Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

CPU koeler is losgesprongen. Wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tyriajwz
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-10-2024
Mijn vraag

Hey allemaal,

Tijdens het gamen (pubg) hoorde ik iets in mijn computer. Mijn fps werd zelfs 1. Letterlijk onspeelbaar dus. Ik besloot gelijk alles af te sluiten en binnen de pc te kijken wat er aan de hand was. Blijkt dus de cpu koeler los te zijn gesprongen. Ik heb hem geprobeerd erin te klikken, maar volgens mij is er wat witte plastic afgebroken waardoor hij niet meer vaat komt. Hij valt er dus simpelweg weer uit.
Nu is mijn plan om even langs een computerwinkel te gaan om deze te laten repareren. Dit zal waarschijnlijk een nieuwe cpu koeler (dezelfde merk denk ik) en assemblage kosten. Hebben jullie enig advies voor mij (als computer leek zijnde) wat ik kan verwachten? Wat zou een redelijke prijs hiervoor zijn? Hij zou zomaar een hoog bedrag kunnen vragen en ik zou het niet eens weten.
Of misschien hebben jullie ander aanvullende adviezen wat ik op kan volgen.

PS: Aangezien mijn fps zowat meteen 1 werd kan dan de losgesprongen cpu koeler hier de oorzaak van zijn? Of ligt er wellicht een andere reden achter? Ik hoop niet dat er nog iets anders kapot is gegaan..

Alvast bedankt en een fijne dag!

Bijgevoegd een foto van de cpu koeler die aan een kabel hangt.
https://imgur.com/a/saDrXQF

Relevante software en hardware die ik gebruik

Het betreft een be quiet! Pure rock slim.
Moederbord is een B150 Gaming M3 MSI.
Videokaart is Nvidia Geforce GTX 1070.
Daarnaast zit er een intel i7 6700 in.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Terug erin plaatsen zonder succes.

[ Voor 18% gewijzigd door tyriajwz op 17-07-2018 23:24 ]

Alle reacties

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01:10
Lijkt mij zinvol om even je hardware te posten (cpu, moederbord, etc). Dan kan men je een beter advies geven dan op basis van je bestaande koeler.

• tyriajwz
NLMaca schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 23:14:
Lijkt mij zinvol om even je hardware te posten (cpu, moederbord, etc). Dan kan men je een beter advies geven dan op basis van je bestaande koeler.
Ik heb de cpu, moederbord en videokaart erbij gezet. 😉. Bedankt voor de tip.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Staat de pushpin wel in de juiste positie? Als die een kwartslag gedraaid is dan staat die verkeerd en wil die idd niet vast.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• tyriajwz
-The_Mask- schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 23:23:
Staat de pushpin wel in de juiste positie? Als die een kwartslag gedraaid is dan staat die verkeerd en wil die idd niet vast.
Ik zat er vanmiddag even naar te kijken en het is denk ik een push pin zoals jij zei. Echter krijg ik hem niet zodanig erin dat hij vast klikt. Is het een probleem als er wit plastic vanaf is? Ik zag namelijk wat op de bodem van de kast en de k dat hij daarom is losgekomen.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:30

D4NG3R

kiwi

:)

Heilige poep heb jij mazzel dat je GPU voorzien is van een backplate.

Maaruh, wat bedoel je met "wit plastic"?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:58

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dat je game naar 1 fps sprong, is dat de cpu zichzelf terug clocked, omdat die anders te warm wordt en door brand.

Normaal druk je de pushpin erop en draai je hem vast, door hem die kwartslag te draaien. Als dat afgebroken is houdt het op. Ik kon trouwens op de foto niet goed zien waar die afgebroken is, heb je daar nog een andere foto van?

Tweakers Discord

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:09

DukeBox

loves wheat smoothies

tyriajwz schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 23:26:
Echter krijg ik hem niet zodanig erin dat hij vast klikt. Is het een probleem als er wit plastic vanaf is?
Als een van de pinnen gebroken is houdt het eigenlijk op en moet je op zoek naar een nieuwe koeler.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• tyriajwz
D4NG3R schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 23:28:
Heilige poep heb jij mazzel dat je GPU voorzien is van een backplate.

