1x 16 GB RAM of 2x 8 GB RAM? 15,6 Inch of 17,3 Inch?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 824199

Topicstarter
Wat ga je met je laptop doen?
Photoshop, VR, video bewerken, af en toe gamen

Wat is je budget?
1500-1800 euro MAX

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja

Ik heb eerder een post geplaatst betreft de vraag van zelf-maak laptop sites en nadat ik de antwoorden heb gelezen ben ik weer op sites zoals Bol.com, paradigit, coolblue enzo gaan kijken.

Ik heb dus een aantal gevonden, maar ik kan heel lastig een keuze maken. De setup waar ik voor ga is een i7-8750H, 16 GB ram en 1060 - 6 GB.

Als eerste vond ik deze Dell G5 15, maar na een topic van een user gelezen te hebben over hoe SLECHT de reviews waren betreft Dell en dat zelfs bij sommige ze hun bestelling niet werd doorgevoerd en ook hun geld kwijt zijn geraakt wil ik het toch even niet riskeren om daar te bestellen.

Toen vond ik deze MSI GE63, maar hij is wel iets duurder. En het rare is: Op bol.com heeft hij 1x16 GB RAM, maar op Coolblue en waarschijnlijk ook paradigit heeft hij 2x 8 GB RAM??

Daarna ben ik gestuimd op deze HP OMEN, maar alweer heeft het een RAM setup van 1 x 16 GB.

Verder heb ik nog deze Asus ROG waarvan hij alles heeft wat ik nodig heb, maar hier is weer de issue dat het een 17 inch is.

Ik heb een paar "goedkopere" varianten gevonden, maar omdat mijn ouders persé nog een tijdje willen wachten zijn die exemplaren al lang uitverkocht, dus het een van de bovenstaande laptops.

Mijn vragen zijn dus:
1. Kan wat ik nodig heb voor photoshop, video editing enzo wat ik aangaf beter voor Dual-channel gaan? of moet single-channel niet een enorm probleem zijn?
2. Zoals ik al aangaf bij de MSI GE63, bol.com geeft aan dat hij 1 x 16 GB RAM heeft terwijl Coolblue en waarschijnlijk Paradigit hem met 2 x 8 GB RAM hebben. Kan het zijn dat verschillende shops iets andere configuraties kunnen hebben voor het exact-zelfde laptop?
3. Mocht ik gaan voor de Asus, zal die 17 inch scherm mij erg belemmeren met rond-reizen? Ik heb nooit een 17 inch laptop gehad.

Bij voorbaad dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:10

The Zep Man

🏴‍☠️

Zoals ik al aangaf bij de MSI GE63, bol.com geeft aan dat hij 1 x 16 GB RAM heeft terwijl Coolblue en waarschijnlijk Paradigit hem met 2 x 8 GB RAM hebben. Kan het zijn dat verschillende shops iets andere configuraties kunnen hebben voor het exact-zelfde laptop?
Zeer waarschijnlijk bevat die 1 x 16 GB RAM gewoon 2 x 8 GB, en betreft de omschrijving op de site een foutje. Het zou prijstechnisch voordeliger zijn voor de fabrikant om er gewoon 2 x 8 GB in te stoppen.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinasappel
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 02-07 10:30
Anoniem: 824199 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 23:20:
Als eerste vond ik deze Dell G5 15, maar na een topic van een user gelezen te hebben over hoe SLECHT de reviews waren betreft Dell en dat zelfs bij sommige ze hun bestelling niet werd doorgevoerd en ook hun geld kwijt zijn geraakt wil ik het toch even niet riskeren om daar te bestellen.
Dus een gebruiker geeft een representative van wat alle gebruikers van dell weergeeft. Ik heb zelf meerdere dell laptop en total geen problem. Lijkt me dat elk merk wel een keer een mindere review heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:31

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Geen flauw idee over die laptops, maar al eens naar een Lenovo Y520 of Y720 gekeken? Die lijken me ook in dit straatje te passen, en de Y720 is een lekker beest in mijn ervaring.

En ik denk dat een 17" wel wat groot is als je veel rondreist. De 15,6" wat ik hier heb vind ik al zwaar genoeg.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
sinasappel schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 23:24:
[...]

Dus een gebruiker geeft een representative van wat alle gebruikers van dell weergeeft. Ik heb zelf meerdere dell laptop en total geen problem. Lijkt me dat elk merk wel een keer een mindere review heeft.
Het is geen enkele review, het is een hele reeks slechte reviews achter elkaar (trustpilot)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Trinsec schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 23:24:
Geen flauw idee over die laptops, maar al eens naar een Lenovo Y520 of Y720 gekeken? Die lijken me ook in dit straatje te passen, en de Y720 is een lekker beest in mijn ervaring.

