Problemen met GPS van Android autoradio Marubox M706T3

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:06

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Alvast een waarschuwing vooraf: dit is nogal een verhaal :) Hopelijk maken de tussenkopjes dat goed.

Inleiding

Helaas heb ik een Marubox M706T3 gekocht. Een Android autoradio met quad core Allwinner (A23) CPU, Android 7.1, GPS, bluetooth, wifi etc. Niet te fancy, maar goed genoeg voor mijn 12 jaar oude auto. Ik zeg “helaas” gekocht, want de head unit werkt niet naar behoren en kom ik er met de verkoper, “MARUBOX Global Store” (a.k.a. Wei Su) niet uit. Tot voor kort dacht ik dat hij gewoon geen technische kennis had, intussen denk ik dat hij mij moedwillig om de tuin aan het leiden is. Iedere keer komt hij weer met een ander verhaal en er zit intussen herhaling en overlap in. Tijd dus om mijn mede-Tweakers om hulp te vragen.

Het probleem

Ik krijg met geen mogelijkheid een GPS-fix. Na installatie van de head unit heb ik heel even een fix gehad. Dat duurde een paar minuten en sindsdien is het stil. Op zijn best vind ik af en toe één satelliet met een sterkte (?) van tussen de 20 en 30.

Mijn gepoogde oplossingen

1. Reset van de head unit
De apparatuur van tegenwoordig maakt nogal eens gebruik van Assisted GPS. Ik heb gelezen dat de cache, waar hulpbronnen voor een snelle GPS-fix in worden opgeslagen, nog wel eens corrupt wil raken. Mijn hoop was dat een harde reset van de gehele unit die cache zou wissen en het probleem zou wegnemen.

Helaas blijkt een “harde” reset helemaal zo hard niet. Zowel de factory reset in het instellingen-menu, als een reset via de hardware-matige reset-button, zeggen alle gegevens te wissen. Toch blijft de tijd bewaard en start de head unit na een reset in het Nederlands op, terwijl ik bij het allereerste gebruik eerst Nederlands moest selecteren. Mijn conclusie is dan ook dat de reset niet zo hard is als je zou vermoeden.

Overigens heb ik ook via de app GPS Test de AGPS-cache geleegd, maar ook dat heeft niet geholpen.

2. Nieuwe antenne
Op internet las ik best wel wat ervaringen met Chinese GPS-antennes, en over het algemeen waren die niet al te best. Ik heb daarom een “echte” GPS-antenne gekocht van Europese makelij. Ook deze antenne levert geen resultaat op. Conclusie lijkt mij dan ook dat het probleem niet in de antenne zit.

Voor de goede orde: ik heb de antenne op verschillende posities geprobeerd, waaronder aan de buitenzijde, op het dak (dus direct zicht op de lucht) en onder de voorruit (niet weggewerkt in het dashboard). Het maakt allemaal geen klap uit, dus ook de locatie zal niet het probleem zijn.

Op dit punt heb ik contact opgenomen met de verkoper. Die kwam er met zijn “technische team” ook verder niet uit.

3. USB GPS-receiver

Als de GPS-unit niet werkt, dan maar een USB-GPS-receiver eraan hangen, toch? Nou, mooi niet dus. Kreeg ik ‘m eindelijk binnen, blijkt dat in de ROM van de head unit de Developer Options zijn verwijderd. Ik kan dus niet aanvinken dat “mock locations” zijn toegestaan. Dat is wel vereist om een USB-GPS-receiver te gebruiken.

Ik heb opnieuw contact opgenomen met de verkoper, om te vragen hoe ik de developer options kon activeren. Normaliter druk je daarvoor op het ROM-build-number, maar in het settings-menu wordt het hele build-number niet weergegeven.

De verkoper liet mij zien hoe ik in een verborgen menu moest komen. Maar dat menu is van – ik vermoed – de CarServer-component en heeft helemaal niets te maken met het enablen van developer options.

4. Upgrade naar Android 7.1.2

In die video van de verkoper, over het verborgen menu, zag ik dat hij op hetzelfde type head unit als ik, wél developer options heeft. Daarop zei hij dat hij Android 7.1.2 draait (ik heb 7.1.1). Als ik dus zou upgraden, heb ik misschien wél de benodigde developer options!

Toen ik hem vroeg om zijn image, zodat ik kan upgraden en alsnog de developer options heb, kreeg ik een nog opmerkelijker verhaal. Ik kon niks met zijn image, want ik zou Android 6 hebben en die kun je niet upgraden naar 7.1.2. Na een boos bericht dat ik dan kennelijk een tot 7 omgekatte 6 heb gekregen, en dat ik dat niet had besteld, nam hij dat terug. Maar een blanco 7.1.2-image zegt hij niet te hebben (“what is blank image?”).

Op het XDA-developers.com forum komen wel eens custom ROMS voorbij. Bijvoorbeeld voor units met een Allwinner T3-CPU. Ik heb geen T3, maar een A23 (toch?). Voor de A23 heb ik nog geen custom ROM gezien.

Het upgraden lijkt ‘m dus tot zover ook niet te worden.

En nu?

Ik zit nu al vier maanden met mijn handen in het haar: dat kreng wil maar niet goed werken. Daarom roep ik graag de hulp in van mijn mede-Tweakers. Enkele concrete vragen:

• Hoe kom ik tot een echt harde reset?
• Hoe kan ik de developer options enablen, als ik geen build-number in mijn menu’s heb?
• Hoe ga ik in hemelsnaam de ROM upgraden, gelet op de CPU?

Ook gedachten uit de losse pols zijn welkom :)

Tot slot: roepen “open een dispuut @ aliexpress” heeft geen zin, want daarvoor is de termijn al ruim verlopen. Dit probleem speelt al flink wat maanden. De in de advertentie vermelde garantie lijkt ook niets waard te zijn, je krijgt er een vaag rookgordijn van de verkoper voor terug.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burrfoot
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-07 13:49
Erg vaag allemaal. Ikzelf heb nul ervaring met headunits op android maar wel kennis van Android op zich.
Ik redeneer nu op basis van aannames aan mijn kant omdat ik dus je specifieke device niet ken of toegang toe heb maar zoals je het omschrijft , lijkt er een policy actief te zijn die je ontwikkelaarsopties beperkt.

Policies kunnen op veel manieren opgelegd worden maar zijn vrijwel altijd gekoppeld aan een account. Moest je op de headunit ook een account actief hebben? Zo ja, verwijder deze en maak een nieuwe. Zo niet, dan is er vanuit de ROM een policy van kracht en zul je ofwel via root-access toegang moeten verschaffen of een andere image zien te flashen.

Voor een apparaat waar je al zo lang mee stoeit, was voor mij de keus heel simpel geweest: de dood of de gladiolen en dan maar een image van een andere headunit met dezelfde reeks processor.. bij een fail eerst maar een cheap ass JVD met BT en iPod aansluiting erin . Bij een success , verder stoeien. Dat de GPS ontvangers het probleem niet zijn had je zelf al uitgevogeld, vraag is dus of er niet "gewoon" wat mis is met de GPS module op de print zelf.

"if you can't fix it with a hammer, try a bigger hammer"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Ik weet niet of ik aan het begin een account heb moeten instellen. In elk geval niet na een reset. Nou ja, een google-account voor de play store, dat wel. Als ik via [ Settings > Accounts ] mijn account verwijder, heb ik nog steeds geen dev-options. Kennelijk dus een ROM-policy? Begrijp ik je goed, @burrfoot, dat als ik mijn unit root, ik wel dev-options heb?

Met jouw gedachte in mijn achterhoofd (dood of de gladiolen) heb ik de unit maar eens opengeschroefd. Geen losse contacten, geen draadbreuk. En daar houdt wat ik kan doen en zien wel zo'n beetje op. Maar wat mij opviel is dit:

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/eqLEBy/t3l.jpg

Zou ik dan toch een T3 CPU hebben, in plaats van een A23? Voor de T3 zijn gemakkelijker ROMS te krijgen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Thijsmans op 19-07-2018 23:46 ]

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burrfoot
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-07 13:49
Hallo.

Ja, zeker weten dat dat een T3(L) CPU is, vergezeld van een 1Gb rom + 16gb ram module van SK Hynix.
Ja, met het flashen van een andere ROM zou je dus de opties van die rom tot je beschikking hebben. Ik verwacht niet dat deze "fabrikant" zelf een board ontwikkeld heeft en meer een OEM als een eigen fabricaat verkoopt. Kijk eens of er op die print een FCC-ID te vinden is, google hier eens op en kijk dan vervolgens welke andere head-units ermee vergelijkbaar zijn. Er is hoop.

"if you can't fix it with a hammer, try a bigger hammer"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Op een Russisch forum staat een ROM beschreven voor head units met een T3-cpu. Mijn specifieke model is niet in dat topic vermeld, maar als het nodig blijkt, zal ik kijken of ik inderdaad een FCC-id kan vinden en of die vergelijkbaar is met de andere Marubox-units die wel in het topic op dat forum zijn vermeld.

Intussen lijkt er bij de verkoper enige beweging te zijn: men probeert een nieuwe ROM beschikaar te maken! Althans, dat maak ik (misschien met teveel goede hoop) hieruit op:
We try to give you a program, please wait patiently, thanks!
Ik kijk het nog een paar dagen aan, want ook met Google Translate is een Russich forum best pittig te begrijpen :) Zal laten weten hoe het loopt!