Maaruh, wat bedoel je met "wit plastic"?
Ik hoop dat ik dit duidelijk genoeg ga uitleggen. Maar op foto zie je zeg maar die pinnetjes (zwart) en eromheen wit plastic. Daar lijkt wat stukjes van af te zijn waardoor hij, denk ik(!), niet meer goed past en te klein is voor het gat zeg maar. De pc zelf heb ik in elkaar laten zetten door een bedrijf dus ik heb geen idee of wat ik zeg klop, maar zo lijkt het vanuit mijn standpunt.

• brtk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-11 12:50
Ouch, daar had je idd bijna je videokaart weg kunnen brengen.

Ook een vrij gare bevestigingsmethode voor die toch best zware cooler vind ik. Zou een andere kiezen, die geschroefd zit op brackets, dat is veel steviger dan deze veren met plastic voetjes.

• tyriajwz
tweakduke schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 23:31:
Dat je game naar 1 fps sprong, is dat de cpu zichzelf terug clocked, omdat die anders te warm wordt en door brand.

Normaal druk je de pushpin erop en draai je hem vast, door hem die kwartslag te draaien. Als dat afgebroken is houdt het op. Ik kon trouwens op de foto niet goed zien waar die afgebroken is, heb je daar nog een andere foto van?
Ahhh oke. Ik heb hem geprobeerd erin te steken en eraan te draaien maar tevergeefs. Tenzij ik het echt verkeerd doe lijkt het kapot te zijn. Hier is een andere foto. Er is niet echt goed te zien waar wit plastic vanaf is, maar als ik van dichtbij kijk zie ik wel wat stukjes afgebroken. Foto: https://imgur.com/a/vOb4VKV

Bedankt voor t advies al! Jullie allemaal trouwens😄

• tyriajwz
brtk schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 23:32:

Ook een vrij gare bevestigingsmethode voor die toch best zware cooler vind ik. Zou een andere kiezen, die geschroefd zit op brackets, dat is veel steviger dan deze veren met plastic voetjes.
Nu word ik bang 😣. Heb ik wat ergs gedaan door de cpu koeler erop te laten? Ik heb hem nog erop omdat ik hem niet los durfde te maken (kabeltje).

[ Voor 11% gewijzigd door tyriajwz op 17-07-2018 23:36 ]

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:58

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
brtk schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 23:32:

Ja ik heb vaker CPU coolers zien afbreken met deze bevestigingsmethode. Geschroefd op een backplate is echt het beste, zeker gezien het formaat van de cooler. Ook op transport is het hopen dat de boel niet afbreekt met die plastic brackets.

Tweakers Discord

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

tyriajwz schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 23:35:
[...]

Ahhh oke. Ik heb hem geprobeerd erin te steken en eraan te draaien maar tevergeefs. Tenzij ik het echt verkeerd doe lijkt het kapot te zijn. Hier is een andere foto. Er is niet echt goed te zien waar wit plastic vanaf is, maar als ik van dichtbij kijk zie ik wel wat stukjes afgebroken. Foto: https://imgur.com/a/vOb4VKV

Bedankt voor t advies al! Jullie allemaal trouwens😄
Die hoek is letterlijk afgebroken, je kan het vergeten dat je deze koeler nog kan gebruiken.
tyriajwz schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 23:32:
De pc zelf heb ik in elkaar laten zetten door een bedrijf dus ik heb geen idee of wat ik zeg klop, maar zo lijkt het vanuit mijn standpunt.
Waarom klop je niet aan bij dit bedrijf? Je hebt volgens mij geen idee hoe ontiegelijk veel mazzel je hebt gehad.

