Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Sturgion
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 13-02-2019
Ik zoek een?
Smartphone met een goede kwaliteit/prijs verhouding die het lang uit zal houden

Wat is je budget?
redelijk breed (afhankelijk van kwaliteit), liefst rond de 250 euro (als kwaliteit echt degelijk is, mag het best iets meer zijn, maar geen 400)

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Zoals de Titel al aangeeft heb ik momenteel de Motorola Moto G (2013) (4G) welke mijn HTC Desire HD had opgevolgd. Hier ben ik zeer content mee, maar na 4 jaar merk ik toch wel dat die traag is en de foto kwaliteit niet meer van deze tijd is. Ik doe vooral internetten/enkele youtube filmpjes/whatsapp/huis, tuin & keuken-foto's, etc. Niet zo zwaar spul. Ik wil er eigenlijk wel weer liefst 3+ jaar mee door gaan en belangrijk vind ik dat hij fijn in de hand ligt en makkelijk met 1 hand te gebruiken is & in m'n broekzak past. Ik heb in de winkel al gevoeld dat 5.7" eigenlijk de max is, liefst nog kleiner. Updates maakt mij persoonlijk eigenlijk niet zo veel uit en heb geen zin om er een andere launcher oid op te zetten dus meegeleverde software (Android only) moet wel soepel lopen. Camera kwaliteit is wel iets wat ik belangrijk vind, maar in mate van 'prijs-kwaliteit'. verder lijken mij features zoals snel opladen, Gorilla Glass en beetje tegen water kunnen handig. Wil er zowel in het pikkedonker en in de felle zon prettig naar kunnen kijken. In de trein gebruik ik nog wel eens mijn koptelefoon, dus liever een met jack aansluiting.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb redelijk wat telefoons opgezocht en reviews gelezen (zoals BBG & telefoon rond de 300)
Mijn huidige lijst is:
- Samsung Galaxy A5 (2017)
- Xiaomi Mi A1 (misschien wel te groot)
- Motorola Moto G5 Plus
- Motorolo Moto G5s Plus (ik las online dat deze nogal camera en hitte problemen heeft?)
- Motorola Moto G6 (misschien wel te groot)
- Nokia 6 (2018) (Camera schijnt beetje tegen te vallen)
- Motorola Moto X4
- LG G6
- Samsung Galaxy S7 (Oudje, maar schijnt nog steeds best goed)
- Nokia 8
- Samsung Galaxy A8 (2018)

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik heb de Xiaomi Redmi Note 4 en de Huawei P Smart heel lang ook op mijn lijstje staan, maar uiteindelijk toch afgeschreven vanwege tegenvallende camera. Mocht je het hier niet mee eens zijn; laat het me weten :P
Betreffende Samsung ben ik vooral bang dat ik hier niet 3+ jaar mee zal volhouden gezien de Software / skin (kwa traagheid), is dit terrecht?
Sony had ik met diverse toestellen vanwege z'n grootte ook wel in mijn lijstje staan, maar heb idee dat dit niet per se de beste kwaliteit/prijs toestellen zijn en vind ik de design vaak een beetje lomp. Als je toch denkt dat er een goed bij mij zal passen, schroom dan niet dit te laten weten ;)

Elk feedback is welkom! Eigen ervaringen / tips, etc.
Alvast bedankt :)

Sturgion wijzigde deze reactie 17-07-2018 00:28 (11%)

Alle reacties

• swhnld
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 19:55
Mijn eerste tip, kijk niet meer naar scherm formaat, maar naar echte maten (hoogte, breedte, diepte), daar kun je ook op filteren in de pricewatch. Sommige toestellen hebben dikke of dunne bezels, en ook dikte bepaald iets in het vasthouden.
In de pricewatch kun je ze ook vergelijken op basis van opslag en werkgeheugen en andere specificaties.

Verder is de vraag of je wel of geen glazen achterkant wil (en dan wel of geen hoes er omheen).

