Toon posts:

Welke (benzine) auto mag 2340 kg trekken?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-05 08:25
Mijn vraag

Ik ben op zoek naar een auto welke een trailer mag trekken. De trailer weegt uit zichzelf 900 kg en het maximum volgens het kentekenbewijs van de trailer is 2340 kg (1440 kg laden).

Mijn lease auto mag slechts 1500 kg trekken. Een lease auto welke meer mag trekken zit er niet in.

Ik ben Nederlander, dus liefst zo goedkoop mogelijk, vooral in wegenbelasting, vandaar de voorkeur voor benzine of evt. LPG.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Wanneer je bestelbussen even buiten beschouwing laat, blijven de 4x4s eigenlijk alleen over en ook maar weinig. Bepaalde modellen van de Jeep Cherokee mogen blijkbaar ruim 3 ton trekken, maar er zijn ook modellen van slechts 2100 kg. De oudere modellen zitten rond de 1550 kg, nieuwere meer over de 1800 kg in eigen gewicht.

Verbruik is niet extreem relevant, want ik zal er niet vaak en niet mee naar Spanje rijden.

Iemand een slimme tip?

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:37
Heb je E rijbewijs en ga je 1440kg laden?

Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl en zet Drinkwaterspots op je telefoon.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-03 08:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

https://www.autoweek.nl/autovergelijker/ en dan even brandstof & aanhanger invullen?

Ik kom, snel geteld, op bijna 900 uitvoeringen, die ooit in NL geleverd zijn.

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• PageFault
MAX3400 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 19:57:
https://www.autoweek.nl/autovergelijker/ en dan even brandstof & aanhanger invullen?

Ik kom, snel geteld, op bijna 900 uitvoeringen, die ooit in NL geleverd zijn.
Thanks, ik keek alleen bij autoscout24 en daar kun je het gewicht vd aanhanger volgens mij nergens invullen. Ik ga op autoweek kijken!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:50
Als je regelmaat op een zachte ondergrond wil wegrijden (autocross, paardentrailer) is 4x4 absoluut aan te raden om grip te hebben en te houden en eigenlijk wil je dan ook een automaat

Wat is het budget ?

Sorento oid lijkt me wel geschikt
https://link.marktplaats.nl/m1301557862

[Voor 36% gewijzigd door wd200 op 17-07-2018 22:17]

• PageFault
Het budget is een beetje afhankelijk van het voertuig, zeg rond de 4000 euro.

• MAX3400

MAX3400

PageFault schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 20:01:
4K aanschaf... Maar een auto met dergelijke prestaties, kost me hier in Zuid Holland ook dik 1K aan MRB.

Kan je voor die paar trips per jaar niet beter een auto/bus huren?

Heb je wel de vereiste papieren om meer dan 3.5 ton combi-gewicht te mogen sturen?

[Voor 10% gewijzigd door MAX3400 op 17-07-2018 20:03]

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-05 22:49
Een oude ML? En schrik inderdaad niet van de MRB en het onderhoud van dikke 4x4’s

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-05 18:07
Eh wil je de kar ook daadwerkelijk volladen?

Je mag ook maximaal 600 kg laden en m dan met je gewone auto trekken.

Maar zoals al genoemd, als je met een benzine wagen echt 2340 kg wil trekken, dan zit je aan hele dikke autos en enorme maandlasten. En niet te vergeten het verbruik. Het zou me verbazen als je 1 op 6 haalt met 2400kg erachter met een auto die het mag hebben (dikke motor)

• MAX3400

MAX3400

Dirk33 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 20:56:
...dan zit je aan hele dikke autos en enorme maandlasten...
Mwhoa, ik heb hier een auto staan die dat gewicht mag trekken. Zoals ik aangaf; dik 1K aan MRB per jaar voor een 4x4 met voldoende vermogen (benzine). Maar als ik 'm WA verzeker, kost ie me net aan 20 Euro per maand ofzo (if any).