[ Voor 3% gewijzigd door D4NG3R op 17-07-2018 23:36 ]

• brtk
Je hebt niks verkeerd gedaan, beQuiet had die bevestiging van de cooler wel wat steviger kunnen ontwerpen. Doordat er een ijzeren plaat op je videokaart zit, is er geen schade aan je videokaart ontstaan toen die omviel.

Deze bevestiging, bijvoorbeeld, is veel steviger:

https://www.overclockers....S00VCY_175777_800x800.jpg

[ Voor 47% gewijzigd door brtk op 17-07-2018 23:38 ]

• tyriajwz
D4NG3R schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 23:36:
[...]

Die hoek is letterlijk afgebroken, je kan het vergeten dat je deze koeler nog kan gebruiken.

[...]

Waarom klop je niet aan bij dit bedrijf? Je hebt volgens mij geen idee hoe ontiegelijk veel mazzel je hebt gehad.
Klinkt misschien echt dom maar ik heb de garantie zegel kapot gemaakt doordat ik de pc open heb gemaakt. Dit heb ik trwns al eerder gedaan om de stof te verwijderen. Maar bij Alternate teruggaan is onpraktisch voor mij door de afstand helaas.
Is het veilig om de cpu koeler op de videokaart te laten? Schrok wel na de comments dat ik geluk heb gehad :/

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

tyriajwz schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 23:41:
[...]

Klinkt misschien echt dom maar ik heb de garantie zegel kapot gemaakt doordat ik de pc open heb gemaakt. Dit heb ik trwns al eerder gedaan om de stof te verwijderen. Maar bij Alternate teruggaan is onpraktisch voor mij door de afstand helaas.
Dat garantiezegel zegt 0,0 aangezien je in NL het recht hebt om je systeem te mogen controleren op compleetheid en om deze te kunnen upgraden.
Is het veilig om de cpu koeler op de videokaart te laten? Schrok wel na de comments dat ik geluk heb gehad :/
Als die echt los ligt zou ik hem er van af halen, al dat extra gewicht is niet gezond voor een PCI-E slot. ;)

@Alternate.nl Kunnen jullie wat voor de TS betekenen?

• tyriajwz
brtk schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 23:36:
Je hebt niks verkeerd gedaan, beQuiet had die bevestiging van de cooler wel wat steviger kunnen ontwerpen. Doordat er een ijzeren plaat op je videokaart zit, is er geen schade aan je videokaart ontstaan toen die omviel.

Deze bevestiging, bijvoorbeeld, is veel steviger:

https://www.overclockers....S00VCY_175777_800x800.jpg
Oh wow. Heb ik wel echt geluk gehad idd. Damn, zijn ze echt zo gevoelig? Phew.. bedankt voor de tips trouwens!
Heb je een idee hoeveel pc tronic (waar ik hem wil laten maken) zou kunnen rekenen? Ik denk aan een nieuwe koeler, misschien zon ene met bevestiging als wat jij aanraadt, en aan de assemblage kosten.

• brtk
Kabeltje(s) losmaken die naar je moederbord lopen en je kan de cooler er zo uithalen en afvoeren.

Als je een cooler met een backplate (dus de stevigere bevestigings versie) wilt laten installeren, zal het moederbord er helemaal uit moeten om erbij te kunnen. Dat is wat meer werk dan alleen een nieuwe cooler erop zetten.

Uurtje factuurtje + de nieuwe cooler die je kiest schat ik.

[ Voor 50% gewijzigd door brtk op 17-07-2018 23:46 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

tyriajwz schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 23:43:
[...]

Oh wow. Heb ik wel echt geluk gehad idd. Damn, zijn ze echt zo gevoelig?
Zonder die backplate had je in het beste geval enkel een gefrituurde videokaart, in het ergste geval was je hele systeem niks meer dan een paar KG (rokende) schroot geworden. :X

• tyriajwz
D4NG3R schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 23:42:
[...]

Dat garantiezegel zegt 0,0 aangezien je in NL het recht hebt om je systeem te mogen controleren op compleetheid en om deze te kunnen upgraden.

