RAM-defect? Of SSD? Of Windows?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingFox
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-09 14:29
Goeieavond Tweakers!

Momenteel staat hier sinds zondag een Dell Inspiron 5520 voor me, waarin ik in november 2017 een Samsung 850 EVO 250GB SSD heb geïnstalleerd. De laptop is uitgerust met 6GB aan ram, opgesplitst in 1x 2GB en 1x 4GB. De laptop draaide Windows 7.

De laptop had helaas plots te kampen gekregen met BSOD's. Vlak na het opstarten van Windows, maar voor het openen van het bureaublad (ik zag wel het scherm met gebruikersaccounts), heb ik volgende waslijst aan BSOD's gekregen:
  • MEMORY_MANAGEMENT
  • SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION
  • PFN_LIST_CORRUPT
  • BAD_POOL_HEADER
  • An attempt was made to write to read-only memory
  • iets met Ntfs.sys
Vervolgens de diagnostics van Dell laten runnen, die maakten dan weer melding dat de CPU te warm werd (+100 graden), maar RAM-test was in orde.

Als ik de PC wou opstarten vanuit veilig modus, kon ik echter Windows nog volledig benaderen! Ik begon te twijfelen of het aan Windows lag, en heb vervolgens een format gedaan en gelijk gekozen voor een frisse installatie van Windows 10. Die begon soms ook gekke kuren te verkopen, met direct BSOD’s “INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE” en “THREAD STUCK IN DEVICE DRIVER”. Ik heb vervolgens een gewone HDD geprobeerd, en die werkte wel volledig. Nògmaals Windows 10 verwijderd en op de SSD geïnstalleerd, en voorlopig ook met succes.

Ik blijf echter met een wrang gevoel achter. Ik probeer MemTest86 te draaien, maar die stopt er ergens halverwege mee en de laptop schakelt zichzelf uit. Ik heb wel ander RAM-geheugen liggen, maar ik ben niet meer in de mogelijkheid om definitief te verifiëren of het probleem opgelost gaat zijn als ik de RAM-latjes vervang. M’n Windows installatie start immers gewoon op…

Heeft er iemand hier enig idee wat de oorzaak kan zijn van de BSOD’s? Waarom het in veilige modus wel lukte, en “gewone” modus niet? Zou er toch iets zijn met RAM-geheugen? Of ligt het misschien toch aan de hoge CPU-temperatuur (het is wel een laptop die warm durft te worden…)

Alvast bedankt!