Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC heeft 1.5 maand stilgestaan en doet het niet meer.

Pagina: 1
Acties:

• incognitoon
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-05 08:53
Hallo,

ik heb zonet een poging gedaan m'n PC op te starten die anderhalve maand heeft stilgestaan. Maar deze doet het niet, ik had wel de voeding vorige maand uitgetrokken en nu net alles terug ingestoken, maar helaas...

De lampjes op het MoBo lichten op maar via de boot knop krijg ik geen reactie (alsook de hardware bootknop op het MoBo zelf)
Specificaties:

Intel Core i7-3770K
MSI MPower Z77
Silverstone Raven RV03-B
RAM is me onbekend (1 latje) :?

Enig voor de hand liggende oplossing?

alvast bedankt!!!

inc.

• 234FaTaLiTy
  • Laatst online: 10-10 19:08
Wat heb je zelf al geprobeerd om het op te lossen?

Modbreak:Hoewel goedbedoeld, kan je dit ook anders formuleren. Nu is het puur usermodden, en dat wordt niet gewaardeerd.

[ Voor 56% gewijzigd door br00ky op 08-08-2018 16:13 ]

• incognitoon
Stroomkabel vervangen, de multipin voedingskabel die in het mbo gaat een uit in ingestoken. Verder niets.
Enig idee?

thx.

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-11 15:26

MrMonkE

★ EXTRA ★

Als er een knoopcel zit zou ik die eens vervangen en kijken of dat helpt.

★ What does that mean? ★

• incognitoon
Ah ja, dat kan ik eens proberen. Moet deze aanwezig zijn voor het booten van de PC?

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:01

MsG

Forumzwerver

Dat is inderdaad een heel redelijke suggestie. Bij moderne computers blijft het moederbord vaak onder spanning na het afsluiten, waardoor de knoopcel amper belast wordt en je het normaliter niet merkt. Maar als je hem dan een maand daadwerkelijk van de netspanning haalt kan het maar zo zijn dat de knoopcel leeg is geraakt.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• incognitoon
Oh ok, dat wist ik niet. Beter dus, als ik voor langere tijd weg ben, de voeding in laten zitten?
Want ik dacht dat een Dergelijk systeem ook uitgeschakeld, nogal wat stroom verbruikt...

• MsG

MsG

Forumzwerver

Nou ja, stel het is de knoopcel, is het natuurlijk ook niet per se erg dat die nu een keer leeg is. Ivm bliksem vind ik het zeker niet gek om hem echt van de spanning af te halen. Maar als je hem aan spanning houdt worden de BIOS-settings volgens mij gevoed vanuit de reguliere spanning.

Maar zou dus eerst even testen of dat het wel is, voordat je je blij hebt gemaakt met deze 1 euro-fix.

Het is wel zo dat als deze leeg is, je BIOS-settings dus zijn gereset, en soms by default anders staan dan hoe ze stonden bij je Windows-installatie.

[ Voor 16% gewijzigd door MsG op 17-07-2018 17:05 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
MsG schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 17:01:
Dat is inderdaad een heel redelijke suggestie. Bij moderne computers blijft het moederbord vaak onder spanning na het afsluiten, waardoor de knoopcel amper belast wordt en je het normaliter niet merkt. Maar als je hem dan een maand daadwerkelijk van de netspanning haalt kan het maar zo zijn dat de knoopcel leeg is geraakt.
Zo'n lithium knoopcel gaat jaren mee en is in 99% van de gevallen geen oplaadbare. Volgens mij alleen bedoeld om biossettings te onthouden.. Zonder knoopcel werkt een pc ook, maar bij een shutdown staat alles weer op default in het bios (reboot niet).

• incognitoon
Ok, ik ga deze fix eens proberen.

Alvast bedankt voor de hulp!

• MsG

MsG

Forumzwerver

ToFast schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 17:05:
[...]