[...]

Als die echt los ligt zou ik hem er van af halen, al dat extra gewicht is niet gezond voor een PCI-E slot. ;)

@Alternate.nl Kunnen jullie wat voor de TS betekenen?
Aha oke! Dat wist ik niet. Heb ik me daar elke keer door laten tegenhouden. Ziet er ook zo uit alsof het niet mag haha.
Ik ga de cpu koeler er dan eventjes uit trekken. Bedankt voor de tips 😀

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

En zet de pc natuurlijk niet meer aan zonder dat er een nieuwe koeler op zit. Een redelijk bedrag is tussen de 35 en 50 euro voor een koeler en 15 tot 20 euro assemblage. Koeler met backplate zal meer tijd kosten dan een pushpin model.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• tyriajwz
Tsurany schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 01:47:
En zet de pc natuurlijk niet meer aan zonder dat er een nieuwe koeler op zit. Een redelijk bedrag is tussen de 35 en 50 euro voor een koeler en 15 tot 20 euro assemblage. Koeler met backplate zal meer tijd kosten dan een pushpin model.
De games zullen even moeten wachten helaas.. en bedankt voor die prijs indicaties. Ik waardeer de feedback! 😉

Verwijderd

tyriajwz schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 02:11:
[...]
De games zullen even moeten wachten helaas.. en bedankt voor die prijs indicaties. Ik waardeer de feedback! 😉
Zoals gezegd zul je deze koeler echt eerst moeten afkoppelen voor je de pc gaat verplaatsen en trek ajb eerst de 230V kabel van de voeding los.
De ellende met zo'n pak aan naakt aluminium is dat je zomaar kortsluiting hebt voor je nog met je ogen hebt kunnen knipperen. :+
En dan is het einde verhaal.

Voor een nieuwe towercooler zal de oude koelpasta moeten worden verwijderd met alcohol/isopropylalcohol en zal er nieuwe koelpasta moeten worden aangebracht.
Je kunt en mag er dus niet zomaar even een andere koeler opproppen zonder de pasta te verversen.
Hetzelfde geldt trouwens voor het nu afgebroken geval, maar beschouw het maar als geluk dat die het nu heeft begeven terwijl de overige hardware het hopelijk(!!) heeft overleefd.

Een nieuwe koeler monteren is met de juiste spulletjes piece-of-cake en hooguit een half uurtje werk als het netjes moet.
Is er geen handige Harrie in je buurt die je hierbij "gevorderde assistentie" kan verlenen??

Je bent hier van harte welkom met alle benodigde onderdelen, maar Heerlen is niet echt om de hoek. :P

Het zijn trouwens wel kneuzen daar bij Alternate dat zij zo'n brakke en zware koeler met zo'n kwetsbare bevestiging durven te "monteren" en die daarna in een doos naar je opsturen.
Een hobbelige en vaak lange reis die dit soort koelers niet allemaal even lekker doorstaan.
Dat is echt vragen om moeilijkheden en ik zou ze hier zeker op aanspreken als je nog garantie hebt.

Misschien is de koeler zelf niet eens zo slecht, maar deze vorm van bevestiging moet je niet meer willen.
Mag Alternate je onder garantie een nieuwe en gratis koeler toesturen met een betere bevestiging. O-)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2018 05:43 ]

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:47
brtk schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 23:43:
Als je een cooler met een backplate (dus de stevigere bevestigings versie) wilt laten installeren, zal het moederbord er helemaal uit moeten om erbij te kunnen. Dat is wat meer werk dan alleen een nieuwe cooler erop zetten.
Beetje kast heeft tegenwoordig wel een gat in die plaat om er bij te kunnen toch?

Zou je even de andere kant open moeten maken van de kast :)

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 20-11 13:52
Welke kast gebruik je ? dan kunnen we direct zien of je het moederbord er volledig uit moet halen of niet.

