Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Porten forwarden PS4

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb eigenlijk al jaren last van lag tijdens het spelen van Fifa op de PS4. Ik weet dat de servers van EA erg onstabiel zijn, maar toch zijn er ook mensen die lag vrij kunnen spelen. Ik heb ook veel lag vrije potjes, maar soms heb ik dagen of uren in een dag last van trage verbinding. Dit kan ook bij Ziggo liggen, want die hebben ook vrij vaak problemen laatste tijd. Maar ik denk dat van provider wisselen geen nut heeft.

Nu heb ik gelezen dat porten forwarden nog wel eens de oplossing zou kunnen zijn. Ik heb een Ziggo connectbox en daar heb ik een externe router (TP Link Archer C1200) op aangesloten. Vanuit de externe router verbind ik de PS4 met internet via een internetkabel.

Ik heb alle porten geforward na een middag zoeken en naar mijn idee is dit gelukt. Hierbij een plaatje hoe ik deze porten heb geforward:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/v5saodh.png

Maar mijn vraag is als volgt:

Ik heb gelezen dat bij UPnP je kan zien of deze porten geforward worden. Nu kijk ik bij UPnP in mijn router en zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/v94p05nt.png

Is het nou goed gegaan? En mocht dit niet werken, zijn er dan andere manieren om minder lag op mijn PS4 te krijgen? Met andere spellen ervaar ik niet tot zelden lag, dus het zouden ook gewoon de EA servers kunnen zijn. Maar ik blijf het raar vinden dat ik soms weken totaal geen last van lag heb.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Groeten,

Dave van den Berghe

Alle reacties

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:44
Hoe zit de TP link aangesloten? Via de lan poort van de Connectbox naar de Wan van de Tp link? Zo ja dan zit het niet goed want dan NAT je twee keer en dat zorgt vaak voor problemen met poorten forwarden.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zoals @.Maarten aangeeft; heb je contact gehad met Ziggo om een eigen router aan te sluiten zodat ze maatregelen kunnen nemen tegen dubbel NAT en/of overlappende DHCP-scopes?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wel met Ziggo gebeld en ze hebben daar wel dingen voor aan/uit gezet. Dit is wat ik nu in mijn router zie:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/7s4a9ndrgqf4.png

Verwijderd

Topicstarter
Dit heb ik nog kunnen vinden. Zien jullie of dit goed is gegaan?

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/1isbmewb.png

Edit misschien is dit nog iets:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/u69re4h4.png

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2018 20:21 ]

Verwijderd

Poorten forwarden voor een game? Right.... De game maakt uitgaande verbinding, dat heeft niets te maken met portforwards.

• Broken
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-11 07:59
Zoals KingOfDos al zegt de forward-ingen heeft geen zin.
Daar op aansluitend je kan verbind maken met de game servers dus aan forwarding of routing ligt het niet.

Het is of slechte internet, of een slecht netwerk (draadloos of bekabeld).

Mijn advies ga eerst lezen wat forwarding doet, en dan zal je begrijpen dat het niet je probleem zal oplossen.

01101000 01100101 01101100 01110000

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2018 @ 21:40:
Poorten forwarden voor een game? Right.... De game maakt uitgaande verbinding, dat heeft niets te maken met portforwards.
Weet je dat zeker?

Sowieso UDP-requests inkomend zijn niet standaard gereguleerd en dus is het handig om UDP-traffic te forwarden naar een intern IP. Als je dat niet doet (en relatief simpele apparatuur hebt staan), kan een packet ook op een verkeerde machine terecht komen (first come, first serve) en discarden.

Daarnaast, dat is ook precies de reden dat je sommige games niet online kan spelen als je je smartphone als hotspot gebruikt; de telco's gebruiken een standaard set aan poorten en de rest wordt weggemikt op het netwerk.

Portforwards en NAT zorgen er juist voor dat een "prive IP adres" zoals 192.168.1.40 publiekelijk kan communiceren met andere machines die misschien ook leven op 192.168.1.40 aan de andere kant van de wereld.

Just my 2 cents; ongetwijfeld weet iemand anders me te corrigeren aangezien ik geen PS4 heb.

• Broken
MAX3400 schreef op maandag 16 juli 2018 @ 21:49:
[...]

Weet je dat zeker?

Sowieso UDP-requests inkomend zijn niet standaard gereguleerd en dus is het handig om UDP-traffic te forwarden naar een intern IP. Als je dat niet doet (en relatief simpele apparatuur hebt staan), kan een packet ook op een verkeerde machine terecht komen (first come, first serve) en discarden.