Ook is er enorme variatie in prijs van je geselcteerde toestellen, de Moto G5 past 2 keer in het budget van de A8 bijvoorbeeld. Als je 3 jaar er mee wil doen, kun je voor een G5 over 1,5 jaar een nieuwe opvolger kopen, en nog steeds hetzelfde uitgeven over totaal 3 jaar.

Daarnaast kijk naar een programma waar de toestellen in zitten, Android One, Android Enterprise zijn allemaal programa's waar je 3 jaar updates kunt verwachten geregeld. Langer dan 3 jaar garandeerd geen elke Android fabrikant updates, en de 3 jaar gaat in op moment van release, dus een Samsung S7 gaat nu naar zijn laatste jaar updates (je kunt wel kijken naar custom rom met Lineage OS bijvoorbeeld, maar dat moet je wel leuk vinden om te doen want onderhoud en uitvoeren kost tijd en blijft tijd kosten).

de Xiaomi Mi A1 opvolger Mi A2 wordt verwacht binnenkort, dus zeker nog iets om naar te kijken.

Een schil als die van Samsung kost je performance. Hun eigen App winkel is ook extra ingebouwd, en ik merk op mijn Samsung dat die volgens zijn eigen regels gaat updaten (wel op de Wifi, maar niet als ik hem aan de lader heb bijvoorbeeld waardoor ik ineens een battery drain heb als dat gebeurt).

Motorola heeft een wisslend beeld, op sommige modellen zijn ze beter met updates. je zou hier in het forum, in het Android sub forum kunnen kijken naar topics over het betreffende toestel hoe de behandeling door de leverancier uitpakt.

Zelf neig ik naar een van beide Nokia's, vanwege kale software (dus betere performance, ook op lange termijn) en stevigheid in bouwkwaliteit.

• Sturgion
Bedankt voor je feedback!
Ik heb zoals je al aangaf ook gekeken naar de daadwerkelijke grootte en heb sommige telefoons ook vast gehad in de Mediamarkt. toch merkte ik vooral dat de schermgrootte het meeste invloed heeft in hoeverre ik met mijn duim erbij kan komen. Zo is de Moto G5 Plus weliswaar boven de 150, toch met zn 5.2 inch zal deze goed in mn hand passen. toch heb ik liever een telefoon onder de 150.
Het liefst had ik een Moto G6 (Plus) gezien die net iets kleiner is. De G6 is momenteel wel goed te verkrijgen via Belsimpel incl Hollandsnieuwe (waar ik al bij zit) contract voor slechts 168 euro (en dus goedkoper dan de Moto G5(s) plus!

Inderdaad nog niet nagedacht over behuizing mbt hoesjes, zal ik meenemen!

• Sturgion
Korte update:
Ik heb mijn lijstje verkleind naar de volgende toestellen incl prijsindicatie (Belsimpel/Tweakers):
- Motorola Moto G5 Plus [199]
- Motorola Moto G6 (misschien wel te groot) [168]
- Motorola Moto X4 [240]
- LG G6 [302]
- Nokia 8 [336]

Met als toevoeging de Xiaomi Mi 8 SE, zodra deze uit is...

Sturgion wijzigde deze reactie 26-07-2018 00:38 (9%)
Reden: Nokia 6.1 er af gehaald, zelfde prijs als X4 en zou dan toch voor X4 gaan vwg camera en waterbestendigheid

• Sturgion
Nog even als afsluiter (voor als mensen bezig zijn met dezelfde zoektocht als ik);ik ben uiteindelijk voor de Moto X4 gegaan.

IP64, onder de 150 mm, 5.2 inch, niet te breed (vond ik het probleem bij de Nokia 6.1), redelijke camera en krijgt Android Pie hebben de doorslag gegeven. Had nog even gewacht op de Xiaomi Mi A2 (lite), maar die vond ik te groot en de lite had geen waterbestendigheid en slechte kwaliteit foto's (volgens gsmarena waar je foto's kan vergelijken). Heb uiteindelijk aantal keer de mediamarkt bezocht om te voelen hoe ze in m'n hand lagen: echt een aanrader om te doen!

LG G6 en overige waren dan weer niet de meerprijs waard in mijn opinie.

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True