• brtk
Soms kan het inderdaad zonder moederbord eruit te halen, al vind ik dat zelf toch niet altijd even praktisch, zeker bij wat zwaardere coolers. Die installeer ik liever horizontaal.

Ts; al wat gehoord wellicht van Alternate?

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:51
Ik weet niet of Alternate beter is geworden met zijn service... Dit lijkt mij eigenlijk in alle aspecten een garantie kwestie voor de koeler en niet de montage - plastic of niet, die bevestiging mag niet afbreken binnen de termijn van fabrieksgarantie. Dat risico nemen zij door het zo te doen. Volgens mij had ik precies dezelfde, is dat een Scythe Mugen?

Als de PC <2 jaar oud sowieso kwestie voor de garantie.

Wat betreft montage is dit wel relatief het lastigste gedeelte voor een "leek" om te monteren, zeker als alles er uit moet, dan moet je praktisch gezien de hele pc opnieuw monteren. Lijkt me dat een Alternate of andere daar toch al snel 40-50 euro voor zal vragen, en niet geheel onterecht.

Een vriend of tweaker in de buurt is waarschijnlijk de beste keuze, of je moet het met youtube aandurven. Het is echt geen rocket science, meer een soort Ikea kast.

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-11 22:19
Zebby schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 10:27:
Ik weet niet of Alternate beter is geworden met zijn service... Dit lijkt mij eigenlijk in alle aspecten een garantie kwestie voor de koeler en niet de montage - plastic of niet, die bevestiging mag niet afbreken binnen de termijn van fabrieksgarantie. Dat risico nemen zij door het zo te doen. Volgens mij had ik precies dezelfde, is dat een Scythe Mugen?

Als de PC <2 jaar oud sowieso kwestie voor de garantie.

Wat betreft montage is dit wel relatief het lastigste gedeelte voor een "leek" om te monteren, zeker als alles er uit moet, dan moet je praktisch gezien de hele pc opnieuw monteren. Lijkt me dat een Alternate of andere daar toch al snel 40-50 euro voor zal vragen, en niet geheel onterecht.

Een vriend of tweaker in de buurt is waarschijnlijk de beste keuze, of je moet het met youtube aandurven. Het is echt geen rocket science, meer een soort Ikea kast.
Nee het is een BeQuiet zoals te lezsen in de Topic Start ;)
Overigens had dacht ik alleen de eerste generatie Mugen's pushpins, latere zijn allemaal schroeven met een backplate.

Computer says no

• tyriajwz
Boermansjo schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 09:39:
Welke kast gebruik je ? dan kunnen we direct zien of je het moederbord er volledig uit moet halen of niet.
Hey, mijn kast betreft een Sharkoon DG 7000 blauw. 😊

• tyriajwz
brtk schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 10:21:
Soms kan het inderdaad zonder moederbord eruit te halen, al vind ik dat zelf toch niet altijd even praktisch, zeker bij wat zwaardere coolers. Die installeer ik liever horizontaal.

Ts; al wat gehoord wellicht van Alternate?
Helaas nog niets gehoord 😥

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 20-11 13:52
tyriajwz schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 10:55:
[...]

Hey, mijn kast betreft een Sharkoon DG 7000 blauw. 😊
Dan zit je goed. Die kast heeft een opening als je de achterkant er ook afhaalt.
Kan je zo een nieuwe koeler met die "brackets" monteren. (Als het een zware/grote wordt best met 2 man doen aangezien de kast verticaal zal staan.)

• hjvg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-11 21:33
tyriajwz schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 10:57:
[...]

Helaas nog niets gehoord 😥
heb je zelf al contact gehad met alternate dan? want dat altarnate hier 1x getagt is wil niet altijd zeggen dat je wat van hun hoort.

hoe oud is je pc (dus zit er nog garantie op)?

en wil je hem wel of niet opsturen naar alternate want als jou dit te veel werk is (wat ik volgens mij een beetje begreep uit een eerdere post)
dan kun je beter direct naar de lokale computerzaak gaan zul je hem ook eerder weer werkend hebben neem ik aan maar zal het je wel geld kosten

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:24
Bij de DG7000 hoeft het moederbord er niet uit. De backplate van de koeler is eenvoudig te monteren door het gat in de moederbordplaat van de behuizing.