Daarnaast, dat is ook precies de reden dat je sommige games niet online kan spelen als je je smartphone als hotspot gebruikt; de telco's gebruiken een standaard set aan poorten en de rest wordt weggemikt op het netwerk.

Portforwards en NAT zorgen er juist voor dat een "prive IP adres" zoals 192.168.1.40 publiekelijk kan communiceren met andere machines die misschien ook leven op 192.168.1.40 aan de andere kant van de wereld.

Just my 2 cents; ongetwijfeld weet iemand anders me te corrigeren aangezien ik geen PS4 heb.
Ik snap je punt, maar heeft last van lag. Wat jij beschrijft is geen online mogelijkheden. Er is een bestaande verbinding echter deze is niet stabiel. Dus geen reden voor routing of forwarding.

Verwijderd

Topicstarter
EA geeft letterlijk als advies om problemen op te lossen aan dat je de porten moet forwarden. Heb een static IP voor de PS4 aangemaakt en daar de poorten voor geopend die EA aan gaf in mijn router. Ik heb er allemaal niet mega veel verstand van, maar ik volg alleen op wat EA mij adviseerde.

Max, jij gaf aan dat Ziggo iets moest doen met lan en wan. Op een van de plaatjes van de vorige berichten, zie jij daar dat dit gebeurd is. Want ik heb het idee dat op het laatste plaatje de wan en lan wel zijn wat jij zegt en dat is niet goed toch? Als jij zegt dat dit niet gebeurd is, dan zal ik morgen contact met Ziggo opnemen. Wat moet ik dan precies vragen wat ze kunnen doen?

Verwijderd

Ja. Waarom forward hij poort 80 b.v. naar zijn PS4? Om lag op te lossen?! :D
Dat is afhankelijk van de source IP + port. NAT kan zonder probleem 2 "uitgaande" UDP streams uit elkaar houden.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2018 @ 21:55:
[...]

[...]

Dat is afhankelijk van de source IP + port. NAT kan zonder probleem 2 "uitgaande" UDP streams uit elkaar houden.
Wat zou ik dan kunnen doen om dit probleem op te lossen? Ik heb het proberen op te zoeken, maar ik kan gewoon geen werkende oplossing vinden. Ik vraag me af of dit probleem bij de servers van EA ligt of bij Ziggo. Ik ben niet echt tevreden over Ziggo (qua klantenservice en verbinding).

• MAX3400

MAX3400

Broken schreef op maandag 16 juli 2018 @ 21:52:
[...]

Ik snap je punt, maar heeft last van lag. Wat jij beschrijft is geen online mogelijkheden. Er is een bestaande verbinding echter deze is niet stabiel. Dus geen reden voor routing of forwarding.
Eens, het ging mij erom dat "blunt" zeggen dat portforwarding voor games niet nodig was, enigszins onwaar is.

@Verwijderd je geeft aan inderdaad dat je soms uren zo niet dagen problemen hebt. Is dat dan met alles of alleen dat ene spel? Zijn er ook andere mensen in huis die op dezelfde momenten dan "vervelend" gedrag hebben van Ziggo? Dus dat de TV hapert? Netflix hapert? etc...?
+
Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2018 @ 21:55:
[...]

Je zegt nu gewoon 2 verschillende dingen. Dan waardeer ik het als je niet op de letter nauwkeurig iets quote en dan een ander antwoord geeft.

Verwijderd

Topicstarter
[quote]MAX3400 schreef op maandag 16 juli 2018 @ 21:58:
[...]

Eens, het ging mij erom dat "blunt" zeggen dat portforwarding voor games niet nodig was, enigszins onwaar is.

@Verwijderd je geeft aan inderdaad dat je soms uren zo niet dagen problemen hebt. Is dat dan met alles of alleen dat ene spel? Zijn er ook andere mensen in huis die op dezelfde momenten dan "vervelend" gedrag hebben van Ziggo? Dus dat de TV hapert? Netflix hapert? etc...?

Ja, dat is volledig met Fifa. Ik woon op mezelf in een appartement. Qua TV of Netflix heb ik geen problemen. Wel als mijn broertje hier komt gamed hij vaak op de computer en dan hebben we beide problemen. Hij speelt dan Overwatch en ervaart veel lag, wat hij bij zijn ouders niet ervaart.