En ik denk dat een 17" wel wat groot is als je veel rondreist. De 15,6" wat ik hier heb vind ik al zwaar genoeg.
Heb je toevallig een linkje wat je kun delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 377816

Anoniem: 824199 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 23:32:
[...]

Het is geen enkele review, het is een hele reeks slechte reviews achter elkaar (trustpilot)
Trustpilot staat inderdaad vol met slechte verhalen over de Dell service. Die zullen er altijd zijn van een bedrijf dat 40 miljoen pc's verscheept per jaar. De laptops zijn prima apparaten kan ik uit ervaring zeggen. Overigens had ik vorig jaar ook een probleem met de betaling, en na een mailtje was dit zo verholpen.
De HP Omen zou ik links laten liggen,is niet toegankelijk, etc.
Verder niet blindstaren op geheugen, kun je (vaak) later zelf bij prikken. Zou eerder kijken of er al een SSD in zit.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 377816 op 19-07-2018 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 377816 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 07:36:
[...]

Trustpilot staat inderdaad vol met slechte verhalen over de Dell service. Die zullen er altijd zijn van een bedrijf dat 40 miljoen pc's verscheept per jaar. De laptops zijn prima apparaten kan ik uit ervaring zeggen. Overigens had ik vorig jaar ook een probleem met de betaling, en na een mailtje was dit zo verholpen.
De HP Omen zou ik links laten liggen,is niet toegankelijk, etc.
Verder niet blindstaren op geheugen, kun je (vaak) later zelf bij prikken. Zou eerder kijken of er al een SSD in zit.
Mag ik vragen wat je precies bedoelt met dat de HP Omen "niet toegankelijk is"?

Ik heb zo-juist een heel mooie model gevonden van de HP omen die zelfs een 1070 videokaart heeft, verder met de specs die ik zocht: HP omen 1070 - 8 GB. Zover de voorraad strekt, wil ik deze zeker binnenkort kopen vooral omdat hij de sterkste laptop is van de hele boel die ik gevonden had. De MSI die ik gelinkt had bijvoorbeeld is rond de zelfde prijs marche en voor 50 euro meer krijg ik een flink sterkere videokaart.

En ook het feit dat ik zo "bang" ben betreft de 1x16 GB RAM is om het feit dat ik ga videobewerken en photoshoppen. Ik weet niet tot hoeveel invloed dual-channel en single-channel heeft op beiden, maar ik hoop dat deze niet te collosaal is. Zover valt deze HP erg op voor mij en wil hem ondanks de 1x16 toch kopen. Ik snap dat ik er nog wat kan bijsteken, maar nadat ik al veel geld heb uitgegeven aan de laptop zoek ik persoonlijk niet echt een reden om nog meer geld erin te pompen :)

Ben benieuwd wat je mening is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 377816

Anoniem: 824199 schreef op zondag 22 juli 2018 @ 23:11:
[...]

Mag ik vragen wat je precies bedoelt met dat de HP Omen "niet toegankelijk is"?

*knip*
Je kunt niet/heel moeilijk bij de hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMayo
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02-07 17:23
Ik heb gister precies deze laptop gekocht bij coolblue, ik moet zeggen ziet er strak en netjes uit. Enige is, onder load lijkt hij alsof hij gaat opstijgen.. echt veel geluid! Ook zit er de gtx 1070 max Q in en niet de normale gtx 1070

Edit: Het gaat om de HP Omen

[ Voor 6% gewijzigd door ElMayo op 03-08-2018 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06:03
lotfiej schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 10:26:
Ik heb gister precies deze laptop gekocht bij coolblue, ik moet zeggen ziet er strak en netjes uit. Enige is, onder load lijkt hij alsof hij gaat opstijgen.. echt veel geluid! Ook zit er de gtx 1070 max Q in en niet de normale gtx 1070

Edit: Het gaat om de HP Omen
Hoe heet wordt de HP Omen? Hij heeft nl de naam dat hij te heet wordt, maar ik hoor het graag van gebruikers.

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMayo
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02-07 17:23
Zal straks even kijken voor je, als je wilt kan ik een aantal spellen testen. Misschien ook wel een idee om een uitgebreide review te schrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellecraft2000
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 29-05 14:40
Anoniem: 824199 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 23:20:
3. Mocht ik gaan voor de Asus, zal die 17 inch scherm mij erg belemmeren met rond-reizen? Ik heb nooit een 17 inch laptop gehad.
Je hebt een groter scherm dan de gebruikelijke 15,6". Vergeet niet dat je dan een grotere tas moet kopen, die waarschijnlijk duurder is dan tassen van de meestvoorkomende grootte. Aangezien niet alleen het scherm groter is, maar ook je laptop zelf natuurlijk, is er al gauw een grotere accu. Accu's zijn relatief zwaar, wat inhoudt dat het je meer gewicht gaat kosten. En je hebt een fullsize toetsenbord, dus incl numpad.

