Welke vloer die gemakkelijk weer (zelf) te verwijderen is

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Hoi,

Ik ga over een paar maanden verhuizen naar een andere huurwoning. In deze huurwoning zit nog geen vloer. Het betreft een doorsnee appartement. Tot nu toe heb ik altijd kliklaminaat gehad. Betaalbaar en gemakkelijk te verwijderen (als de volgende huurder het niet wil overnemen). Dit keer wil ik geen laminaat meer. Het appartement bestaat uit woonkamer, hal en 2 slaapkamers. Ik loop thuis altijd zonder schoenen.

Nu heb ik een aantal vragen:

Is (ongelijmd) tapijt veilig in 2 slaapkamers: dit lijkt me goedkoop en makkelijk te verwijderen, maar ik weet niet of de kleine tapijthaartjes op den duur loslaten en je dat in ademt. Zeker de goedkopere tapijten weet ik niet of dat materiaal wel veilig is voor je.

In de woonkamer zat ik te denken aan vinyl zeil of pvc kliktegels: kan dit ongelijmd (gelijmd schijnt heel moeilijk zelf te verwijderen te zijn).

Of weet iemand anders nog een alternatief dat qua prijs vergelijkbaar is met laminaat en voldoet aan de eis dat het gemakkelijk zelf te verwijderen is.

Waarom gemakkelijk zelf te verwijderen: het is een huurhuis dus als de nieuwe bewoner de vloer niet wil overnemen moet het er uit. Ik ben totaal onhandig en heb ook niet veel geld om daarvoor mensen in te huren.

[ Voor 4% gewijzigd door CyberMania op 17-07-2018 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
Tapijttegels? Zijn wel relatief duur, maar vrij makkelijk te plaatsen en verwijderen. Mensen hebben al tijden tapijt en zijn er oud mee geworden. Gewoon anders eens kijken bij bv Kwantum, zij verkopen rollen en tegels.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:57
Nadeel van zeil en vloerbedekking is dat het in grote rollen komt en je het op maat moet krijgen voor je kamers. Dat vergt toch wel enige handigheid denk ik zelf (ben ook niet zo handig :+).
Vloerbedekking ligt trouwens ook los op de grond als het opgespannen word, dus dat zal niet heel veel uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
jip_86 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 14:44:
Nadeel van zeil en vloerbedekking is dat het in grote rollen komt en je het op maat moet krijgen voor je kamers. Dat vergt toch wel enige handigheid denk ik zelf (ben ook niet zo handig :+).
Vloerbedekking ligt trouwens ook los op de grond als het opgespannen word, dus dat zal niet heel veel uitmaken.
Het tapijt laat ik gewoon leggen (er zijn regelmatig acties bij bouwmarkten en stunters dat het incl. leggen is in actieweken). Het gaat vooral om het zelf makkelijk kunnen verwijderen.

[ Voor 8% gewijzigd door CyberMania op 17-07-2018 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-05 19:28
CyberMania schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 14:36:
Tot nu toe heb ik altijd kliklaminaat gehad. Betaalbaar en gemakkelijk te verwijderen
Ik ben totaal onhandig en heb ook niet veel geld om daarvoor mensen in te huren.
Klinkt alsof je kliklaminaat nodig hebt
Dit keer wil ik geen laminaat meer.
Waarom? Zo te horen is het precies wat je zoekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-04 17:36
CyberMania schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 14:45:
[...]

Het tapijt laat ik gewoon leggen (er zijn regelmatig acties bij bouwmarkten en stunters dat het incl. leggen is in actieweken). Het gaat vooral om het zelf makkelijk kunnen verwijderen.
Tapijt trek je er zo uit, ook als het helemaal verlijmd is. Kies dan wel voor tapijt met jute rug, dat haal je makkelijker los dan tapijt met een rubberen rug. En mocht je met een te grote rol zitten worstelen, dan kun je het altijd makkelijk doorsnijden met een stanleymes.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
leecher schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 14:47:
[...]

