Laptops voor MBO/VMBO

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:26
Wat ga je met je laptop doen?
Bij mijn schoonmoeder in het dorp zijn 2 Syrische meisjes (vluchtelingen) gehuisvest. In Syrië zaten ze op het VWO (equivalent), maar omdat ze hier de taal niet kennen, moeten ze helemaal onder aan de ladder beginnen. Omdat het dorp ze verwelkomt (gebeurde het maar op meer plekken zo), hebben ze er met z'n allen de schouders onder gezet, om deze meisjes voor zover mogelijk een eerlijke kans in NL te kunnen geven. Dit doen ze met lessen NL e.d. en ze hebben een kleine stichting opgericht voor een soort van studiefonds. Nu beginnen ze in september aan de school, maar hebben ze hiervoor een laptop nodig.

Je raadt het al, als IT'er wordt ik geraadpleegd (mijn schoonbroertje is op vakantie, dus niet bereikbaar :P). Anyway, ik heb zelf al in geen jaren een laptop meer aangeschaft (want, werklaptop enzo) en wat ik thuis heb staan (en altijd heb gehad) is Apple (dus buiten budget).

Daarom ben ik op zoek naar wat advies over wat nu het beste is.

Wat is je budget?
400 euro per laptop.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, hij moet mobiel zijn, ik zat zelf te denken rond de 13/14", want die echt kleine schermen heb je werkelijk niks aan en is zonde van je geld (en slecht voor je houding)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Zoals het een tweaker beaamt heb ik natuurlijk al wat rondgesnuffeld, maar ik worstel heel erg met of het nu een Windows of Chromebook moet zijn. Van mijn eigen middelbare school/studietijd weet ik dat Windows echt een pré was, met name vanwege de uitwisseling met andere studenten voor word/excel/powerpoint e.d. Nu is de wereld flink veranderd en hebben de Chromebooks een flinke intrede gemaakt in het onderwijs.

Zelf kwam ik bij deze laptops uit:
Windows: https://www.coolblue.nl/p...20s-14iap-81a500jemh.html
Chromebook: https://www.coolblue.nl/p...book-14-cb3-431-c5k7.html

Graag hoor ik van jullie of mijn beeld nog klopt dat ze beter voor Windows kunnen gaan en daarnaast of mijn laptops een beetje de juiste keuze zijn. Qua specificaties ben ik totaal niet meer op de hoogte van wat er speelt, maar 8GB RAM en 128GB opslag voor Windows leken me toch wel minimaal. Bij Chromebooks heb ik geen enkel idee van wat nu goed is, maar ik vind wat ik zie wel tegenvallen in verhouding tot bv. de windowslaptops in dezelfde prijsklassen.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Beste antwoord (via RobbieB op 18-07-2018 13:10)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Ik vind zelf dat je voor deze prijs 2e hands moet kijken naar een zakelijke laptop. Zowel de degelijkheid als de snelheid die je krijgt voor € 400,- is echt slecht.

Voor 400 heb je ook:
Dell Latitude E7450:
• Intel i5 processor 5de Generatie: i5 - 5300U 2,3 GHz ( 2,9 GHz Turbo)
• 14 " FHD Scherm (Full HD 1920x1080)
• Intel HD graphics 5500 GPU
• Nvidia GeForce 840M 3D GPU ( dual graphics)
• 8GB DDR3 werkgeheugen
• 256GB Snelle M.sata SSD systeemschijf
• 1000Mbit LAN
• A.C. Wifi + Bluetooth
• 4G/LTE ( Data via SIM card abonnement)
• Webcam , Cardreader , geen fingerprint
• HDMI, DP , USB3.0 poorten

V&A aangeboden: Dell Latitude E7450 i5 5300, 8GB, 256GB SSD, FHD, 4G LTE, Nvi...

Of voor 350 euro:
HP EliteBook 840 G2

Intel Core i5 5200U
8GB DDR3L-RAM
256GB SATA3 SSD
14"" (35,6 cm) 1366x768 (HD)
Intel HD Graphics 5500

V&A aangeboden: HP EliteBook 840 G2 J8R94EA

Beide zijn zakelijke laptops, die heel wat degelijker en sneller zijn dan wat je gevonden hebt.

Het scheelt in snelheid een factor 2-3 met de 2e laptop:https://www.cpubenchmark.net/compare/Intel-i5-5200U-vs-Intel-Celeron-N3160-vs-Intel-Celeron-N3350/2440vs2812vs2895

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• White Feather
Ik vind zelf dat je voor deze prijs 2e hands moet kijken naar een zakelijke laptop. Zowel de degelijkheid als de snelheid die je krijgt voor € 400,- is echt slecht.

