Twee DCHP server verschillende derde OCTET

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acezeck
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-06 08:44
Ik heb twee server, een met SBS 2011 draaiende en een nieuwe met Server 2016.

De server met SBS 2011 is werkend en moet ten alle tijden blijven draaiden en word uitgezet voor altijd wanneer de nieuwe zichzelf kan redden.

Hiervoor wil ik dus gebruik maken van een subnet.

SBS 2011: 192.168.0.1
Server 2016: 192.168.1.1

Hoe kan ik zorgen dat mijn tweede server een internet verbinding heeft en helemaal goed werkt?

(Voor enige extra vragen kun je altijd stellen ik ben erg actief) :)
(Ja het is een server migratie dus de nieuwe kopieert de oude)
(Nee er is geen mogelijkheid om de eerste even uit te zetten want dan ligt alles hier plat)

[ Voor 13% gewijzigd door Acezeck op 18-07-2018 09:00 ]

Beste antwoord (via Acezeck op 18-07-2018 10:29)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Acezeck niet zelf doen! Je gaat 100% nat hiermee.

Puur op mijn ervaring; dit is een werkje van ongeveer 40 tot 80 uur voor een ervaren & opgeleide Microsoft beheerder.

Opdracht teruggeven; dit is geen stagiair werk maar "gratis arbeid" met 0 resultaat.

Hiermee wil ik jou absoluuuut niets tekort doen aan inzet of opleiding maar tenzij je meervoudig MCSE bent en VCP, hoort dit niet op jouw bordje thuis.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:15
Een tweede DHCP server moet je niet willen. Dan wordt het onvoorspelbaar welke reageert en kon je 2011 server wel eens onbereikbaar blijven. (maar goed, eigenlijk is die tweede DHCP server ook geen onderdeel van je vraag).

Waarom wil je een tweede subnet maken? Waarom niet gewoon de nieuwe server 192.168.0.2 geven? Dan kun je 'm gewoon rustig opbouwen, services (DNS, DHCP, etc) stuk voor stuk overzetten en testen. De daadwerkelijke migratie zul je toch op een moment moeten doen dat niemand aan het werk is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:10

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Er is ook een prima migratie tool van SBS naar 2016. Dat doe je door eerst de essentials feature pack te installeren en deze evt. na de migratie weer te verwijderen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco91
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-10-2020
Dit zou je kunnen doen door Vlans aan te maken mits de switch dit ondersteund.
ik zou het alleen ook zo doen zoals hierboven aangegeven staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acezeck
anboni schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 09:07:
Een tweede DHCP server moet je niet willen. Dan wordt het onvoorspelbaar welke reageert en kon je 2011 server wel eens onbereikbaar blijven. (maar goed, eigenlijk is die tweede DHCP server ook geen onderdeel van je vraag).

Waarom wil je een tweede subnet maken? Waarom niet gewoon de nieuwe server 192.168.0.2 geven? Dan kun je 'm gewoon rustig opbouwen, services (DNS, DHCP, etc) stuk voor stuk overzetten en testen. De daadwerkelijke migratie zul je toch op een moment moeten doen dat niemand aan het werk is.
De nieuwe server word ook een nieuwe domain controller en de oude server gaat er gewoon helemaal uit.
Dus ik kan niet de nieuwe server in het domein van de oude zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acezeck
DukeBox schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 09:12:
Er is ook een prima migratie tool van SBS naar 2016. Dat doe je door eerst de essentials feature pack te installeren en deze evt. na de migratie weer te verwijderen.
Ik wil het liever zonder een tool doen want ik kijk alleen maar in de oude server maar ik ga er niks mee doen. Want er zijn hele belangrijke dingen die niet down kunnen gaan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:03
Je gaat dus ook een nieuw domein maken? Kan je zoals @remco91 aangeeft geen vlans aanmaken en de server zo van internet voorzien?

Je zegt dat je geen downtime wilt omdat er belangrijke dingen op draaien. Je zal toch een keer over moeten naar de nieuwe server en dan is downtime toch echt nodig :P

Ik ben niet zo thuis in de SBS2011 wereld maar kan je niet gewoon de server 2016 als tweede domain controller aan het SBS2011 domein hangen. Alle meuk, dhcp,dns,FSMO andere dingen die je hebt migreren naar de 2016 en dan de SBS2011 netjes demoten uit het netwerk?

