Lenovo IdeaPad 530s, Dell Inspirion 7370 of HP Pavillion 14

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Big_Easy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 09:13
Ben voor mijn dochter een laptop voor school aan het zoeken welke licht, snel en stil is en ook nog eens een redelijke accu heeft. Vanwege het ICT-rijk onderwijs op school heeft ze al een iPad Air 2 welke ook dagelijks mee naar school moet, maar daarmee verslagen of presentaties maken is niet echt praktisch.

Wat ga je met je laptop doen?
Verslagen en presentaties maken voor school.

Wat is je budget?
600-800 euro, een courant model mag aan de bovengrens zitten.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
De laptop zal af en toe in een hoes in de rugzak achter op de fiets mee naar school of naar vriendinnen gaan om aldaar aan een verslag of presentatie te werken.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Graag een betrouwbaar merk, ik ben zeker bereid om wat extra te betalen voor een merk met een goede reputatie. Zelf zat ik aan Lenovo te denken.

Op dit moment ben ik één van de volgende Lenovo IdeaPads aan het overwegen:

IdeaPad 330S 14 i5-8GB-256GB SSD PCIe - Platinum 81F40091MH
IdeaPad 530S 14 i5-8GB-256GB SSD PCIe - Mineral Grey 81EU0069MH
IdeaPad 530S 14 i7-8GB-256GB SSD PCIe - Mineral Grey 81EU006BMH

Alle 3 de laptops hebben een FullHD IPS anti-glare scherm, 8 GB RAM en een 256GB SSD. De 530s met GeForce MX150 en Intel Core i7-8550U CPU is met EUR 999,- de duurste. De 530s zonder GPU is met EUR 849,- 100 euro duurder dan de 330s welke EUR 749,- moet kosten, beide modellen hebben dezelfde CPU, een Intel Core i5-8250U.

Voordeel van de 530s t.o.v. de 330s is, als ik het goed heb, een compleet aluminium behuizing, een 4 cell accu (de 330s heeft een 3 cell accu) een fingerprint reader en hij is een fractie kleiner en lichter al denk ik niet dat je dat verschil echt gaat merken. Met het model met de GPU kan dan weer b.v. Fortnite gespeeld worden maar ik weet niet of het een goed idee is om een laptop voor school van een GPU te voorzien, dat zou wel eens voor te veel afleiding kunnen zorgen en bovendien is die 256GB SSD dan ook ineens aan de kleine kant... Of heeft de GPU ook voor normaal office gebruik nog een toegevoegde waarde?

Op campusshop.nl zag ik een versie (81F400HTMH) van de 330s staan voor ‘maar’ EUR 679,- Deze versie kan ik alleen niet terugvinden op de site van Lenovo... Specs zien er hetzelfde uit, betreft dit dan een ‘actie’ model speciaal voor campusshop.nl?

Verder zag ik op de Lenovo site dat over een 32 dagen de ‘Back to School 2018’ actie begint, maar of bovenstaande modellen gaan meedoen weet ik niet. Ook de Lenovo verkoper die ik net aan de lijn had kon en mocht daar niets over zeggen maar gaf wel aan dat ik 10% studenten/scholieren korting kan krijgen bij overleg van de juiste gegevens, daarmee komt de prijs van de 330s op de Lenovo site weer in de buurt van die van campusshop.nl en wordt de 530s zonder GPU voor EUR 765,- wel erg aantrekkelijk.

Omdat deze modellen nog redelijk nieuw zijn kan ik er nog niet echt gebruikers reviews over vinden dus ik vroeg me af of er hier tweakers zijn die ervaring hebben met één van de genoemde IdeaPads? Ik las in een review van de 720s dat dat model nogal last heeft van constante fan-noise en dat de CPU nogal gethrottled wordt (een BIOS update welke dit zou kunnen verhelpen laat kennelijk al maanden op zich wachten), dat soort issues heb ik dus geen trek in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De ultieme school-laptop is een Chromebook en voor jullie budget kun je echt een juweeltje kopen waar ze nog jaren plezier aan heeft.

pricewatch: HP Chromebook 13 G1 T6R48EA

Maar het kan ook knettergoedkoop:

pricewatch: HP Chromebook 11-v001nd

De Ideapads zijn niet zo oerdegelijk en mocht je voor het opgegeven budget een W10 laptop zoeken, dan zou ik kijken naar een refurb Thinkpad T series.