Als je er 3x per jaar mee naar Spanje rijdt, zit je zelfs in de laagste kilometer-klasse per verzekeraar, heb je per jaar maar 1 onderhoudsbeurtje nodig en, afhankelijk van de leeftijd van de auto, een APK.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:35
Vriend van me had hiervoor een range rover uit 2003. Beest van een wagen, mag 3500kg trekken

CISSP! Drop your encryption keys!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-05 19:21
Subaru Forester ?

2430Wp ZW

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-05 19:45
Hoeveel kilometer moet je er mee rijden? behalve dat je niet naar Spanje gaat.
Je zou eens naar een terug gekeurde (vracht)auto kunnen kijken.
dit heet:Motorvoertuig Met Beperkte Snelheid (MMBS). Voordeel geen apk en wegenbelasting, nadeel de max snelheid is 25/45 km per uur.

• MAX3400

MAX3400

Ikke_niet schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 21:39:
...Spanje

...de max snelheid is 25/45 km per uur.
:? Zelfs in NL heb ik geen zin om met max 45km/h van Den Haag naar Venray te rijden en weer terug en dat met een lading van 2400kg aan boord...

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Met een oude Volkswagen sharan 150kw kan je tot 2000kg. Of zijn broer, de Seat Alhambra.
Dat is het eigenlijk wel met de keuzes buiten de SUV of 4x4.

Wellicht kun je wat duurder zoeken, zodat er niet alleen defecte motor Audi’s tevoorschijn komen?
(Hoewel, wellicht kun je een A6 zijn laatste kilometers geven, 1900kg)

[Voor 14% gewijzigd door jeroen3 op 17-07-2018 21:59]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Smuggler
  • Laatst online: 11:10

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Hoeveel ga je laden?
en heb je een BE rijbewijs? (kan trouwens geen auto vinden die die kar zonder BE mag trekken).
We hebben hier ook een aanhanger die op papier 2000 kilo is.
maar we laden hem niet verder dan 1200kg totaal, zodat onze auto hem gewoon mag trekken.

Ik heb dus een BE rijbewijs, waardoor ik deze combinatie mag rijden.

[Voor 11% gewijzigd door Smuggler op 18-07-2018 05:58]

Gewoon sebastiaan

• AcidBurn
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:47
Subaru Forester mag maar 1500 kg trekken.... zelfs de Legacy mag meer trekken (1600 kg ;) )
BMW X series of een Audi Avant/Quattro zullen misschien in de buurt komen, maar 2340 kg is erg veel.
De meeste Jeeps en Landrovers zullen het mogen trekken, maar dan betaal je ook de hoofdprijs qua mrb.
Ik vind 1K mrb per jaar nog aan de lage kant trouwens voor zo'n bak, tenzij het een "wagen van de zaak" betreft. Zit daar zelf namelijk al overheen met een auto die 1900 kg mag trekken....

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:23

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Subaru Forester mag tot 2000kg trekken, afhankelijk van model.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:35

-tom-562

Oliesjeik

No way dat die dat mag trekken.

Met het budget van de TS zou ik voor een SsangYong Rexton o.i.d. gaan, die mag 3500kg trekken:
https://www.autoweek.nl/auto/28882/ssangyong-rexton-rj-290/

O.a.:
https://www.marktplaats.n...0afa33e3a&previousPage=lr

en

https://www.marktplaats.n...0afa33e3a&previousPage=lr
Smuggler schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 22:01:
Hoeveel ga je laden?
en heb je een BE rijbewijs? (kan trouwens geen auto vinden die die kar zonder BE mag trekken).
maar we laden hem niet verder dan 1200kg totaal, zodat onze auto hem gewoon mag trekken.
Dat mag dus niet. Waar de aanhanger op gekeurd is (en dus op de papieren staat) is de massa waarmee ze rekenen!

[Voor 27% gewijzigd door -tom-562 op 17-07-2018 22:36]

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Beetje een buitenbeentje, maar SsangYong Rexton? Instapper mag al 2800kg trekken :) Andere zelfs 3500kg.

https://www.autoscout24.n...cf-475e-b765-d7deed53d56a

Edit: -tom-562 was me NET voor :/ :p

[Voor 7% gewijzigd door MK_ op 17-07-2018 22:37]

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • +4Henk 'm!

