Tafelblad beschermen tegen vlekken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:34
Toen ik op mezelf ging wonen heb ik van iemand een tafel gekregen.
De tafel vind ik prima, en mooi. (volgens mij is het eiken?).

Het nadeel is alleen, dat zelfs een drupje cola of het vet dat in een frietje zit al een kring of een vlek achterlaat.

Is dit normaal? Of is de beschermingslaag van de tafel weg?

Wat zou ik kunnen doen om dit te voorkomen?

Ik heb het idee dat de tafel dan nooit gebeitst is geweest (gelakt is hij volgens mij sowieso niet).

klikbaar:

tafelblad1

tafelblad2

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:50
Ik zou je tafel gewoon in de was zetten, dan is hij weer mooi en beter beschermd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als je echt heel goed wil beschermen: zoek uit welke houtsoort het is, schuur het netjes glad en gooi er enkele lagen bootlak overheen.

Ja, de structuur van je hout is dan weg, maar goede bootlak is dusdanig sterk en waterdicht dat alle vlekken erop blijven liggen en met een doekje weg te vegen zijn.

Hou er rekening mee dat schuren en lakken wel een iets andere kleur-ervaring kan opleveren.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-07 08:54

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Ik zet hem eens in de zoveel tijd in de olie.(https://www.lowikmeubelen...ubelolie-100-ml-10008362/) De eetkamer tafel heb ik nu beschermd met een 6mm dik transparant tafelzeil. Dat is wel erg makkelijk als je kids hebt moet ik zeggen. Hiervoor gebruikten we steeds placemats maar dit werkt veel beter.

[ Voor 13% gewijzigd door Hurricane op 17-07-2018 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-07 15:11
zo te zien is het idd gewoon kaal hout. Dan is het idd normaal dat alles wat vochtig of vettig is, direct vlekken geeft. Het enige wat je kunt doen is de boel schuren tot de vlekken weg zijn en dan idd beitsen of lakken. Of vanaf dan héél voorzichtig zijn.
edit: Was of olie is idd ook een optie.

[ Voor 7% gewijzigd door mcDavid op 17-07-2018 18:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Als je de structuur wilt behouden dan zou ik een hardwaxolie nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-07 14:32
https://www.rigostep-onli...=1-liter#read-more-anchor
Wij hebben zoiets gebruikt. Het houd behoud dan zijn orginele kleuren. Bij beitsen en olie knalt de structuur er meteen uit. Maar net wat je wil dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Als je olie neemt , denk dan ook eens aan tung-olie.

https://www.hout-olie.nl/contents/nl/d253_tungolie.html

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:02

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Onze houten tafel met kids er aan wrijf ik regelmatig (eens per 2 maanden) in met olie. Gewoon ikea skydd (geur en kleurloos) welke ook geschikt is voor houten planken waar je levensmiddelen op kan bereiden.

[ Voor 18% gewijzigd door DukeBox op 17-07-2018 21:41 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:21
Osmo Hardwax Olie 3062 Mat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Venom-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:34
Dat is Teakhout, makkelijkste is opschuren en opnieuw in de was of olie zetten.
Lakken kan ook maar bij Teakhout laat dit na een paar jaar toch weer los.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-07 20:26

NDF82

Doomed Space Marine

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Een andere aanpak: wij hebben op onze houten tafel een doorzichtig tafelzeil liggen.

Ja, je ziet het. Vooral met licht glinstert het. maar met kinderen: ideaal! Geen vlekken op mijn hout, je ziet het hout van de tafel, geen deukjes, etc.

https://www.tafelzeilonli...lashelder-extra-dik-1-0mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Wij hebben juist een dikkere PVC laag erop. Ideaal met kinderen!

Afbeeldingslocatie: https://pvctafelzeilshop.nl/wp-content/uploads/Doorzichtig-transparant-PVC-tafelzeil-2-mm-dik.jpg
Link, maar niet hier gekocht.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Nog een andere aanpak: laat de tafel lekker leven.

Zo'n ding is er om gebruikt te worden, dat mag best gezien worden. Af en toe een doekje er overheen om de boel schoon te maken is meer dan genoeg, de rest lekker in het hout laten trekken.

Hier staat sinds een paar weken een tafel met een steigerhouten tafelblad. De planken zijn niet helemaal recht, maar wel netjes afgewerkt door middel van schuine hoekjes en rondom geschuurd. Verder is het blad onbehandeld. Alles wat er overheen gaat mag z'n sporen nalaten, wordt die alleen maar mooier en geleefder van.