Even alles voor je op een rijtje:
2,61 kg https://www.dell.com/nl-n...es-15-5587-laptop/cn55805 Dell G5 15 (15")
2,5 kg https://www.bol.com/nl/p/.../?#product_specifications MSI GE63 Raider RGB 8RE-045NL (15,6")
2,52 pricewatch: HP Omen 15-dc0980nd HP Omen 15-dc0980nd (15,6")
3,05 kg https://www.coolblue.nl/p...ml#product_specifications Asus ROG Strix GL703GM-E5091T (17,3")

Wat ik dan niet helemaal zeker weet is of de grootte ook meteen iets zegt over de koelmogelijkheden. Er is meer ruimte, dus misschien ook meer ruimte voor fans? Grotere warmtegeleiders? Zeg het maar.

Stay curious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
jellecraft2000 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 21:06:
[...]

Je hebt een groter scherm dan de gebruikelijke 15,6". Vergeet niet dat je dan een grotere tas moet kopen, die waarschijnlijk duurder is dan tassen van de meestvoorkomende grootte. Aangezien niet alleen het scherm groter is, maar ook je laptop zelf natuurlijk, is er al gauw een grotere accu. Accu's zijn relatief zwaar, wat inhoudt dat het je meer gewicht gaat kosten. En je hebt een fullsize toetsenbord, dus incl numpad.

Even alles voor je op een rijtje:
2,61 kg https://www.dell.com/nl-n...es-15-5587-laptop/cn55805 Dell G5 15 (15")
2,5 kg https://www.bol.com/nl/p/.../?#product_specifications MSI GE63 Raider RGB 8RE-045NL (15,6")
2,52 pricewatch: HP Omen 15-dc0980nd HP Omen 15-dc0980nd (15,6")
3,05 kg https://www.coolblue.nl/p...ml#product_specifications Asus ROG Strix GL703GM-E5091T (17,3")

Wat ik dan niet helemaal zeker weet is of de grootte ook meteen iets zegt over de koelmogelijkheden. Er is meer ruimte, dus misschien ook meer ruimte voor fans? Grotere warmtegeleiders? Zeg het maar.
toon volledige bericht
Dankje voor je antwoord :)

Ik wil al even zeggen dat ik voor een laptop ben gegaan: Asus ROG strix Hero II, oftewel de "Asus ROG Strix GL504GM-ES070T" op Bol.com

Ik heb hem al gestress-test en een paar keer op gegamed. Zover werkt hij goed en ben ik zeer tevreden! mocht je meer willen horen dan laat je het maar weten :)/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 449978

De meeste MSI laptops bevatten 1x16GB

Dual Channel (2x8) is tot 30% sneller in applicaties (zie verschillende reviews via Google). In extreme gevallen zelfs 50%.

In games is het verschil minder extreem.

Alleen bij de 32GB versies van de GT63 en GT65 ben je zeker dat het dual channel is.

Zoals ik op een ander forum ook al aangaf raad ik Schenker aan. Er zit een officiële distributeur in Duitsland die gratis naar NL levert. Tevens hebben een gratis pick up & return garantie voor heel Europa.

Dit zijn laptops die zelf te custommaliseren zijn.

De schenker NEO is binnen je budget en heeft een super 144HZ IPS scherm. Zie review hieronder:
https://www.notebookcheck...ptop-Review.315660.0.html

TIP: kies 2x8GB DDR 2666 Samsung geheugen en een 970 PRO SSD. :)

[ Voor 70% gewijzigd door Anoniem: 449978 op 11-08-2018 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:29
kijk even of je het geheugen later nog kan uitbreiden. veelal is het vastgesoldeerd aan het moederbord en is uitbreiding niet mogelijk. 16gb zal dan mogelijk toch uit 2 "reepjes" van 8gb bestaan.
kun je nog wel uitbreiden is 1x 16 mogelijk interessanter zodat je later nog wat kan bij prikken.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 449978

koentjuh1987 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 23:34:
kijk even of je het geheugen later nog kan uitbreiden. veelal is het vastgesoldeerd aan het moederbord en is uitbreiding niet mogelijk. 16gb zal dan mogelijk toch uit 2 "reepjes" van 8gb bestaan.
kun je nog wel uitbreiden is 1x 16 mogelijk interessanter zodat je later nog wat kan bij prikken.
MSI laptops zijn vaak een nachtmerrie om extra geheugen toe te voegen. Je moet o.a het moederbord verwijderen. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor jullie comments mensen, maar ik heb al een keuze gemaakt zoals ik aangaf in een vorige comment :)

Ik ben gegaan voor de Asus ROG Strix GL504 op bol.com (Hero II). Ben er zeer tevreden mee! Helaas kan ik niet de topic sluiten... Teminste niet dat ik weet.
Pagina: 1