Zo'n lithium knoopcel gaat jaren mee en is in 99% van de gevallen geen oplaadbare. Volgens mij alleen bedoeld om biossettings te onthouden.. Zonder knoopcel werkt een pc ook, maar bij een shutdown staat alles weer op default in het bios (reboot niet).
Ja, volgens mij bestaat er niet eens een reguliere oplaadbare CR2032, maar volgens mij wordt deze enkel aangesproken bij gebrek aan spanning. Althans ik heb dit regelmatig met systemen die een poos van de netspanning zijn, terwijl toen ik ze er aan hield er geen problemen waren, danwel niks gereset was.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Als de bios batterij (of knoopcel, whatever) leeg is geraakt zou je pc nog steeds moeten opstarten dus dat kan de oorzaak niet zijn. Het enige gevolg is dat de bios weer op standaard settings zit waardoor de bootvolgorde verkeerd kan zijn, maar de pc zou hoe dan ook aan moeten gaan.

🖥️ | 🚗

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:59
Draaien de fans wel?

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-11 15:51

-36-

Trust me. I'm an amateur

MadMarky schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 17:11:
Als de bios batterij (of knoopcel, whatever) leeg is geraakt zou je pc nog steeds moeten opstarten dus dat kan de oorzaak niet zijn. Het enige gevolg is dat de bios weer op standaard settings zit waardoor de bootvolgorde verkeerd kan zijn, maar de pc zou hoe dan ook aan moeten gaan.
Bij een geresette bios icm bv meerdere DDR reepjes welke wat meer prik dan standaard nodig hebben kom ik dat nog wel is tegen. Dan boot de PC met fabrieks-instellingen enkel op 1 geheugenbankje

ik zou iig ook ff alle stekkertjes nalopen en alle overbodige hardware loskoppelen en dan weer is verder kijken

[ Voor 8% gewijzigd door -36- op 17-07-2018 17:21 ]

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-11 09:59

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Hoewel de batterij inderdaad stap 1 is, heb ik 2x gehad dat een voeding het gewoon niet meer wilde doen na langdurig van de spanning gehaald te zijn.

Het kan zijn dat bepaalde lijnen er mee gestopt zijn en het systeem dus niet kan booten.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:20
Welk merk en type voeding heb je? Vooral voedingen van lage kwaliteit en een aantal jaren oud willen er wel eens de brui aan geven als deze een tijd van de stroom af zijn geweest.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:27

Nemesizz

Untouchable

MadMarky schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 17:11:
Meestal, maar heb ook PC's onder handen gehad die echt niet booten en soms zelf helemaal niet aan gaan als de batterij leeg is. Meeste verliezen inderdaad hun BIOS settings, maar zijn echt wel gevallen waar een PC niks meer doet bij een lege batterij (en dan kun je je suf zoeken naar de oorzaak, blijkt het iets lulligs als een lege batterij te zijn).

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:59

ResuCigam

BOFH

incognitoon schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 16:58:
Stroomkabel vervangen, de multipin voedingskabel die in het mbo gaat een uit in ingestoken. Verder niets.
Heb je de 2e voedingskabel, de 8 pins in de buurt van de processor, ook aangesloten?

We do what we must because we can.

• incognitoon
de knoopcelbatterij vervangen heeft niets gedaan, deze zonet vervangen door een splinternieuwe maar zonder succes.
Voeding is een OCZ stealthxstream 500w, vroeger nooit problemen mee gehad.

• incognitoon
ResuCigam schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 18:11:
[...]

Heb je de 2e voedingskabel, de 8 pins in de buurt van de processor, ook aangesloten?
Dat zou ik moeten nakijken, maar als die niet in zit, zat die ervoor ook niet in. Heb enkel de hele grote stekker uitgetrokken en ingestoken. De lampjes op het mbo branden wel, incl. het 'power' knopje naast 'OC genie' knopje op het mobo.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

incognitoon schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 18:14:
de knoopcelbatterij vervangen heeft niets gedaan, deze zonet vervangen door een splinternieuwe maar zonder succes.
Voeding is een OCZ stealthxstream 500w, vroeger nooit problemen mee gehad.
Je voeding is bijna 10 jaar oud, niet vreemd als dat je probleem is.
Probeer eerst eens of je met een geleende voeding kunt testen voordat je een nieuwe bestelt.

