Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoe thuisnetwerk het beste in te richten ivm gebrekkige WiFi

Pagina: 1
Acties:

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-11 01:19

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
Ik ben onlangs verhuisd van een appartementje met 1 slaapkamer en 1 etage naar een appartement met 3 etages. De huidige wifi router voldeed daar niet meer, boven is de wifi ontvangst bedroevend. Ik heb nu een andere router gekocht, maar ook deze voldoet niet helaas, de ontvangst is nog steeds slecht.
Ook moet ik iets verzinnen om meer apparaten bekabeld aan de kunnen sluiten op de 2e etage. Budget hiervoor is max €50.

De huidige situatie is alsvolgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wmYf84j8FDecfcl2PEbYDcPf/full.png

Begane Grond:
Modem en Router (TP-Link C1200) staat in de meterkast waar de glasvezelaansluiting zit. Hier vandaan gaat vanaf de modem 1 kabel naar de TV. Vanaf de router gaat 1 kabel naar een voorraadkast op de 1e etage (maar niet verbonden), en 1 kabel naar een UTP aansluitpunt op de 2e etage.
WiFi hier werkt probleemloos en snel.

1e etage:
In de voorraadkast komt dus 1 kabel vanaf de begane grond die niet verbonden is. Daarnaast gaat er een kabel vanaf de voorraadkast naar het UTP aansluitpunt op de 2e etage. Deze heeft nu dus geen nut.
WiFi werkt in de hal prima, in de slaapkamer het dichtste bij de trap ook goed maar in de badkamer (behalve bij de deur) en in de slaapkamer (behalve bij de deur) niet echt lekker.

2e etage:
Vanaf het UTP aansluitpunt gaat 1 kabel naar mijn PC. De 2e aansluiting op het UTP punt werkt dus niet omdat het de loze kabel vanaf de voorraadkast op de 1e etage is.

Ik wil nu het volgende doen:
- WiFi ontvangst op 1e/2e etage verbeteren
- Gameconsole aansluiten op 2e etage

Om dit op te lossen had ik in eerste instantie bedacht om op de 1e etage in de voorraadkast de oude router als accesspoint te plaatsen (vandaar de loze kabels). Alleen zit er momenteel geen stopcontact, dus dat gaat nu even niet.

Ik zit er nu aan te denken om op de 2e etage vanaf het UTP aansluitpunt een switch aan de sluiten. Op deze switch sluit ik dan de PC aan, de Gameconsole en de 2e WiFi router, om die vervolgens als accesspoint in te stellen. Dan heb ik dus op de BG en 2e etage een WiFi punt en zou de 1e etage dus vanaf 2 kanten gedekt worden.

Het lijkt mij nu dus eigenlijk een kwestie van een switch aanschaffen en de boel aansluiten op de 2e etage, of denk ik te simpel? Ik heb een 500/500 glasvezelverbinding liggen, en wil op de PC/Gameconsole ook die snelheden houden, gaat dat met een switch die op 1 kabel zit?

Nog wat extra info m.b.t. structuur:
- Meterkast heeft houten deur
- Vloeren zijn van hout, bedekt met laminaat. Dikte vloer is ongeveer 30 cm.
- Trap is open
- Muren zijn van gipsplaat (m.u.v. badkamer)
- Afstand van BG naar 2e etage plafond is 7,40m
- Kabels vanaf BG naar 1e/2e etage zijn Cat 6
Plattegronden:
BG
1e (kabels zitten in de grote kast)
2e (UTP punt zit in grote kamer, linksonderin het hoekje (tegen buitenwand/balkon)

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:36
Access-point op de eerste etage zou kunnen als je deze via power-over-ethernet zou voeden vanuit de meterkast. Daarvoor heb je dan wel een power-over-ethernet-injector voor nodig en een geschikt access-point.

1 kabeltje (cat5e of hoger) kan 1000/1000 aan, dus is genoeg om je PC/Gameconsole op de maximale snelheid te laten werken.

[ Voor 18% gewijzigd door Groentjuh op 18-07-2018 15:07 ]

• remco91
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-10-2020
Ik zou je unifi kunnen aanbevelen.