Voor 400 heb je ook:
Dell Latitude E7450:
• Intel i5 processor 5de Generatie: i5 - 5300U 2,3 GHz ( 2,9 GHz Turbo)
• 14 " FHD Scherm (Full HD 1920x1080)
• Intel HD graphics 5500 GPU
• Nvidia GeForce 840M 3D GPU ( dual graphics)
• 8GB DDR3 werkgeheugen
• 256GB Snelle M.sata SSD systeemschijf
• 1000Mbit LAN
• A.C. Wifi + Bluetooth
• 4G/LTE ( Data via SIM card abonnement)
• Webcam , Cardreader , geen fingerprint
• HDMI, DP , USB3.0 poorten

V&A aangeboden: Dell Latitude E7450 i5 5300, 8GB, 256GB SSD, FHD, 4G LTE, Nvi...

Of voor 350 euro:
HP EliteBook 840 G2

Intel Core i5 5200U
8GB DDR3L-RAM
256GB SATA3 SSD
14"" (35,6 cm) 1366x768 (HD)
Intel HD Graphics 5500

V&A aangeboden: HP EliteBook 840 G2 J8R94EA

Beide zijn zakelijke laptops, die heel wat degelijker en sneller zijn dan wat je gevonden hebt.

Het scheelt in snelheid een factor 2-3 met de 2e laptop:https://www.cpubenchmark.net/compare/Intel-i5-5200U-vs-Intel-Celeron-N3160-vs-Intel-Celeron-N3350/2440vs2812vs2895

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
ik zou dan ook eerder voor een 2de hands zakelijk model gaan met een degelijke i5 tov een celeron processor.

Veelal zijn de zakelijk modellen ook degelijker en kunnen ze tegen een stootje. Mogelijk her en der een kleine upgrade in de toekomst (geheugen er bij of een ssd plaatsen) en men kan er weer een aantal jaar tegen aan...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SupaHotFire
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 29-08 18:49

SupaHotFire

Met minder geen genoegen

+5 voor alle 2 de bovenstaande antwoorden. Je had het over zonde van het geld met kleine schermen. Maar tablets en mobiels van deze prijsklasse zijn nog sneller dan een celeron "processor".

Dat is pas zonde van je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Nu online
SupaHotFire schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 11:25:
+5 voor alle 2 de bovenstaande antwoorden. Je had het over zonde van het geld met kleine schermen. Maar tablets en mobiels van deze prijsklasse zijn nog sneller dan een celeron "processor".

Dat is pas zonde van je geld.
eens. Al wil ik TS niet adviseuren gebruik te maken van een ipad/android tablet.. Voor basistaken voldoende maar als ze meer verslagen willen typen etc vind ik persoonlijk de tablets van nu daar nog te beperkt in. En verhoudingsgewijs is dan een 2de hands zakelijke thinkpad/lattitude/hp krachtiger en functioneler...

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Bij gebrek aan eigen kinderen, maar wel uit de vragen/opmerkingen die ik krijg van mensen die wel kinderen hebben, kan ik je vertellen dat er regelmatig door scholen wordt gezegt dat een Chromebook voldoende is.
En dat blijkt dan gedurende het schooljaar simpelweg niet te kloppen, want docenten vinden toch wel weer ergens een applicatie of andere gebruiksvorm die Windows vereist.

Chromebooks voor school vallen eigenlijk altijd af.
Zelfde geld voor tablets. (android of apple maakt wat dat betreft weinig tot geen verschil)

Verder koekjes voor de rest hier. Een ex-lease zakelijke laptop is een beter alternatief dan een nieuwe consumentenlaptop van die prijsklasse.
Er zijn stapels bedrijven die ex-lease en 2de hands verkopen. Er zit wel verschil in. Sommige verkopen echt de afgeleefde rommel, anderen leveren laptops piekfijn en brandschoon af.
Dus doe wel even je huiswerk en zoek de ervaringen van anderen op.
Vraag&Aanbod kan een goede plek zijn om laptops aan te schaffen want daar heb je user reviews. Soms zitten daar ook bedrijfjes tussen (want V&A staat tegenwoordig open voor 2dehands spul wat bedrijfsmatig wordt verkocht maar dus niet thuis hoort in de pricewatch)