🖥️ | 🚗

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Trek de voeding er eens uit en zet hem handmatig aan (groen + zwart kortsluiten).

• incognitoon
Voeding is pas kleine 5 jaar geleden nieuw aangekocht, kan ik deze op de een of andere manier anders testen?
Alles ontpluggen behalve mobo bv?

• Uszka
incognitoon schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 21:19:
Voeding is pas kleine 5 jaar geleden nieuw aangekocht
Door de lage kwaliteit van de voeding is dat dan ook de betrouwbare levensduur. Vervangen dus voordat je het systeem met deze voeding weer aan de gang krijgt en de voeding onderdelen kapot kan maken door voltages met te hoge ripple.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

incognitoon schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 21:19:
Voeding is pas kleine 5 jaar geleden nieuw aangekocht, kan ik deze op de een of andere manier anders testen?
Alles ontpluggen behalve mobo bv?
Ik weet niet waar je deze gekocht hebt, maar de stealthxtream modellen staan sinds 2011 al niet meer in de pricewatch: pricewatch: OCZ StealthXStream 500W
Ik had zelf een 700W model die ik eerder dit jaar preventief heb vervangen vanwege de hoge leeftijd. Puur om dit soort dingen te voorkomen.

Kun je niet ergens een (desnoods simpele) voeding lenen om te kijken of je systeem daarmee wel probeert te booten?
johnkeates schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 20:05:
Trek de voeding er eens uit en zet hem handmatig aan (groen + zwart kortsluiten).
Enkel een paar aansluitingen op de stekker doorverbinden brengt niets, dat is precies wat je nu doet door hem in je systeem te hangen. De voeding doet in ieder geval wel iets maar welke voltages eruit komen is onduidelijk.

🖥️ | 🚗

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
MadMarky schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 14:10:
[...]

Ik weet niet waar je deze gekocht hebt, maar de stealthxtream modellen staan sinds 2011 al niet meer in de pricewatch: pricewatch: OCZ StealthXStream 500W
Ik had zelf een 700W model die ik eerder dit jaar preventief heb vervangen vanwege de hoge leeftijd. Puur om dit soort dingen te voorkomen.

Kun je niet ergens een (desnoods simpele) voeding lenen om te kijken of je systeem daarmee wel probeert te booten?
[...]
nkel een paar aansluitingen op de stekker doorverbinden brengt niets, dat is precies wat je nu doet door hem in je systeem te hangen. De voeding doet in ieder geval wel iets maar welke voltages eruit komen is onduidelijk.
Tenzij het mobo stuk is, dat kan ook nog he. +5vsb online lukt altijd wel.

• incognitoon
Heb geen gelijkwaardige voeding meer liggen, helaas. Nog eentje van een AMDxp1800+ systeem van lang geleden... ;)

Zou dus bijgevolg eerst graag zeker zijn dat het de voeding is die ik moet vervangen.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Daar ga je niet achter komen zonder te testen, wij kunnen ook niets uitsluiten zonder kristallen bol...

Het enige dat je nog kunt doen is proberen te starten met een minimaal systeem. Trek je videokaart en overige apparaten los, hou enkel het moederbord en een hardeschijf aangesloten en probeer te starten. Kijk of het systeem nu iets meer doet, al is het maar wat piepjes geven vanwege de ontbrekende videokaart.

🖥️ | 🚗

• incognitoon
Ik had gehoopt hier niets meer hoeven neer te schrijven, helaas...

Eerder vorige week een nieuwe PSU besteld (EVGA 650W GQ 80+gold) en alles daarnet aangesloten zoals het hoort.
Zelfde resultaat als met de vorige voeding, LEDjes op het mobo branden, maar niets start op...

Nu weet ik het echt niet meer! :?
Iemand interesse in een nagelnieuwe voeding? |:(

groet

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:32
Is je aan/uit knopje wel goed aangesloten?
Probeer anders de twee pinnetjes kort te sluiten?

