fee. Pakkie.nu verdient aan de pakketlabels zonder extra kosten voor de consument.

[ Voor 24% gewijzigd door Femme op 18-07-2018 20:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Femme schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 20:13:
[...]

De uitbetaling vindt plaats als de koper heeft aangegeven dat het item in goede staat is ontvangen.

Een baksteen opsturen is dus niet aantrekkelijk omdat je niet uitbetaald krijgt en je iban-nummer bovendien op een blacklist van (mogelijke) fraudeurs terecht komt.
@tomaszcs bedoelt het anders: aks koper ontvang ik netjes de gekochte iPad maar meldt terug dat ik een baksteen heb ontvangen. De bewijslast hiervan ligt dan, op de een of andere manier, nog immer bij de transporteur en verkoper. Daar komen we niet uit dus ik een gratis iPad en geld terug?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:14
@Femme Maar wat nu als ontvanger claimt een baksteen te hebben ontvangen terwijl ik toch echt een harddisk heb opgestuurd?
Zo'n gelijk oversteken service is net als Paypal een groot risico voor de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

[...]

Het idee is dus dat de verkoper wel het product heeft opgestuurd, maar de koper aangeeft een leeg pakketje te hebben ontvangen of iets wat niet overeengekomen was in de breedste zin (ofwel een 'baksteen', hier meer als een uitdrukking, want een baksteen echt versturen is nogal zwaar). Dan sta je als verkoper 0-1 achter. Wat voor bescherming heb je dan?

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomaszcs
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:02

tomaszcs

✔️

Maar dan kan de koper toch nog steeds aangeven dat ie iets anders heeft ontvangen zoals een baksteen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Nee geen interesse. Ik haal op wat ik wil, en betaal via een directe overboeking of contant.

Er blijft te veel mis kunnen gaan bij dit soort service

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:49
Bescherming voor kopers is natuurlijk een goed ding. Maar daar moet niet tegenover staan dat jij als verkoper dan ineens heel makkelijk opgelicht kan worden.
Zoals gezegd, zie je bij ebay/paypal ook veel, verkoper stuurt gewoon het product op, en zoals @tomaszcs ook al zegt, de koper vertelt dat dat pakketje waardeloos is.
Dan heb jij als verkoper een groot probleem. Jij moet dan gaan bewijzen dat je echt dat product opgestuurd hebt. Dat is natuurlijk gewoon onmogelijk, en ben je je geld en je product kwijt.

Het gelijk oversteken van marktplaats lees ik ook bijna alleen maar slechte verhalen over.
Ook dat het soms wel 2 weken kan duren. Ja, hallo, ik wil geen 2 weken op mijn geld zitten wachten.

Nee, vind het niet nodig. Hier heb je toch ook al de beoordelingen? Dat helpt natuurlijk ook al.

[ Voor 8% gewijzigd door WEBGAMING op 15-09-2018 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:38
[...]

De fraude kan twee kanten op gebeuren.

The devil is in the details.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Weet je dat zeker? Bij Marktplaats is tekenen voor ontvangst voldoende om de verkoper geld te geven. We hebben al eerder discussie over deze functionaliteit gehad waarbij dat naar voren kwam.

Partij verdient minimaal aan een transactie en ze controleren dus niets. Beslissingen bij conflict zullen dus ook op basis van weinig gebeuren. Een verkoper die veel in opspraak komt zal wel geblokkeerd worden. De vraag is hoe lastig het is om dan een nieuw account te krijgen.

Hier hebben we ook oplichters gehad met iedere week een ander bankrekeningnummer. De vraag is hoe snel conflicten herkend worden en tot blokkades leiden. Hoe veel slachtoffers kunnen gemaakt worden?

Dus ik heb eigenlijk geen idee wat het werkelijk toevoegt in preventie ten opzichte van reviews. Zeker ten koste van mogelijke schijnveiligheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

*hikverbinding*

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2018 20:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
tomaszcs schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 20:18:
[...]

Maar dan kan de koper toch nog steeds aangeven dat ie iets anders heeft ontvangen zoals een baksteen?
Natuurlijk kun je proberen op die manier misbruik te maken van het systemen, maar je moet dan als oplichter wel vooruitbetalen en hopen dat je je geld 'terug' krijgt als je claimt dat het gekochte product niet verstuurd is. Pakkie zal in dat geval de geschillen behandelen en bewijs willen zien dat er iets anders dan het beloofde product is verstuurd. Uit het formaat en gewicht van een pakket kan enigzins afgeleid worden wat er verstuurd is. Echt makkelijk maak je het jezelf niet als je op deze manier verkopers wilt oplichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
FYI: als je de poll invult in een browser waarin JS disabled is, krijg je deze error:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
400 Bad Request

Geen correct type opgegeven: '8' Als je dezelfde parameters meegeeft, zal opnieuw proberen hetzelfde resultaat geven.
Wat nu?

Controleer of de meegegeven parameters goed zijn ingevoerd.
    Kom je er niet uit? Neem dan contact op via ons forum.
    Vermeld aub daarbij onderstaande gegevens:
    URL:    https://tweakers.net/poll/2761/zou-jij-in-vraag-en-aanbod-gebruik-willen-maken-van-ideal-betaalverzoeken-met-uitgestelde-betaling-aan-de-verkoper.html
    Foutcode:   0 [InvalidArgumentException]
    Tijdstip:   18-07-2018 21:51:05
    Request ID:     Twk-eun-web1_135.0.10_9627_5b4f9a295370d3.89168017

Request ID: Twk-eun-web1_135.0.10_9627_5b4f9a295370d3.89168017

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Femme schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 21:45:
[...]