• wd200
  • Laatst online: 10:50

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:54

Destruction

(ex-)Automonteur

-tom-562 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 22:36:
[...]

Dat mag dus niet. Waar de aanhanger op gekeurd is (en dus op de papieren staat) is de massa waarmee ze rekenen!
Correctie: Dat mag dus wél!

Tenzij je BE hebt, uiteraard.

Het werk zo: Elke kilo die de auto niet mag trekken, gaat van het laadvermogen af. Zo had ik regelmatig een auto ambulance achter een Ford Mondeo station uit 2003 hangen. Die ambulance had een eigen gewicht van 670kg, mocht 2000kg wegen incl. lading. Mijn Mondeo mocht echter 1800kg geremd trekken, Ik mocht dus geen 1330kg laden maar 1130kg.

Als je géén BE hebt tellen inderdaad de MTM van auto en aanhanger en ben je met zo'n combinatie altijd de pineut.

Ford Focus Wagon 1.6 16v '04 | Yamaha FZS600 Fazer '00 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Tomatoman

Fulltime prutser

Smuggler schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 22:01:
Hoeveel ga je laden?
Die auto kun je niet vinden, omdat hij niet bestaat :z.
• Met rijbewijs B mag het maximumgewicht van de aanhanger die je trekt nooit hoger zijn dan het leeggewicht van de auto.
• Dat betekent met een aanhanger van 2340 kg dat de auto minimaal 2340 kg moet wegen, ongeacht of de aanhanger beladen is of niet.
• Een auto met een leeggewicht van 2340 kg weegt vol beladen minimaal zo’n 2900 kg.
• Het maximum gewicht van de combinatie van auto + aanhanger is dus minimaal 2900 + 2340 = 5240 kg. Dat is ver over de limiet van 3500 kg die rijbewijs B hanteert.
Zoals -tom-562 al zei mag de auto dat wel trekken, maar is dit bij rijbewijs B niet toegestaan. Bij rijbewijs B doet alleen het maximumgewicht ertoe, niet het werkelijke gewicht op dat moment. Wil je van het werkelijke gewicht uitgaan, dan mag dat alleen met rijbewijs B+E. Wees je ervan bewust dat als je met alleen rijbewijs B met deze combinatie gaat rijden, je onverzekerd bent!

[Voor 4% gewijzigd door Tomatoman op 17-07-2018 23:38]

Een goede grap mag vrienden kosten.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

@Tomatoman het gewicht van de aanhanger + lading mag zwaarder zijn dan het ledig gewicht van de trekkende auto bij B, mits uiteraard niet zwaarder dan het maximale trekgewicht van de auto en het gewicht van de totale combinatie niet zwaarder is dan 3500kg.

Vroeger was dat inderdaad begrenst op 750kg op z'n zwaarst voor alleen B. De laatste jaren is dat echter ietwat versoepelt. * Destruction heeft BE en heeft daar verder geen last van.

Ford Focus Wagon 1.6 16v '04 | Yamaha FZS600 Fazer '00 | Gravity is a myth, earth sucks.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:11
PageFault schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 20:01:
Let wel op dat je dan een 4x4 koopt die al geleefd heeft, denk aan zaken als off-road rijden. Dat wil nog wel eens sporen nalaten en dan heb ik het niet over lakschade of het interieur.

Bij een 4x4 trekker zou ik denken aan een Land Rover Discovery. Bij Land Rover is de Discovery II betaalbaar als occassion en je kan soms de V8 uitvoering vinden. Bijvoorbeeld deze:
https://www.autoscout24.n...9-15da6ab25044?cldtidx=18

Deze is wel boven je budget, maar deze ziet er nog netjes uit. Er zijn een paar goedkoper, maar die zien er twijfelachtig uit.