Deze Access points kunnen ook draadloos met elkaar communiceren, echter lever je dan wel wat snelheid in. Deze ondersteunen ook Power over ethernet.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:42
Ik zou twee of drie stuks pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) aanschaffen. Dat werkt hier prima in mijn rijtjeswoning. Ik heb er eentje in de woonkamer hangen en de ander in het trapgat op zolder. Overal goed bereik en door de zendsterkte beperkt te houden schakelen devices netjes over naar een sterker AP.

\[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
@remco91 @ThinkPad Die zijn boven budget (was ik even vergeten toe te voegen :P)

@Groentjuh Dan zou ik bijv. met zo'n ding al klaar kunnen zijn voor een accesspoint op de 1e etage? pricewatch: TP-Link TL-WA901ND-450Mbps Wireless N Access Point

• Groentjuh
Die TL-WA901ND heeft 100/100 ethernet en enkel ondersteuning voor 2.4GHz, dus dat is geen snelheidsmonster en verwacht daar geen hoge wifi snelheden van! Die TP-Link kan ook niet op de eerste etage, want die ondersteund geen power over ethernet. Daarvoor kom je op dit lijstje uit.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-11 10:30
Euh wat is dan je budget? Want als een AP van 70 euro er al overheen gaat, zijn je opties wel een beetje beperkt.

Misschien is het dan beter om je router op de 1e verdieping te hangen. Of idd zo'n billig 2,4Ghz accespointje kopen voor op zolder.

• Groentjuh
max 50 euro staat nu in zijn startpost.

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
Groentjuh schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 15:30:
Die TL-WA901ND heeft 100/100 ethernet en enkel ondersteuning voor 2.4GHz, dus dat is geen snelheidsmonster en verwacht daar geen hoge wifi snelheden van! Die TP-Link kan ook niet op de eerste etage, want die ondersteund geen power over ethernet. Daarvoor kom je op dit lijstje uit.
Die TL-WA901ND geeft toch echt dit aan? LAN Extra's PoE
Hoge wifisnelheden hoeft ook niet, als het maar gewoon een beetje vlot werkt is het voldoende. Netflix kijken op de telefoon bijv. kan al vrij snel. :)

Maar ik heb nu dus al een router over die ik als accesspoint kan inzetten op de 2e etage. Ik hoef dan niets in huis te halen behalve een switch (die ik sowieso nodig heb voor de gameconsole), de vraag is dan alleen nog of dat goed gaat werken op die manier via de switch. Als aansluiten op de 1e etage daardoor niet meer nodig is dan is dat ook prima, ik hoef die kabels daar niet te gebruiken ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Angeloonie op 18-07-2018 15:37 ]

• remco91
Waarom dan een switch aanschaffen?

Wanneer je toch al een kabel boven hebt liggen kan je deze gewoon in de 2e router stoppen in de wan kant? Je hebt dan alleen een dubbele NAT maar het is wel de goedkoopste oplossing.

Achter die router kan je dan gewoon een Game console aansluiten.

Een mooie oplossing is het niet maar het zal wel werken.

• Groentjuh
Ah, Inderdaad. Die access point kun inderdaad PoE.

Maar waarschijnlijk heb je meer aan iets als een KPN Wifi versterker of Ziggo Wifibooster.

Dan heb je boven ook gelijk je switch voor je Gameconsole. Of als je een oude router hebt, dan kan dat ook. Hoewel game consoles en dubbele NAT niet altijd vriendjes zijn!

[ Voor 18% gewijzigd door Groentjuh op 18-07-2018 15:47 ]

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
@Groentjuh Die Ziggo wifi versterker ljkt een 1:1 kopie van de TP-Link c1200 te zijn, letterlijk identiek :P
remco91 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 15:42:
Waarom dan een switch aanschaffen?

Wanneer je toch al een kabel boven hebt liggen kan je deze gewoon in de 2e router stoppen in de wan kant? Je hebt dan alleen een dubbele NAT maar het is wel de goedkoopste oplossing.

Achter die router kan je dan gewoon een Game console aansluiten.