Voor een i7-6700 heb je geen enorme koeler nodig. pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B voldoet al zeer goed voor een schappelijke prijs.

• simso1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-11 17:39
Hoi ik schrik ook wel van dit topic. Mijn CPU koeler is ook bevestigd met pinnetjes.

Is het verstandig deze preventief te vervangen door één met schroefbevestiging?

Deze koeler werd destijds aangeraden bij mijn pc.

Edit:
Pc wordt wel liggend (koeler staat dan rechtop) vervoerd +- 2x per jaar naar een lan party

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 196,18€ 196,18
1MSI B150 GAMING M3€ 0,-€ 0,-
1MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G€ 493,-€ 493,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 39,49€ 39,49
1NZXT H440 New Edition Zwart/Rood€ 108,78€ 108,78
1Dell Ultrasharp U2515H Zilver, Zwart€ 556,90€ 556,90
1be quiet! Pure Rock Slim€ 22,42€ 22,42
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13R€ 157,50€ 157,50
1Corsair RM550x Zwart€ 87,50€ 87,50
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 99,-€ 99,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.760,77

• H3llrais3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-10 07:11
Is je moederbord al schoon gemaakt.

Op de foto bij het gat van de "rechter boven bevestigingspin" zie ik wat wit/grijs over 2/3 banen lopen van je Moederbord.
Hoop voor je dat het vuil is, en niet beschadigd is, anders kun je ook nog eens gaan shoppen voor nieuw moederbordje...

https://imgur.com/a/OuSiiPZ <- link naar uitvergroting

[ Voor 5% gewijzigd door H3llrais3r op 18-07-2018 13:22 ]

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21:34
Hoi ik schrik ook wel van dit topic. Mijn CPU koeler is ook bevestigd met pinnetjes.

Is het verstandig deze preventief te vervangen door één met schroefbevestiging?

Deze koeler werd destijds aangeraden bij mijn pc.
Sinds ik ooit n keertje de stock koeler op mn oude 775 socket heb los gehaald (CPU wissel van e6650 naar e8400), kan ik schroeven alleen maar aanraden. gezien t mij niet veel moeite koste om 1 pinnetje te slopen, wat hoogst wss de reden is dat de temps daar behoolijk op zijn gaan lopen.

Draai hier nu met n pentium g4560, maar met n knappe noctua nh-u12s, zware overkill, maar beter dan die kut pinnetjes die afbreken zodra r te veel druk op staat..

Daarbij gezegd, je kan de "push pins" er ook uit pushen, jaja, phunny, :+
met een backplate er achter, kan je m dan ook vast schroeven.
(iig voor s775 STOCK coolers, weet ik dat dat een optie was.)

edit:
https://forum.highflow.nl/f6/home-made-backplate-s775-909/
mischien een leuke om n kijkje te nemen, zullen vast wel meer items op dat forum staan.
2e:
https://www.highflow.nl/w...9RKEXYRgxG5hoCx2YQAvD_BwE

[ Voor 18% gewijzigd door JWL92 op 18-07-2018 13:27 ]

Verwijderd

Wordt dit soort koelers normaal niet geleverd met een speciale socket voor bevestiging die je op je mobo schroeft? Het lijkt me zo vreemd dat zo'n zware koeler rechtsreeks op het moederbord geschoefd zit.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:47

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 15:01:
Wordt dit soort koelers normaal niet geleverd met een speciale socket voor bevestiging die je op je mobo schroeft? Het lijkt me zo vreemd dat zo'n zware koeler rechtsreeks op het moederbord geschoefd zit.
Nee, dit zijn de 'oude' (of cheapy) modellen die gewoon een plastic huls hebben die je in de 4 gaten doet, vervolgens daar een zwarte pin in steekt om aan de anderkant een stukje van die huls te laten uitzetten.

