Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18:23
Goedemiddag,

Ik ben junior software ontwikkelaar in dienst bij een detacheerder en nu werkzaam bij een leuk bedrijf, wat mij in de lijn der verwachtingen over gaat nemen na 1 jaar.

I.v.m. een release is er gevraagd om een paar keer over te werken als we daar tijd en zin voor hebben. Ik heb daar wel zin in en heb daar ook wel tijd voor, alleen mijn werkgever(lees:detacheerder) beslist natuurlijk over de compensatie als je meer dan 40 uur gaat werken.

Ik heb het nog niet gevraagd, maar ik ben er bijna zeker van dat mijn werkgever mij niet meer dan 100% gaat betalen om de extra belasting van overuren te compenseren. Het gevolg is dan dat er van een junior salaris weinig overblijft als ze überhaupt willen betalen.

Ik ben er niet zo in thuis en hoor wel eens iets van constructies om iets aan te schaffen zoals een fiets of iets anders wat je via een bedrijf kunt aanschaffen maar wat is daar nu van waar?

Opties die ik nu heb om voor te stellen aan mijn werkgever:
  • Salaris + verschil in extra belasting (highly unlikely)
  • Tijd voor tijd na de release (indirect verschuiving van het probleem op de lange termijn, want er natuurlijk ook een volgende release ;) )
Alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door Furion2000 op 18-07-2018 16:11 ]

Beste antwoord (via Furion2000 op 19-07-2018 12:31)

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21-09 11:09
Ik vind de 'overwerk is niet meer belast' statements hier te kort door de bocht. Je hebt een vast contract veelal voor stabiliteit. In principe zou je willen dat je je hoeveelheid uren fiscaal zo aantrekkelijk mogelijk maakt. Het zou bijvoorbeeld een overweging kunnen zijn om 20,000-25,000 per jaar te verdienen, gezien je dit dan ook praktisch netto krijgt. Hierna gaat de inkomensbelasting (inclusief zorgtoeslag, om nog niet over andere toeslagen te spreken) extreem omhoog, waardoor de situatie voor @Verwijderd wel degelijk erg ongunstig kan uitpakken.

Mocht hij bijvoorbeeld een geschat inkomen van 20,000 hebben dit jaar (rekening houdend met het feit dat de kans niet zo groot is dat hij op 1 januari begonnen is), dan zal het overwerk voor 58/59% belast worden (incl. zorgtoeslag). Het lijkt mij in dat geval niet interessant voor @Verwijderd om dit overwerk te gaan doen, gezien je dan pak ' m beet 8 euro per uur overhoudt. Dit alles nog zonder rekening te houden met kind gebonden budget, huurtoeslag en kinderopvangtoeslag waarvan ik vermoed dat deze niet relevant zijn in deze casus.

Als inhuurder bij detacheerder aangeeft dat hij jou graag wil laten overwerken, en hier ook extra voor wilt betalen (mits dit extra deel bij jou terecht komt), dan zie ik niet in waarom detacheerder dit zou weigeren. Dit is in principe gratis geld wat je naar ze toe brengt, gezien ze nog steeds een deel pakken. De inhuurder heeft ongetwijfeld tarieven voor overwerk in zijn arbeidsvoorwaarden staan, die je vermoedelijk kunt inzien.

Qua belastingdruk incl zorgtoeslag kun je overigens aan https://tweakers.net/ext/...Sx1/full.png?nohitcount=1 refereren (onder voorbehoud dat ik geen domme tikfoutjes in mijn belastingscriptje heb gemaakt). x-as is bruto inkomen, y-as is belastingdruk (%) over dat extra stapje inkomen.

[ Voor 27% gewijzigd door lactaxative op 18-07-2018 19:47 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Ik begrijp dat je betaalt wilt worden? Mijn persoonlijke voorkeur heeft altijd tijd voor tijd :) Maar ieder z'n eigen voorkeuren.
Tja, vanuit hier is er weinig over te zeggen. Als het goed is heb je wel iets in je contract / cao / medewerkersdocumentatie staan over overwerk.

Vraag het eerst eens als je het niet kunt vinden.
In het verleden was het wel redelijk eenvoudig om bijvoorbeeld een bonus bruto uit te laten betalen in iets wat zakelijk aangeschaft werd, tegenwoordig kan dat bijna niet meer.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:29
Furion2000 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 16:09:
Ik heb het nog niet gevraagd, maar ik ben er bijna zeker van dat mijn werkgever mij niet meer dan 100% gaat betalen om de extra belasting van overuren te compenseren. Het gevolg is dan dat er van een junior salaris weinig overblijft als ze überhaupt willen betalen.
Er blijft van die extra uren net zoveel (of weinig) over als van je reguliere uren.