[ Voor 70% gewijzigd door HKLM_ op 18-07-2018 10:04 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Acezeck schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 09:44:
[...]

Ik wil het liever zonder een tool doen want ik kijk alleen maar in de oude server maar ik ga er niks mee doen. Want er zijn hele belangrijke dingen die niet down kunnen gaan
Hele belangrijke dingen? Op een single server?

Maar wat is nu de bedoeling? Ga je het huidige forest/domain opnieuw aanmaken op de nieuwe server? Of wordt het een nieuw forest/domain?

Je haalt jezelf, bij gebrek aan info, veel op de hals bij een nieuw domain want je kan niks "kopieren" want SIDs en GUIDs vallen weg, userprofiles & redirections gaan "kapot", PKI opnieuw optuigen en certificaten vervangen etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acezeck
Het probleem is dat er nu twee server virtueel draaien. Met beide 2016 erop. Een ervan is de domain controller en de andere een Exchange server. Deze Exchange server wil ik in het domein van de nieuwe server alvast toevoegen. Maar dat wil niet ivm DNS. De oude server conflict dan en het netwerk gaat eruit. Wat niet kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acezeck
MAX3400 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 10:05:
[...]

Hele belangrijke dingen? Op een single server?

Maar wat is nu de bedoeling? Ga je het huidige forest/domain opnieuw aanmaken op de nieuwe server? Of wordt het een nieuw forest/domain?

Je haalt jezelf, bij gebrek aan info, veel op de hals bij een nieuw domain want je kan niks "kopieren" want SIDs en GUIDs vallen weg, userprofiles & redirections gaan "kapot", PKI opnieuw optuigen en certificaten vervangen etc. etc.
Nieuwe Forest en dus een nieuwe domein naam. En alle nieuwe servers komen bij de nieuwe domain controller in. Terwijl dat proces bezig is moet het oude draaiende blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:03
Acezeck schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 10:07:
[...]

Nieuwe Forest en dus een nieuwe domein naam. En alle nieuwe servers komen bij de nieuwe domain controller in. Terwijl dat proces bezig is moet het oude draaiende blijven.
Wat is het oude precies ? draaien er critical applicaties op die server momenteel die heel het bedrijf gebruikt?

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Acezeck schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 10:05:
Het probleem is dat er nu twee server virtueel draaien. Met beide 2016 erop. Een ervan is de domain controller en de andere een Exchange server. Deze Exchange server wil ik in het domein van de nieuwe server alvast toevoegen. Maar dat wil niet ivm DNS. De oude server conflict dan en het netwerk gaat eruit. Wat niet kan!
Wat???

Als je het in Microsoft termen omschrijft, kunnen we allicht nog meedenken maar wat je nu schrijft, vind ik redelijk kansloos qua beschrijving, plan van aanpak, etc.

Exchange "even" van domein wisselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acezeck
HKLM_ schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 10:08:
[...]

Wat is het oude precies ? draaien er critical applicaties op die server momenteel die heel het bedrijf gebruikt?
Op de oude server zijn Shares, Exchange en een Active Directory. Wat erg word gebruikt in het bedrijf dus mag niet stil vallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acezeck
MAX3400 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 10:08:
[...]

Wat???

Als je het in Microsoft termen omschrijft, kunnen we allicht nog meedenken maar wat je nu schrijft, vind ik redelijk kansloos qua beschrijving, plan van aanpak, etc.

Exchange "even" van domein wisselen?
Er komt een nieuwe versie van Exchange en het oude gaat weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Acezeck schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 10:10:
[...]

Er komt een nieuwe versie van Exchange en het oude gaat weg.
Zo schrijf je het niet in je eerdere antwoord.

Maar "weg"? Alle oude mail dus de prullenbak in en opnieuw beginnen op de nieuwe?

Het klinkt wat kort door de bocht, maar dat had je misschien al door; zelfs als redelijk ervaren beheerder, haal ik uit je posts weinig/geen info wat nu wel/niet gemigreerd moet worden.