Natuurlijk kun je proberen op die manier misbruik te maken van het systemen, maar je moet dan als oplichter wel vooruitbetalen en hopen dat je je geld 'terug' krijgt als je claimt dat het gekochte product niet verstuurd is. Pakkie zal in dat geval de geschillen behandelen en bewijs willen zien dat er iets anders dan het beloofde product is verstuurd. Uit het formaat en gewicht van een pakket kan enigzins afgeleid worden wat er verstuurd is. Echt makkelijk maak je het jezelf niet als je op deze manier verkopers wilt oplichten.
Eén van de grootste nadelen van Paypal die hier op het forum langskomen, is de kopersbescherming die zij beiden. Ze (Paypal) zeggen onafhankelijke te zijn, maar zodra er een geschil is die 'either way' zou kunnen gaan (zonder dieper op de zaak in te gaan), wordt verdacht vaak de kant van koper gekozen. Wanneer je met deze manier de oplichters van de verkopers-kant naar de kopers-kant dwingt, biedt het imho weinig extra service tov de diensten die o.a. Paypal al aanbiedt.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-09 15:19

MsG

Forumzwerver

Femme schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 21:45:
[...]

Dit zie ik in de praktijk niet gebeuren. Hoe toon je aan als verkoper dat je het wel degelijk hebt verstuurd, of dat het apparaat wel volledig werkte vóór verzending. Het internet kennende trek je dan als verkoper ineens aan het kortste eind. Ik zou dit als verkoper dan ook niet accepteren als optie, en gezien we al decennia handelen op de manier van "eerst betalen, dan versturen" voorzie ik niet opeens een opdroging als genoeg verkopers hier niet in mee willen gaan. Zo had Marktplaats 10 jaar terug al PayDutch wat een beetje hetzelfde gebeuren kende, maar dat is uiteindelijk vrij snel weer gestopt.

Een escrow zal m.i. pas echt meerwaarde bieden als deze bij de verkoper de staat van het product controleert en bij de koper er bij is bij het uitpakken. Anders krijg je toch weer dat 1 van de 2 de pineut is bij problemen en wordt het een welles-nietes.

Dingen als gewicht zeggen ook weinig. Elk voor aangemaakt pakketje bij PostNL krijgt een standaardgewicht van 5000 gram bijvoorbeeld. En bij de buren bezorgd geldt vaak genoeg ook als afgeleverd.

[ Voor 6% gewijzigd door MsG op 18-07-2018 22:01 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Het lijkt me beter dat GoT zich niet aan dit soort brand. Hoe het nu gaat, gaat het prima en dat zorgt soms al voor problemen. Wat is de verantwoordelijkheid van GoT in deze ? bij MP is het niets, als er wat mis gaat moet je het zelf oplossen. je krijgt de reactei; wij zijn een platvorm dat koper en verkoper bij elkaar brengt. wij zijn niet verantwoordelijk voor (fraude/oplichting), met verwijzing naar hun ver/aankoop advies en de site van Politie om aangifte te doen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:26

Detmer

Professioneel prutser

Ik denk dat de noodzaak hiervoor minder is, omdat Tweakers een prima gereguleerd feedback systeem heeft. Dit ontbreekt (of ontbrak, ze zijn er mee bezig) op Marktplaats en consorten.

Vanuit mezelf als koper redenerend zou ik eventueel wel gebruik maken van deze service, afhankelijk van de kosten en voornamelijk bij nieuwe of weinig beoordeelde Tweakers. Op dit moment hanteer ik Geen feedback + te ver weg om op te halen = achteraf betalen of niet doen. Goed beoordeelde Tweakers gun ik meer vertrouwen, hoewel 100% zekerheid natuurlijk illusie is.

Als verkoper heb ik sterk mijn twijfels en gaat de gedachte toch al snel uit naar "Dan kom je 'm maar ophalen".

[ Voor 8% gewijzigd door Detmer op 18-07-2018 22:06 ]

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:34

crisp

Devver

Pixelated

Juup schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 21:52:
FYI: als je de poll invult in een browser waarin JS disabled is, krijg je deze error:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
400 Bad Request

Geen correct type opgegeven: '8' Als je dezelfde parameters meegeeft, zal opnieuw proberen hetzelfde resultaat geven.
Wat nu?

Controleer of de meegegeven parameters goed zijn ingevoerd.
    Kom je er niet uit? Neem dan contact op via ons forum.
    Vermeld aub daarbij onderstaande gegevens:
    URL:    https://tweakers.net/poll/2761/zou-jij-in-vraag-en-aanbod-gebruik-willen-maken-van-ideal-betaalverzoeken-met-uitgestelde-betaling-aan-de-verkoper.html
    Foutcode:   0 [InvalidArgumentException]
    Tijdstip:   18-07-2018 21:51:05
    Request ID:     Twk-eun-web1_135.0.10_9627_5b4f9a295370d3.89168017

Request ID: Twk-eun-web1_135.0.10_9627_5b4f9a295370d3.89168017
offtopic:
Het is niet het verwerken van de vote, maar er wordt geredirect naar poll: Zou jij in Vraag & Aanbod gebruik willen maken van iDeal-betaalverzoeke... en forum-polls zijn daar niet zichtbaar. Die redirect moet dus aangepast worden, en de poll-pagina zelf moet een nettere foutmelding geven ;) Ik zal daar morgen wel een ticket voor maken :)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Femme schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 19:25:
Omdat Pakkie pakketjes van DHL en PostNL kan traceren weet deze dienst bovendien ook wanneer een pakket is ontvangen.
Even denkend aan de vele bezorg-verhalen (zowel hier als in de media), wat gebeurt er als een bezorger het pakket in de tuin, in een container of waar dan ook achterlaat, zelf tekent en het pakket komt daardoor beschadigd aan of raakt vermist. Wat gebeurt er dan?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prima idee. Denk dat het hier wel kan gaan werken in tegenstelling tot Marktplaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Het lijkt erop dat een hoop mensen hier vooral 'van-horen-zeggen' ervaringen hebben met het gelijk oversteken op MP. Ik heb het nu een paar keer echt gedaan zowel als koper als als verkoper en het werkt super en is nu absoluut mijn voorkeur voor alles dat opgestuurd moet worden.