Doorgaans rekent een detacheerder gewoon een hoger tarief aan de klant voor overuren en daar word jij ook weer gewoon van betaald. Uiteindelijk is dit verder niet bepaald een vraag waar wij hier antwoord op kunnen geven, dat kun je beter gewoon met je manager bij de detacheerder bespreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Furion2000 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 16:09:
Goedemiddag,

Ik ben junior software ontwikkelaar in dienst bij een detacheerder en nu werkzaam bij een leuk bedrijf, wat mij in de lijn der verwachtingen over gaat nemen na 1 jaar.

I.v.m. een release is er gevraagd om een paar keer over te werken als we daar tijd en zin voor hebben. Ik heb daar wel zin in en heb daar ook wel tijd voor, alleen mijn werkgever(lees:detacheerder) beslist natuurlijk over de compensatie als je meer dan 40 uur gaat werken.

Ik ben er niet zo in thuis en hoor wel eens iets van constructies om iets aan te schaffen zoals een fiets of iets anders wat je via een bedrijf kunt aanschaffen maar wat is daar nu van waar?

Opties die ik nu heb om voor te stellen aan mijn werkgever:
  • Salaris + verschil in extra belasting (highly unlikely)
  • Tijd voor tijd na de release (indirect verschuiving van het probleem op de lange termijn, want er natuurlijk ook een volgende release ;) )
Alvast bedankt!
Overwerk wordt per saldo niet zwaarder belast. Er wordt meer loonheffing op ingehouden, maar dat trekt zich allemaal weer recht bij de aangifte inkomstenbelasting.

Verder kan je voorstellen wat je wil. Als jij vindt dat je 250% moet krijgen, en anders niet, dan stel je dat voor.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:18
Wat is dat toch een hardnekkig gerucht; dat overuren/vakantiedagen extra belast zouden worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:29
Ascension schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 16:37:
Wat is dat toch een hardnekkig gerucht; dat overuren/vakantiedagen extra belast zouden worden...
Dat komt waarschijnlijk bij mensen vandaan die het verschil tussen loonbelasting en inkomstenbelasting niet kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:18
De loonbelasting is een voorheffing op de inkomstenbelasting. V.z.v.i.w.

[ Voor 8% gewijzigd door daan! op 18-07-2018 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20:43
Om hoeveel uur gaat het gedurende die release, hoe zit die tijd verspreid en hoeveel releases zijn er? Gaat het om af en toe een paar uur, gewoon lekker tijd voor tijd pakken. Ook duidelijk communiceren naar de klant, je levert wat uren ter ondersteuning van de release, maar als compensatie daarvoor stop je in de periodes tussen de releases af en toe een uurtje met werken. Zolang de uren aan het eind kloppen, wordt er niet heel moeilijk over gedaan (of het moet om echt veel uur gaan dat je met de arbeidstijden in de knoei komt) Dat het een indirecte verschuiving is, niets van aantrekken, is niet jouw probleem.

Uitbetalen zal waarschijnlijk lastig worden, veel werkgevers hebben er een handje van om in het contract op te nemen dat overwerk in het salaris verwerkt zit. Als dat er bij jou ook in staat, dan zeker tijd voor tijd compenseren.

De enige reden die ik kan bedenken om niet tijd voor tijd te compenseren, is als er een bonusregeling is waar gekeken wordt naar je declarabele uren en je met een paar overuren net in een hogere bonus komt. Maar dat is alleen gunstig als het om een paar uur gaat, gaat het om meer uur en je rekent het dan om naar uurloon, komt er vaak uit dat je eigenlijk voor een habbekrats aan het werken bent terwijl jouw detacheerder wel het volle bedrag vangt van de klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
@Furion2000 Aangezien je nog junior bent. Kijk even of je nog toeslagen krijgt (huurtoeslag, zorgtoeslag etc.). Deze kunnen vervallen als je extra uren uitbetaald krijgt en krijg je achteraf een aanslag van (in mei/juni 2019). In dat geval zou je dan beter tijd voor tijd kunnen werken. Vaak hebben detacheerders kleine lettertjes dat tijd voor tijd in dezelfde maand of in dezelfde kwartaal moeten worden opgenomen. Je zou bijvoorbeeld kunnen afspreken nu 3 maanden extra werken en heel december vrij nemen betaald ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• romon
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08-08 18:55
Vakantiegeld betalen over overuren is sinds soort verplicht, dus ze zullen tegen minimaal 108% moeten worden uitbetaald.