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-11 04:02

PhatFish

and, uhm......Moo

Maar je krijgt dus helemaal geen piepjes of foutcodes? Kun je eens de IGP van de CPU proberen te gebruiken (als die al niet gebruikt wordt)? Als je dan nog geen beeld krijgt, houd je de CPU en moederbord over. Misschien een Pentium G-serie lenen of cheap 2e hands aanschaffen voor de test? En daarna houd je je moederbord over om te vervangen ;(

...

• MsG

MsG

Forumzwerver

Probeer eens de start pinnen kort te sluiten met een schroevendraaier zo sluit je uit dat de startknop bijvoorbeeld slecht contact maakt. Zoiets lulligs kan het ook zijn namelijk.

• Fragbeestje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 08:45
dus wat je al getest hebt:
stroomkabel van het moederbord uitgetrokken en opnieuw ingestoken,
bios batterij vervangen,
voeding vervangen.

Je zegt dat de lichtjes aangaan... je bedoelt de cpu phase led indicators naast de OC genie knop vermoed ik?
Gaan de BIOS LED indicators aan (en geeft deze A of B weer?)
is die OC genie knop ingeschakeld (naar beneden gedrukt) of niet?

Gaat de fan van de cpu koeler even spinnen als je op de power knop drukt of niet? (en is dat de power knop op het moederbord of die van de case?)

Heb je je CMOS al eens gereset?

Heb je het RAM latje al eens in een ander slot geprobeerd of er helemaal uitgenomen?

[ Voor 5% gewijzigd door Fragbeestje op 08-08-2018 15:01 ]

Mijn iRacing Profiel dus niet dat van jou, Jubby

• incognitoon
Opgelost!
Al moet je me niet vragen hoe, want ik heb nogmaals alles uitgeplugd en terug op z'n plaats gezet.
Nu werkt ie dus terug zoals het hoort, met nieuwe voeding wel want heb daarna nogmaals hetzelfde geprobeerd met de oude psu en dat gaf weer niks.

Bedankt voor alle tips en hulp!!

Groet

• incognitoon
Om hierover even terug te komen, het probleem is niet opgelost :(
Ik dacht dat het verholpen was, maar sinds gisteren krijg ik de pc dus niet meer aan de praat. Zelfde probleem als voorheen, alle lampjes op het mobo branden maar ik krijg geen reactie na het indrukken van de power switch. Als ik nu een sprecies weet wat ik de vorige keer gedaan heb om het probleem op te lossen, tja...

Nog enige ideeën? :/

groet!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:51
Mja, d'r zijn hier nog wat tips gegeven (door @MsG in MsG in "PC heeft 1.5 maand stilgestaan en doet het niet meer."), of wat vragen gesteld (door @Fragbeestje in Fragbeestje in "PC heeft 1.5 maand stilgestaan en doet het niet meer.") - heb je daar al iets mee gedaan of antwoorden op?

• incognitoon
vanaalten schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 14:30:
Mja, d'r zijn hier nog wat tips gegeven (door @MsG in MsG in "PC heeft 1.5 maand stilgestaan en doet het niet meer."), of wat vragen gesteld (door @Fragbeestje in Fragbeestje in "PC heeft 1.5 maand stilgestaan en doet het niet meer.") - heb je daar al iets mee gedaan of antwoorden op?
Jazeker,
Hieronder enkele antwoorden op de vragen van Fragbeestje.

'Je zegt dat de lichtjes aangaan... je bedoelt de cpu phase led indicators naast de OC genie knop vermoed ik?'

Niet deze, als we over hetzelfde praten. Ik bedoel het het OC Genie knopje en de 'start' knop naast de reset knop. Alsook het Blauwe CMOS reset knopje tussen m'n USB poorten.

'Gaan de BIOS LED indicators aan (en geeft deze A of B weer?)'

BIOS Led vind ik niet meteen terug, maar kan deze hardware switch op A of B zetten maar ook deze doet niets.

'is die OC genie knop ingeschakeld (naar beneden gedrukt) of niet?'