Ik heb in alle gevallen zelf moeten bevestigen dat een pakket goed was aangekomen voordat het geld werd vrijgegeven, en ook andersom was dit het geval. Kreeg keurig T&T melding dat pakket was afgeleverd en een dagje later toen de ontvanger het had open gemaakt ook keurig melding dat het geld nu werd vrijgegeven.

Wil je 100% af van fraude en issues, dan moet je net als @Emielvanputten alles zelf ophalen. Aangezien ik mijn tijd liever aan andere dingen besteed kies ik er nu toch sneller voor om toch op te sturen via deze methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Hackus schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 22:00:
Het lijkt me beter dat GoT zich niet aan dit soort brand. Hoe het nu gaat, gaat het prima en dat zorgt soms al voor problemen. Wat is de verantwoordelijkheid van GoT in deze ? bij MP is het niets, als er wat mis gaat moet je het zelf oplossen. je krijgt de reactei; wij zijn een platvorm dat koper en verkoper bij elkaar brengt. wij zijn niet verantwoordelijk voor (fraude/oplichting), met verwijzing naar hun ver/aankoop advies en de site van Politie om aangifte te doen
Ik heb al meerdere keren gebruik gemaakt van gelijk oversteken op MP, waaronder een keer als verkoper toen mijn pakket door PostNL tijdelijk was zoekgemaakt. De koper had twee dagen na verzending al melding gemaakt bij MP/Online Betaalplatform dat het pakket niet geleverd was. Dat mocht ik vervolgens als verkoper verklaren. PostNL er achteraan gestuurd en uiteindelijk kwam het pakket toch bij de koper. Het betaalplatform was dus wel actief bezig met het oplossen/beoordelen van geschillen. Pakkie doet dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer

Detmer

Professioneel prutser

Femme schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 13:31:
[...]

Ik heb al meerdere keren gebruik gemaakt van gelijk oversteken op MP, waaronder een keer als verkoper toen mijn pakket door PostNL tijdelijk was zoekgemaakt. De koper had twee dagen na verzending al melding gemaakt bij MP/Online Betaalplatform dat het pakket niet geleverd was. Dat mocht ik vervolgens als verkoper verklaren. PostNL er achteraan gestuurd en uiteindelijk kwam het pakket toch bij de koper. Het betaalplatform was dus wel actief bezig met het oplossen/beoordelen van geschillen. Pakkie doet dat ook.
Ik heb een aantal vragen:

1. Wat voor verzendlabels levert Pakkie? Standaard, aangetekend, verzekerd (of soortgelijke / andere variaties)?
2. Kun je daartussen kiezen?
3. Zitten hier extra kosten aan (naast het verschil tussen de kosten bij de PostNL/DHL/Whatever postbedrijf)?
4. Je ziet velen (particulier / particulier) met 'verzenden risico koper'. Hoe gaat Pakkie hiermee om?
5. Hoe gaat het met buitenlandse zendingen (NL - BE bijvoorbeeld)?

[ Voor 4% gewijzigd door Detmer op 19-07-2018 14:09 . Reden: Extra vraag + typo ]

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsunami
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Sander schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 09:46:
Wil je 100% af van fraude en issues, dan moet je net als @Emielvanputten alles zelf ophalen. Aangezien ik mijn tijd liever aan andere dingen besteed kies ik er nu toch sneller voor om toch op te sturen via deze methode.
Bij ophalen kan de koper anders ook frauderen, door met een namaak bank-app te doen alsof ze het geld overmaken. Als je een duur product verkoopt en het een dag duurt voordat je het geld hebt, zit je dus tot die tijd in de stress.

Bij contant betalen zit de koper aan een pinlimiet, en de verkoper moet het op eigen kosten weer storten. En beiden moeten met een groot bedrag over straat.

Met een iDEAL-betaalverzoek los je die problemen op. De koper hoeft niet meer te bewijzen dat hij betrouwbaar is, en de verkoper heeft direct zijn geld.

Aan de andere kant kan je bij veel banken in hun app al een iDEAL-betaalverzoek aanmaken, dus ik weet niet of eenzelfde service van Tweakers toegevoegde waarde heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer

Detmer

Professioneel prutser

Ik zie wat in mijn V&A verschijnen :P

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/m3ioKp/Knipsel.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het staat op een vreemde plek.
Ga toch niet aan mezelf versturen?

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2018 14:09 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fuzzman
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-08 05:19
Zucht

De zak geld was schijnbaar te groot om te weigeren :-(
En even vantevoren aankondigen is ook te lastig schijnbaar.

Heeel erg jammer dit :-(

Fuzzman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 14:07:
Het staat op een vreemde plek.
Ga toch niet aan mezelf versturen?
Niet aan jezelf nee, maar je bent als verkoper wel degene die het pakket moet versturen en een betaling wil ontvangen, en dus het initiatief moet nemen om een betaallink te maken (waarmee je bij Pakkie ook meteen een pakketlabel van PostNL of DHL krijgt).

We hebben op dit moment gekozen voor een simpele integratie met een iframe in een overlay. Mooier zou zijn om Pakkie in de toekomst te integreren in DM-threads van een advertentie. Eerst willen we even kijken hoe de bezoekers erop reageren.
Fuzzman schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 14:14:
Zucht

De integratie van Pakkie wordt vandaag in onze development .plan aangekondigd. Die staat nog niet live. Onze devvers zijn op dit moment nog bezig met de release.

Op dit moment hebben wij er overigens geen financieel belang bij. In de toekomst zou dat kunnen veranderen als we Pakkie netjes integreren en een paar centjes kick-back krijgen. We doen het primair vanwege fraudepreventie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-09 15:19

MsG

Forumzwerver

Zucht

Het is toch niet raar dat commerciële bedrijven integraties met elkaar zoeken op plekken waar dat een win-win kan geven? Het is niet zo dat V&A nu ineens verplicht wordt om op deze manier te verzenden. Pas dan zou een zucht m.i. gerechtvaardigd zijn.

Vind alleen de iframe-popup niet zo geslaagd, moet dan in een priegelig schermpje zo'n transactie afronden.

[ Voor 9% gewijzigd door MsG op 11-09-2018 14:23 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fuzzman
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-08 05:19
MsG schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 14:22:
[...]

Het is toch niet raar dat commerciële bedrijven integraties met elkaar zoeken op plekken waar dat een win-win kan geven? Het is niet zo dat V&A nu ineens verplicht wordt om op deze manier te verzenden. Pas dan zou een zucht m.i. gerechtvaardigd zijn.

Vind alleen de iframe-popup niet zo geslaagd, moet dan in een priegelig schermpje zo'n transactie afronden.
Ik snap heus wel dat het niet raar is dat dit gebeurt, het is de manier waarop.
Eerst een Poll wat we er van zouden vinden en dan ineens is het er zonder aankondiging.
Dat is niet zoals het hoort en daar ben ik vooral teleurgesteld over.

Fuzzman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Femme schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 14:21:
[...]

Niet aan jezelf nee, maar je bent als verkoper wel degene die het pakket moet versturen en een betaling wil ontvangen, en dus het initiatief moet nemen om een betaallink te maken (waarmee je bij Pakkie ook meteen een pakketlabel van PostNL of DHL krijgt).
Dan is bij elke advertentie een algemeen venster nogal overkill, 1 volstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Fuzzman schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 14:27:
[...]

Ik snap heus wel dat het niet raar is dat dit gebeurt, het is de manier waarop.
Eerst een Poll wat we er van zouden vinden en dan ineens is het er zonder aankondiging.
Dat is niet zoals het hoort en daar ben ik vooral teleurgesteld over.
Het was mooier geweest als er in dit topic een heads-up was geweest, maar los daarvan releasen we bijna alle wijzigingen zonder gebruikers vooraf te informeren. We zetten iets live en maken er meestal melding van in een .plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:26
Femme schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 14:50:
[...]

Het was mooier geweest als er in dit topic een heads-up was geweest, maar los daarvan releasen we bijna alle wijzigingen zonder gebruikers vooraf te informeren. We zetten iets live en maken er meestal melding van in een .plan.
Gaat pakkie ook als optie komen bij de Betaalmethoden / Verzendmethoden zodat het duidelijk is of een verkoper wel of niet aan pakkie doet? Nu is dat niet duidelijk in een advertentie. Als ik er nu een advertentie op zet en maak een deal met iemand en die wil perse pakkie dan breek ik de deal af wat weer negatieve feedback tot gevolg gaat hebben. (Tot dan maar duidelijk in de tekst zelf zetten)

[ Voor 21% gewijzigd door HKLM_ op 11-09-2018 18:15 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Zucht

Dit dus, los van het feit dat ik totaal niet te spreken ben over diensten zoals "gelijk oversteken", en het argument "fraudepreventie" vind ik ver gezocht: het aantal fraude-gevallen is afgaande op het aantal klaagtopics @ V&A-feedback op een hand te tellen (en dat verspreid over meerdere jaren).

Daarnaast rekent Pakkie hogere verzendkosten dan je zelf bij PostNL kwijt bent als je een verzendlabel zelf print: 6,95 Euro versus 6,50 Euro (geen idee hoe het met DHL zit, waar ik liever mee verstuur gezien de enorme problemen en schades die PostNL in het lokale distributiecentrum weet te maken). We hebben hier een prima feedback-systeem op Tweakers, daarom snap ik die "fraude willen bestrijden"-argumenten niet.

[ Voor 27% gewijzigd door Bart-Willem op 11-09-2018 17:08 ]

Volvotips.com

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

iDeal verzoeken, prima - scheelt tijd met versturen/ontvangen, vervolgens wordt pakkie geintroduceerd waar je als verkoper pas uitbetaald wordt als het pakket bezorgd is - dit is volstrekt zinloos! Je wordt dan nog van een extra partij afhankelijk gemaakt en postNL doet er regelmatig langer dan normaal over of raakt een zending kwijt, kortom is het voordeel van de snelheid van iDeal hier helemaal weg, het wordt zelfs langer.

Veiligheid voor de koper is nul, omdat je net zo goed een doos met een baksteen kan opsturen, zodra track en trace meldt dat het bezorgd is, wordt de verkoper alsnog uitbetaald...voor lui die regelmatig verkopen is dit niks meer dan een extra struikelblok.

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2018 17:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 17:12:
iDeal verzoeken, prima - scheelt tijd met versturen/ontvangen, vervolgens wordt pakkie geintroduceerd waar je als verkoper pas uitbetaalt als het pakket bezorgd is - dit is volstrekt zinloos! Je wordt dan nog van een extra partij afhankelijk en postNL doet er regelmatig langer dan normaal over of raakt de zending kwijt.

Veiligheid voor de koper is nul, omdat je net zo goed een doos met een baksteen opsturen, zodra track en trace meldt dat het bezorgd is, wordt de verkoper alsnog uitbetaald...
Ik heb als verkoper bij gebruik van Pakkie niet meer de keuze om, zoals ik in al mijn advertenties zet, het risico van verzending te verleggen naar de koper.

@Femme: Is er in de implementatie rekening gehouden met producten met een hogere waarde dan €500? Die zijn niet gedekt door de Pakkie-transportverzekering.

Edit: Nee daar is geen rekening mee gehouden, zie de screenshot van @Detmer, een van zijn advertenties daar heeft een hogere vraagprijs dan de genoemde €500. Dat wordt na het klikken op de Pakkie-button wel weergegeven als je een verkoopbedrag van boven de €500 invult, maar dat is niet echt user friendly te noemen. Als het niet kan, dan niet tonen.

En hoe zit het met het Pakkie's recht op annuleren voor de koper wanneer er niet binnen 7 dagen verzonden is? Geldt dit dan automatisch ook voor alle ver- en aankopen via Tweakers wanneer via Pakkie gedaan?

[ Voor 13% gewijzigd door FirePuma142 op 11-09-2018 18:39 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-09 14:57

BLACKfm

o_O

Bart-Willem schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 16:59:
Daarnaast rekent Pakkie hogere verzendkosten dan je zelf bij PostNL kwijt bent als je een verzendlabel zelf print: 6,95 Euro versus 6,50 Euro
Een aangetekend pakket kost ook gelijk 12 euro (30kg), waar het 8,60 euro (10kg) kost als je het zelf even wegbrengt voor een normaal pakket. Dit zijn al bedragen waar de kostenbewuste koopjesjager al van denkt 'dan maar niet via dit systeem'.

Het is wel iets goedkoper dan bij postnl, maar de meest voor de hand liggende optie (10kg, aangetekend en verzekerd voor 500 euro) voor 8,50 euro is dan weer niet beschikbaar.

Daarbij is dit systeem nogal afhankelijk van het 'aangetekend' verzenden, want anders is het op aangeven van de postbode dat een pakket is afgeleverd, maar je kan dan als verkoper nooit bewijzen dat het bij de juiste persoon is aangekomen (een krabbel kun je vervalsen, maar daar gaan we maar even niet van uit).

Verder moet er weer een extra account bij voor Pakkie, kan dat geen integratie hebben met tweakers.net zelf ?

En bij de omschrijving van pakkie over wat het verschil is met marktplaats gelijk oversteken:
Een belangrijk verschil is dat wij de pakketdiensten van DHL en PostNL hebben gekoppeld aan de dienst. Je hoeft dus niet als koper zelf aan te geven dat het pakket is aangekomen. Dit voorkomt veel verwarring en gaat oplichting tegen.
Is dat nogal tegenstrijdig als ik alle situaties die in dit topic geschetst worden aanhaal.
De verkoper krijgt dus altijd zijn geld en de koper weet niet of die een baksteen heeft ontvangen en is altijd het geld kwijt.

[ Voor 61% gewijzigd door BLACKfm op 12-09-2018 12:37 ]

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
BLACKfm schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:20:
[...]

Een aangetekend pakket kost ook gelijk 12 euro (30kg), waar het 8,60 euro (10kg) kost als je het zelf even wegbrengt voor een normaal pakket. Dit zijn al bedragen waar de kostenbewuste koopjesjager al van denkt 'dan maar niet via dit systeem'.

Het is wel iets goedkoper dan bij postnl, maar de meest voor de hand liggende optie (10kg, aangetekend en verzekerd voor 500 euro) voor 8,50 euro is dan weer niet beschikbaar.
Ik zal eens informeren bij Pakkie of de 10kg optie er ook bij kan.
Verder moet er weer een extra account bij voor Pakkie, kan dat geen integratie hebben met tweakers.net zelf ?
We hebben nu gekozen voor een simpele integratie om de behoefte bij de tweaker te kunnen toetsen. Als blijkt dat veel mensen het willen gebruiken kunnen we een mooiere integratie overwegen, waarbij de verkoper vanuit een DM-thread een Pakkie kan aanmaken en we de koppeling maken tussen user accounts van Tweakers en Pakkie en advertenties van Tweakers en transacties bij Pakkie. Die extra login is dan niet nodig.
En bij de omschrijving van pakkie over wat het verschil is met marktplaats gelijk oversteken:

[...]

Is dat nogal tegenstrijdig als ik alle situaties die in dit topic geschetst worden aanhaal.
De verkoper krijgt dus altijd zijn geld en de koper weet niet of die een baksteen heeft ontvangen en is altijd het geld kwijt.
Je hebt als koper twee dagen de tijd om melding te doen van een pakket waarvan de inhoud niet aan de verwachting voldoet. Doe je dit niet dan wordt het bedrag automatisch vrijgegeven aan de verkoper.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Hopelijk komt er in ieder geval de mogelijkheid om als verkoper aan te geven bij het plaatsen van een advertentie dat:
[v] Ja ik wil gebruik maken van Pakkie voor blablabla
[ ] Nee ik wil geen gebruik maken van Pakkie

Waarbij de standaard op "Nee" staat...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Mag dat Pakkie gebeuren gewoon uit en niet zichtbaar zijn als ik dat niet wil?

Net als PayPal of andere betaaldiensten waar een tussenpersoon bij zit die kan bepalen hoe of wat, wil ik daar geen gebruik van maken.

Kthnxby.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2018 @ 21:17:
Mag dat Pakkie gebeuren gewoon uit en niet zichtbaar zijn als ik dat niet wil?

Net als PayPal of andere betaaldiensten waar een tussenpersoon bij zit die kan bepalen hoe of wat, wil ik daar geen gebruik van maken.

Kthnxby.
Via custom css kun je die knoppen vast wel onzichtbaar maken. We gaan daar geen pref voor maken.

Pakkie is vooralsnog een proef. We kijken hoe onze gebruikers erop reageren en bepalen dan of we het beter willen integreren door bijvoorbeeld een betaalverzoek vanuit een DM-thread te kunnen maken en Pakkie toe te voegen aan de betaalopties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Verwijderd
Pakkie kan uit als je bijv. in Chrome de uBlock Origin extensie gebruikt, je kunt dan met de rechter muisknop "Element blokkeren" aangeven op het Pakkie plaatje of het framepje waar die in zit.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2018 03:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Over fraude en oplichting gesproken... ik heb al twee keer meegemaakt wat oplichting is.
De eerste is oude probleem met "first day oplichters". Deze zijn dus nieuwe accounts waar oplichter verleidelijke spullen op gooit.
MP heeft om deze reden lidmaatschap tijd zichtbaar gemaakt.

De tweede is recent en zit heel zwaar: het is gebeurd via gehackte account. Daardoor krijgt lidmaatschap tijd opeens geen zin meer omdat dat afleidt. De oplichter gebruikt Tikkie om bijna anoniem te kunnen overmaken (IBAN en echte naam is niet meteen zichtbaar). Zo ben ik veel geld kwijt mee.

MP heeft nog iets bij de hand: verificatie van account. Je ziet eronder bv: geverificeerde rekening, telefoon, adres, etc. Dus alles bekend bij MP en gecheckt. Dat is natuurlijk stuk beter dan jaartal.

Zo'n verificatie maakt gebruiker wel minder anoniem mee, maar helpt beter tegen oplichting en zelfs verdachte zaken kan men zien dat rekening nummer niet klopt. De gehackte account kan niet naar dezelfde IBAN die geverificeerd is gaan want dat is origineel persoon. Het moet per se via katvanger IBAN gaan en dat valt op.

Verificatie hier op V&A zal ik ook daarom aanbevelen. Als dat gedaan is, weten we dat we te maken hebben met goede verkoper, en is Pakkie service bijvoorbeeld niet meer noodzakelijk. Het kan direct overgemaakt worden. Dus ook iDeal overmaken.

Uit de problemen rond gehackte accounts neemt de verificatie behoefte dan ook meer toe om oplichting te voorkomen. Ik beveel dat dus graag aan om ook hier te toepassen. Ik word gewoon zat van oplichting.

[ Voor 3% gewijzigd door MrDummy op 18-09-2018 11:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04:06

aex351

I am the one

Voor een verkoper zie ik geen reden om gebruik te maken van deze dienst. Het verhoogd het risico dat je niet betaald krijgt. Dit vergroot de opties voor oplichters. Immers zij kunnen zich nu voordoen als koper, en vervolgens het product in handen krijgen en via deze dienst hun geld terug krijgen. Als verkoper kan je vervolgens niets. Geen geld en geen product meer.
Femme schreef op donderdag 13 september 2018 @ 11:30:
[...]
Via custom css kun je die knoppen vast wel onzichtbaar maken. We gaan daar geen pref voor maken.

Pakkie is vooralsnog een proef. We kijken hoe onze gebruikers erop reageren en bepalen dan of we het beter willen integreren door bijvoorbeeld een betaalverzoek vanuit een DM-thread te kunnen maken en Pakkie toe te voegen aan de betaalopties.
Die blauwe reclame banner / knop bij elke bestaande advertentie is echt totaal nietszeggend. Ik klik erop en er wordt een iframe achtig iets geladen. Met iets van een FAQ. Op een mobiel totaal niet leesbaar en ook totaal onduidelijk hoe je dat kan afsluiten. Aangezien dit een betaaldienst is kan je dit beter in het scherm van advertentie toevoegen plaatsen. Misschien even afstemmen met een UX'er, en anders een andere aannemen :P

[ Voor 55% gewijzigd door aex351 op 25-09-2018 23:17 ]

< dit stukje webruimte is te huur >

• BLACKfm

BLACKfm

o_O

Ik zie nog een nadeel van zo'n systeem. Recent is een bekende van mij opgelicht via marktplaats. Door het 'gelijk oversteken' principe wordt het geld opgeslagen op een rekening van een 3e partij. Je krijgt op deze manier dus ook niet het rekeningnummer van de tegenpartij te zien.

Als dat het idee is t.b.v. privacy snijd dat mes aan 2 kanten. Als de 'bemiddelaar' niet adequaat acteert op deze oplichting (want je moet dingen gaan bewijzen, stuur je klacht maar per mail en voor je het weet ben je weken verder) dan kun je fluiten naar je centen en je kunt andere niet waarschuwen, want die 3e partij gaat niet zomaar een rekeningnummer doorgeven (AVG enzo).

Oplichting komt niet altijd direct aan het licht. Je koopt een laptop en verwacht een i7 en na een week denk je "wat is dat ding toch traag" en zit er ineens een celeron in bij onderzoek. Of een HDD/SSD/Flashdrive/memory card die niet de geadverteerde capaciteit heeft. Als je daar niet op rekent kom je daar pas achter als je tegen de eigenlijke capaciteit aan loopt.

Hoe wordt hierin rekening gehouden?

[ Voor 20% gewijzigd door BLACKfm op 26-09-2018 10:45 ]

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

FirePuma142 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 17:27:
[...]

En hoe zit het met het Pakkie's recht op annuleren voor de koper wanneer er niet binnen 7 dagen verzonden is? Geldt dit dan automatisch ook voor alle ver- en aankopen via Tweakers wanneer via Pakkie gedaan?
@Femme: Hoe zit het met bovenstaande?

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
aex351 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 23:04:
Voor een verkoper zie ik geen reden om gebruik te maken van deze dienst. Het verhoogd het risico dat je niet betaald krijgt. Dit vergroot de opties voor oplichters. Immers zij kunnen zich nu voordoen als koper, en vervolgens het product in handen krijgen en via deze dienst hun geld terug krijgen. Als verkoper kan je vervolgens niets. Geen geld en geen product meer.
Dit is nogal een omslachtige manier van oplichting met een hele onzekere uitkomst voor de koper / oplichter. De mensen van Pakkie zullen niet zomaar het bedrag terugboeken naar de koper maar verlangen dat de koper het product terugstuurt naar de verkoper.
Die blauwe reclame banner / knop bij elke bestaande advertentie is echt totaal nietszeggend. Ik klik erop en er wordt een iframe achtig iets geladen. Met iets van een FAQ. Op een mobiel totaal niet leesbaar en ook totaal onduidelijk hoe je dat kan afsluiten. Aangezien dit een betaaldienst is kan je dit beter in het scherm van advertentie toevoegen plaatsen. Misschien even afstemmen met een UX'er, en anders een andere aannemen :P
Advertentiebeheer is helaas nog niet responsive, daardoor die je op een smartphone de desktopweergave. Op de V&A portal gaat het wel goed en opent het iframe van Pakkie een nieuwe tab in je browser.
BLACKfm schreef op woensdag 26 september 2018 @ 10:43:
Ik zie nog een nadeel van zo'n systeem. Recent is een bekende van mij opgelicht via marktplaats. Door het 'gelijk oversteken' principe wordt het geld opgeslagen op een rekening van een 3e partij. Je krijgt op deze manier dus ook niet het rekeningnummer van de tegenpartij te zien.

Als dat het idee is t.b.v. privacy snijd dat mes aan 2 kanten. Als de 'bemiddelaar' niet adequaat acteert op deze oplichting (want je moet dingen gaan bewijzen, stuur je klacht maar per mail en voor je het weet ben je weken verder) dan kun je fluiten naar je centen en je kunt andere niet waarschuwen, want die 3e partij gaat niet zomaar een rekeningnummer doorgeven (AVG enzo).

Oplichting komt niet altijd direct aan het licht. Je koopt een laptop en verwacht een i7 en na een week denk je "wat is dat ding toch traag" en zit er ineens een celeron in bij onderzoek. Of een HDD/SSD/Flashdrive/memory card die niet de geadverteerde capaciteit heeft. Als je daar niet op rekent kom je daar pas achter als je tegen de eigenlijke capaciteit aan loopt.

Hoe wordt hierin rekening gehouden?
Uit de faq van Pakkie:
Wat als er iets anders in de doos zit dan ik had verwacht?
Nadat het pakketje bezorgd is krijgt je als koper nog de kans om het product te bekijken. Als alles dan klopt wordt het geld na 2 dagen overgemaakt naar de rekening van de verkoper. Als de inhoud niet overeenkomt met wat de verkoper beloofd heeft, kun je dit direct aangeven in de Pakkie app of op de website, dan wordt de uitbetaling gepauzeerd. Als er sprake is van fraude, schakelen we direct de daarvoor bevoegde instanties in.

Als er geen sprake is van fraude, en ik wil toch het product terugsturen?
Of dit mogelijk is, is afhankelijk van de afspraak die je met de verkoper hebt. Zodra de verkoper het prima vindt dat het product wordt teruggestuurd, dan regelt Pakkie direct een retourlabel. De kosten hierbij kan bij één partij liggen of we kunnen er ook voor kiezen dat de kosten gedeeld worden.

Wat doen jullie om fraude te voorkomen?
Ten eerste doen we een ‘check aan de voordeur’. Doordat zowel de verkoper als koper haar bankrekeningnummer doorgeeft aan Pakkie, doen we direct een check bij de beschikbare databases. Binnen enkele seconden weten we wanneer een koper of verkoper een bekende fraudeur blijkt te zijn. Als dit het geval is, wordt het Pakkie direct gestopt en brengen we de andere persoon direct op de hoogte. Dit gebeurt voor de verkoper voordat het pakket verzonden wordt, dit gebeurt voor de koper voordat het geld wordt overgemaakt naar de verkoper. Veilig voor zowel koper als verkoper.

Wat doen jullie in geval van fraude?
Dan schakelen we direct de daarvoor bevoegde instanties in. Als er sprake is van fraude vanuit de verkoper, krijgt de koper zijn/haar geld direct teruggestort. Als blijkt dat de koper een bekende fraudeur is, wordt de verkoper hiervan op de hoogte gebracht voordat de verzending plaatsvindt.
Geen idee, ik kan daar niets over vinden. Hoe kom jij aan die zeven dagen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Femme schreef op woensdag 26 september 2018 @ 13:49:
[...]