Het zijn fijne dikke bakken om te rijden, ik heb er twee gehad in het verleden. :) Deze zijn ook prima te onderhouden als je zelf handig bent, in Engeland zijn de onderdelen goedkoop. Als je eenmaal gewend bent aan de Discovery zal je denk ik die leasewagen niet eens meer willen. ;)

Even wel als aantekening, deze auto kan niet op LPG. De motor kan er niet tegen en je zal binnen de kortste keren kapotte koppakkingen hebben of erger gebarsten cilinderwanden. De hogere verbrandingstemperatuur is funest voor dat blok.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Tomatoman

Fulltime prutser

@Destruction: je hebt gelijk :). De redenatie wordt er echter niet heel anders van. Als je met rijbewijs B een aanhanger met een TMM van 2340 kg wilt trekken, mag de TMM van de auto niet hoger zijn dan 1160 kg zijn (want anders komt de TMM van de combinatie boven 3500 kg uit, de bovengrens voor rijbewijs B ). Een auto die volbeladen 1160 kg weegt, is nog net iets lichter dan een Toyota Aygo. Niet bepaald materiaal om een loodzware aanhanger mee te trekken.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

In dit geval geldt inderdaad dat TS naast Rijbewijs BE ook nog een forse auto nodig zal hebben :)

Een gemiddelde, wat recentere bestelbus mag tegenwoordig zo'n 2500kg geremd trekken. Of je dat gaat vinden op benzine of LPG is de vraag, of je zo'n ding als particulier in de wegenbelasting wil hebben ook :P Daarentegen, een beetje 4x4 die dat mag trekken zal ongeveer even zwaar zijn. Wat je zou kunnen doen, is wat een kennis van me ook met zijn bus gedaan heeft toen hij stopte met zijn bedrijf, hij heeft hem omgebouwd en laten omkeuren van bedrijfs- naar kampeerauto. Hij betaald een kwarttarief MRB (ongeveer gelijk aan wat de bus zakelijk kostte (grijs kenteken dus)), de auto mag 365 dagen per jaar voor z'n deur staan (itt een volwaardige camper heb je met zo'n ding geen stalplicht oid) en je mag er overal mee rijden. Oh, en ja.. Net als toen hij er bijtelling voor betaalde gebruikt hij de bus nu ook om op vakantie te gaan, met dat verschil dat-ie er nu in kampeert :P

Ik zou je in dat geval wel aanraden een zo recent mogelijke bus te kopen, ivm het ontmoedigingsbeleid mbt diesels. Ik vrees alleen dat als de ombouw er nog bij komt je budget wel een stukje omhoog moet.

[Voor 62% gewijzigd door Destruction op 18-07-2018 00:04]

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:26

Fiber

Beaches are for storming.

Ik zie die visboeren en andere marktkooplui vaak met van die grote Toyota's LandCruiser of Nissan's Patrol rijden dus die zullen vast ook wel voldoen... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:35

-tom-562

Oliesjeik

Fiber schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 00:16:
Ik zie die visboeren en andere marktkooplui vaak met van die grote Toyota's LandCruiser of Nissan's Patrol rijden dus die zullen vast ook wel voldoen... :)
Alleen moet je je budget dan denk ik minimaal verdubbelen (en dan red je het denk ik nog niet :p)

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• Mylan Piron
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 05-05 11:11
Wat dacht je van een oude Mercedes-Benz Vario die eventueel teruggekeurd is om met BE te mogen besturen? De zwaarste uitvoeringen mogen tot 7,5 ton wegen, en vereisen dus een C(1?)(E?) rijbewijs. Ik weet niet hoe het allemaal zit met (getrokken) gewichten voor de verschillende rijbewijzen, maar Vario's mogen best wat trekken, en hebben behoorlijk robuuste dieselmotoren (na sept 2000 zit er een 4,2 liter turbodiesel in wat eigenlijk een lichte vrachtwagenmotor is). Mits goed zoeken en voldoende budget vind je ook 4x4 uitvoeringen (want schaars).

[Voor 19% gewijzigd door Mylan Piron op 18-07-2018 08:29]

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Volgens mij mogen de oudere jeep grand cherokees zonder problemen 3500kg trekken. Je moet alleen altijd even opletten of het geen geïmporteerd exemplaar is. Daar vergeten ze soms bij de import het trekgewicht over te nemen en het is een klusje om dat gecorrigeerd te krijgen...

