Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chamek
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-12-2020
Hallo allemaal,

Hoe zit het met geld lenen van familie (uit België) voor de aankoop van een huis. We willen geen hypotheek vanwege de rente (geloofsovertuiging) en met de lening van de familie kunnen we icm ons spaargeld de huis in een keer afbetalen.

Alle adviezen zijn van harte welkom,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
En wat zei je belastingadviseur?

En wat had je zelf al gevonden op de website van de belastingdienst?

Wat wil je nu weten?

[ Voor 10% gewijzigd door BFmango op 17-07-2018 20:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-07 23:36
Chamek schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 20:51:We willen geen hypotheek vanwege de rente (geloofsovertuiging)
Geen advies en puur offtopic maar erg nieuwsgierig naar.

Welke geloofsovertuiging?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-07 08:32

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Dat kan. Er zijn alleen een paar kleine voorwaarden; als het geen directe lijn-familie is (ouders of grootouders), ben je volgens mij verplicht om over de totale lening/schenking belasting te betalen in het volgende belastingjaar?

Daarnaast zal je, voor de tegenpartij (notaris en verkopende bank) aannemelijk moeten maken dat het geld niet zwart is; afhankelijk van de hoogte van de koopsom, is het (in ieder geval in NL bij bepaalde financiers) verplicht om te bewijzen waar het geld precies vandaan komt.

Zowel de belastingdienst als een hypotheekadviseur (ja, die zijn ook handig ondanks een ander geloof), kunnen je haarfijn uitleggen hoe & wat.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chamek
Top bedankt voor je reactie!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

gasemans schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 20:56:
[...]

Geen advies en puur offtopic maar erg nieuwsgierig naar.

Welke geloofsovertuiging?
Wikipedia: Rente

In moderne tijden voornamelijk de Islam.
In bepaalde perioiden van de historie gold dat ook bij de Joden en sommige stromingen in het Christendom.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@Chamek misschien dat mijn kennis van alle geloofsovertuigingen in NL niet optimaal is maar de twee andere geloven, naast de katholieke kerk, zijn toch het jodendom en de islam?

Nou ben ik financieel al helemaal niet thuis in die geloofsovertuigingen maar beiden hebben toch hun eigen "soort hypotheek" waardoor je "binnen het geloof" wel geld kan lenen voor iets als een huis, maar niet onderhevig bent aan de "Europese rente regels"?

/edit: ohja: https://www.visionair.nl/...ternatief-voor-hypotheek/

[ Voor 10% gewijzigd door MAX3400 op 17-07-2018 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chamek
MAX3400 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 21:02:
@Chamek misschien dat mijn kennis van alle geloofsovertuigingen in NL niet optimaal is maar de twee andere geloven, naast de katholieke kerk, zijn toch het jodendom en de islam?

Nou ben ik financieel al helemaal niet thuis in die geloofsovertuigingen maar beiden hebben toch hun eigen "soort hypotheek" waardoor je "binnen het geloof" wel geld kan lenen voor iets als een huis, maar niet onderhevig bent aan de "Europese rente regels"?

Bedankt voor je reactie. Om je vraag kort te beantwoorden er zijn geen banken in Nederland die geld lenen zonder rente. Ergens begrijpenlijk omdat de wetgeving dit niet toelaat voornamelijk door de belastingdienst. Dus om te wachten tot er dergelijk wetgeving aangepast word en ik geld kan lenen van een bank ben ik waarschijnlijk 30 jaar verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

MAX3400 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 21:02:

Misschien heb ik t mis, maar ik meen dat het Christendom de primaire religie is in Nederland en het Catholicisme is daar een stroming van. Toch? net als de Protestanten een stroming van het Christendom zijn.
En nog een hele stapel andere, kleinere, zoals de Jehova's getuigen, Mormonen, Adventisten, Evangelischen, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Chamek schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 21:07:
[...]

Bedankt voor je reactie. Om je vraag kort te beantwoorden er zijn geen banken in Nederland die geld lenen zonder rente. Ergens begrijpenlijk omdat de wetgeving dit niet toelaat voornamelijk door de belastingdienst. Dus om te wachten tot er dergelijk wetgeving aangepast word en ik geld kan lenen van een bank ben ik waarschijnlijk 30 jaar verder.
Aangezien je nu geld uit Belgie haalt (van familie) en geld niet stinkt; waarom niet een "hypotheek" ergens afsluiten volgens jouw geloof buiten Nederland?