Fifa is eigenlijk het enige spel dat ik speel. Zeker online gezien.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2018 22:01 ]

Verwijderd

MAX3400 schreef op maandag 16 juli 2018 @ 21:58:
Je zegt nu gewoon 2 verschillende dingen. Dan waardeer ik het als je niet op de letter nauwkeurig iets quote en dan een ander antwoord geeft.
2 verschillende dingen? Leer lezen. :>

Ik zeg dat hij geen poorten hoeft te forwarden. Port forwards hebben niets met lag te maken. Zijn oplossing is gewoon de verkeerde.

• Broken
Dan heb je eigenlijk al je antwoord. Je hebt het probleem bij meerdere games.

Ik zou gaan kijken naar de stabiliteit van je internet verbinding en uit de buurt blijven van forwarding.

Test eens op latency op servers die verder weg staan.

Verwijderd

Topicstarter
Broken schreef op maandag 16 juli 2018 @ 22:02:
Dan heb je eigenlijk al je antwoord. Je hebt het probleem bij meerdere games.

Ik zou gaan kijken naar de stabiliteit van je internet verbinding en uit de buurt blijven van forwarding.

Test eens op latency op servers die verder weg staan.
Kan je mij uitleggen hoe ik dat kan doen?

Ik zal nu de poorten weer verwijderen.

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2018 @ 22:00:
Ja, dat is volledig met Fifa. Ik woon op mezelf in een appartement. Qua TV of Netflix heb ik geen problemen. Wel als mijn broertje hier komt gamed hij vaak op de computer en dan hebben we beide problemen. Hij speelt dan Overwatch en ervaart veel lag, wat hij bij zijn ouders niet ervaart.
Overleg even met Ziggo; vroeger (toen ik nog een Ubee-modem had en niet zo'n Connectbox ding), heb ik ook wel eens issues gehad met ze. Toen is er iets op het modem uitgezet en heb ik met 1 kabeltje toen mijn laptop aan het modem gehangen en daardoor had ik alleen op de laptop internet (bewust, het is niet geheel veilig maar ik ben systeembeheerder dus kende de risico's).

Direct waren alle klachten weg; had hogere snelheden, lagere pings etc. Toen veel en lang gaan troubleshooten op het interne netwerk en bleek dat er waarschijnlijk ergens een minimale breuk in een ethernet-kabel zat. Ongetwijfeld een mogelijkheid van 1 op de loterij winnen maar kabel vervangen en hele netwerk stabiel, zowel met browsen, remote werken, Battlefield etc.

Het kan dus ook in je eigen netwerk zitten en/of in de aansluiting die uit de muur komt. Deductief troubleshooten (met enig verstand van zaken) sluit veel dingen uit.

• Broken
Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2018 @ 22:04:
[...]

Kan je mij uitleggen hoe ik dat kan doen?

Ik zal nu de poorten weer verwijderen.
Nee, eigenlijk niet. Zoek eens op latency testen of stabiliteit van internet testen. Dit zal je een hoop leren.

We blijven namelijk Tweakers.

Plus bovenstaande wat Max3400 aangeeft, dat is ook zeer waardevol.

[ Voor 9% gewijzigd door Broken op 16-07-2018 22:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op maandag 16 juli 2018 @ 22:05:
[...]

Overleg even met Ziggo; vroeger (toen ik nog een Ubee-modem had en niet zo'n Connectbox ding), heb ik ook wel eens issues gehad met ze. Toen is er iets op het modem uitgezet en heb ik met 1 kabeltje toen mijn laptop aan het modem gehangen en daardoor had ik alleen op de laptop internet (bewust, het is niet geheel veilig maar ik ben systeembeheerder dus kende de risico's).

Direct waren alle klachten weg; had hogere snelheden, lagere pings etc. Toen veel en lang gaan troubleshooten op het interne netwerk en bleek dat er waarschijnlijk ergens een minimale breuk in een ethernet-kabel zat. Ongetwijfeld een mogelijkheid van 1 op de loterij winnen maar kabel vervangen en hele netwerk stabiel, zowel met browsen, remote werken, Battlefield etc.

Het kan dus ook in je eigen netwerk zitten en/of in de aansluiting die uit de muur komt. Deductief troubleshooten (met enig verstand van zaken) sluit veel dingen uit.
Dank je voor het antwoord. Ik ga morgen eens Ziggo bellen en vragen of ze een monteur langs kunnen sturen. Dit zal als er niks is 40 euro kosten, maar dat heb ik er wel voor over.

Maar dat ik wel met internet speed test de normale snelheden haal heeft daar niks mee te maken? Want ik krijg wel gewoon de 200mbps.

