SSD schijf uit andere PC weer maagdelijk maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JReyer
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 30-09-2018
Ik heb een gebruikte SSD schijf met os en bestanden. Ik wil die als extra opslag in mijn PC gebruiken. Die heb ik aangesloten maar dan start W10 niet meer op. Bios ziet de SSD wel maar aanpassingen in bootvolgorde helpen niet. Ik vermoed dat het os daarvan de oorzaak is. Dus wil ik de SSD haar maagdelijkheid weer teruggeven. Hoe? Kan en mag ik de SSD aansluiten nadat W10 is opgestart en kan ik dan in W10 de SSD formateren etc dmv een USB 3 naar sata converterkabel?
Relevante software en hardware die ik gebruik is W10.

Alle reacties

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:05
Booten vanaf een Linux live CD en https://ata.wiki.kernel.org/index.php/ATA_Secure_Erase volgen. Voor de zekerheid de disk(en) die je wel wilt bewaren loskoppelen.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:34

MsG

Forumzwerver

JReyer schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 17:31:
Kan en mag ik de SSD aansluiten nadat W10 is opgestart en kan ik dan in W10 de SSD formateren etc dmv een USB 3 naar sata converterkabel?
Relevante software en hardware die ik gebruik is W10.
Ja dat is een prima optie. En dan vanaf 'Computerbeheer' in Windows gewoon alle partities op die SSD weggooien.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-12 17:08
Als het een SATA SSD is kun je 'm inderdaad gewoon hotswappen. "Maagdelijk" zal hij niet meer worden, maar dat zal waarschijnlijk niet zo'n punt zijn, zolang hij niet uit een zwaargebruikte databaseserver komt of zo. Je hebt wel kans dat je behalve de partities weggooien, ook even een nieuwe partitietabel aan moet maken.

• JReyer
"hotswappen" ??
Ok al gevonden op wikipedia
Ik dank jullie en hou je op de hoogte.
Moet zo'n converterkabeltje nog aan bepaalde eisen voldoen?

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12 21:19
Waarom installeer je Windows 10 niet opnieuw (bv. vanaf een bootable DVD of USB-stick)?
Die moet je vooraf wel even voorzien van het installatieprogramma (gewoon vanaf internet).
Als het goed is kan je bij de installatie het scherm wat vraagt om de licentiecode gewoon skippen, dat komt later vanzelf in orde zodra je verbinding maakt met internet (mits je dezelfde versie hebt, dus Home of Pro).
Tijdens de installatie vraagt Windows 10 wáár hij de Windows 10 moet installeren: je ziet dan de SSD met alle volumes die er op staan. Je wist ze dan in dat schem allemaal en geeft dan het commando "installeren maar". Daarna gaat het vanzelf verder.
Consequentie is wel dat alles op de SSD verloren gaat en dat er een nieuwe Windows 10 op komt te staan. Maar volgens mij bedoelde je dat ook met "maagdelijk".

• JReyer
Dank Renault,
Mijn huidige windows 10 staat al op een SSD en is helemaal up to date, dus die wil ik houden.
De 2e SSD moet zuiver dienen als uitbreiding van de opslag.
Met maagdelijk bedoelde ik dat ik de SSD weer toegankelijk wilde maken om opnieuw in te richten.

• Renault
Dan doe je hetzelfde, maar met de te wissen SSD aangesloten. In datzelfde scherm wis je dan alle volumes op de te wissen SSD waarna je de installatieprocedure afbreekt.

Tweede manier: SSD aansluiten en in Windows 10 Computerbeheer starten bij het loepje, daarna Schijfbeheer. Daarin kan je ook alle volumes op de te wissen SSD verwijderen.

Derde manier: opstarten vanaf een GParted CD of USB-stick en alle volumes wissen op de juiste SSD.

• JReyer
Volgens mij raak ik dan alle apps kwijt en moet ms office en de bijbehorende bestanden ook opnieuw worden geinstalleerd. Dat ben ik niet van plan.

• JReyer
Ik hab al eerder gemeld dat W10 niet opstart met de uitbreidings SSD aangesloten. Dat is feitelijk het probleem.

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-12 15:48

MrMonkE

★ EXTRA ★

mcDavid schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 18:18:
Als het een SATA SSD is kun je 'm inderdaad gewoon hotswappen.
Kan met alle SATA zit in de SATA standaard als ik me niet vergis.
Ik deed het wel vaak, en zelfs op IDE deed ik het wel eens.