Alhoewel dat dus ook wat extra papierwerk oplevert, ben je hiermee wel klaar aan alle kanten.

Van de week een vergelijkbare reaktie gegeven (op een kleinere lening): zolang de wereldoorlog niet uitbreekt in de familie, is het een goede manier van financieren. Breekt wel de pleuris uit, heb je zomaar kans dat "die oom van die neef" even anderhalve ton komt eisen van je?

@McKaamos Dank voor je reaktie; ik ben absoluut niet thuis in alle stromingen, substromingen, naamgevingen, regels en gebruiken. Weet/wist wel dat de islam rentes niet leuk vindt, vandaar mijn iets algemenere en niet "scheenschoppende" reaktie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

MAX3400 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 21:11:
[...]

Aangezien je nu geld uit Belgie haalt (van familie) en geld niet stinkt; waarom niet een "hypotheek" ergens afsluiten volgens jouw geloof buiten Nederland?

Alhoewel dat dus ook wat extra papierwerk oplevert, ben je hiermee wel klaar aan alle kanten.

Van de week een vergelijkbare reaktie gegeven (op een kleinere lening): zolang de wereldoorlog niet uitbreekt in de familie, is het een goede manier van financieren. Breekt wel de pleuris uit, heb je zomaar kans dat "die oom van die neef" even anderhalve ton komt eisen van je?

@McKaamos Dank voor je reaktie; ik ben absoluut niet thuis in alle stromingen, substromingen, naamgevingen, regels en gebruiken. Weet/wist wel dat de islam rentes niet leuk vindt, vandaar mijn iets algemenere en niet "scheenschoppende" reaktie ;)
Zo vat ik het ook niet op hoor :)
Maar gewoon 'ter info' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chamek
MAX3400 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 21:11:
[...]

Familie kan een obstakel zijn/worden daar kan niemand garantie op geven. Dus ja dat is zeker een obstakel. Geld lenen uit het buitenland in deze setting is voor zover ik onderzoek heb gedaan duitsland en UK niet mogelijk.

Wat ik heel jammer vind maar ik vind het bizar dat dit probleem niet opgepakt word. Er zijn een boel mensen die nu scheefwonen omdat ze niet kunnen kopen met de huidige constructie.

Hierdoor zou een grote groep direct doorstromen naar de koopmarkt en komen de sociale huurwoning ter beschikking voor diegene die het werkelijk nodig hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Chamek schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 21:07:
[...]
Dus om te wachten tot er dergelijk wetgeving aangepast word en ik geld kan lenen van een bank ben ik waarschijnlijk 30 jaar verder.
Nou, in principe kan je al geld lenen van de bank. Alleen wil je dit zelf niet.

Wat je nu wil gaan doen is geld lenen bij een zogenaamde familiebank. Dit is een bank die je zelf creëert door met je familie samen een contract op te zetten betreft het bedrag, hoe het terugbetaald gaat worden en hoe hoog de rente gaat zijn. (Rente is verplicht in dit geval, anders komt de schenkbelasting om de hoek kijken).

Voor zover ik weet mag je met deze constructie zelfs gebruik maken van de belastingaftrek. Hoe hoger de rente, hoe meer je betaald maar ook hoeveel meer je terug krijgt met de belastingaftrek.
De winst die je familie maakt met de rente mogen ze ook weer met je delen. (Als ze dat willen :p )

Heb ooit een keer gelezen dat het vragen van een hoge rente fiscaal best interressant kan zijn. Mits je een goede verstandhouding hebt met je familie.

[ Voor 7% gewijzigd door Wootism op 17-07-2018 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chamek
Wootism schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 21:34:
[...]

Nou, in principe kan je al geld lenen van de bank. Alleen wil je dit zelf niet.

Wat je nu wil gaan doen is geld lenen bij een zogenaamde familiebank. Dit is een bank die je zelf creëert door met je familie samen een contract op te zetten betreft het bedrag, hoe het terugbetaald gaat worden en hoe hoog de rente gaat zijn. (Rente is verplicht in dit geval, anders komt de schenkbelasting om de hoek kijken).