/(bb|[^b]{2})/

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:50

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Destruction schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 23:38:
@Tomatoman het gewicht van de aanhanger + lading mag zwaarder zijn dan het ledig gewicht van de trekkende auto bij B, mits uiteraard niet zwaarder dan het maximale trekgewicht van de auto en het gewicht van de totale combinatie niet zwaarder is dan 3500kg.

Vroeger was dat inderdaad begrenst op 750kg op z'n zwaarst voor alleen B. De laatste jaren is dat echter ietwat versoepelt. * Destruction heeft BE en heeft daar verder geen last van.
Met de kleine toevoeging dat indien het trekkend voertuig 3500kg weegt je alsnog een aanhanger mag trekken van 750kg, waarbij je totale gewicht voor rijbewijs B op 4250kg uit kan komen.

Ik mis nu een beetje de reactie van de TS op de vragen voor verder advies :)

[Voor 5% gewijzigd door Hann1BaL op 18-07-2018 08:54]

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Destruction schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 23:34:
[...]

Correctie: Dat mag dus wél!

Tenzij je BE hebt, uiteraard.

Het werk zo: Elke kilo die de auto niet mag trekken, gaat van het laadvermogen af. Zo had ik regelmatig een auto ambulance achter een Ford Mondeo station uit 2003 hangen. Die ambulance had een eigen gewicht van 670kg, mocht 2000kg wegen incl. lading. Mijn Mondeo mocht echter 1800kg geremd trekken, Ik mocht dus geen 1330kg laden maar 1130kg.

Als je géén BE hebt tellen inderdaad de MTM van auto en aanhanger en ben je met zo'n combinatie altijd de pineut.
Volgens mij haal je hier wat door elkaar. De trekhaak is gekeurd tot 1800 kg, je mag dus officieel NIET meer trekken. Wat wel regelmatig voorkomt is dat het treingewicht of totale combinatie gewicht lager is dan de som van beide voertuigen, dan gaat jouw berekening op.

@TS: oudere land rover defender of series 3 met een v8, mogen 3500 kg trekken net als de eerdergenoemde range rovers. Helaas niet echt prettig in de MRB.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-05 17:28

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Toch nog veel verschillende interpretaties van de regels zie ik... Hier staat alles officieel uitgelegd: https://www.rijksoverheid...met-aanhangwagen-besturen

Als de TMM van de aanhanger 750kg of lager is, mag je hem trekken met rijbewijs B.

Als de TMM van de aanhanger groter is dan 750kg, maar de TMM van de trekkende auto + de aanhanger samen is lager dan 3500kg, mag je hem trekken met rijbewijs B.

Als de TMM van de combinatie tussen de 3500 en 4250kg zit, heb je rijbewijs B+ (code 96) nodig.

Met rijbewijs BE ligt het eraan wanneer je deze gehaald hebt: vóór 2013 mag je elke aanhanger trekken. Na 2013 mag je alleen onder bepaalde voorwaarden een aanhanger met een TMM hoger dan 3500kg trekken.

Voor het rijbewijs maakt het werkelijke gewicht dus geen snars uit! Maar uiteraard moet je wel rekening houden met het maximale gewicht dat een auto mag trekken en dát gaat obv het werkelijke gewicht. Hierbij maakt de massa van de combinatie of TMM niets uit, alleen mag je de aanhanger dus niet zwaarder beladen dan volgens de kentekenpapieren van de auto is toegestaan.

Overigens mis ik ook de reactie van TS, helpen we hem hier überhaupt mee?

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-05 14:24
Nissan Terrano (2) ? Mag blijkbaar 2800kg trekken (geremd) en is ook minder zwaar dan een Range Rover en dergelijke

Zoiets dus: https://www.autowereld.nl...nap-28078212/details.html

[Voor 34% gewijzigd door Sv3n op 18-07-2018 11:42]

Last.fm
Films!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teigetjuh
  • Niet online
Icephase schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 09:23:
Toch nog veel verschillende interpretaties van de regels zie ik... Hier staat alles officieel uitgelegd: https://www.rijksoverheid...met-aanhangwagen-besturen

Als de TMM van de aanhanger 750kg of lager is, mag je hem trekken met rijbewijs B.