Ik hoop dat de monteur kan troubleshooten en kijken er hij iets kan zien. Ik denk dat er wel iets mis is. Het kan ook inderdaad de internetkabel zijn, dus ik zou kunnen vragen of ze een nieuwe kunnen sturen?

Broken ik zal dat eens gaan doen. Zal zo met resultaten komen.

Verwijderd

Waarschijnlijk kijkt die monteur een keertje of je link hebt en is dan weer weg. Ik heb niet echt goeie woorden over de kennis bij die toko. ;)
Je hebt een probleem wat niet altijd optreed. Dat is lastig voor zo'n monteur.

Ik zal als ik jou was even goed kijken naar de interface counters (PC/laptop op poort+kabel waar normaal je PS4 hangt), zowel op de switch als de andere kant van de kabel. Als beide kanten geen errors/etc geven, dan de volgende test: tussen router en internet (WAN interface counters, en bandwidth test met iperf).

40 euro uitgeven zonder zelf iets te controleren, lijkt me, onhandig.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2018 22:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Broken schreef op maandag 16 juli 2018 @ 22:06:
[...]

Nee, eigenlijk niet. Zoek eens op latency testen of stabiliteit van internet testen. Dit zal je een hoop leren.

We blijven namelijk Tweakers.

Plus bovenstaande wat Max3400 aangeeft, dat is ook zeer waardevol.
Dit is de latency test in Amerika:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/0ywbsp2a0.png

Dit is de latency test van Europa:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/hgyq3fcesn8f.png

Is dit nou positief of negatief?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2018 22:35 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Heb je nou nog steeds dubbel NAT? Kan uit de posts niet opmaken wat er nou precies veranderd is.

• Broken
Ik zou langer testen en kijken naar spikes. Tevens wat verder in lezen wat latency waardes in houden.

Nog beter is testen op het moment dat je last hebt van lag. Nu heb je alleen moment opname.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2018 @ 22:29:
Waarschijnlijk kijkt die monteur een keertje of je link hebt en is dan weer weg. Ik heb niet echt goeie woorden over de kennis bij die toko. ;)
Je hebt een probleem wat niet altijd optreed. Dat is lastig voor zo'n monteur.

Ik zal als ik jou was even goed kijken naar de interface counters (PC/laptop op poort+kabel waar normaal je PS4 hangt), zowel op de switch als de andere kant van de kabel. Als beide kanten geen errors/etc geven, dan de volgende test: tussen router en internet (WAN interface counters, en bandwidth test met iperf).

40 euro uitgeven zonder zelf iets te controleren, lijkt me, onhandig.
Ok dan is dat inderdaad niet verstandig.

Zal daar morgen eens rustig naar kijken. Als ik dat gecontroleerd hebt meldt ik het wel en kijken we wat ik verder kan doen.

John, ik denk het niet, want heb Ziggo gebeld om dat te regelen toen ik een externe router kocht. Maar zeker weten doe ik dat niet.

Verwijderd

johnkeates schreef op maandag 16 juli 2018 @ 22:33:
Heb je nou nog steeds dubbel NAT? Kan uit de posts niet opmaken wat er nou precies veranderd is.
Boeit dat dan? Zolang de LAN-IP-ranges in een andere /24 zitten is er geen probleem.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2018 @ 22:57:
[...]

Boeit dat dan? Zolang de LAN-IP-ranges in een andere /24 zitten is er geen probleem.
Ja, want UPNP en NAT-PMP requests blijven bij de 1e gateway steken. NAT sessions ook. Bovendien voegt elke NAT gateway weer latency toe.

Verwijderd

johnkeates schreef op maandag 16 juli 2018 @ 23:26:
Ja, want UPNP en NAT-PMP requests blijven bij de 1e gateway steken.
Beide uitzetten! Useless + insecure crap.

Dan daarbij gaat dit topic dus niet om port-forwards (uitgaande verbinding heeft geen forwards nodig).
Bovendien voegt elke NAT gateway weer latency toe.
Dat valt mee, maar ja, wel ietsjes (1~2ms).

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20-11 15:46
je zou alleen porten moeten forwarden als je PS4 de server (host) is. Maar domweg alle porten forwarden werkt eerder tegen dan mee. port80 (website server) ik zou al die porten sluiten. UPnP is een protecol allen de juiste porten open zet. Maar dat doet een virus dan ook, dat dat blijft een risico.

Lagg komt over het het algemeen niet door een gebrek aan breedband maar door een hoge latency. Als het kan zou een rechtstreekse kabel tussen je modem en PS4. Een ziggo monteur zou ik niet nemen. die kijken alleen of je verbinding goed werkt.
Pagina: 1