Reviews: wat is duur?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerritGekke
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-09 18:32
Ik lees graag de reviews welke door Tweakers worden opgesteld. Wat mij veelal opvalt bij de reviews is dat er bij de minpunten het argument “(te) duur” staat.

Wat is eigenlijk “duur”?

De motivatie van “duur” wordt vaak niet krachtig onderbouwd in de review. De prijs wordt vermeld en in een zelfde alinea wordt dan kort door de bocht omschreven dat het duur is.

Ik heb dit draadje geopend omdat ik dit vaak veelal onterecht vind.

Als voorbeeld wil ik het vers van de pers gepubliceerde artikel over de LG C8 gebruiken.
reviews: LG C8 hdr-oled-tv - Niet goedkoop, wel een goede koop
Auteur: @Sim

OPMERKING: op het moment van schrijven is “duur” aangepast naar “Hoge prijs”

Als enig minpunt argument wordt de prijs genoemd. In het artikel wordt wel een ander minpunt genoemd welke ik niet terug vind in het artikel, namelijk het korte netsnoertje (lees artikel).

Als er een uitspraak wordt gedaan over de prijs, kom dan ook met goede argumenten. Het is immers een review. Zet de prijs in perspectief. Een OLED tv koop je namelijk niet voor de prijs van een LED tv. Een Mercedes is geen Fiat. Beide wel een auto, maar een ander doelgroep en duidelijk een ander prijskaartje. Dat bepaalde producten voor mensen niet gangbaar/betaalbaar zijn, maakt een product niet meteen duur. Of anders gezegd, een hoge prijs.

Volgens mij is LG altijd wel een van de, als niet de enige, met de laagste prijs in de OLED tv’s. Je zou er beter een pluspunt van kunnen maken en vermelden dat het de goedkopere in zijn klasse is.

Ik ben wel benieuwd hoe mede tweakers hier tegenaan kijken en hoe de redactie hier mee om gaat.

 Karma

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Misschien moet een prijs worden afgezet tegen modaal inkomen?

Geen idee; een TV koop je eens in de 3 tot 5 jaar? Kost een TV 2K, dan moet je dus 400 tot 600 Euro per jaar sparen. Kan iemand dat niet zonder honger te hebben, dan is de TV te duur voor je?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sim
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-08-2024

Sim

><(((º>

De C8 kost ongeveer drie keer zoveel als de gemiddelde tv. Of je dat te duur vindt of niet hangt dus nogal van je eigen situatie af, maar echt goedkoop is het natuurlijk niet. Dat neemt niet weg dat de tv z'n geld waard is en dat vertel ik dan ook in de conclusie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat duur is bepaald iedereen lekker zelf: jij kunt immers niet weten, of iemand moet leven met een sociaal minimum inkomen. Of hij of zij dikke € 5000 per maand ofzo verdiend.

Duur of goedkoop is dus persoonlijk: voor een miljonair stelt een boete voor te snel rijden niks voor, maar voor iemand op sociaal minimum komt het keihard aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Sim schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 11:30:
De C8 kost ongeveer drie keer zoveel als de gemiddelde tv. Of je dat te duur vindt of niet hangt dus nogal van je eigen situatie af, maar echt goedkoop is het natuurlijk niet. Dat neemt niet weg dat de tv z'n geld waard is en dat vertel ik dan ook in de conclusie..
Wat is gemiddeld? Wat is dus "duur"? In de prijsklasse tot €650 (eenderde van de LG adviesprijs) zijn er welgeteld 27 LCD 4K 55" schermen te krijgen.

Dan kan je ook beargumenteren, op basis van die filtering, dat de LG C8 de goedkoopste OLED in zijn klasse & modeljaar is. Wat weer niet vreemd is, LG is de enige die zo ongeveer panelen maakt op deze wereld.

Ik snap wel dat er een "waarde" aan een prijs gehangen zou kunnen worden maar vergelijkingstechnisch valt het in dit geval in een zwart gat; er is geen vergelijking te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
GerritGekke schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 11:20:
Ik lees graag de reviews welke door Tweakers worden opgesteld. Wat mij veelal opvalt bij de reviews is dat er bij de minpunten het argument “(te) duur” staat.

Wat is eigenlijk “duur”?

De motivatie van “duur” wordt vaak niet krachtig onderbouwd in de review. De prijs wordt vermeld en in een zelfde alinea wordt dan kort door de bocht omschreven dat het duur is.

[...]

Volgens mij is LG altijd wel een van de, als niet de enige, met de laagste prijs in de OLED tv’s. Je zou er beter een pluspunt van kunnen maken en vermelden dat het de goedkopere in zijn klasse is.
Is 'duur' niet in vergelijking met andere TV's? Goedkoop is deze LG 55 inch Ultra HD OLED televisie niet als ik hem vergelijk met een andere LG 55 inch Ultra HD OLED televisie:

https://tweakers.net/pricewatch/compare/699701;1129853/

Nou zullen er vast andere verschillen zijn, maar op het eerste gezicht scheelt het al 350 euro. De pricewatch geeft zelf ook andere alternatieven, die grotendeels goedkoper zijn.

