Toon posts:

Telnet kan iemand helpen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Weer een vraagie van een newbie. ik had ook nog een andere topic wil ik niet verder op ingaan. ik heb een vraagje hoe kannik via een windows bak inloggen op mijn linux bak via telnet ik kan vanaf de windows bak wel pingen naar het ip adres maar als ik bij telnet het ip adres invul maakt hij geen verbinding moet ik nog instellingen veranderen op de linux bak ofzo ik weet het niet meer ... :?

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:56

Arjan A

Cenosillicafoob

Is de hostname van je windowsbak bekend bij de Linuxmachine (/etc/hosts)?
Kan je overigens wat specifieker zijn met je instellingen? Heb je een firewall draaien maar verkeerd ingesteld? Kan je in Linux wel lokaal telnetten (telnet localhost)?

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• white_panther
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-04-2023

white_panther

Campzone here we come....

daar is gewoon één woord voor

(sambaserver)

achja wat zal ik zeggen .................. ik zeg wel niks............... voor de handleiding van dpad klik hier

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nix verder verandert in linux ik heb Redhat 7.1 geinstaleerd en verder nog helemaal nix en hoe voeg ik die hosts toe aan linux ik heb bij de instalatie medium firewall gedaan volgens mij dat gaf hij standaard aan dus dat hebbik maar gedaan

• Squee
  • Laatst online: 07-06-2025
Bij Red Hat 7.0 was het in ieder geval zo dat er niet meer standaard services zoals de telnet server worden geinstalleerd. Dit in tegenstelling tot Red Hat 6.x.
Ik neem aan dat dit dus bij 7.1 ook zo is, en je zal dus eerst zeker moeten zijn dat je een telnet server geinstalleerd hebt, en dat deze ook bij je systeem bekend is.
Bij RH 6.x had je de inetd die dit regelde maar 7.x had dat geloof ik niet meer? Sorry, Ik weet even niet meer hoe het verder zit... maar ik hoop dat je dit iets op weg hielp.

Je kan sowieso beter gewoon SSH installeren, das handiger en veiliger. Er zijn ook mooie gratis SSH clients te downloaden op Tucows e.d. Als je de SSH packages van 7.1 gewoon ff van www.rpmfind.net slurpt (of fr2.rpmfind.net, voor mij (a2000) is dat sneller.)
Je hebt de volgende packages (waarschijnlijk) nodig:
openssl
openssh
openssh-server
openssh-clients
En dan gewoon de versies voor RH 7.1 nemen, maar als je de CDrom hebt staan ze daar als het goed is ook op :)

Hopelijk heb je hier iets aan.

Squee.

Please do not contact me telepathically.

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Als je "medium firewall" hebt gekozen, denk ik niet dat telnet beschikbaar is. Telnet is namelijk niet bepaald veilig.

Je zult het zelf aan moeten zetten. Ik ken RH 7.1 niet, dus ik kan je alleen wat algemene tips geven.

Bekijk de grafische setup tooltjes eens, misschien kun je Telnet ergens inschakelen. Het is trouwens beter om SSH te gebruiken. Dat is veiliger, vooral over het internet heen. Hetzelfde idee als telnet, alleen dan met encryptie. Je kunt telnet van Windows niet gebruiken daarvoor, maar dan heb je een ssh-client nodig, zoals putty (zoek maar met google om het te downen)

Maar goed..telnet...
Handmatig schakel je het meestal aan door in /etc/inetd.conf de regel waarin "telnetd" voorkomt te uncommenten. En dan ff inetd herstarten (of ff rebooten als je niet weet hoe dat moet)
Ik denk echter niet dat het zo simpel zal gaan op die RH 7.1 bak, want er zullen wel poorten geblokt worden. Dus toch de configuratie tooltjes maar ff goed bekijken :)

Verwijderd

je hoeft helemaal niks in je hosts file te zetten..als je op ip probeert te telnetten.
de vraag is,is er een telnet deamon geinstalleerd?
er zit vast een heel handig update tooltje in RH7,kijk daar maar es mee wat er is geinstalleerd

en of het draait?
geef in een console het commando top
en je krijgt een leuk schermpje waarin (fijn voor tweakers)alle lopende processen te zien zijn.
succes..begin is moeilijk maar RT(f)M

Verwijderd

jees wat een hoop reacties,
zit genoeg tussen zou ik zeggen..

en ssh is het beste..
telnet over internet NOOIT doen!!!!lek als een zeef

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op dinsdag 17 juli 2001 23:16 schreef white_panther het volgende:
daar is gewoon één woord voor

(sambaserver)
Dat is onzin..
Samba kun je niet vergelijken met telnet..

Samba is voor filesharing/file-server, terwijl telnet/ssh voor een remote-shell zorgen.
Dat zijn totaal verschillende zaken.

• Arjan A
  • Laatst online: 15:56

Arjan A

Cenosillicafoob

(sambaserver)
Witte Panter, wil je mij es voordoen hoe ik met of naar Samba kan telnetten :?

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:08

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 17 juli 2001 23:32 schreef ikwilgeencookies het volgende:
je hoeft helemaal niks in je hosts file te zetten..als je op ip probeert te telnetten.
ehm, jawel. Als je naar een linuxbak telnet (of ssht, of ftpt), dan probeert je linux bak te reverse resolven. Dit reverse resolve kan met informatie van een nameserver (op hetzelfde netwerk) of met de informatie uit /etc/hosts. Zonder nameserver (en dit hebben de meeste mensen) en zonder /etc/hosts kan het wel, maar dan doort het inloggen zo tering lang (omdat hij probeert te reverse resolven en het na een tijde opgeeft).

• morphje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 11:40

morphje

let's all love lain

Op dinsdag 17 juli 2001 23:33 schreef ikwilgeencookies het volgende:
jees wat een hoop reacties,
zit genoeg tussen zou ik zeggen..

en ssh is het beste..
telnet over internet NOOIT doen!!!!lek als een zeef
effe een correctie op dit vlak

ssh is lek! er zijn al diverse gaten ontdekt in de sshd van verschillende "merken"

Het voordeel van ssh boven telnet is dat al het verkeer geencrypted is, ook je wachtwoord. telnet is dus vatbaar voor sniffing.

Indien je kan sniffen kan je in de meeste gevallen ook een man-in-the-middle attack uitvoeren, waardoor zowel telnet (sniffing) als ssh (MITM) kwetsbaar zijn.

MITM is alleen wat moeilijker uit te voeren. Maar telnet is best secure zeg maar als deamon :)
Pagina: 1