Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

A88XM-A cpuz/bios herkent 4 sticks 16gb bios stelt 8gb besch

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo forum ik ben leshley en ben nieuw hier!

Ik heb een probleem met mijn ram geheugen
Ik heb een mobo gekregen van asus A88XM-A
Met amd A8 7600 Radeon R7 4x 3.4 ghz
Het probleem is als volgt: mijn crucial ballistic 1600mhz van 4gb x4 zijn allemaal werkend (getest) alleen mijn mobo bios en cpuz leest ze alle 4 als gemonteerd in de dimm slots.
Alleen stelt maar 8 gb beschikbaar. Dit geeft bios aan teminste en windows ook. Cpuz herkent ook alle 4 de ram sticks en zegt dat er 16gb geinstalleerd is maar op single channel en niet de dual channel zoals gewoonlijks.
Nu heb ik in bios de timing bekeken en die staat op 9-9-9-24. Dus dat klopt wel. Ook heb ik in de bios gekeken of ik dual channel handmatig kan activeren, maar dit kon ik niet vinden. Daarbij heb ik ook al rond gekeken op het web naar soortgelijke problemen. Sommigen zeiden dat me cpu misschien een gebroken pinnnetje of gebogen pinnetje heeft. Dit is echter bij mij niet het geval.

Ik ben ten einde raad en weet niet waar ik het moet zoeken.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen

Met vriendelijke groet,

Leshley Hoornweg

Verwijderd

Clear cmos geprobeerd?
Is er mogelijk een bios / uefi update die de compatibiliteit verbetert?
Welke windows versie?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2018 20:49 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:27

Nemesizz

Untouchable

Misschien controleren of er iets van 'Memory Remap' in je BIOS staat? Was soms nodig bij borden (al was dat vaak het geval bij 4 > 8GB, maar wie weet).

Kan ook een beperking van de memorycontroller van de CPU zijn.

Probleem is, dat fabrikanten met koeien letters zetten van "Kan wel zoveel Mhz RAM aan!" maar niet dat er nogal haken en ogen aanzitten wat de memory controller van de CPU kan (waar ook vaak onduidelijkheid om is).

Hele verhaal kwam vooral veel voor bij Ryzen en geheugen ondersteuning, en dan vooral het aan ranks (single R1x, dual R2x, quad rank R4x, heeft overigens niks te maken met single of dual channel).
Ja ik weet, het is geen Ryzen, maar CPU's (zowel Intel als AMD) daarvoor hadden er net zo goed last van, werd alleen nooit weinig aandacht aan besteed en was het vaak gewoon "Huh...werkt niet, ander setje bestellen" ;) .

Als je modules bijvoorbeeld quadranked zijn kan het zijn dat je geheugencontroller er niet mee overweg kan wanneer je meer dan 2 modules gebruikt (quad ranked hebben veel 'huis tuin keuken' PC's moeite mee wanneer er meer dan 2 modules gebruikt worden). Waarbij dual of single rank vaak wel wil (kon helaas niet vinden bij Crucial of hoeveel ranks hun Ballisitx heeft...).

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 20:48:
Clear cmos geprobeerd?
Is er mogelijk een bios / uefi update die de compatibiliteit verbetert?
Welke windows versie?
Inderdaad ook de cmoss gereset met batterij en jumper. Bios ook geupdate naar 3001 laatste versie.

Verwijderd

Topicstarter
Nemesizz schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 21:26:
Misschien controleren of er iets van 'Memory Remap' in je BIOS staat? Was soms nodig bij borden (al was dat vaak het geval bij 4 > 8GB, maar wie weet).

Kan ook een beperking van de memorycontroller van de CPU zijn.

Probleem is, dat fabrikanten met koeien letters zetten van "Kan wel zoveel Mhz RAM aan!" maar niet dat er nogal haken en ogen aanzitten wat de memory controller van de CPU kan (waar ook vaak onduidelijkheid om is).

Hele verhaal kwam vooral veel voor bij Ryzen en geheugen ondersteuning, en dan vooral het aan ranks (single R1x, dual R2x, quad rank R4x, heeft overigens niks te maken met single of dual channel).
Ja ik weet, het is geen Ryzen, maar CPU's (zowel Intel als AMD) daarvoor hadden er net zo goed last van, werd alleen nooit weinig aandacht aan besteed en was het vaak gewoon "Huh...werkt niet, ander setje bestellen" ;) .