[...]

Klinkt alsof je kliklaminaat nodig hebt

[...]

Precies wat ik dacht. Los tapijt en zeil is ruk, verlijmd is weer niet fijn om (zelf) eruit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-05 07:48

Wailing_Banshee

You're Next

Ik zou ook kijken naar tapijttegels. Ideaal. Wij hebben het zelf ook liggen in de slaapkamer, blijft perfect liggen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Tapijt op de verdieping ligt hier met spijkerlatten vast. Buiten dat ze beetpakken als een cactus zijn ze wel zonder rommelen te verwijderen. Dubbelzijdig tape op de randen wordt ook vaak gebruikt.

Tapijttegels kan je gewoon leggen, dat gaat nergens heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justmike
  • Laatst online: 23-05 19:09
Al aan linoleum vloer gedacht? Gemakkelijk zelf te plaatsen, eenvoudig in onderhoud, verkrijgbaar in ontelbare motieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
leecher schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 14:47:
[...]

Ja in principe ook de eenvoudigste oplossing, maar ik heb in het verleden in een huis gewoond waar een ware zilvervisjes plaagde heerste, daarna gelukkig nooit meer. Die beestjes hadden zich heel vrolijk tussen het laminaat en ondervloer gevestigd. De plinten/kiertjes krijg je nooit helemaal afgesloten. In het nieuwe appartement heb ik geen ondervloer nodig (is goed geïsoleerd zowel qua warmte als geluid, is nieuwbouw). Omdat ik dat wil voorkomen nu iets als tapijt of kliktegels van pvc of vinyl zeil. Vandaar mijn vraag naar ervaringen of deze gemakkelijk te verwijderen zijn, of het überhaupt blijft liggen zonder lijmen en of het niet gevaarlijk is voor gezondheid (stofdeeltjes van het tapijt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-05 11:55
Ik heb zelf een Vinyl vloer, die aan alle randen met dubbelzijdig tape vastzit, maar verder niet.
Die trek ik er dus zo weer uit als t nodig is.

Gaat nergens heen, alleen zware kasten e.d. zakken er wel wat doorheen en moet je daarna vooral niet verplaasten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conono
  • Laatst online: 31-08-2020
CyberMania schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 15:01:
[...]

Ja in principe ook de eenvoudigste oplossing, maar ik heb in het verleden in een huis gewoond waar een ware zilvervisjes plaagde heerste, daarna gelukkig nooit meer. Die beestjes hadden zich heel vrolijk tussen het laminaat en ondervloer gevestigd. De plinten/kiertjes krijg je nooit helemaal afgesloten. In het nieuwe appartement heb ik geen ondervloer nodig (is goed geïsoleerd zowel qua warmte als geluid, is nieuwbouw). Omdat ik dat wil voorkomen nu iets als tapijt of kliktegels van pvc of vinyl zeil. Vandaar mijn vraag naar ervaringen of deze gemakkelijk te verwijderen zijn, of het überhaupt blijft liggen zonder lijmen en of het niet gevaarlijk is voor gezondheid (stofdeeltjes van het tapijt).
Zilvervisjes heb je ook gewoon in/onder tapijt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
Als het risico op zilvervisjes je voornaamste argument is om niet voor laminaat te gaan, zou ik het toch nog even heroverwegen...

Zoals hierboven gezegd; ook in andere vloerbedekkingen loop je het risico op zilvervisjes. Daarnaast houden zilvervisjes van een warme, vochtige, slecht geventileerde omgeving. Als je komende appartement inderdaad redelijk nieuw is, loop je waarschijnlijk al een stuk minder risico op dat ongedierte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

Je hebt altijd een ondervloer nodig op laminaat. Op de koude dekvloer loop je het helemaal kapot, plus je onderburen vinden je dan ook niet zo lief. Veel appartementencomplexen hebben een dempingseis van 10 dB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Indien geen onderburen en een betonvloer in redelijke staat (met vloerverwarming): goede betonverf. Hoeft er niet weer uit en is een weekendje zelf zo op te smeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-05 11:46

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Señor Sjon schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 15:24:
[...]