Als de TMM van de aanhanger groter is dan 750kg, maar de TMM van de trekkende auto + de aanhanger samen is lager dan 3500kg, mag je hem trekken met rijbewijs B.

Als de TMM van de combinatie tussen de 3500 en 4250kg zit, heb je rijbewijs B+ (code 96) nodig.

Met rijbewijs BE ligt het eraan wanneer je deze gehaald hebt: vóór 2013 mag je elke aanhanger trekken. Na 2013 mag je alleen onder bepaalde voorwaarden een aanhanger met een TMM hoger dan 3500kg trekken.

Voor het rijbewijs maakt het werkelijke gewicht dus geen snars uit! Maar uiteraard moet je wel rekening houden met het maximale gewicht dat een auto mag trekken en dát gaat obv het werkelijke gewicht. Hierbij maakt de massa van de combinatie of TMM niets uit, alleen mag je de aanhanger dus niet zwaarder beladen dan volgens de kentekenpapieren van de auto is toegestaan.

Overigens mis ik ook de reactie van TS, helpen we hem hier überhaupt mee?
Klopt bijna helemaal, maar helaas bestaat er nog iets als combinatie of trein gewicht. Voorbeeldje: een ford ranger (weet niet meer exact welk bouwjaar) mag totaal 3500 kilo wegen en mag ook een aanhanger van 3500 kilo trekken, maar heeft een maximaal combinatie gewicht van 6500 kilo. Je mag hiermee dus niet alles volledig beladen, want dan kom je op 7000 kilo en heb je dus 500 kilo te veel geladen.
Het is denk ik ook niet direct relevant voor TS.

• Icephase

Icephase

teigetjuh schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 12:09:
[...]

Klopt bijna helemaal, maar helaas bestaat er nog iets als combinatie of trein gewicht. Voorbeeldje: een ford ranger (weet niet meer exact welk bouwjaar) mag totaal 3500 kilo wegen en mag ook een aanhanger van 3500 kilo trekken, maar heeft een maximaal combinatie gewicht van 6500 kilo. Je mag hiermee dus niet alles volledig beladen, want dan kom je op 7000 kilo en heb je dus 500 kilo te veel geladen.
Het is denk ik ook niet direct relevant voor TS.
Volgens mij staat het maximaal combinatiegewicht niet op het kenteken? Ook als ik google op combinatie- of treingewicht kom ik dit niet in relatie tot wat toelaatbaar is tegen... sowieso is het voor het rijbewijs geen issue, daar wordt het niet genoemd.
Hoe kom je aan deze info? Niet dat ik het niet geloof, want het klinkt wel geloofwaardig maar ik zou graag een bron zien.

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[Voor 99% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 22:26]

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Brazos schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 14:52:
[...]

Kleine correctie, de combinatie mag zwaarder zijn dan 3500kg als de kar tot max 750kg gaat. Minder dan 750kg mag namelijk altijd, ook als de auto 3400kg weegt, en de combinatie dus 4150kg is.
Dan is die wetgeving veranderd, lijkt me sterk :?

* Destruction mocht eerder met alleen B absoluut géén aanhanger trekken met een auto van 3500kg MTM. Omdat B nou eenmaal begrenst is op 3500kg.

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20-05 21:03
Hoe vaak ga je met die aanhanger op pad?
Voor het aanschafbudget alleen al kun je iets van 30-40 dagen een Iveco Daily huren die 3500 mag trekken. Dan is het onderhoud en de wegenbelasting nog niet meegerekend.

Wat ga je vervoeren? Als het een auto is dan is het misschien goedkoper om een oude autoambulance te kopen?

• teigetjuh
  • Niet online
Icephase schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 13:07:
[...]