Een mooie oplossing is het niet maar het zal wel werken.
Werkt dat ook als de router als AP is ingesteld? Dan zou dat idd de meest logische oplossing zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Angeloonie op 18-07-2018 16:12 ]

• remco91
Angeloonie schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 15:56:
[...]

Werkt dat ook als de router als AP is ingesteld? Dan zou dat idd de meest logische oplossing zijn.
De netwerkpoorten bedoel je?

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
remco91 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 16:06:
[...]

De netwerkpoorten bedoel je?
Yep! Weet niet of hij die misschien uitschakelt in AP mode oid? (heb nog nooit met een AP gewerkt)

• remco91
Angeloonie schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 16:10:
[...]

Yep! Weet niet of hij die misschien uitschakelt in AP mode oid? (heb nog nooit met een AP gewerkt)
Dat weet ik niet zeker, ik denk het wel volgens mij functioneert die dan gewoon als een switch, maar dit zal hier iemand wel kunnen bevestigen denk ik.

• mcDavid
Watvoor router is het en watvoor software draai je erop? Wat houdt "AP mode" in? Is dat een speciale setting in je router of heb je gewoon de DCHP server uitgeschakeld?

Normaalgesproken als je gewoon de DHCP-server uitschakelt en verder de boel de boel laat, kun je de switch gewoon blijven gebruiken. Alleen de WAN-poort uiteraard niet.

Verwijderd

De simpele manier om van een router* een AP te maken is om DHCP uit te schakelen en de WAN-poort af te plakken. Je zorgt ook nog even dat je z'n eigen IPadres op iets anders instelt dan van de NATrouter waar de uplink aan vast zit. Dan hou je ruwweg een switch en een AP over. Dus de LAN-switchpoorten in je router-AP-conversie zullen wel blijven werken, ja.

* htk-apparaat dat NAT, routing, switching, AP, DHCP, en nog een stel dingen doet. Merk op dat NAT en routing niet automatisch hetzelfde zijn.

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
mcDavid schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 16:14:
Watvoor router is het en watvoor software draai je erop? Wat houdt "AP mode" in? Is dat een speciale setting in je router of heb je gewoon de DCHP server uitgeschakeld?

Normaalgesproken als je gewoon de DHCP-server uitschakelt en verder de boel de boel laat, kun je de switch gewoon blijven gebruiken. Alleen de WAN-poort uiteraard niet.
Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 16:15:
De simpele manier om van een router* een AP te maken is om DHCP uit te schakelen en de WAN-poort af te plakken. Je zorgt ook nog even dat je z'n eigen IPadres op iets anders instelt dan van de NATrouter waar de uplink aan vast zit. Dan hou je ruwweg een switch en een AP over. Dus de LAN-switchpoorten in je router-AP-conversie zullen wel blijven werken, ja.

* htk-apparaat dat NAT, routing, switching, AP, DHCP, en nog een stel dingen doet. Merk op dat NAT en routing niet automatisch hetzelfde zijn.
De extra router is deze: pricewatch: Sitecom Wi-Fi Gigabit Router N300 - WLR-4004

Na wat googlen kan ik deze volgens mij instellen als AP door idd een vast IP toe te wijzen en DHCP uit te zetten. De router sluit ik dan dus niet via de WAN poort aan maar via 1 van de 4 poorten? En kan ik dan in de andere poorten de PC/console aansluiten?

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Vrijwel elke AP kun je in bridged mode zetten en met de dhcp-server uitgeschakeld heb je dan inderdaad geen extra switch nodig.

• mcDavid
Angeloonie schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 16:17:
[...]

[...]

De extra router is deze: pricewatch: Sitecom Wi-Fi Gigabit Router N300 - WLR-4004

Na wat googlen kan ik deze volgens mij instellen als AP door idd een vast IP toe te wijzen en DHCP uit te zetten. De router sluit ik dan dus niet via de WAN poort aan maar via 1 van de 4 poorten? En kan ik dan in de andere poorten de PC/console aansluiten?
Ouch... sitecom ;(

Ja in principe moet het op die manier gewoon werken ja. Gezien het niets mag kosten zou ik idd eerst dit proberen. Tegen de tijd dat je het zat bent om iedere keer die sitecom te rebooten omdat'ie weer eens vastgelopen is, kun je altijd nog een echt AP of betere router kopen.

