Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DamianTweaks
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 08-04-2024
Beste Tweakers,

Ik zit met een klein vraagstuk omtrent een kapotte Pixel 2.
Ik heb het toestel aangeschaft op 24 oktober 2017, opgehaald op 25 oktober 2017 bij een Belsimpel fysieke winkel.

Ongeveer een maand geleden liet ik mijn toestel per ongeluk vallen en er was een kleine barst ontstaan, linksboven van het toestel. De bovenkant van de Pixel 2, is van glas, wat makkelijker barst. Het was jammer, aangezien ik een hoesje had besteld.

Na twee dagen sinds de val ging mijn toestel opeens niet meer aan. Ik heb van alles geprobeerd, zoals het lang indrukken van de power-knop, het laten rusten van het toestel, geforceerde restart etc. Het toestel ging helaas niet meer aan, dus ik ging zo snel mogelijk op zoek voor een zo snel mogelijke reparatie.

Ik heb het toestel in dezelfde winkel waar ik het had opgehaald voor reparatie aangemeld. Ze beloofden 5 tot 10 werkdagen reparatie. Na 10 werkdagen krijg ik een email dat ze het hebben gecontroleerd en de reparatie niet binnen de garantie valt (denk door het kleine barstje), dus dat het ongeveer € 150,- kost om het te repareren.

Ik wilde gewoon zo snel mogelijk mijn toestel terug, dus ik betaalde het bedrag, wel met de vraag wat er aan de hand is met het toestel. Ik kreeg een reactie, via de mail, waarbij ze simpelweg vertelde dat het in hun voorwaarden staat van mijn toestel (snap je het nog?) dat er geen tegendeel kan worden bewijzen dat het niet door de valschade komt. Oftewel, het komt door dat kleine barstje.. Volgens hun.

Nu twee weken later word ik gebeld dat de reparatie onmogelijk is en dat mijn toestel eigenlijk als dood wordt verklaard. Vervolgens heb ik iemand van de klantenservice aan de lijn gekregen die zei dat ik een vervangend toestel (dan de XL versie) kon krijgen, maar wel tweedehands met lichte krasjes. Ik ben hier nog niet mee akkoord gegaan.

Nu is mijn vraag: Waar heb ik recht op in deze situatie? Krijg ik mijn geld voor de reparatie terug?

Alvast bedankt voor het lezen en helpen!

Met vriendelijke groet,

Damian

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:53

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

De val kan interne schade hebben veroorzaakt, al vraag ik me sterk af of hij daardoor ook totallos kan raken. Dan was het niet bij een klein scheurtje gebleven.

Heb je al eens zelf met het repair center gebeld over je reparatie? (Dus niet met belsimpel).

Je hebt altijd recht op foto's! De fabrikant maakt deze ook bij schade of totallos. Ze moeten namelijk aantonen dat het zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DamianTweaks
Hee @michelsoe12 ,

Bedankt voor je snelle reactie! Ik ga er meteen naar vragen morgen.
Echter heb ik recht op terugbetaling t.w.v. het aankoopbedrag of een gloednieuw toestel?

Dit zou namelijk veel fijner zijn dan een "gebruikt" toestel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
TataNiqqa schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 22:14:
Hee @michelsoe12
Echter heb ik recht op terugbetaling t.w.v. het aankoopbedrag of een gloednieuw toestel?
Dat zou een mooie boel zijn. Bijna een jaar een apparaat gebruiken, dan laten vallen waardoor het vermoedelijk meer dan alleen oppervlakkige schade heeft én ook nog eens het totale bedrag terugkrijgen?

Valschade valt altijd buiten garantie. De verkoper en fabrikant kunnen er immers niks aan doen dat jij je spullen niet vast kunt houden. Dat er door het vallen meer kapot gaat dan alleen een scherm is heel goed voor te stellen, telefoons zijn zo opgebouwd dat er veel elektronica in een kleine ruimte gepropt moet worden.

Mijn idee: zoek iemand in de buurt dit dit soort dingen fixt, van de verkoper hoef je in ieder geval niks meer te verwachten. Zorg dat je een nieuw scherm/display er in laat zetten en laat dan ook meteen uitzoeken of er misschien een connector los is gegaan.

De grote telefoonreparatiebedrijven halen een telefoon met gebarsten scherm niet uit elkaar, de kans dat zo'n scherm nog verder stuk gaat of zelfs helemaal in stukjes valt is veel te groot. Dat is ook de reden waarom men bij schade aan het scherm altijd een nieuw scherm er in zet, ook al heeft dat niks met het probleem te maken waarvoor het toestel is opgestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DamianTweaks
Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/fE10UJ/Inkedgoogle_pixel_2_0304_013_LI.jpg

Hee @sypie ,

Bedankt voor je reactie, ik waardeer dat enorm!

Ik snap je reactie en je punten, als het zou gaan om een barst bij het scherm. Echter gaat dit om een barst bij de achterkant, zoals je kan zien op het plaatje (dit heb ik omcirkeld). Omdat er in dit gebied zo weinig belangrijke componenten zitten, betwijfel ik echt ten zeerste dat dit een interne schade heb kunnen opleveren.

Daarnaast was het barstje zo klein dat ik de behuizing nog kon zien, wat mij wel de bevestiging gaf dat er niks beschadigd was. Ik kan het uiteraard fout hebben. Dit was gewoon mijn inspectie, voordat ik het opstuurde voor reparatie.

Het enige wat dus zou moeten gebeuren is een nieuwe achterkant en that's it. Ik dacht dat daarvoor de € 150,- was. Helaas met dit nieuws zit het dus meer gecompliceerd dan ik dacht. Toch wil ik wel echt bewijs dat dat kleine barstje voor zoveel ellende heeft gezorgd.

Met deze informatie, heb ik dan nog steeds nergens recht op? Ik weet dat de val mijn schuld is, maar de rest wat er van af is gekomen, lijkt mij onrealistisch door de val. Ik denk namelijk puur toeval. :?

[ Voor 3% gewijzigd door DamianTweaks op 17-07-2018 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:53

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

TataNiqqa schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 23:48:
[afbeelding]

Hee @sypie ,

Bedankt voor je reactie, ik waardeer dat enorm!

Ik snap je reactie en je punten, als het zou gaan om een barst bij het scherm. Echter gaat dit om een barst bij de achterkant, zoals je kan zien op het plaatje (dit heb ik omcirkeld). Omdat er in dit gebied zo weinig belangrijke componenten zitten, betwijfel ik echt ten zeerste dat dit een interne schade heb kunnen opleveren.

Daarnaast was het barstje zo klein dat ik de behuizing nog kon zien, wat mij wel de bevestiging gaf dat er niks beschadigd was. Ik kan het uiteraard fout hebben. Dit was gewoon mijn inspectie, voordat ik het opstuurde voor reparatie.
Dat hoeft natuurlijk niks te zeggen. Een kleine barst achterin kan intern ook een breuk ergens in de printplaat hebben veroorzaakt. Nu kunnen printplaten veel hebben, maar het zal niet de eerste zijn die op deze manier kapot is gegaan.

Zoals ik hierboven al aangaf; vraag even het RMA nummer bij belsimpel dat ze van de externe partij hebben gekregen. Bel de externe partij, en vraag even om gedetailleerde informatie, en foto's waaruit blijkt dat hij echt totallos is.

Het hoeft niet zo te zijn dat je op foto's alles ziet, haarscheurtjes zie je immers niet.

Succes! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Als Belsimpel kan bewijzen dat door jouw val er interne schade is opgelopen vervalt de garantie voor dat probleem(niet in zijn geheel). En een simpele er zit een barst in je scherm is niet voldoende. Kunnen ze dit niet bewijzen dan zullen ze de rekening moeten betalen. Hadden ze maar een deugdelijk product moeten verkopen.

@TataNiqqa dus als ik het goed begrijp betaal je 150 euro voor reparatie. En enkele tijd later krijg je te horen dat hij totaal los is? In dat geval lijkt totaal bedrag en/of nieuwe gelijkwaardig telefoon + 150 euro "reparatie" wat er nooit is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
loki504 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 12:58:
Als Belsimpel kan bewijzen dat door jouw val er interne schade is opgelopen vervalt de garantie voor dat probleem(niet in zijn geheel). En een simpele er zit een barst in je scherm is niet voldoende. Kunnen ze dit niet bewijzen dan zullen ze de rekening moeten betalen. Hadden ze maar een deugdelijk product moeten verkopen.

@TataNiqqa dus als ik het goed begrijp betaal je 150 euro voor reparatie. En enkele tijd later krijg je te horen dat hij totaal los is? In dat geval lijkt totaal bedrag en/of nieuwe gelijkwaardig telefoon + 150 euro "reparatie" wat er nooit is geweest.
De bewijslast ligt bij de consument, niet bij de verkoper/fabrikant.

Het is dus aan TS om te bewijzen dat er al vanaf aanschaf een probleem was en dat het niet door de val veroorzaakt is, iets dat onmogelijk is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
President schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 13:12:
[...]

De bewijslast ligt bij de consument, niet bij de verkoper/fabrikant.

Het is dus aan TS om te bewijzen dat er al vanaf aanschaf een probleem was en dat het niet door de val veroorzaakt is, iets dat onmogelijk is...
Nee binnen de gestelde fabrieks garantie kan je er direct vanuit gaan dat het product niet conform is. En zover ik weet geeft Google 1 jaar Fabrieksgarantie. Dus bewijslast ligt bij de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DamianTweaks
Hee Tweakers,

Enorm bedankt voor jullie reacties. Ik ga dit meenemen in het gesprek en laat jullie de van zaken horen.

Nogmaals bedankt voor de moeite!
Pagina: 1