Overigens is een i5 met 8 GB RAM al flink gespecced voor hetgeen ze er mee zou gaan doen. Ik zou een i3 of zelfs een Celeron met 4 GB RAM prima kunnen gebruiken hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Kan alleen oordelen over de IdeaPad 510S en de 320S. Leuke laptops voor privé gebruik. Niks mis mee. Fijne machines.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Big_Easy
Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 19:24:
De ultieme school-laptop is een Chromebook en voor jullie budget kun je echt een juweeltje kopen waar ze nog jaren plezier aan heeft.

...

De Ideapads zijn niet zo oerdegelijk en mocht je voor het opgegeven budget een W10 laptop zoeken, dan zou ik kijken naar een refurb Thinkpad T series.
We willen geen Chromebook en ook niet een refurbished W10 laptop, daar betaal je net als voor die refurbished mobieltjes vaak al snel te veel voor vind ik.
Overigens is een i5 met 8 GB RAM al flink gespecced voor hetgeen ze er mee zou gaan doen. Ik zou een i3 of zelfs een Celeron met 4 GB RAM prima kunnen gebruiken hiervoor.
De reden voor een i5 met 8GB RAM is dat ze de laptop na haar middelbare schooltijd ook kan blijven gebruiken als ze op het HBO zit, dus het zou mooi zijn dat de laptop niet al na een jaar of 3-4 op is en niet meer mee kan komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een IdeaPad die dag in dag uit in een tas meegesleepts word zou een unicum zijn als deze na 3-4 jaar nog bruikbaar zou zijn.

Voor het opgegeven bedrag is het vrijwel onmogelijk om een degelijk gebouwde laptop te vinden.
Ik ben benieuwd waar andere meekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Big_Easy
Laat ik even wat duidelijker zijn m.b.t. gebruik, de laptop zal zeer zeker niet dagelijks mee gaan naar school, dat zal slechts incidenteel gebeuren zo is de verwachting (ze heeft per slot van rekening ook de iPad van school met daarop een MS Office pakket).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Big_Easy
Omdat ik toch bang ben dat de hierboven genoemde IdeaPads van Lenovo problemen gaan krijgen met fan noise en CPU throttling heb ik ondertussen even wat verder zitten zoeken. Hierbij zag ik de volgende alternatieven van HP en Dell:

Voor EUR 809, heb je momenteel de HP Pavilion 14-ce0150nd
Windows 10 Home 64
Intel® Core™ i5-8250U processor (4 cores)
14 inch Full HD IPS ontspiegeld scherm
8 GB DDR4-2400 SDRAM (1 x 8 GB)
256 GB PCIe® NVMe™ M.2 SSD
NVIDIA® GeForce® MX150 | Dual storage support
Intel® 802.11b/g/n/ac (2x2) Wi-Fi® and Bluetooth® 4.2 Combo
3-cell, 41 Wh
2 jaar garantie met reparatie op locatie

En voor EUR 699,- heb je de Dell Inspiron 13 7370
Windows 10 Home 64
Intel® Core™ i5-8250U processor (4 cores)
13,3 inch Full HD (1.920 x 1.080) IPS TrueLife LED
8 GB DDR4-2400 SDRAM (1 x 8 GB)
256 GB SSD
Intel® UHD Graphics 620
Intel® Dual Band Wireless-AC 7265 2x2 and Bluetooth 4.2
3-cel batterij, 38 Wh

Beide modellen zijn, uitgaande van de geboden opties, interessanter geprijst dan de Lenovo IdeaPads die ik hierboven noemde, zelfs als je de 10% student korting van Lenovo meeneemt.

Nadeel van de Dell is het scherm kleiner is en dat de accuduur beperkter is, komt ook naar voren in de review van deze laptop op Tweakers.

Van de HP kan ik zo (nog) geen reviews vinden, maar een soortgelijke configuratie is eerder door Tweakers gereviewed, enige minpunt was de beperkte helderheid van het scherm. Pluspunt van deze configuratie is dat er ook nog een dedicated GPU inzit wat op termijn van pas kan komen, maar dat kost je dan wel 100 euro extra...

Zijn er hier Tweakers welke één van deze laptops gebruiken? Ik ben benieuwd naar wat gebruikservaringen!
En zijn er naast deze twee laptops nog andere alternatieven welke ik zou kunnen overwegen?
Pagina: 1