Voor zover ik weet mag je met deze constructie zelfs gebruik maken van de belastingaftrek. Hoe hoger de rente, hoe meer je betaald maar ook hoeveel meer je terug krijgt met de belastingaftrek.
De winst die je familie maakt met de rente mogen ze ook weer met je delen. (Als ze dat willen :p )
Bedankt voor je reactie. Ik ga dit verder onderzoeken Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-07 13:16

Jeoh

blaat

https://www.belastingdien...betaal-ik-schenkbelasting

Oftewel, je hebt een flinke vrijstelling, maar ik weet niet zeker of dat per gever of in totaal is. Voor dit soort bedragen zou ik gewoon een belastingadviseur bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chamek
Jeoh schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 21:38:
https://www.belastingdien...betaal-ik-schenkbelasting

Oftewel, je hebt een flinke vrijstelling, maar ik weet niet zeker of dat per gever of in totaal is. Voor dit soort bedragen zou ik gewoon een belastingadviseur bellen.
Bedankt ga ik zeker doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Chamek schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 21:33:
[...]
Wat ik heel jammer vind maar ik vind het bizar dat dit probleem niet opgepakt word. Er zijn een boel mensen die nu scheefwonen omdat ze niet kunnen kopen met de huidige constructie.
Begrijp me niet verkeerd, ik respecteer je geloof.
Verwacht echter niet dat een nu prima werkende hypotheek-constructie wordt veranderd voor een bepaalde ‘eis’ binnen een geloof.

Wat je wil is prima mogelijk zoals ik hierboven heb beschreven. Zelfs financieel interressant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Chamek schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 21:33:
[...]

Hierdoor zou een grote groep direct doorstromen naar de koopmarkt en komen de sociale huurwoning ter beschikking voor diegene die het werkelijk nodig hebben.
Disclamer: ik respecteer ieder z'n geloofs overtuiging zolang ik me mijne mag houden. Ik geloof wel zeer sterk dat geloof een particuliere keuze is. Graag het volgende in die context lezen.

Dit is natuurlijk wel de wereld omdraaien! De mensen die jij omschrijft, en waar jij jezelf ook toe rekent, KIEZEN er voor dat hun geloofs overtuiging belangrijker is dan het in deze maatschapij gebruikelijke middel om een huis te kopen.(een hypotheek met rente) Het is geen probleem dat iemand anders op moet pakken behalve de mensen die daar last van hebben.

Als het probleem groot genoeg is kan je natuurlijk met een groep geloofs genoten een rente vrije bank oprichten. Vervolgens kan je dan een "vergoeding voor diensten" vragen (mag wel in voor zover ik mijzelf goed ingelezen heb, zolang de kosten reeel zijn) en dat alleen geen rente noemen. In mijn ogen potato potato, maargoed: mijn levenskeuzes staan het betalen van rente niet in de weg :)

Pragmatischer: Overleg met een geestelijke of in een maatschapij die ingericht is op hypotheken voor huizen (Nederland) dat deel van jouw geloofs interpretatie echt zo belangrijk is dat het wonings mobiliteit in de weg zit. De meeste geloofs interpretaties staan een variant van "Als onze gebruiken normaal participeren in de maatschappij waar je woont in de weg staan, kan je er mogelijk wel iets mee doen zoalang je de geest maar niet aantast" wel toe, maar dat is iets waar een geestelijke jou beter mee kan helpen. Uiteindelijk gaat het er om dat jij je goed voelt met hoe jij jouw leven inricht!

Maar maak het niet andermans probleem. Jij kiest zelf voor jouw interpretatie van jouw geloof. (En gelukkig zijn we daar vrij in in dit land!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chamek
Wootism schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 21:50:
[...]

Begrijp me niet verkeerd, ik respecteer je geloof.
Verwacht echter niet dat een nu prima werkende hypotheek-constructie wordt veranderd voor een bepaalde ‘eis’ binnen een geloof.

Wat je wil is prima mogelijk zoals ik hierboven heb beschreven. Zelfs financieel interressant.
No hard feelings ;) en ik snap dat het niet een op de andere dag gaat gebeuren wellicht maak ik het niet eens mee in mijn leven. Het is echter gewoon een ontzettend grote groep waar gewoon euro's te verdienen zijn.

anyways, zoals ik aangaf wellicht maak ik het zelf niet mee en toch opzoek naar een oplossing. Bedankt voor de reacties zover. Mijn complimenten voor het respect en vooral het niveau! chapeau!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Misschien dat onderstaande video inzicht en informatie geeft.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chamek
overhyped schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 21:56:
[...]

