Hallo allen.
Ik heb een groot deel van de BBG van juli gekocht (paar wijziging daar gelaten)
Probleem:
* Zonder de grafische kaart start de pc razend snel op en boot zeer snel door naar Windows 10 en alles werkt, maar zodra de grafische kaart (MSi 1070 Gaming X) er in zit start het systeem niet op.
Symptomen:
* fans cpu en gpu draaien.
* disk-led doet niets
* fans gpu gaan na per sec weer uit.
* beeld zwart (monitor detecteert niets - blijft in standby hangen)
Wat heb ik gecheckt / geprobeerd:
* de cpu voeding (8 pins) zit goed
* de pcie voeding naar de graka (6 + 8 ) zit goed
* main voeding zit goed
* in bios staat pcie graka als primairy
* in bios verder alles standaard - geen OC instellingen
* andere video kaart geplaatst die in mijn oude systeem wel gewoon werkt (club 3d hd 7850 king royal) -> start nog steeds niet door
* Msi 1070 maar dan zonder de (6 + 8 ) voeding aangesloten -> systeem start door (beeld via de onboard omdat de msi niet "aan" is)
* gekeken of er andere bios was voor moederboard -> ja (is nu 1.40 en die zou stabiliteit moeten verhogen wanneer er een graka is geplaatst - uhoh?) -> maakt niets uit
Wat heb ik niet gecheckt:
* MSi 1070 x in mij oude systeem geplaats.
Wat heb ik verder nog geprobeerd:
* Na een cold boot (systeem doet niets dus) een reset gegeven (reset knop) en het scherm springt uit standby en start door.. (ben dus redelijk verbaasd - een "huh" momentje aangezien ik dat niet had verwacht)
Na deze warme start start het systeem door en zoals het moet. Zodra het ASRock logo verschijnt start het systeem net zo snel als wanneer er geen grafische kaart in zit. Ik kan dit reproduceren. Gewoon opnieuw opstarten (restart windows) gaat prima - maar zodra je het systeem uitzet (shutdown) en weer opstart dan moet ik een reset geven. Game draaien zeer soepel - Fans van de graka springen aan wanneer je het verwacht. Ansich is het systeem stabiel (zo lijkt het).
Ik verwacht niet dat het een probleem is van de voeding. De BBG gaf zelfs een 450W aan maar dat leek met toch echt te weinig. Een andere tweaker stelde de 550W variant voor om een aantal redenen. In die zin dus afgeweken. Ook het ASrock mobo is anders dan voorgesteld -
Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand is of (her)kent iemand dit gedrag?
Ik heb een groot deel van de BBG van juli gekocht (paar wijziging daar gelaten)
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-8600K Boxed | € 247,98 | € 247,98 |
| 1 | ASRock H310M-HDV | € 60,- | € 60,- |
| 1 | MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G | € 493,- | € 493,- |
| 1 | WD Blue WD20EZRZ, 2TB | € 59,51 | € 59,51 |
| 1 | Fractal Design Define S | € 69,90 | € 69,90 |
| 1 | be quiet! Pure Rock | € 29,90 | € 29,90 |
| 1 | G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB | € 151,70 | € 151,70 |
| 1 | Seasonic Focus Plus 550 Gold | € 80,94 | € 80,94 |
| 1 | Crucial MX500 2,5" 500GB | € 97,90 | € 97,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.290,83 | |
Probleem:
* Zonder de grafische kaart start de pc razend snel op en boot zeer snel door naar Windows 10 en alles werkt, maar zodra de grafische kaart (MSi 1070 Gaming X) er in zit start het systeem niet op.
Symptomen:
* fans cpu en gpu draaien.
* disk-led doet niets
* fans gpu gaan na per sec weer uit.
* beeld zwart (monitor detecteert niets - blijft in standby hangen)
Wat heb ik gecheckt / geprobeerd:
* de cpu voeding (8 pins) zit goed
* de pcie voeding naar de graka (6 + 8 ) zit goed
* main voeding zit goed
* in bios staat pcie graka als primairy
* in bios verder alles standaard - geen OC instellingen
* andere video kaart geplaatst die in mijn oude systeem wel gewoon werkt (club 3d hd 7850 king royal) -> start nog steeds niet door
* Msi 1070 maar dan zonder de (6 + 8 ) voeding aangesloten -> systeem start door (beeld via de onboard omdat de msi niet "aan" is)
* gekeken of er andere bios was voor moederboard -> ja (is nu 1.40 en die zou stabiliteit moeten verhogen wanneer er een graka is geplaatst - uhoh?) -> maakt niets uit
Wat heb ik niet gecheckt:
* MSi 1070 x in mij oude systeem geplaats.
Wat heb ik verder nog geprobeerd:
* Na een cold boot (systeem doet niets dus) een reset gegeven (reset knop) en het scherm springt uit standby en start door.. (ben dus redelijk verbaasd - een "huh" momentje aangezien ik dat niet had verwacht)
Na deze warme start start het systeem door en zoals het moet. Zodra het ASRock logo verschijnt start het systeem net zo snel als wanneer er geen grafische kaart in zit. Ik kan dit reproduceren. Gewoon opnieuw opstarten (restart windows) gaat prima - maar zodra je het systeem uitzet (shutdown) en weer opstart dan moet ik een reset geven. Game draaien zeer soepel - Fans van de graka springen aan wanneer je het verwacht. Ansich is het systeem stabiel (zo lijkt het).
Ik verwacht niet dat het een probleem is van de voeding. De BBG gaf zelfs een 450W aan maar dat leek met toch echt te weinig. Een andere tweaker stelde de 550W variant voor om een aantal redenen. In die zin dus afgeweken. Ook het ASrock mobo is anders dan voorgesteld -
Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand is of (her)kent iemand dit gedrag?