OC Genie knop is ingedrukt en licht ook blauw op. Kan ik uitzetten, maar maakt geen verschil.

'Gaat de fan van de cpu koeler even spinnen als je op de power knop drukt of niet? (en is dat de power knop op het moederbord of die van de case?)'

Neen, niets start op. Geen fans die beginnen te draaien of HD. Nul reactie :)

'Heb je je CMOS al eens gereset?'

Denk het wel, al enkele pogingen gedaan om het te resetten (eenmaal kort ingedrukt, andermaal 10sec ingehouden....)

'Heb je het RAM latje al eens in een ander slot geprobeerd of er helemaal uitgenomen?'

Zeker, alle sloten geprobeerd en ook daar geen reactie.

Bedankt voor alle hulp!

• incognitoon
MsG schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 13:39:
Probeer eens de start pinnen kort te sluiten met een schroevendraaier zo sluit je uit dat de startknop bijvoorbeeld slecht contact maakt. Zoiets lulligs kan het ook zijn namelijk.
Dit is het niet denk ik, aangezien de startknop op het moederbord ook niets doet... juist, toch?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@incognitoon welke voeding heb je, misschien is die aan vervanging toe

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• incognitoon
Heb deze een week terug vervangen. Nu zit er een 650W EVGA GQ voeding in.

Verwijderd

Ik denk, na alles te hebben gelezen dat je i/o knop niet helemaal lekker meer contact maakt

• incognitoon
Verwijderd schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 17:49:
Ik denk, na alles te hebben gelezen dat je i/o knop niet helemaal lekker meer contact maakt
De switch op de case, alsook de knop op het mobo? Lijkt me onwaarschijnlijk...

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat je kunt proberen is met een metalen paperclip, zonder kunststof kleurtje er omheen, of een schroevendraaier de 2 pennetjes met elkaar te verbinden waar je normaal gesproken de knop aan de voorkant van de behuizing op hebt aangesloten.

In jouw geval moet je op blokje JPF1 pen 6 en 8 met elkaar kortsluiten, heel eventjes maar. Zie ook bladzijde 19 van de handleiding. http://download.msi.com/archive/mnu_exe/M7751v4.0_EURO.zip

[ Voor 6% gewijzigd door sypie op 20-08-2018 18:25 . Reden: Jep, er zit een powerknop en een resetknop op het moederbord, bladzijde 26 van de handleiding. ]

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 00:34
Je kan nog proberen om de CPU opnieuw te plaatsen in de socket, misschien zit hij niet helemaal 100% correct.
Ik heb een tijdje geleden een ander probleem gehad met 16GB RAM waarvan maar 8GB bruikbaar was in windows ondanks dat het BIOS netjes 16GB aangaf. Van alles toen geprobeerd met verschillende setjes geheugen en combinaties en dat deed steeds helemaal niks. ff reseaten en bam gefixed.

• incognitoon
sypie schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 18:24:
Wat je kunt proberen is met een metalen paperclip, zonder kunststof kleurtje er omheen, of een schroevendraaier de 2 pennetjes met elkaar te verbinden waar je normaal gesproken de knop aan de voorkant van de behuizing op hebt aangesloten.

In jouw geval moet je op blokje JPF1 pen 6 en 8 met elkaar kortsluiten, heel eventjes maar. Zie ook bladzijde 19 van de handleiding. http://download.msi.com/archive/mnu_exe/M7751v4.0_EURO.zip
Dank voor de hulp, maar heb het net geprobeerd zonder succes.

Ik ben wel tot de conclusie gekomen dat m'n oude voeding toch werkt (heb de paperclip truuk toegepast en deze draait...) dus denk dat ik die EVGA terug kan sturen...

• incognitoon
Phenos2 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 18:40:
Je kan nog proberen om de CPU opnieuw te plaatsen in de socket, misschien zit hij niet helemaal 100% correct.
Ik heb een tijdje geleden een ander probleem gehad met 16GB RAM waarvan maar 8GB bruikbaar was in windows ondanks dat het BIOS netjes 16GB aangaf. Van alles toen geprobeerd met verschillende setjes geheugen en combinaties en dat deed steeds helemaal niks. ff reseaten en bam gefixed.
Stel dat m'n Ram latje stuk is (1x 4GB DDR3 1600 Kingston Blu), zou het systeem dan opstarten?