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
mcDavid schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 16:26:
[...]

Ouch... sitecom ;(

Ja in principe moet het op die manier gewoon werken ja. Gezien het niets mag kosten zou ik idd eerst dit proberen. Tegen de tijd dat je het zat bent om iedere keer die sitecom te rebooten omdat'ie weer eens vastgelopen is, kun je altijd nog een echt AP of betere router kopen.
Ik moet zeggen dat ik eigenlijk nooit problemen heb gehad met de Sitecom.. Ik heb hem nu zeker 5 jaar en eigenlijk is er nooit wat aan de hand geweest.. :P Hopelijk dat in de nieuwe configuratie dat ook zo blijft :+
Omdat deze een interne antenne had heb ik hem vervangen met die TP-Link, in de hoop dat dat ding (met 3 externe antennes) voldoende zou zijn. Niet dus :+

Ik ga dit binnenkort even proberen (kan ivm verven van trappen even niet op de 2e etage komen de komende 3 dagen :P).

Voor het verzorgen van WiFi is het enkel een kwestie van SSID instellingen 1:1 overnemen toch?

Heeft het trouwens nog zin om iets met de TP-Link te doen in de zin van aluminiumfolie er onder, antennes anders richten oid?

• mcDavid
Angeloonie schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 16:30:
[...]

Ik moet zeggen dat ik eigenlijk nooit problemen heb gehad met de Sitecom.. Ik heb hem nu zeker 5 jaar en eigenlijk is er nooit wat aan de hand geweest.. :P Hopelijk dat in de nieuwe configuratie dat ook zo blijft :+
Omdat deze een interne antenne had heb ik hem vervangen met die TP-Link, in de hoop dat dat ding (met 3 externe antennes) voldoende zou zijn. Niet dus :+

Ik ga dit binnenkort even proberen (kan ivm verven van trappen even niet op de 2e etage komen de komende 3 dagen :P).

Voor het verzorgen van WiFi is het enkel een kwestie van SSID instellingen 1:1 overnemen toch?

Heeft het trouwens nog zin om iets met de TP-Link te doen in de zin van aluminiumfolie er onder, antennes anders richten oid?
Ja wifi instellingen kun je idd het beste het zelfde houden.

Als je vooral bereik naar boven wilt, kun je de antennes het beste horizontaal richten. Die externe antennes zijn echter alléén voor de 2,4Ghz, maar goed als je door wat vloeren heen moet is dat toch je beste gok.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:45
Je kunt elke router(die wifi heeft) als AP gebruiken, echter sommige routers hebben in hun menu een AP mode die de overige netwerkpoorten uitschakelt.
In dat geval moet je gewoon hem in router mode laten staan en dhcp uitzetten.

Lees voor meer informatie dit topic.
[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

PS
En een AP op de tweede verdieping is waarschijnlijk een betere oplossing als op de eerste.
Denk eraan dat je ze op verschillende kanalen zet (en dus ook niet op auto), maar hetzelfde ssid geeft.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Refthoom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-11 13:38
Ik heb wat jij wil en kan bevestigen dat het werkt.
Beneden in de meterkast heb ik modem/router/AP van de provider en op de 2e heb ik een D-link router/AP die ook als switch fungeert. Dekking op deze wijze op de 1e is prima en bij mij zijn de vloeren van beton. Om de D-Link zo te laten werken hoefde ik niets bijzonders te doen, je moet alleen de wan poort niet gebruiken. Het AP in de D-Link krijgt z'n IP van de DHCP in de modem en is dus dezelfde reeks.
Het echt enige nadeel van deze opzet tov een mesh netwerk is dat m'n telefoon niet automatisch overschakelt van AP en ik dus soms WiFi ff snel uit en weer aan moet zetten.

Edit: Ik heb DHCP op de D-Link idd uitgezet.