[ Voor 36% gewijzigd door romon op 18-07-2018 18:22 . Reden: Logica ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• romon
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08-08 18:55
-

[ Voor 100% gewijzigd door romon op 18-07-2018 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:01
Is de werkervaring aan het meewerken om een release te halen als junior, en de kans op een vaste baan, niet meer waard dan wat extra compensatie?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22-09 18:09
mhr-zip schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 18:35:
Is de werkervaring aan het meewerken om een release te halen als junior, en de kans op een vaste baan, niet meer waard dan wat extra compensatie?
Het lijkt mij geen of/of, maar een en/en.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21-09 11:09
Ik vind de 'overwerk is niet meer belast' statements hier te kort door de bocht. Je hebt een vast contract veelal voor stabiliteit. In principe zou je willen dat je je hoeveelheid uren fiscaal zo aantrekkelijk mogelijk maakt. Het zou bijvoorbeeld een overweging kunnen zijn om 20,000-25,000 per jaar te verdienen, gezien je dit dan ook praktisch netto krijgt. Hierna gaat de inkomensbelasting (inclusief zorgtoeslag, om nog niet over andere toeslagen te spreken) extreem omhoog, waardoor de situatie voor @Verwijderd wel degelijk erg ongunstig kan uitpakken.

Mocht hij bijvoorbeeld een geschat inkomen van 20,000 hebben dit jaar (rekening houdend met het feit dat de kans niet zo groot is dat hij op 1 januari begonnen is), dan zal het overwerk voor 58/59% belast worden (incl. zorgtoeslag). Het lijkt mij in dat geval niet interessant voor @Verwijderd om dit overwerk te gaan doen, gezien je dan pak ' m beet 8 euro per uur overhoudt. Dit alles nog zonder rekening te houden met kind gebonden budget, huurtoeslag en kinderopvangtoeslag waarvan ik vermoed dat deze niet relevant zijn in deze casus.

Als inhuurder bij detacheerder aangeeft dat hij jou graag wil laten overwerken, en hier ook extra voor wilt betalen (mits dit extra deel bij jou terecht komt), dan zie ik niet in waarom detacheerder dit zou weigeren. Dit is in principe gratis geld wat je naar ze toe brengt, gezien ze nog steeds een deel pakken. De inhuurder heeft ongetwijfeld tarieven voor overwerk in zijn arbeidsvoorwaarden staan, die je vermoedelijk kunt inzien.

Qua belastingdruk incl zorgtoeslag kun je overigens aan https://tweakers.net/ext/...Sx1/full.png?nohitcount=1 refereren (onder voorbehoud dat ik geen domme tikfoutjes in mijn belastingscriptje heb gemaakt). x-as is bruto inkomen, y-as is belastingdruk (%) over dat extra stapje inkomen.

[ Voor 27% gewijzigd door lactaxative op 18-07-2018 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:00
Je detacheerder sal je met liefde 100% of als je AV zat zeggen 125% uitbetalen.

Zij zijn de lachende derde. Je werknemersverzekingen, auto, pensioen zijn al betaald en de kverhead van je detacheerder ook. Het verschil tussen je uurtarief en bruto uurloon is pure winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:32
Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 16:22:
[...]

Overwerk wordt per saldo niet zwaarder belast. Er wordt meer loonheffing op ingehouden, maar dat trekt zich allemaal weer recht bij de aangifte inkomstenbelasting.

Verder kan je voorstellen wat je wil. Als jij vindt dat je 250% moet krijgen, en anders niet, dan stel je dat voor.
Overwerk wordt inderdaad niet zwaarder belast, maar als je werkgever zijn HR-processen onder controle heeft hoef je niet te verwachten dat je iets terugkrijgt bij je definitieve belastingaangifte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:23

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Waarom begin je niet met kijken wat er in je contract/arbeidsvoorwaarden staan met betrekking tot overuren? Bel daarna je werkgever op, en leg het gewoon neer:

"Goh, de klant wil dat ik extra facturabele uren ga maken. Hoe gaan we daar mee om?"

In mijn voorwaarden staat dat ik zelf mag kiezen (compensatie in tijd, of uitbetalen). Toch heeft mijn werkgever een sterke voorkeur voor compenseren, anders gaat de verhouding werk/privé te scheef lopen...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18:23
Sorry voor de late reactie, maar ik was overwerken ;)

Bedankt voor de reacties, het heeft mij een goed beeld gegeven, van wat de opties zijn.

@ mhr-zip
Natuurlijk is ervaring op dit moment het belangrijkste en ik doe het ongeacht de uitkomst maar al te graag en je hebt dus zeker gelijk.

Het is alleen wel zo dat een gesprek over geld, vergoeding etc. gaat komen en het zijn altijd de gasten die voorbereid dat gesprek in gaan en niet alleen ja en amen zeggen die en/en situatie kunnen creeeren.

Ik denk misschien een beetje verder maar ik denk wel dat het er wel uit voort komt, want ik vind dat 'dankbaar zijn voor de kans' een gedachtegang die niet klopt en alleen maar vertragend werken in je ontwikkeling. Het zijn de gasten die mee durven te denken van het begin af aan, voorstellen doen en actief zijn die het snelste groeien. Met je eigen ontwikkeling betaal je het bedrijf terug.
Pagina: 1