Disclamer: ik respecteer ieder z'n geloofs overtuiging zolang ik me mijne mag houden. Ik geloof wel zeer sterk dat geloof een particuliere keuze is. Graag het volgende in die context lezen.

Dit is natuurlijk wel de wereld omdraaien! De mensen die jij omschrijft, en waar jij jezelf ook toe rekent, KIEZEN er voor dat hun geloofs overtuiging belangrijker is dan het in deze maatschapij gebruikelijke middel om een huis te kopen.(een hypotheek met rente) Het is geen probleem dat iemand anders op moet pakken behalve de mensen die daar last van hebben.

Als het probleem groot genoeg is kan je natuurlijk met een groep geloofs genoten een rente vrije bank oprichten. Vervolgens kan je dan een "vergoeding voor diensten" vragen (mag wel in voor zover ik mijzelf goed ingelezen heb, zolang de kosten reeel zijn) en dat alleen geen rente noemen. In mijn ogen potato potato, maargoed: mijn levenskeuzes staan het betalen van rente niet in de weg :)

Pragmatischer: Overleg met een geestelijke of in een maatschapij die ingericht is op hypotheken voor huizen (Nederland) dat deel van jouw geloofs interpretatie echt zo belangrijk is dat het wonings mobiliteit in de weg zit. De meeste geloofs interpretaties staan een variant van "Als onze gebruiken normaal participeren in de maatschappij waar je woont in de weg staan, kan je er mogelijk wel iets mee doen zoalang je de geest maar niet aantast" wel toe, maar dat is iets waar een geestelijke jou beter mee kan helpen. Uiteindelijk gaat het er om dat jij je goed voelt met hoe jij jouw leven inricht!

Maar maak het niet andermans probleem. Jij kiest zelf voor jouw interpretatie van jouw geloof. (En gelukkig zijn we daar vrij in in dit land!)
Bedankt voor je reactie. Laatste wat ik zou willen is van mijn probleem een andermans probleem te maken. Ik moet wel toegeven dat platform wel uitermate geschikt is om kennis te vergaren. Lekker direct en wel heel specifiek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chamek
3x3 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 22:03:
Misschien dat onderstaande video inzicht en informatie geeft.

[video]
goede uitleg in jip en janneke taal :) nice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-03 06:05
Zet in de topic titel dat je advies voor Belgie wilt.

In Nederland is lenen met een te lage (of te hoge) rent niet toegestaan.
Dit wordt gezien als een schenking.

Wellicht kun je binnen je geloofsgemeenschap naar oplossingen vragen?
Zij hebben een gelijk probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:13
Ik heb familie geholpen als kleinbankje voor een stukje restschuld. In NL moet een marktconforme rente worden gerekend, anders ziet de Belastingdienst het als schenking.

Als er 1 geld schieter is, zie ik ook nog wel mogelijkheden om een huis te kopen en deze in delen te verkopen aan de bewoner. Maar ik zou daar wel instemming vragen va de Belastingdienst.

Bij meerdere geldschieters zal iets als aandelenconstructie moeten worden opgezet, omdat ik anders niet zie hoe je die geldstroom moet laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

Banken lenen ook geen geld zonder rente uit omdat ze er dan niets op verdienen ;) Even out of the box, kan je niet bij een islamitische bank lenen, eventueel in een ander land? Zal vast lastig zijn om dat geld dan hierheen te krijgen, maar misschien is dat een idee. ( Overigens is het beste advies dat ik je kan geven om elk geloof in zijn geheel af te zweren ( ik ben ervaringsdeskundige) maar daar zal ik niet langer dan deze zin over doorgaan.)

[ Voor 3% gewijzigd door 461943 op 17-07-2018 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Chamek schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 22:09:
[...]

goede uitleg in jip en janneke taal :) nice!
In de twee voorbeelden van oplossingen zie ik effectief 2 dingen:
- Rentevast over de gehele periode (in plaats van variabel zoals gebruikelijk), en dat noem je dan winstopslag.
- Onderverhuur van het nog niet betaalde gedeelte van het huis, aflosbaar tegen een vast maandelijks bedrag. Eigenlijk is dat ook gewoon rentevast over de gehele looptijd van de lening.
In beide gevallen is het gewoon dezelfde constructie als het bankieren zoals we het hier kennen. Het wordt alleen onder een andere term gedrukt zodat het woord 'rente' er niet in voor komt.