Ik vraag het maar omdat het andere latje RAM (was een set van 2 x 4GB) stuk gegaan is enkele jaren terug...

• sypie
  • Niet online
RAM stuk zou denk ik een piep(je) signaal moeten geven, check even de handleiding daarvoor.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
sypie schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 19:35:
RAM stuk zou denk ik een piep(je) signaal moeten geven, check even de handleiding daarvoor.
Even vlug gekeken maar kan geen beepertje op dat moederbord vinden, tenzij TS er zelf een aparte op aan gesloten heeft zal er dus geen piepcode zijn, wel lijkt er een POST code te zijn op twee 7 digit LEDs, komt daar een code/nummer op tevoorschijn?

Fixing things to the breaking point...

• sypie
  • Niet online
Mocht daar een nummer op verschijnen: bladzijde 30 van de handleiding kan je dan verder helpen.

Is trouwens ook al een oud moederbord: op bladzijde 44 van de handleiding wordt gesproken over het installeren van Windows XP. Of MSI geeft extra aandacht aan Windows XP omdat deze een aparte procedure nodig heeft/had ten opzichte van Windows 7 of 8.

• incognitoon
Er komt geen piepje, helemaal niets. Dus het indrukken van de power knop resulteert in werkelijk niets :)

groet!

• incognitoon
Ha, voorlopig mag deze weer gesloten worden. Typing from my desktop as we speak.
Wat heb ik gedaan? Goede vraag!
Alles nog eens uit elkaar gehaald (tot de mugen 3 van scythe er afgehaald en nieuwe cpu paste gesmeerd) en nu loopt ie weer...

ta-daaa!

bedankt voor alle hulp mensen!
inc.

• Uszka
incognitoon schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 18:41:

Ik ben wel tot de conclusie gekomen dat m'n oude voeding toch werkt (heb de paperclip truuk toegepast en deze draait...) dus denk dat ik die EVGA terug kan sturen...
Als de fan draait wil het nog niet zeggen dat de voeding goed werkt en de juiste spanning levert op de lijnen. Je weet namelijk alleen dat de fan draait of heb je alle lijnen nagemeten op voltage en ripple?

• incognitoon
Neen, heb ik niet gedaan. Ik heb deze nadien ook niet meer getest door ze aan m'n systeem te hangen. De nieuwe EVGA zit er nog steeds in.

Maar vals alarm, het systeem weigert sinds vandaag terug dienst... nu snap ik er helemaal niets meer van :( :( :(

• MsG

MsG

Forumzwerver

Als je nou gewoon eens systematisch te werk gaat met alle adviezen, in plaats van de ene keer blij te roeptoeteren dat hij weer werkt, na een hele rits van random handelingen, en dan een dag later weer met hangende pootjes terug te komen om dezelfde vraag weer te herhalen.

Dus, begin bij de eerste posts en werk deze af tot het einde. Dat hij af en toe het wel even doet moet je niet blij mee zijn, maar juist aangrijpen om snel dingen uit te sluiten.

Je weet nu in elk geval dat het niet de voeding is, want met de nieuwe voeding heb je vergelijkbare symptomen.

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:34
dit lijkt verdacht veel op een probleem wat ik zelf voor het laatst zo'n 10 jaar geleden gezien heb - lekstroom op de pc behuizing. dit zorgde ook voor dit soort wazig gedrag. je moet eens voor de grap, al is het maar om te proberen , de voedingsstekker uit de pc halen , je vinger op een metaal (ongeverfd) stuk van de kast en een ongeverfd stuk radiator vast pakken . kan ff niet prettig zijn, maar dat zou het probleem op kunnen lossen.

wat ook kan indien niet geprobeerd is alles uit de pc halen en buiten de kast opbouwen .

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Pagina: 1