Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Meerdere "klemarmen" ter ondersteuning van stack fotografie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Fledder2000
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 22-03 01:02
hallo, een beetje een vreemde vraag...

Ik ben sinds kort een begin aan het maken met focus stacking in fotografie. Ik beperk me even tot simpele onderwerpen zoals bloemen op de keukentafel :)

Ik ben wel flink bezig met lichtbronnen en gebruik op zijn minst 3 flitsers, en soms nog wat zaklampen e.d. erbij die ik creatief opstel om het onderwerp te verlichten, welke in een klem zit.

Waar ik naar op zoek ben is een soort van armensysteem om met name deze lichtbronnen op hoogte vast te houden. Ik voorzie een soort van octopus van flexibele armen met op het einde een klem. Ik heb minimaal 4 armen nodig. Het geheel dient uit zichzelf overeind te blijven (soort van zware basis). Verder moeten de armen lang genoeg zijn, minimaal 0.5m maar nog liever 0.75 - 1m per arm. Ook dienen de armen genoeg gewicht te kunnen dragen zonder door te zakken, bijvoorbeeld een flitser van 0.5kg of zwaarder.

Weet niet zo goed waar te zoeken, wellicht omdat ik de juiste termen niet ken. Heb wel iets gevonden ter ondersteuning van soldeerwerk, maar het is allemaal te klein en licht uitgevoerd. Zoals gezegd, de minimum eisen:

- Zware basis als contragewicht
- Minimaal 4 flexibele armen
- Klem/grijper op einde van iedere arm
- Armlengte 0.5m, liever 0.75m of langer
- Draagkracht van 0.5-1kg per arm zonder door te zakken

-

Alle reacties

• PL JNS
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 19-02 16:35
Het klinkt een beetje als een microfoonstandaard, waar je een microfoonklem op schroeft. Deze standaarden zijn in alle afmetingen te krijgen met heel veel verschillende klemmen. Wellicht eens scrollen door bax-shop oid om te zien wat je daar kan vinden?

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Tja, je kunt het natuurlijk net zo duur en luxe maken als je zelf wilt. Belangrijke vraag is dan ook; wat is je budget?
En blijf je werken met flitsers op die armen/uitsteeksels of ga je over op b.v. continu verlichting zoals LED panelen?
Want een, relatief zware flitser, aan het uiteinde van een >0,5m lange arm, betekent nogal wat massa die je overeind moet houden.

Zelf heb ik iets soortgelijks gemaakt door een lichttent te gebruiken, waarin het object geplaatst wordt en daar buiten omheen een soort van kooi van alu-profielen, waarop je met allerlei klemachtige constructies, kleine en grote verstelbare en/of flexibele armpjes kunt monteren.
Dus microfoon zwengels/"gooseneck microphone"/"magic arm"/"gorilla pod flexible arm"/etc.

En die kooi kun je van goedkope alu profielen van de bouwmarkt maken, of wat luxere T-profielen waar je van alles in/aan/op kunt bevestigen.
Zoiets dus:

Maar ordinair PVC buis van 32mm buitendiameter, daar passen ook prima buisklemmen op:

en daar kun je dan weer allerlei mogelijke zwenkarmen, zwanenhalzen, e.d. op bevestigen.

Zo had ik voor een paar euro de nodige meters PVC buis bij de lokale kringloop gevonden, en die met wat schroeven, op afstandsbusjes, rondom mijn fotografietafel geschroefd.
En op de PVC buis, de diverse buisklemmen gebruikt om rondom wat LED lichtbronnen te positioneren. Van die platte LED panelen:

Waarbij de LED lichtbron weer op een goedkoop (eBay/AE) balhoofdje zat, zodat ik 'm makkelijk kon richten.

M.a.w. de keuze is reuze. :)

ehtweak wijzigde deze reactie 18-07-2018 12:38 (19%)

Mooie Plaatjes   

• Fledder2000
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 22-03 01:02
@ehtweak Dank voor de hulp! Budget is geen probleem en ik ben geen klusser, met name omdat ik daar geen tijd voor heb. Ik ben dus op zoek naar een kant-en-klare oplossing. Ik zie het gewicht van een flitser niet als groot probleem als je stugge armen hebt.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True