Rentevast geeft natuurlijk wel een stukje stabiliteit voor de afnemer van de lening. Je weet beter wat je elke maand kwijt bent.
Aan de andere kant profiteer je dan niet van een meevaller als de rente daalt.
Het is maar net waar je voor kiest. Stel dat een bank rentevast zou aanbieden voor de gehele looptijd van de lening, mag je dat dan interpreteren als winstopslag bij gebrek aan een beter alternatief?

Het niet verhandelbaar zijn van de lening is opzich ook nog helemaal niet zo gek. Daar is hier in het verleden nog wel mee gesjoemeld. Effectief is dat het kunnen oversluiten van een lening/hypotheek.
Dat mag dus niet volgens de Islam.
Je kan je lening bij Bank X niet laten afbetalen door Bank Y, en dan zelf tegen andere (hopelijk betere) voorwaarden afbetalen bij Bank Y.
Dergelijke constructies hebben hier flink onder vuur gelegen wegens de problemen die dat kon opleveren. Bescherming daar tegen door het gewoon niet toe te staan, is aan de ene kant een draconische maatregel te noemen, aan de andere kant is het wél bescherming van de klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Chamek schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 22:04:
[...]

Bedankt voor je reactie. Laatste wat ik zou willen is van mijn probleem een andermans probleem te maken. Ik moet wel toegeven dat platform wel uitermate geschikt is om kennis te vergaren. Lekker direct en wel heel specifiek!
Zeker! niets boven een goede discussie / gesprek. Helaas wordt er altijd veel over elkaar, maar weinig met elkaar gesproken. Zal zo die video eens bekijken, ben wel benieuwd naar de verdere achtergrond en waarom het nu nog zo'n probleem is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-07 13:40
Chamek schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 20:51:
Hallo allemaal,

Hoe zit het met geld lenen van familie (uit België) voor de aankoop van een huis. We willen geen hypotheek vanwege de rente (geloofsovertuiging) en met de lening van de familie kunnen we icm ons spaargeld de huis in een keer afbetalen.

Alle adviezen zijn van harte welkom,
Voor de wet is een lening van familie niet anders dan een lening van een bank. Als er rente wordt betaald of kosten die samenhangen met de rentedragende lening, zijn deze aftrekbaar.

Ik neem aan dat het om Islam gaat. Dan zijn er andere constructies, waarin geen rente wordt berekend maar een aflopende huur. Eigendom van de woning wordt dan geleidelijk overgedragen. Fiscaal iets minder gunstig, al is dat verschil niet meer zo groot. Google keyword “Halal hypotheek”.

Zo’n constructie kun je met familie evengoed opzetten als met een bank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:39

Honesty

kattenneus!

Mijn mening: Familielening wordt hetzelfde gezien als banklening, zitten wel wat haken en oogjes aan(Notaris, rente moet marktconform zijn, giraal rente betalen. Ik heb geen idee of het uitmaakt of je familie uit België komt en wat de relatie precies. Je hebt te maken met wel rente betalen en dat die dan later terug geschonken wordt. Dit bedrag is voor verre familie(€ 2.129 per jaar)

Je zou dus met je familie een constructie kunnen opzetten dat je dat bedrag per jaar aan hun betaald en dat zij dat bedrag ook weer een keer per jaar terugsturen(of per maand) je hebt dan wel recht op hypotheekrenteaftrek en het is dan net de vraag hoe dit zit met je geloofsovertuiging.

Een familiehypotheek heeft veel voordelen, je familie krijgt een leuke rente op zijn geld en jij kan via een schenking weer een gedeelte terug krijgen. Verder geld dat niet voor jou maar kom je daardoor als je een familie hypotheek samen hebt met een hypotheek van de bank de mogelijkheid dat je voor renteverlaging in aanmerking ziet omdat de bank minder risico loopt.

Maar ik zou sowieso kijken wat de hypotheek adviseur hier over te melden heeft en hoe jezelf je beste draai hierin kan vinden.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-07 13:40
Rente is nu juist niet de bedoeling:

Wikipedia: Islamic banking and finance

Een Halal-hypotheek is afaik een constructie waarin je een huis huurt en tegelijk stapje voor stapje afbetaald. HRA krijg je er niet mee (FWIW met deze rentestanden).
Pagina: 1