Vrij standaard principe ook op veel stockkoelers geweest (bij boxed CPU's), simpele koelers laten ook niet zomaar meer los (het zit in principe best stevig).

Denk vandaag de dag 99% van de 'grotere' koelers allemaal met backplates werken, sommige metaal, de ander plastic, maar altijd extra zekerheid dan dit systeem.

Voordeel ook van diverse kasten dat ze zelfs de plaat waarop het moederbord zit al gaten hebben zitten om zo'n backplate makkelijker te installeren, in plaats van heel je moederbord er te moeten uithalen.

Ik weet dat zo'n Scythe Choten ook zon aansluiting had, terwijl een Mugen wel backplate systeem heeft.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• brtk
Cooler weegt 0,36kg zie ik op de site van beQuiet!, dat is toch behoorlijk wat. Ongelofelijk dat ze daarvoor deze slappe bevestiging hebben gekozen, dat ding wordt al topzwaar zodra je er naar kijkt.

TS: Is je probleem al opgelost?

[ Voor 46% gewijzigd door brtk op 18-07-2018 17:48 ]

• simso1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-11 17:39
SinergyX schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 15:30:
[...]

Nee, dit zijn de 'oude' (of cheapy) modellen die gewoon een plastic huls hebben die je in de 4 gaten doet, vervolgens daar een zwarte pin in steekt om aan de anderkant een stukje van die huls te laten uitzetten.
Een advies voor vervanging?
Wil eigenlijk niet een grotere koeler hebben.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:24

• tyriajwz
brtk schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 17:45:
Cooler weegt 0,36kg zie ik op de site van beQuiet!, dat is toch behoorlijk wat. Ongelofelijk dat ze daarvoor deze slappe bevestiging hebben gekozen, dat ding wordt al topzwaar zodra je er naar kijkt.

TS: Is je probleem al opgelost?
Hey! Ik heb de computer bij de lokale computerzaak afgeleverd en vandaag opgehaald. Er is een andere cpu koeler met stevigere bevestiging ingezet. :) !

• tyriajwz
hjvg schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 11:07:
[...]

heb je zelf al contact gehad met alternate dan? want dat altarnate hier 1x getagt is wil niet altijd zeggen dat je wat van hun hoort.

hoe oud is je pc (dus zit er nog garantie op)?

en wil je hem wel of niet opsturen naar alternate want als jou dit te veel werk is (wat ik volgens mij een beetje begreep uit een eerdere post)
dan kun je beter direct naar de lokale computerzaak gaan zul je hem ook eerder weer werkend hebben neem ik aan maar zal het je wel geld kosten
Ik heb Alternate telefonisch gecontacteerd en mocht hem opsturen voor onderzoek. Dit zou 1-2 weken duren, maar ik heb de computer nodig voor werk/school en heb helaas geen vervanging voor in de tussentijd. Heb daarom gekozen voor de lokale computerzaak ;).

• tyriajwz
H3llrais3r schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 13:17:
Is je moederbord al schoon gemaakt.

Op de foto bij het gat van de "rechter boven bevestigingspin" zie ik wat wit/grijs over 2/3 banen lopen van je Moederbord.
Hoop voor je dat het vuil is, en niet beschadigd is, anders kun je ook nog eens gaan shoppen voor nieuw moederbordje...

https://imgur.com/a/OuSiiPZ <- link naar uitvergroting
De cpu koeler is vervangen en tot nu toe loopt alles weer naar behoren. Duimen dat t zo blijft O-)

Ik zie inderdaad wat wits als ik er naar kijk, maar hopelijk is het vuil.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Voor een volgende keer. Pak een tangetje, knip daarmee die pushpins af en zet 't geheel vast met M4 boutjes. Dan gaat het echt geen kant meer op. Beetje een ghetto-oplossing, maar hier draait het prima in een systeem.
Pagina: 1