Daarbij: het scheelt je zorgen en werk om een tafel(blad). Ook zonder behandeling gaat die jaren mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 08:24
Kan zelf Skylt ook aanbevelen. Hier op al het eiken, werkt perfect en behoudt de neutrale matte look van het hout ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:25
martijnr17 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 18:28:
https://www.rigostep-onli...=1-liter#read-more-anchor
Wij hebben zoiets gebruikt. Het houd behoud dan zijn orginele kleuren. Bij beitsen en olie knalt de structuur er meteen uit. Maar net wat je wil dus.
Hoe verhoudt skylit zich tov hardwaxolie, dat gebruik ik tot op heden namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-07 22:31
Dit ziet eruit als teak. Teak is vettig van zichzelf en daar dringt het nooit diep in. Iemand vertelde me het gewoon zo kaal te laten en regelmatig te behandelen met groene zeep. Haal een pot groene zeep en een schuursponsje. Maak de spons nat en doe er wat zeep op en sop je tafel grondig. Doe dit elke week en je tafel blijft als nieuw! ik wilde het ook nooit geloven en dacht: "ik schuur hem dan wel en olie hem alsnog" maar heb dit na 5 jaar nog steeds niet gedaan.

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MA®K
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-07 14:11
Evt is gekookte lijnolie een optie?

Zelf heb ik dit ook op mijn eikenhouten tafels gebruikt. Voordeel is dat de structuur van het hout behouden blijft en het niet gaat glimmen zoals lak, nadeel is dat het hout iets donkerder uitslaat. Beschermt super, wordt ook veel gebruikt in de paardenwereld voor de houten paardenbakken (van zo iemand kreeg ik destijds ook de tip).

Life to is short, not too

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:59
Op zo'n tafel zou ik een matte traelyx lak zetten. Zie je eigenlijk niets van en beschermt goed.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-07 14:32
SquareOne schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 09:35:
[...]

Hoe verhoudt skylit zich tov hardwaxolie, dat gebruik ik tot op heden namelijk.
Het is een soort lak laag maar de tafel behoud dus zijn houten kleur alsof er geen behandeling is. Bij oliën en dergelijk gaan je noesten en andere structuren in het hout eruit knallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-06 17:21

Foamy

Fulltime prutser

bij teak-achtig hout: groene zeep, zoals hierboven ook al werd geopperd. Gebruiken het hier ook, en werkt ideaal.

blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 343234

Het beste is een 2,2mm dik transparante tafelbeschermer. Zo hoef je niet in weer met lak of iets dergelijks. En je kunt het er altijd weer vanaf halen als je het beu bent.*snip* plaatje met link verwijderd ivm spam.

[ Voor 86% gewijzigd door Señor Sjon op 21-09-2018 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preau
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Clifdon schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 10:54:
Op zo'n tafel zou ik een matte traelyx lak zetten. Zie je eigenlijk niets van en beschermt goed.
Ik heb zelf ook een eiken blad en het probleem met Traelyx lak opgelost, eerst 1 laag grondlak en daarna 2 lagen traelyx, daarna nooit meer vlekken gezien.

En je ziet er inderdaad niets van, net of het nog kaal hout is.

[ Voor 8% gewijzigd door Preau op 21-09-2018 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:12
We hebben thuis zo'n tafelzeil, waarbij ik wel 2 opmerkingen wil maken

1. het ruikt in het begin, neemt vlekken op en wordt dof; ook de onderliggende houtkleur en motief worden wel wat weggefiltert.
2. afhankelijk van de tafel, is het ook interessant om het er af en toe af te nemen dat die kan ademen.

Zelf overweeg ik om dun veiligheidsglas op maat te laten snijden, dat op siliconen pootjes er op te leggen - maar is toekomstplan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-06 21:50
[quote]Anoniem: 343234 schreef op maandag 17 september 2018 @ 21:48:
Het beste is een 2,2mm dik transparante tafelbeschermer. Zo hoef je niet in weer met lak of iets dergelijks. En je kunt het er altijd weer vanaf halen als je het beu bent.
*snip*
Dat is wel een beetje categorie:
Afbeeldingslocatie: https://magicdon.co/wp-content/uploads/2018/03/plastic-sofa-covers-pets-plastic-couch-clear-covers-cover-for-moving-plastic-couch-plastic-furniture-covers-for-pets.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Señor Sjon op 21-09-2018 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

_O-

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-07 08:29

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Ik had hetzelfde met mijn tafel en uiteindelijk met een natuurlijke vernislaag ging het heel goed. Je moet het wel elk half jaar opnieuw aanbrengen maar dat hou je met hout..
Pagina: 1