Persoonlijk vind ik iets duur als ik de meerprijs de extra opties niet waard vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@Droefsnoet kijk eens naar de prijsontwikkeling van je beide TV's? De oude deed er 11 maanden over om dezelfde prijsdaling te krijgen, de nieuwe haalt dat niveau binnen 3 maanden.

Alles wordt (uiteindelijk) goedkoper of EoL maar de technieken voor panelen worden efficienter waardoor nieuwere modellen sneller en goedkoper voor "tante Bep" te koop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke
Sim schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 11:30:
Iets wat “relatief duurder” in aanschaf is kan over de langere periode wel weer goedkoper zijn. Total cost of ownership. Als je nu een high end tv koopt kan ie misschien wel 10 jaar mee. Koop ik een LED dan wil je ‘m misschien maar 5 jaar wel weer vervangen.

Deze review over de LG OLED is een voorbeeld. Het is echt niet de enige review waar dit als minpunt wordt genoemd. De prijs kwaliteit verhouding van een product is misschien een betere uitdrukking.

Alle waar is naar zijn geld!

 Karma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
MAX3400 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 11:44:
@Droefsnoet kijk eens naar de prijsontwikkeling van je beide TV's? De oude deed er 11 maanden over om dezelfde prijsdaling te krijgen, de nieuwe haalt dat niveau binnen 3 maanden.

Alles wordt (uiteindelijk) goedkoper of EoL maar de technieken voor panelen worden efficienter waardoor nieuwere modellen sneller en goedkoper voor "tante Bep" te koop zijn.
Ik heb er toch nu niks aan dat die TV over drie maanden goedkoper is? Volgend jaar is die TV natuurlijk nóg goedkoper, maar zo kan je blijven uitstellen om een product te kopen.

Als ik nu in de winkel een TV moet kiezen, dan kijk ik niet naar de prijs van vorig jaar of over drie maanden. Dan vergelijk ik de TV met de andere TV's die ik zie staan. Of online vergelijk ik hem met andere soortgelijke televisies. Dan kan ik me voorstellen dat bijna dezelfde televisie, maar met een extra uitgang voor 350 euro meer als duur wordt bevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke
@Sim hoe kijk jij (de redactie) er tegenaan om dit soort critieria nader/beter te onderbouwen en/of in een aan perspectief te plaatsen?

Ik denk dat conclusies welke getrokken worden, alsook plus- en minpunten, op basis van feiten een review geloofswaardiger maakt dan “containerbegrippen”.

 Karma

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:58

WoutF

Hoofdredacteur
GerritGekke schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 10:11:
@Sim hoe kijk jij (de redactie) er tegenaan om dit soort critieria nader/beter te onderbouwen en/of in een aan perspectief te plaatsen?

Ik denk dat conclusies welke getrokken worden, alsook plus- en minpunten, op basis van feiten een review geloofswaardiger maakt dan “containerbegrippen”.
We zouden in dit geval best kunnen uitrekenen wat de gemiddelde tv in de Pricewatch kost en het zo feitelijk onderbouwen, maar weet niet of dat nou veel toevoegt :) Ik zie in deze thread zowel voor- en tegenstanders van het noemen van de prijs als minpunt en snap de argumenten van beide kanten. Lijkt me een mooi onderwerp om het een keer op de redactie over te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat misschien relevanter zou kunnen zijn is een soort balkje waar links de goedkoopste gelijkaardige item staat en rechts de duurste.
Voor TV zou dit bijvoorbeeld TV's kunnen zijn met zelfde afmeting.
Dan op deze lijn aangeven waar de TV zicht bevind dat gereviewed wordt.
Soort van boxplot als het ware :)

Dan kan je zelf uitmaken hoe goedkoop of duur het is tov gelijkaardige toestellen en of de prijs opweegt tov de voor -en nadelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2018 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uNoTopia
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-10 17:22
Ik ben het volledig met TS eens, zie dit vaker in reviews.

Iets aanmerken als "duur" ten opzichte van alleen het gemiddelde van de gehele productgroep lijkt mij te kort door de bocht. Dat doen we toch ook niet in de BBG? Zo van, alle laptops boven pak hem beet €500 aanmerken als duur omdat de gemiddelde laptop toevallig €500 kost? Of een S9 bestempelen als duur want de S7 kost de helft?

Het voegt niks toe. Baseer het dan in ieder geval ook op 'wat je ervoor krijgt':
  • Datum eerste verschijning, of lanceerdatum
  • segment
  • features
  • ....
In het voorbeeld van de C8 durf ik zelfs te stellen dat het een relatief goedkope tv is. De startprijs is lager dan het voorgaande jaar en zal ongetwijfeld een lager niveau bereiken. Bijna elk product is anders 'duur' bij launch, vooral bij tech.

[ Voor 3% gewijzigd door uNoTopia op 21-07-2018 09:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:12

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik denk dat je het eindcijfer wel mag baseren op de "value" die je krijgt. Maar als je "duur" echt als nadeel noemt, dat het dan wel fair is om het in de catagorie "high end TV's met uitstekende performance" te doen.

Dit is de 55" OLED met de laagste introductieprijs tot dusver met grofweg 1700 - 1800 euro direct vanaf verkrijgbaarheid.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1