Volgens mij staat het maximaal combinatiegewicht niet op het kenteken? Ook als ik google op combinatie- of treingewicht kom ik dit niet in relatie tot wat toelaatbaar is tegen... sowieso is het voor het rijbewijs geen issue, daar wordt het niet genoemd.
Hoe kom je aan deze info? Niet dat ik het niet geloof, want het klinkt wel geloofwaardig maar ik zou graag een bron zien.
Combinatie gewicht zie je eigenlijk alleen tegen in de folders van de bedrijfswagens. Staat inderdaad niet op je kentekenbewijs. Denk dat de gemiddelde agent daar ook niet op let. Zal voornamelijk een verzekerings-ding worden bij ongevallen, of bij overladen in combinatie met een algemene verkeerscontrole. Heb het ergens gelezen, weet helaas niet meer waar.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-05 23:17
Meest efficiënte is denk ik om eerst te bepalen hoeveel gewicht je eigenlijk met deze aanhangwagen gaat trekken. Is dat bv maximaal 2000 kilo dan is het misschien een optie om de aanhangwagen met dat als maximum te laten keuren.

Dat maakt de keuze voor auto's al iets gemakkelijker

• Icephase

Icephase

Destruction schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 16:02:
[...]

Dan is die wetgeving veranderd, lijkt me sterk :?

* Destruction mocht eerder met alleen B absoluut géén aanhanger trekken met een auto van 3500kg MTM. Omdat B nou eenmaal begrenst is op 3500kg.
Nope, hij heeft gelijk. Die 3500 kg komt pas als de aanhangers TMM groter is dan 750 kg. Check het linkje dat ik in mijn vorige post gaf.

[Voor 5% gewijzigd door Icephase op 18-07-2018 18:01]

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Wat ik een beetje mis in het verhaal is hoeveel je daadwerkelijk wil trekken. Het is al een paar keer gezegd, maar wellicht is je zoektocht een stuk eenvoudiger als je de aanhanger laat terugkeuren tot een lager, maar voor jou voldoende, TMM.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:05

AlexanderB

7800 rpm

teigetjuh schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 16:48:
[...]

Combinatie gewicht zie je eigenlijk alleen tegen in de folders van de bedrijfswagens. Staat inderdaad niet op je kentekenbewijs. Denk dat de gemiddelde agent daar ook niet op let. Zal voornamelijk een verzekerings-ding worden bij ongevallen, of bij overladen in combinatie met een algemene verkeerscontrole. Heb het ergens gelezen, weet helaas niet meer waar.
Staat onder F.3 op je kentekengegevens bij de RDW. Of het ook op het groene pasje staat weet ik niet, de mijne wel.

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Jeep Cherokee 3.7l V6 benzine hier die 3360 mag trekken.MRB is 94 per maand geloof ik en verbruik op langere afstanden is 1 op 6 met 2600 kg achter de auto. Heel veel slechter zal t verbruik wel niet worden, ze zuipen sowieso.
Onderhoud aan 4x4, als ik een 2e hands zou kopen zou ik alle vloeistoffen (beide diffs, tussenbak, automaat) vervangen. Heb je direct een beeld hoe het eruitziet. Onderhoud is iets duurder maar t kan hard oplopen.
AlexanderB schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 05:34:
[...]

Staat onder F.3 op je kentekengegevens bij de RDW. Of het ook op het groene pasje staat weet ik niet, de mijne wel.
Klopt, maar die zal bij de meeste auto’s netjes optelsom zijn van Max aanhanger + auto.
Als Max massa samenstel lager is dan heeft de autofabrikant dat opgegeven (misschien ivm remmen oid?)

[Voor 33% gewijzigd door Oogje op 25-07-2018 06:14]

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:05

AlexanderB

7800 rpm

Geen idee, m'n Renault mag 1300 kg trekken,
Heeft een rijklaar leeggewicht van 1275 kg (1245 zonder lpg) en een tmm van 1675 kg, en een max treingewicht van, niet de verwachte 2975kg maar 2650kg, dus als je de auto vollaad dan gaat dat van het aanhangergewicht af.

Ik denk dat het vanwege de aandrijving is, 3 ton met een 1.6'je is misschien te veel van het goede in de bergen? Boven de 750 is de aanhanger sowieso geremd, dus aan de remmen zou het niet moeten liggen.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee