Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

KPN Glasvezel, ZyXEL switch en Google Wi-Fi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• diotav
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Binnen 2 weken verhuizen wij naar onze nieuwbouwwoning. In de woning is al rekening gehouden met aansluitingen welke uitkomen op een rackmounted patchpaneel in de meterkast. Nu is de vraag hoe ik dit verder in de meterkast ga regelen.

Om te beginnen gaat het om een glasvezelverbinding van KPN zónder IPTV. Daarnaast beschik ik al reeds over een ZyXEL GS1900-24E switch en 3x Google Wi-Fi.

In onze huidige situatie maak ik gebruik van een ASUS RT-AC88U ipv de door KPN geleverde Experiabox v8. De eerste vraag is of ik de ASUS bridged wil gebruiken in de nieuwe woning? Ik vermoed dat KPN anders een v10 plaatst wanneer ze de komen verbinding installeren.

Daarnaast is mijn belangrijkste vraag in welke volgorde ik de boel aansluit? Mijn eerste gedachte is om de switch nog voor Google Wi-Fi te plaatsen, vooral ook omdat ik de primaire unit in de woonkamer wil hebben. Gevolg is dat ik dan de Experiabox of ASUS weer zal moeten laten routen, met een dubbele NAT tot gevolg.

Het belangrijkste is dat wired en wireless devices elkaar kunnen zien. Denk daarbij aan Sonos, Google devices en vooral een Apple omgeving.

dion.dev

Beste antwoord (via diotav op 20-07-2018 13:04)

• Yeebo
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Wat als je bij V10 DMZ op Google WiFi zet? Dan heb je dubbele NAT 'soort van' opgelost.

[ Voor 4% gewijzigd door Yeebo op 18-07-2018 15:44 ]

Alle reacties

• remco91
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-10-2020
De Asus hoeft je niet in bridged te zetten?

Wat ik zou doen is eerst de Asus proberen aan te sluiten, mocht dat niet werken dan zou je ervoor kunnen kiezen om de experia box door kpn in bridgemode te laten zetten en hierachter je asus te koppelen.

Achter de Asus had ik dan de switch gedaan en op de switch de google Wifi aansluiten.

• Yeebo
  • Niet online
KPN Expedia Box V8 in bridge mode--> ASUS Router --> Switch --> Google WiFi

Dan wordt ASUS router van het netwerk en heb je dus maar een keer NAT.

Krijg je een andere Experia Box dan de V8 van KPN dan zou ik die ASUS er tussenuit halen of als je het echt wilt, de Experia Box in DMZ modus zetten.

• diotav
  • Nu online
Dank voor de antwoorden! Het probleem is dat Google Wi-Fi enkel in bridge-modus geplaatst kan worden indien je een enkel Wi-Fi punt gebruikt. Zoals het er nu naar uit ziet doe ik er dan ook het beste aan om een v10 of de ASUS te gebruiken als primaire router > switch > Google Wi-Fi. Dan moet ik een dubbele NAT maar accepteren.

Een andere optie is de v8 in bridge-mode > Google Wi-Fi > switch. Nadeel is dan echter dat ik het primaire Google Wi-Fi punt in de meterkast moet plaatsen en range verlies in de woonkamer.

dion.dev

Acties:
  • Beste antwoord

• Yeebo
  • Niet online
Wat als je bij V10 DMZ op Google WiFi zet? Dan heb je dubbele NAT 'soort van' opgelost.

[ Voor 4% gewijzigd door Yeebo op 18-07-2018 15:44 ]

• diotav
  • Nu online
Niet aan gedacht idd! Beste suggestie denk ik.

dion.dev

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-11 09:01
Met glasvezel zou ik de experia box er helemaal uitgooien.
Daarnaast je gebruikt alleen Internet?? Dan is de config helemaal makkelijk.

op de NTU direct de WAN port van je router instellen. KPN gebruikt VLAN6 voor internet.
PPPOE settings:
VLAN6
Usernamen MACAddressrouter@internet
wachtwoord kpn

Dan heb je de algehele infra van je netwerk zelf in handen.
Er zijn voor jouw router volgens mij voldoende info te vinden op het net icm kpn config.

[ Voor 10% gewijzigd door To_Tall op 20-07-2018 14:02 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Pagina: 1