Belangrijke dingen mogen geen downtime; hoe wil je dan Exchange of andere "services" ff omkatten naar je nieuwe domain?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:15
Acezeck schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 09:41:
[...]

De nieuwe server word ook een nieuwe domain controller en de oude server gaat er gewoon helemaal uit.
Dus ik kan niet de nieuwe server in het domein van de oude zetten.
Domain en subnet hebben niets met elkaar te maken. Je kunt doorgaans prima meerdere domains hebben draaien die allemaal in hetzelfde subnet zitten (disclaimer: ik weet niet zo gek veel van SBS anders dan dat daar nog wel eens gekke restricties aan zitten).

Maar als die server zo belangrijk is, dan heb jij overduidelijk niet voldoende kennis en ervaring om deze migratie uit te voeren. Ik zou je aanraden advies in te winnen bij een bedrijf (of ZZPer) die hier ervaring mee heeft. Of je moet een vergelijkbare omgeving inrichten in een apart netwerkje om alle migratiestappen eerst zorgvuldig te testen. Ik zou in jouw situatie in ieder geval niet doorgaan met testen en experimenteren in de productieomgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:40

kraats

Ik rol

Als je alles nieuw gaat opbouwen, dan doe je dat in een nieuw netwerk zonder verbinding met het oude (daarbinnen kun je hetzelfde subnet gebruiken) en zet je pas als je alles af hebt je clients in dat netwerk. Maar twee DHCP-servers in één netwerk draaien gaat niet werken.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-05 10:00
Ik word er werkelijk niets uit wijs hoe je serverstructuur er nu uitziet. Eerst heb je het over 2x SBS2011 + 1x Server 2016. Later heb je het ineens over 2x gevirtualiseerde server 2016. Wat is het nou? Kun je het schematisch laten zien misschien? Inclusief wat er op welke server draait en/of moet gaan komen?

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acezeck
Bedankt voor de reacties,

Sorry voor weinig informatie.

Ik ben stagiair ICT Beheerder in dit bedrijf.
Er staat 1 server met SBS 2011. Daar draaien een heleboel dingen op (Ik weet het zo hoort het niet)
Al die dingen moeten over naar de nieuwe server waarop VMware draait met verschillende virtuele servers.
"Het moet zo lijken dat van de ene op de andere dag alles overgezet is zonder dat er iets anders is.

Om dit te doen wil ik alles nieuw maken en dat toevoegen aan de nieuwe Domain controller.

Door dit te doen ben ik een netwerkverbinding nodig op de nieuwe servers. Maar dat gaat niet want dan
krijg je conflict met de oude server. Daarom wou ik gebruik maken van een subnet.

Zelf gaat het volgens mij even boven mijn niveau van ICT en daarom wil ik graag van jullie informatie leren
hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Alvast bedankt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +8 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@Acezeck niet zelf doen! Je gaat 100% nat hiermee.

Puur op mijn ervaring; dit is een werkje van ongeveer 40 tot 80 uur voor een ervaren & opgeleide Microsoft beheerder.

Opdracht teruggeven; dit is geen stagiair werk maar "gratis arbeid" met 0 resultaat.

Hiermee wil ik jou absoluuuut niets tekort doen aan inzet of opleiding maar tenzij je meervoudig MCSE bent en VCP, hoort dit niet op jouw bordje thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:39
Precies was @MAX3400 zegt; in het ergste geval maak je meer stuk dan je lief is en werkt helemaal niks meer. :)

Ken je limieten dus, liever een nee zonder brandend incident dan een ja met alle gevolgen van dien.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:11
Even puur op netwerk gebied. 192.168.x.x/16 en ze zijn alle 2 beschikbaar.
Maar eerlijk gezegd zou ik er een router tussen hangen. die zorgt dat netwerk192.168.1.0 niet zien wordt door netwerk 192.168.0.0. maar wel verbinding. maar dan moet je er wel voor zorgen dat ook alle applicaties geen verbinding willen maken met het 192.168.0.0 netwerk want die is gewoon beschikbaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@ewoutw de IP scope (subnetted of superscope) is het hele probleem niet (meer); het gaat om hele andere zaken waar "eventueel" een subnetje voor nodig zou zijn.

Pagina: 1