Je hebt altijd een ondervloer nodig op laminaat. Op de koude dekvloer loop je het helemaal kapot, plus je onderburen vinden je dan ook niet zo lief. Veel appartementencomplexen hebben een dempingseis van 10 dB.
Dit. Een betonnen vloer heeft geen isolatie; daar ben je zelf verantwoordelijk voor.
Je kan die mooie groene tegels nemen, of het goedkopere folie. Zo'n ondervloer vangt ook kleine oneffenheden op in de vloer. Ja, ook met nieuwbouw zijn muren en vloeren nooit helemaal recht.

Ik vermoed dat je er niet al te lang gaat blijven als ik het allemaal zo lees? Neem gewoon stevig tapijt met een juten onderkant, en gebruik dubbelzijdige tape om het langs de randen vast te maken.
Los werkt niet; Zeker in je woonkamer zul je meerdere stroken tapijt krijgen, en dat gaat toch schuiven.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
wagenveld schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 15:25:
Indien geen onderburen en een betonvloer in redelijke staat (met vloerverwarming): goede betonverf. Hoeft er niet weer uit en is een weekendje zelf zo op te smeren.
Een anhydriet of zandcement dekvloer loop je er binnen een jaar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:29
Toen we bezig waren met de bouw van ons huis ook een jaar in een huurwoning gezeten. Op de 1e en 2e verdieping hebben we tapijttegels gelegd. Is super simpel! Wat dubbelzijdig tape op de betonnen vloer en gaan maar (ook weer eenvoudig te verwijderen dus, was bij ons niet nodig want de nieuwe huurders hebben het overgenomen).

Als je op MP zoekt dan vind je vaak wel een outlet waar je restpartijen redelijk goedkoop kan kopen (enige nadeel is dat er soms een klein foutje in zit of wat kleurverschil). Volgens mij was ik iets van 1 a 2 euro per m2 kwijt (25 a 50ct per tegel) :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:05
Het is al een paar keer genoemd: tapijttegels. In mijn vorige appartement had ik die ook en heb ze, compleet met ondervloer van groene plaatjes en hardboard, meeverhuisd naar mijn nieuwe woning.
Als de betonvloer vlak is en geen extra (geluids)isolatie nodig is, kan je tapijttegels ook direct op de betonvloer leggen.
Mijn tegels komen direct van de fabrikant Van Heugten en zijn van hoogwaardige projectkwaliteit en gaat langer mee dan laminaat van bouwmarktkwaliteit. Vaak kan je een restpartij tegels kopen tegen een sterk gereduceerde prijs.
Zelf leggen is prima te doen m.b.v. een scherp mes, stalen liniaal en meetlat. Maar omdat elke tegel langs de wanden afzonderlijk moet worden gemeten en afgesneden, vooral als de muren niet recht en haaks zijn, kost dat wel wat tijd.

Wat betreft het loslaten van de haartjes: kies een kortharige bouclé tegel, dan heb je daar geen last van. En je zal toch ook wel eens stofzuigen? Dan neem je eventuele haartjes ook wel mee.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-05 19:28
De plinten/kiertjes krijg je nooit helemaal afgesloten.
Is het shit dan gebruik je kit >:)
Señor Sjon schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 16:09:
[...]

Een anhydriet of zandcement dekvloer loop je er binnen een jaar uit.
Haha been there done that. Wel bewust ivm uitgestelde parket plannen en er moest toch al een paar zakken egaliseer overheen. De toplaag was na een paar maanden idd niet de mooiste meer :+

Als tijdelijke vloer heb ik nu ook parkettapijttegels. Gewoon een nieuw stapeltje gehaald bij de plaatselijke outlet. Ik was voor €200 klaar.

[ Voor 10% gewijzigd door leecher op 18-07-2018 08:40 ]

Pagina: 1