[ Voor 3% gewijzigd door Refthoom op 18-07-2018 20:36 ]

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Ben(V) schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 19:33:
Denk eraan dat je ze op verschillende kanalen zet (en dus ook niet op auto), maar hetzelfde ssid geeft.
Niet alleen hetzelfde SSID, maar ook dezelfde security instellingen. Dus ook dezelfde key/passphrase, en daarnaast ook gelijke encryptie, WPA1 only vs WPA2 only vs WPA1 & 2, TKIP vs AES. Dit moet allemaal overeen komen.
Refthoom schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 20:33:
Het echt enige nadeel van deze opzet tov een mesh netwerk is dat m'n telefoon niet automatisch overschakelt van AP en ik dus soms WiFi ff snel uit en weer aan moet zetten.
Mesh is geen magie v.w.b. automatisch wisselen tussen APs. Als je aanhoud wat ik hierboven beschrijf (zelfde SSID en security settings) zou het wisselen automatisch goed moeten gaan. Clients bepalen wanneer te wisselen, niet de APs. En de simpele logica is of het een ander AP is wat hetzelfde SSID uitzend met dezelfde security instellingen (passphrase blijkt uiteraard pas tijdens verbinden). Als je clients dan nog niet automatisch wisselen komt dat doordat of het signaal van het verbonden AP nog te sterk is (in dat geval kun je met signaalsterkte spelen), of door een buggy client (voorbeeld: mijn OnePlus 3 heeft een lange tijd een buggy Android gehad waardoor deze bleef vasthouden aan het verbonden AP, onafhankelijk van een zwak signaal waar een ander AP wel een sterk signaal had).

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:45
Helemaal met @RobertMe eens.

Daarom is het ook verstandiger dat je het AP op de tweede verdieping plaats en het liefst diagonaal ten opzicht van waar je router op de onderste verdieping staat.
Roaming wordt door de client bestuurd en om goed te roamen moet je dus minimale overlap hebben in je AP bereik.

Bedenk dat je telefoon, laptop tablet enz veel minder bereik hebben dan je router en een AP, je ziet dan op je telefoon nog prima signaal (dus hij gaat niet roamen) maar het signaal van je telefoon bereik de router niet, gevolg geen roaming en geen of slechte connectie.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Angeloonie schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 15:18:
@remco91 @ThinkPad Die zijn boven budget (was ik even vergeten toe te voegen :P)
Als je het budget niet hebt voor fatsoenlijk spul nieuw, doe je er bijna altijd beter aan om 2e hands wat oudere betere apparatuur te kopen, dan low-end meuk.
@Groentjuh Dan zou ik bijv. met zo'n ding al klaar kunnen zijn voor een accesspoint op de 1e etage? pricewatch: TP-Link TL-WA901ND-450Mbps Wireless N Access Point
Dit apparaat ondersteunt geen 5GHz, anno 2018 sterk af te raden. Bovendien is de 3x3 MIMO voor normaal gebruik onzinnig, tenzij oude zeer high-end laptops je hobby zijn. Als je toch prut gaat kopen, neem dan een 2x2 MIMO en bespaar je onnodige uitgave.
Angeloonie schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 15:56:
@Groentjuh Die Ziggo wifi versterker ljkt een 1:1 kopie van de TP-Link c1200 te zijn, letterlijk identiek :P
Kijk even wat verder dan het uiterlijk. De Archer C7 heeft een ondertussen licht bejaarde maar degelijke Qualcomm-Atheros chipset, de C1200 een Broadcom chipset. De C7 heeft een levendige alternatieve firmware scene, bij de C1200 zit je vast aan wat TP-Link levert.

Maar relevanter: om goed te roamen tussen AP's is het noodzakelijk om (muv kanaal) exact dezelfde instellingen te hebben - en dat die instellingen die jij doet ook identiek in de beacons terecht komen zodat je clients snappen dat het een netwerk is. Als je verschilledende apparaten mixt is dat geen sinecure. Grootste boosdoeners zijn verschillende WiFi chipset drivers. Als je nu een WiFi-ac Broadcom router/AP hebt wil je eigenlijk ook zorgen voor secundaire AP's met Broadcom chipset.
2010 belt en wilt z'n - toen al - beroerde apparaat terug :X
Dit wit ontwerp is uit 2014, maar wat erin zit is zeker 4 jaar ouder :o

Ook hier: geen 5GHz support, en qua firmware en ondersteuning had je het niet slechter kunnen kiezen :o