★ What does that mean? ★

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:34

MsG

Forumzwerver

Heb je het al eens geprobeerd bij computerbeheer? En pas de SSD aansluiten als je al in Windows zit?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:52
Als je systeem niet op start met de 2de SSD erbij kijk dan even naar de boot volgorde in de UEFI (BIOS). Deze zal waarschijnlijk de nieuwe SSD als eerste boot hebben staan, en dit wil je juist niet. Als je eenmaal in windows zit kun je de partitionering/indeling van de schijf helemaal wissen en opnieuw aanmaken. (dit zijn de eerste blokjes op de schijf welke aangeven wat waar staat).

• JReyer
Kan en is het VEILIG te hotswappen met 22-pins sata SSD?
Van anderen heb ik gehoord dat hotswappen alleen kan met USB. Daarvoor moet ik daneen converterkabel kopen.

• JReyer
Ik heb de bootvolgorde reeds enkele keren aangepast en ook de 2e SSD disabled maar W10 start toch niet op.
In mijn optiek zijn er nu 2 mogelijkheden na opstarten W10:
1) converter kabel naar USB en dan "warm aansluiten" en windows/schijfbeheer
2) sata warm aansluiten, als dat 100% veilig is, en vervolgens windows/schijfbeheer

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:52
ligt aan je S-ATA controller, maar de fysieke specificaties van S-ATA maken het wel mogelijk.

• Renault
JReyer schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 13:53:
Ik hab al eerder gemeld dat W10 niet opstart met de uitbreidings SSD aangesloten. Dat is feitelijk het probleem.
Als dit het basale probleem is, doe je het volgende:
1. zoek op je moederbord (internet/moederbordmanual) naar de SATA0-poort.
Dáárop sluit je met de PC uit, de bootschijf (de huidige SSD met Windows erop) aan
2. vervolgens start je opnieuw op: dat moet vlekkeloos gaan als je Boot-settings juist zijn.
3. daarna sluit je de "uitbreidings-SSD" aan op de volgende SATA-poort.
Dan start je de PC weer op.
Als de SSD verder gewoon in orde is, krijg je hoogstens de boodschap dat het OS niet kon worden gevonden.
Start Windows nu op? Dan is je doel bereikt.
4. Start Windows nu niet op?
Dan start je de BIOS nogmaals op en je zoekt in het Bootmenu naar een setting waarin je de opstartschijf kunt definiëren. Sommige BIOSsen werken namelijk in twee stappen: eerst geef je aan dat er moet worden opstart vanaf een bootschijf (Harddisk) en bij een ander menuonderdeel kan je (als je meerdere schijven hebt) opgeven welke "Harddisk" (bij jou SSD) de primaire harddisk is.
Als je deze setting vindt en goed zet, moet het opstarten goed gaan, waarna je in Schijfbeheer de volumes op de uitbreidings-SSD kunt wissen.

• JReyer
IK heb van alles geprobeerd.
Ik krijg geen toegang tot de uitbreidingsSSD.
Hij blijft ook vetragend opstarten van W10 veroorzaken.
Op USB wordt hij wel gezien in apparaatbeheer.
Ook staat de UitbreidingsSSD in de opstart keuzemogelijkheden in de bios (maar die keuze maak ik natuurlijk niet)

Bij pogingen te initialiseren krijg ik een onherstelbare hardware fout code 154
Ik geef het op.
Wie kan vaststellen of de SSD nog in orde is?
En wie kan hem haar maagdenvlies weer terggeven?

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Download een livecd versie van ubuntu
Zet die op een usbstick
Trek je originele ssd los, en hang de andere er in
Boot PC met de usbstick

Ga in bestandsbeheer van ubuntu, zoek de satadisk en met een partitiemanager maak je hem helemaal leeg

pc uit, originele ssd erin, usb eruit, boot en maak de partities opnieuw aan in windows.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12 17:34
Van een ubuntu livecd starten,
dan gparted starten,
dan rechts boven je hd kiezen, deze wordt gewist,
bovenin de puldown menu, staat MBR master boot record wissen of vernieuwen(hd wordt gewist),
dan formatteren,
nu is alle data weg, dus windows kan nu niks meer vinden.
Pagina: 1