Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promax GTX
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-08-2021
Mijn vraag

Beste mensen,

Sinds kort wil mijn PC niet meer opstarten wanneer ik de aan/uit knop indruk. Normaal gesproken, zoals bij elke andere goedwerkende PC, doet hij dit natuurlijk direct. Pas na een half uur tot een uur herhalend op de knop te drukken wil hij per toeval wel eens een keer aanspringen. Soms houd ik de knop wat langer in zodat het blauwe lampje op het moederbord gaat branden (5 á 10 seconden). Dit helpt ook niet.

Ten einde raad heb ik tevens de PC meerdere malen van alle extern aangesloten kabels ontdaan om lekstroom uit te sluiten. Ook de voeding wordt ontkoppeld en de schakelaar hiervan op O gezet. Hierna houd ik de aan/uit knop 20 seconden in. Na dit twee maal gedaan te hebben nog steeds geen positief resultaat.

De power switch op het moederbord levert ook geen startende PC op.

Zelf weet ik niet wat de oorzaak van dit probleem kan zijn. Voor mijn gevoel is het software gerelateerd, maar de precieze oorzaak is mij een raadsel. Vandaar dat ik jullie om een oplossing vraag.

Het verschil tussen de PC nu en toen hij nog goed startte, is het lampje van het moederbord dat blijft branden wanneer ik de PC uit zet. Normaal gesproken was deze altijd uit, maar sinds de opstart problemen blijft deze vaak aan staan.

Hoop dat jullie kunnen helpen!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 27-09 14:20
Als de PC niet aan gaat kun je een software probleem wel 100% uitsluiten, als ik je verhaal zo lees zou ik eerst eens een andere voeding proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Power supply issue.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promax GTX
Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb zo geen andere voeding liggen. Is er een andere manier om deze te testen?

De voeding die ik nu gebruik is de Cooler Master V1000 80 Plus Gold voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
Promax GTX schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 19:43:
Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb zo geen andere voeding liggen. Is er een andere manier om deze te testen?

De voeding die ik nu gebruik is de Cooler Master V1000 80 Plus Gold voeding.
Wat voor PC heb je om een 1000W voeding nodig te hebben?
Als je echt 1000w nodig hebt zou je wat dingen los kunnen koppelen on te checken of hij genoeg stroom kan leveren maar er zijn maar weinig PC's die dat nodig hebben.

Lijstje met hardware zou wel handig zijn. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promax GTX
Bij deze de lijst:

CPU: I7 5820K @ 3.3 Ghz
RAM: G-Skill Ripjaws 16 GB DDR4
Mobo: MSI X99 SLI Plus
GPU: 2x Asus R9 290 in Crossfire
SSD: 256 GB
HDD 2x 1TB + 1x 3TB

Cooler Master Nepton 240m koeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
Promax GTX schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 20:02:
Bij deze de lijst:

CPU: I7 5820K @ 3.3 Ghz
RAM: G-Skill Ripjaws 16 GB DDR4
Mobo: MSI X99 SLI Plus
GPU: 2x Asus R9 290 in Crossfire
SSD: 256 GB
HDD 2x 1TB + 1x 3TB

Cooler Master Nepton 240m koeler
Volgens mij zou je met een goeie 600w een heel eind komen met deze setup dus het lijkt me dat je voeding echt stuk is.
Niemand in de buurt waar je even een PSU van kan lenen om te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promax GTX
Phoe dat zou kunnen, alleen trok de PC bij het gamen (Far Cry 3) ongeveer 780W uit de muur. Dat is het hoogste wattage wat ik gemeten heb.

Helaas is dat niet mogelijk. Is er een manier waarop ik met zekerheid kan zien dat het de voeding is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:36
Idanue schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 20:12:
[...]

Volgens mij zou je met een goeie 600w een heel eind komen met deze setup dus het lijkt me dat je voeding echt stuk is.
Een enkele R9 290 kan al 300w trekken, dus nee, 600w is niet voldoende voor dit systeem.

@Promax GTX Wat als je de voeding even helemaal van de stroom haalt?
Wat gebeurt er met opstarten als alle satakabels uit het moederbord zijn?
En met één videokaart?
Pagina: 1