Oslik blyat! Oslik!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
@everyone thanks voor de tips, ik ga het binnenkort met de oude Sitecom proberen in te stellen. Laat hier wel even weten of het wat geworden is :)

@dion_b Sitecom router was standaard van de ISP. En waarom investeren in nieuwe dure meuk als simpele meuk ook werkt? Als het met die 2e router voldoende is, waarom zou ik dan iets anders in huis halen? Zo lang de wifi gewoon werkt met een beetje acceptabele snelheid (wat voorheen met de Sitecom gewoon zo was) dan vind ik het al prima. Wifi is toch enkel voor de telefoons en tablets bedoeld. 2.4Ghz of 5Ghz maakt dan ook niet uit :)

[ Voor 49% gewijzigd door Angeloonie op 19-07-2018 08:39 ]

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:22
Verwacht niet dat het gewoon werkt met 2 verschillende goedkope routers. Hou er rekening mee dat het kan zijn dat het nooit echt lekker gaat werken.

Dat is het grootste voordeel van dure meuk als Ubiquiti APs, de meeste functies heb je in principe niet nodig voor thuisgebruik, maar het werkt gewoon zoals je wilt dat je draadloze netwerk werkt.

Maar als je beperkt budget hebt en nog een oude router hebt liggen kan het zeker de moeite waard zijn om te kijken of het voor nu voldoet.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
MewBie schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 09:54:
Maar als je beperkt budget hebt en nog een oude router hebt liggen kan het zeker de moeite waard zijn om te kijken of het voor nu voldoet.
Dat was vooral waarvoor ik dit topic gestart had, om te kijken of ik het in de geschetste situatie/oplossing met huidige tools het theoretisch werkend kon krijgen. Dat lijkt inderdaad zo te kunnen dus dat gaan we gewoon even proberen. Uiteindelijk dankzij jullie nog een betere oplossing gevonden omdat de aparte switch niet nodig blijkt te zijn.

Een dure, professionele of ideale oplossing kan altijd nog wel, maar ik ga geen €225 uitgeven voor die Ubiquiti dingen als ik zonder geld uitgeven hetzelfde kan bereiken. Voldoet dat niet dan ga ik wel weer verder kijken, voldoet het wel dan heb ik voor €0 een oplossing gevonden. :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MewBie schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 09:54:
Verwacht niet dat het gewoon werkt met 2 verschillende goedkope routers. Hou er rekening mee dat het kan zijn dat het nooit echt lekker gaat werken.
Yep. Ga er allereerst vanuit dat auto channel select ws niet goed gaat. Stel dus handmatig twee non-overlapping kanalen in (waarbij je in de 2.4GHz alleen 1, 6 of 11 gebruikt). Komt bij: TP-Link heeft de onhebbelijke neiging 40MHz kanaalbreedte in de 2.4GHz te doen. Nog los van buren kun je zelf al geen twee 40MHz netwerken hebben in de 2.4GHz zonder overlap. Dus beide apparaten hard op 20MHz kanaalbreedte.

Zorg vervolgens ervoor dat alle instellingen behanve kanaal identiek zijn. Let daarbij niet alleen op SSID en PSK ("wachtwoord"), maar ook op security (WPA2-PSK only is best practice) en encryption (CCMP/AES only is hier best practice).

Als roaming desondanks niet goed gaat, speel eens met die security settings. Mogelijk dat als je ze beide op WPA/WPA2 zet, of op AES/TKIP zet het wel goed gaat. Hou er rekening mee dat TKIP echt onwenselijk is, het is theoretisch onveilig, maar veel concreter wordt het niet in hardware versneld door de meeste chipsets, waardoor je sneller gaat bottlenecken. En volgens 802.11-2016 moeten alle HT en VHT features uitgeschakeld worden als je TKIP gebruikt, oftewel performance zal sowieso maximaal WiFi-a of WiFi-g zijn. Dat wil je echt niet...
Dat is het grootste voordeel van dure meuk als Ubiquiti APs, de meeste functies heb je in principe niet nodig voor thuisgebruik, maar het werkt gewoon zoals je wilt dat je draadloze netwerk werkt.
Ubiquiti dure meuk? Ook als je naar gewoon consumentenspul kijkt vallen hun kosten erg mee. Een fatsoenlijk apparaat van TP-Link of Netgear met vergelijkbare specs is niet goedkoper. Echte enterprise apparatuur begint rond de EUR 300, dat is ook wat je voor high-end consumentenmeuk mag neertellen. Mid-range consumentenspul zit tussen de EUR 100 en EUR 150, EUR 70 is echt de onderkant van de kwalitatief acceptabele zaken. Ik kan onder de EUR 70 maar een apparaat noemen dat 'goed' is - KPN's WiFi Versterker - wat zij tegen kostprijs verkopen in enorme volumes, waardoor het zoveel goedkoper is. Ziggo heeft trouwens ook een qua specs & performance nagenoeg identieke variant op de TP-Link Archer C7 die om zelfde reden voor EUR 60 aangeboden kan worden.

De rest van wat je onder de EUR 70 koopt zijn gewoonweg niet geschikt voor een goede WiFi-netwerk.

Wat je dan mist:

- meestal geen 5GHz, wat totale no-go is en bij meerdere AP's allen maar erger wordt.
- als er 5GHz is, is DFS niet ondersteund, waardoor je alsnog in de 5GHz vast zit in de drukste kanalen zonder uitwijkmogelijkheid - en per definitie alle AP's in een huis zonder DFS met elkaar storen, nog los van buren.
- de dualband modellen die je ziet hebben doorgaans maar een enkele antenne in de 5GHz. Dat is zo beperkt dat het neerkomt op feature alleen voor de sticker leveren.
- vaak weinig RAM, waardoor evt memory leaks in firmware (schering en inslag helaas in alle segmenten) veel sneller leiden tot vastlopen/rebooten. Doorgaans minder stabiel dus, al is kwaliteit van firmware natuurlijk nog belangrijker.
- low-end chipsets van minder gangbare vendors. *kunnen* goed werken, maar interoperability is geen sinecure. Met name bij Mediatek chipsets problemen gezien. En dan hebben we het nog niet over roaming...
Als je het hebt liggen heeft dat zeker zin. Let in ieder geval niet alleen op dekking, maar ook op performance (kun je op zolder wel Netlfix kijken?), en bovenal op roaming, dus dat je clients netjes verbinden met de AP met sterkste signaal. Het is de client die beslist, maar op basis van informatie van de AP's. Als die niet identiek is, dan gaat er niet geroamed worden.

Mocht het goed gaan met dat stuk Sitecom schroot: prima.

Zo niet zou ik in eerste instantie kijken naar een zo goed mogelijke apparaat met dezelfde chipset vendor als die C1200, idealiter zelfde chipset. Ik kan zo snel niets vinden met die Broadcom 2x2 chipset dat ik vertrouw, maar als je naar 3x3 kijkt kom je gelijk uit bij de KPN WiFi Versterker, dat een voorheen high-end en nog steeds zeer degeijke mid-range chipset (BCM4360) - en het is met EUR 50 zoals al geroepen het goedkoopste apparaat dat gewoon aan alle vinkjes voor een goede WiFi kan zetten.

Is dat ook nog te duur? Dan zou je het best een 2e hands apparaat met Broadcom chipset kunnen zoeken. Ik zou dan kijken naar iets als de Netgear WNDR3700 of liever WNDR4500. Het doet 'maar' WiFi-n in de 5GHz, maar het verschil n vs ac is in realiteit verwaarloosbaar tenzij je erg veel verkeer hebt of een of twee zeer veeleisende clients. Voor een paar Netflix streams iig gerommel in de marge. En veel liever een goede 2x2 of 3x3 WiFi-n implementatie dan zo'n gare 1x1 sprietje WiFi ac.

Oslik blyat! Oslik!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
Heb het zojuist aangesloten, en het werkt perfect!

Ik zat op de router beneden, en zodra ik de nieuwe router 1:1 had ingesteld (muv kanaal) ging hij direct naar de andere router, ontvangst constant 3 streepjes nu :)

PC is aangesloten en snelheid is 530Mbps :)

Pagina: 1