Geen idee, ik kan daar niets over vinden. Hoe kom jij aan die zeven dagen?
Uit de spelregels van Pakkie op https://pakkie.nu/spelregels/ , onder "Wat doe je als verkoper", 6e alinea
Mocht het nou niet lukken om snel het pakketje op de post te doen, laat dit dan even weten aan de koper. Officieel heb je 7 dagen om het pakket te versturen, daarna mag de koper de aankoop annuleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLACKfm

BLACKfm

o_O

Pakkie F.A.Q.;

Wat doen jullie om fraude te voorkomen?
Ten eerste doen we een ‘check aan de voordeur’. /me Doordat zowel de verkoper als koper haar bankrekeningnummer doorgeeft aan Pakkie, doen we direct een check bij de beschikbare databases. Binnen enkele seconden weten we wanneer een koper of verkoper een bekende fraudeur blijkt te zijn. Als dit het geval is, wordt het Pakkie direct gestopt en brengen we de andere persoon direct op de hoogte. Dit gebeurt voor de verkoper voordat het pakket verzonden wordt, dit gebeurt voor de koper voordat het geld wordt overgemaakt naar de verkoper. Veilig voor zowel koper als verkoper.
Tja, maar hoe snel wordt een dergelijke bankrekeningnummer verwerkt in een database? Als ze al gemeld worden op de juiste plek. Meestal hangt een oplichter al eerder aan de schandpaal (zonder proces zullen we maar zeggen) op één of ander forum van Kassa / Radar / Opgelicht. En tegen de tijd dat ze in een database zijn beland hebben ze al weer een andere katvanger gevonden.

Ik verwacht in ieder geval niet dat ze bij Pakkie een mannetje hebben die handmatig even snel een bankrekening door google gooit om te kijken of daar hits op zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

FirePuma142 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 14:03:
[...]

Uit de spelregels van Pakkie op https://pakkie.nu/spelregels/ , onder "Wat doe je als verkoper", 6e alinea

[...]
@Femme Hoe gaan Tweakers om met aankopen afgerekend en geleverd via Pakkie en het recht van annuleren na 7 dagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
FirePuma142 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:39:
[...]

@Femme Hoe gaan Tweakers om met aankopen afgerekend en geleverd via Pakkie en het recht van annuleren na 7 dagen?
Dat is Pakkie's verantwoordelijkheid aangezien Pakkie het platform is waar de verkoper en koper de betaling doen. Dat de mogelijkheid tot annuleren erin zit is logisch, er moet iets gedaan worden als lakse verkopers geen pakket versturen en de koper ondertussen wel het bedrag via Pakkie in bewaring heeft gesteld bij Pay.nl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Femme schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:16:
[...]

Dat is Pakkie's verantwoordelijkheid aangezien Pakkie het platform is waar de verkoper en koper de betaling doen. Dat de mogelijkheid tot annuleren erin zit is logisch, er moet iets gedaan worden als lakse verkopers geen pakket versturen en de koper ondertussen wel het bedrag via Pakkie in bewaring heeft gesteld bij Pay.nl.
Dat annuleren zou alleen betrekking moeten hebben op de dienstverlening van Pakkie. Wat Pakkie lijkt te veronderstellen met "aankoop annuleren" is een nietigverklaring of ontbinding van de koopovereenkomst. Dat lijkt me niet juist, via welk platform je ook aankoopt. Aangezien V&A hier juist hoog aangeschreven staat m.b.t. correct handelen op dit vlak, is het dan een logisch vervolg om ook hier correct te handelen, bijvoorbeeld door informeren of verduidelijken.

Vind het wel een beetje apart dat dit soort vragen niet behandeld lijken te zijn binnen Tweakers voor er met Pakkie gestart werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

FirePuma142 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:37:
[...]

Dat annuleren zou alleen betrekking moeten hebben op de dienstverlening van Pakkie. Wat Pakkie lijkt te veronderstellen met "aankoop annuleren" is een nietigverklaring of ontbinding van de koopovereenkomst. Dat lijkt me niet juist, via welk platform je ook aankoopt. Aangezien V&A hier juist hoog aangeschreven staat m.b.t. correct handelen op dit vlak, is het dan een logisch vervolg om ook hier correct te handelen, bijvoorbeeld door informeren of verduidelijken.

Vind het wel een beetje apart dat dit soort vragen niet behandeld lijken te zijn binnen Tweakers voor er met Pakkie gestart werd.
Er staat "koper mag de aankoop annuleren", nadat ie zelf al betaald heeft maar verkoper niet levert. Ik zie hier weinig tot geen extra rechten die verkregen worden tov de rechten die een koper sowieso al heeft?

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

naitsoezn schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:50:
[...]

Er staat "koper mag de aankoop annuleren", nadat ie zelf al betaald heeft maar verkoper niet levert. Ik zie hier weinig tot geen extra rechten die verkregen worden tov de rechten die een koper sowieso al heeft?
De fatale termijn is hier op 7 dagen vastgesteld. Lijkt mij vrij kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-09 12:23

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

[...]

En wie bepaald dat jij wel/geen baksteen hebt opgestuurd? De ontvanger zegt dat hij een baksteen heeft ontvangen, en jij beweert dat niet gedaan te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

FirePuma142 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:37:
[...]

Ik begrijp dat hier geen pasklaar antwoord op te geven is @Femme?

Dit opent bijvoorbeeld ook de deuren voor een verkopende spijtoptant: Minstens zeven dagen rekken en dan wijzen op de mogelijkheid om je geld terug te krijgen.

Pagina: 1