Edit:
Om even een goede ervaring te posten.
Ik heb een jaar of 2a3 geleden een Thinkpad X220 (i5-2540m) aangeschaft bij Hardware Expert (toen nog Hardware Outlet) in Almere.
Kwam netjes verpakt, grondig schoon gemaakt, praktisch schadevrij en een verse Windows installatie.
Doet t tot op de dag van vandaag nog prima en wordt nogsteeds niet ge-evenaard door de sub-400 euro laptops van nu.
Moet er wel bij zeggen dat ik er wat extra RAM in geprikt heb en een SSD erbij geplaatst. Maar dat moet prima binnen je budget kunnen als je een ex-lease laptop aanschaft die nog geen SSD heeft.

[ Voor 19% gewijzigd door McKaamos op 18-07-2018 12:13 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SupaHotFire
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 29-08 18:49

SupaHotFire

Met minder geen genoegen

koentjuh1987 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 11:52:
eens. Al wil ik TS niet adviseuren gebruik te maken van een ipad/android tablet.. Voor basistaken voldoende maar als ze meer verslagen willen typen etc vind ik persoonlijk de tablets van nu daar nog te beperkt in. En verhoudingsgewijs is dan een 2de hands zakelijke thinkpad/lattitude/hp krachtiger en functioneler...
Ik bedoelde daar meer mee te zeggen hoe traag een celeron is. Niet dat TS een tablet of mobiel beter kan gebruiken. Misschien verkeerd verwoord. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:26
Allen, bedankt!
Ik wist niet dat de zakelijke 2-de hands markt zo aantrekkelijk was.. ik wordt bijna zelf verleid om er 1 te kopen om Kali Linux op te knallen... :)

Ik heb een paar mooie, dus ik ga het doorgeven!

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Ik heb 2 jaar geleden voor mijn vriendin een Dell Latitude 6430 gekocht (ze wilde dvd-speler en 14").

Tijdje moeten wachten, maar toen stond er 1 te koop voor € 500.
14" 1600x1200-scherm
Quad core i7 3720QM
8 GB Ram
256 GB ssd
Nvidea NVS 5200M
Was nog geen 3 jaar oud en nieuw € 2.000,-. Gekocht voor € 400.

Vriendin is meer fotobewerking gaan doen en is van "nergens voor nodig een nieuwere" (dan core 2 duo) naar "helderziend" door hires scherm, quad core en ssd.

Als je geen eisen hebt als grafisch heel sterk, dan is een 2e hands zakelijke laptop echt een aanrader.

Succes ermee!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

RobbieB schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 13:11:
Allen, bedankt!
Ik wist niet dat de zakelijke 2-de hands markt zo aantrekkelijk was.. ik wordt bijna zelf verleid om er 1 te kopen om Kali Linux op te knallen... :)

Ik heb een paar mooie, dus ik ga het doorgeven!
Het is wat dat betreft wel grappig :)
Zakelijk lease materiaal wordt een X periode ingezet bij bedrijven en leveren in essentie al hun nieuwprijs op tijdens de leaseperiode.
Electronica in dergelijke hoeveelheden afvoeren naar de stort is voor een lease-toko niet interessant. Dat kost hun geld. Tussen de 5 en 15 euro per stuk ongeveer. (deels omdat de disks vernietigd moeten worden)

Dat is dus een kostenpost die ze niet willen, dus verkopen ze het voor een klein bedrag aan een winkel die kan (en mag) refurbishen.
O.a. een certificaat dat ze (de winkel, c.q. de medewerkers) in staat zijn om harddisks en SSD's een secure-wipe te geven (dus data onherroepelijk vernietigen) is dan verplicht.

Misschien zijn het cowboy verhalen, maar ik heb wel eens gehoord dat een hele pallet vol laptops of desktops voor 150 euro verkocht wordt. Dat dekt zo ongeveer de tijd (arbeidsloon) die nodig is om de boel op de pallet te stapelen en te laten transporteren naar de aankopende winkel.

Daardoor kunnen dergelijke laptops zo goedkoop verkocht worden.
Er zullen allicht wat defecte of te zwaar beschadigde modellen bij zijn, en het kost tijd om een disk te wipen en de laptop netjes te maken. Plus wat winstmarge. en dan mag zo'n laptop voor 250 euro weg.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Nu online
Zo zijn er winkel ontstaan en ook net zo snel weer afgebrokkeld. (Denk aan leapp)

...

Pagina: 1