Als je modules bijvoorbeeld quadranked zijn kan het zijn dat je geheugencontroller er niet mee overweg kan wanneer je meer dan 2 modules gebruikt (quad ranked hebben veel 'huis tuin keuken' PC's moeite mee wanneer er meer dan 2 modules gebruikt worden). Waarbij dual of single rank vaak wel wil (kon helaas niet vinden bij Crucial of hoeveel ranks hun Ballisitx heeft...).
Inderdaad complex dat er zoveel niet duidelijk is op gebied van support.

Kan heb geen memory remapping kunnen vinden wel stond mijn frequency op manual en dan 1600mhz ddr3. Deze weer op auto en de timing stond op docp ofzo. Ook deze staat nu op auto.

Heb verder niet het idee dat er een pinnetje mist op mijn mobo in de dimm sloten. Wel appart want zowel mijn cpu is lastig om info over te vinden op het gebied van dual channel support. En op ram geheugen hetzelfde....

Enig idee verder?

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Wat staat er op de sticker van de geheugen modules zelf?

Daar is vaak nog redelijk wat info van af te leiden (helaas ook niet altijd, vaak zijn specs nogal vaag...).
Soms wil daar namelijk wel op staan hoeveel ranks het is bijvoorbeeld.

Pinnen missen of krom is vaak meer iets voor LGA sockets (wat Intel de laatste jaren gebruikt), bij een PGA wat AMD gebruikt, is dat bijna nooit het geval, want met kromme pinnen past zo'n ding bijna niet in de socket, dus schat dat daar het probleem zit klein in.

Maar meer geheugen modules is ook zwaarder voor de geheugen controller. Bij 4 modules kun je vaak ook niet op dezelfde snelheid draaien als met 2 modules (even puur als voorbeeld, met 1 of 2 modules kun je bijvoorbeeld 1600 draaien, en met 4 maar slechts 1333, getallen zijn even uit de lucht gegrepen).

Ik vermoed echter dat het meer richting de ranks te maken heeft. Heeft met de opbouw van de module te maken (density). Bij een hoge density wil het nog wel eens gebeuren dat je maar slechts de helft van het RAM kan gebruiken, omdat de geheugencontroller niet met een bepaalde density overweg kan. Informatie programma's lezen gewoon de SPD uit, die zegt: "Ik ben een 4GB module" "we zijn hier met z'n vieren, dus 16GB totaal", maar dat wil dus niet zeggen dat je daadwerkelijk die 16GB kan gebruiken.

Geheugen blijft regelmatig een complex verhaal, grotendeels ook door de vaagheid van de specificaties van zowel modules (schuld van fabrikanten), als van wat CPU's / moederborden aankunnen.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:40
Memory-remapping is het in ieder geval niet.

Ook quad ranked zullen ze niet zijn, dat komt namelijk niet voor bij niet-server geheugen.

Het zou kunnen dat de snelheid te hoog is voor de geheugencontroller en het kan zijn dat doordat de geheugencontroller zwaarder wordt belast, het voltage iets omhoog moet.

Heb je al 2 Dimms geprobeerd? Wat komt daar uit?

Geef even precies aan om welke Dimmen het gaat (liefst met pricewatch-1link) en met welke instellingen je het gebruikt.

Verwijderd

Topicstarter
Nemesizz schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 10:35:
Wat staat er op de sticker van de geheugen modules zelf?

Daar is vaak nog redelijk wat info van af te leiden (helaas ook niet altijd, vaak zijn specs nogal vaag...).
Soms wil daar namelijk wel op staan hoeveel ranks het is bijvoorbeeld.

Pinnen missen of krom is vaak meer iets voor LGA sockets (wat Intel de laatste jaren gebruikt), bij een PGA wat AMD gebruikt, is dat bijna nooit het geval, want met kromme pinnen past zo'n ding bijna niet in de socket, dus schat dat daar het probleem zit klein in.

Maar meer geheugen modules is ook zwaarder voor de geheugen controller. Bij 4 modules kun je vaak ook niet op dezelfde snelheid draaien als met 2 modules (even puur als voorbeeld, met 1 of 2 modules kun je bijvoorbeeld 1600 draaien, en met 4 maar slechts 1333, getallen zijn even uit de lucht gegrepen).

Ik vermoed echter dat het meer richting de ranks te maken heeft. Heeft met de opbouw van de module te maken (density). Bij een hoge density wil het nog wel eens gebeuren dat je maar slechts de helft van het RAM kan gebruiken, omdat de geheugencontroller niet met een bepaalde density overweg kan. Informatie programma's lezen gewoon de SPD uit, die zegt: "Ik ben een 4GB module" "we zijn hier met z'n vieren, dus 16GB totaal", maar dat wil dus niet zeggen dat je daadwerkelijk die 16GB kan gebruiken.

Geheugen blijft regelmatig een complex verhaal, grotendeels ook door de vaagheid van de specificaties van zowel modules (schuld van fabrikanten), als van wat CPU's / moederborden aankunnen.
Op de sticker van de ram staat het volgende:
Bls4g3d1609ds1s00.16fer2
Lead-free us
1600mhz 9-9-9-24 1.5v dat x4 want ze zijn allemaal hetzelfde.

Het gaat om dimm slot b1 en b2 daar boot de computer ook niet op mocht ik er 1 werkende stick in zetten en proberen te booten. Het zijn de 2 verste van de cpu de andere 2 boot het systeem wel gewoon op.

Nog even over de geheugen controller daar heb je inderdaad wel een punt. Alleen heb ik nog een hp 6300 pro sff staan waar deze set prima in werkt. Is dit echt een amd probleem aangezien de locked hp office desktop geheugen controller het wel aankan.
Cpu in die pc is een i5 3470 3.2 ghz 3e gen.

Heb inderdaad de sterkte van dram op 1300 mhz geprobeerd. Op profile 1 in de bios dit had verder geen effect. Toen heb ik ook de voltage van de dram op 1.65v gezet. Dit had echter ook geen effect.

Gisteren trouwens opnieuw de windows 10 64bit home geinstalleerd om alle hardware en software goed te laten werken. Schijf kwam namelijk uit mijn hp met daarop de software en windows voor intel en dergelijk.

Is het wijsheid als ik even een fototje upload van mijn bios waar de dram settings staan?
En van cpuz?

Verwijderd

Topicstarter
White Feather schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 17:58:
Memory-remapping is het in ieder geval niet.

Ook quad ranked zullen ze niet zijn, dat komt namelijk niet voor bij niet-server geheugen.

Het zou kunnen dat de snelheid te hoog is voor de geheugencontroller en het kan zijn dat doordat de geheugencontroller zwaarder wordt belast, het voltage iets omhoog moet.

Heb je al 2 Dimms geprobeerd? Wat komt daar uit?

Geef even precies aan om welke Dimmen het gaat (liefst met pricewatch-1link) en met welke instellingen je het gebruikt.
Ook met 2 sticks in bijvoorbeeld de zwarte dimm of gele, dan pakt hij alleen maar helft van de ram die ik op dat moment erin stop. Tenzij ik 1 in a1 stop zwarte dimm slot en in a2 gele dim slot die naast elkaar zitten naast de cpu.

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Is dit echt een amd probleem aangezien de locked hp office desktop geheugen controller het wel aankan.
Niet een 'typisch AMD probleem' , maar bepaalde series zijn wel wat gevoeliger voor RAM compatibiliteit (Ryzen is bijvoorbeeld behoorlijk kieskeurig). Maar bij Intel gebeurt het net zo goed. Er zijn best veel variabelen die invloed kunnen hebben; hoeveelheid geheugen, opbouw van de module, type chipjes op de module, merk chipjes, moederbord, geheugencontroller, BIOS support, enz enz.

Maar ik kan helaas niet veel vinden of er bepaalde limitaties van de geheugencontroller in de CPU zijn, al ligt me wel iets bij dat Crucial Ballistix soms wel problemen gaven bij AM3 processors (dit is dan wel een FM2 socket, maar wel grotendeels het zelfde principe , namelijk de bulldozer).

Echter, als je dan weer naar de support lijst bij Crucial kijkt, zou het wel moeten werken op dat specifieke moederbord (staat alleen niet bij hoeveel modules :P ).

Misschien nog even de RAM sloten controleren of daar geen gebogen pinnen inzitten, of stof, of ergens anders schade op het moederbord in die regio?

Verwijderd

Topicstarter
Misschien nog even de RAM sloten controleren of daar geen gebogen pinnen inzitten, of stof, of ergens anders schade op het moederbord in die regio?

Inderdaad iets wat ik zeker ga doen. Misschien kan ik het doormeten met de piepstand op de multimeter. Maar ik heb de neiging om het spul weg te gooien aangezien 2x 8 gb ook dezelfde elende kan geven als 4x 4gb. Maar zal vanavond even kijken of ik iets geks zie, verder geen idee wat ik meer kan doen.... :(

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Je memory staat niet in de "Supported" lijst en in sommige gevallen wordt alleen 2 DIMM config ondersteund afhankelijk van SS of DS.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Pagina: 1